Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya besparingar/indragningar 2007
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
Kingecho1
QUOTE (J.K Nilsson @ Dec 9 2007, 13:30 ) *
QUOTE (Kingecho1 @ Dec 6 2007, 22:36 ) *
även om detta bara främst speglar Lynx Lynxs egna åsikter och värderingar.

Så Lynx Lynx anser det vara OK med kollektiv bestraffning? Vilket var min: banghead.gif i inlägget.

J.K Nilsson

Snarare så säger väl Lynx Lynx att enskild bestraffning borde ske?
J.K Nilsson
QUOTE (Kingecho1 @ Dec 9 2007, 14:43 ) *
QUOTE (J.K Nilsson @ Dec 9 2007, 13:30 ) *
QUOTE (Kingecho1 @ Dec 6 2007, 22:36 ) *
även om detta bara främst speglar Lynx Lynxs egna åsikter och värderingar.

Så Lynx Lynx anser det vara OK med kollektiv bestraffning? Vilket var min: banghead.gif i inlägget.

J.K Nilsson

Snarare så säger väl Lynx Lynx att enskild bestraffning borde ske?

Inte vad jag ser.

J.K Nilsson
Hedin
Läste precis en artikel i senaste Värnpliktsnytt. Artikeln är inte så lång men jag lyckas ändå förvirrad av den.

QUOTE (Göran Bryntesson citerad i Värnpliktsnytt)
- De värnpliktiga borde inte märka av någon skillnad under 2008. Deras verksamhet borde få ungefär lika mycket pengar att röra sig med som i år, säger överstelöjtnant Göran Bryntesson som är avdelningschef på förbandsproduktionen på Försvarsmaktens högkvarter.
Vilket låter bra... men sedan i stycket under.

QUOTE (Göran Mårtensson citerad i Värnpliktsnytt)
Brigadgeneral Göran Mårtensson som är chef för produktionsledningen för Försvarsmakten låter meddela att 2008 blir ett kärvt år och att det inte blir några större övningar för de värnpliktiga.
I senaste numret av Insats och försvar (3/2007) finns en artikel om att man borde ha fler övningar på brigadnivå, som en liten parantes till det som eventuellt kommer bli av 2008 (eller inte kommer bli av om man vill vara sån).

Det tar här en hel del på motivationen. Något som jag inte kan göra mig klok på, som någon räv här kanske kan berätta för mig. Vad är det för nytta att utbilda 8000 ungdomar till Persq2? (yes, jag har hakat upp mig på den) Kommer en person som utbildas till den nivån ens att klara av att få JA-5-5? Och om man klarar JA-5-5 så är det ändå i princip meningslöst att söka utlandstjänst. Min poäng är att det känns menigslöst att genomföra utbilda 8000 till en bristfällig nivå som FM antagligen inte kommer ha någon nytta av senare. Om regeringen inte godkänner omfördelningen av pengar till förbandsverksamheten inför 2008 känns det mer symboliskt att genomföra värnpliktsutbildningen än vettigt.
Charlie Spartan
Det tråkiga i sammanhanget är att försvarsmakten får sina direktiv så sent, Värnpliktiga har redan fått sina inkallelser.

Försvarsmaktens uppgift blir att utföra de direktiv som Regering och Riksdag beslutar om och med de resurser som blir tilldelat. Att ekvationen inte går ihop, nja det är Försvarsmaktens fel de skulle tänkt till innan. Den politiska ledningen är oantastlig, de har alltid rätt.

En utväg är kanske att de värnpliktiga vägrar att genomföra utbildningen förren de garanteras få en fullständig sådan. Strejka helt enkelt. Men eftersom det är svårt att förvänta sig sådant från 19-20 åriga killar och tjejer så blir slutresultatet en undermåligt utbildad kull soldater.

Inom Försvars och Säkerhetspolitiken leds vi av en hop inkompententa personer som saknar förmåga att leda med framförhållning.
simon
@Hedin

Jag tror inte förbandets förmåga att verka i bataljon speglar av sig nämnvärt i den enskilda soldatens färdigheter. Det skulle väl vara fältvana och kanske någon lösplugg mindre i sådana fall.
Charlie Spartan
Kanske ett liljeholmen gått upp för vår nya försvarsminister trots allt

Kriget om försvaret

Kriget om försvaret När regeringen ville banta försvaret med uppåt fem miljarder avgick Mikael Odenberg som försvarsminister.
Nu avslöjar hans efterträdare Sten Tolgfors att besparingarna inte blir av den här mandatperioden.
- Det känns väldigt ömkligt, säger Mikael Odenberg.
CM8ShowAdMargin("rektangel_artikel")
I höstas ville regeringen spara fyra till fem miljarder i försvaret på sikt. Då avgick Mikael Odenberg som försvarsminister. När budgeten sedan blev klar krympte besparingarna med en miljard.
Men vid en pressträff i går sa den nye försvarsministern Sten Tolgfors att det inte kommer att bli mer än en knapp miljard i minskade försvarsanslag.
– Min bedömning är att det inte går att genomföra det som står i budgetens finansplan under den här mandatperioden, sade han.
Mikael Odenberg är inte imponerad.
<H2 class=rubrik-abk14 type="ExpressenTag">”Inte min huvudvärk”</H2>– Att redan efter tre månader som försvarsminister säga att man inte klarar att genomföra det uppdrag som man har tillsatts för att verkställa, det känns ju väldigt ömkligt, säger han.
Sten Tolgfors förklarade att det inte står när besparingarna ska genomföras.
Det är bara en undanflykt, enligt Mikael Odenberg.
– Inriktningen på arbetet har hela tiden varit 2010. Det var det som Borg uttalade i Almedalen och det var det som stod i direktiven till den arbetsgrupp som började jobba i departementet under min tid, säger han.
De besparingsbeslut som bidrog till att Mikael Odenberg avgick tycks nu inte genomföras under mandatperioden. Ingenting har egentligen förändrats.
– Med den stora skillnaden att det inte är min huvudvärk, säger Mikael Odenberg.
Hedin
QUOTE (simon @ Dec 12 2007, 09:17 ) *
Jag tror inte förbandets förmåga att verka i bataljon speglar av sig nämnvärt i den enskilda soldatens färdigheter. Det skulle väl vara fältvana och kanske någon lösplugg mindre i sådana fall.

Möjligt, men du söker inte till utlandsstyrkan som förband utan som enskild soldat. Sedan att bataljonen inte får samöva med andra bataljoner inom FM måste också vara negativt.
simon
@Hedin

Det är ju precis det jag också säger, du söker inte mission som förband utan som enskild soldat. Läs mitt inlägg igen

Citat (med tillagt förtydligande):

Jag tror inte förbandets (o)förmåga att verka i bataljon speglar av sig nämnvärt i den enskilda soldatens färdigheter.
J1mmy
Hur skulle det bli med utbildningsnivån nudå? Blir det inga större förändringar (tänker på Charlie spartans senaste länk) eller finns det en gnutta sanning i detta?

http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3841

Litar inte riktigt på Värnpliktsnytt. unsure.gif
Dizzy_keys
Enligt SVT24s nyheter så har försvaret ett underskott på cirka 1 -1.5 miljarder kr pga högre driftskostnader
sparåtgärderna man utreder är bland annat att sparka 1500 NBG soldater, att ställa hälften av gripen-planen i malpåse. att låta 40% av piloterna inte få någon flygtid och att inte erbjuda någon tredje termin åt arméns värnpliktiga.
J.K Nilsson
Enligt www.svd.se
Orsaken till krisen beskriver Jan Salestrand så här:

–Vi måste vara ödmjuka och säga att vi har underskattat kostnaderna för 2008 och även senare. Vårt nya utbildningssystem med en tredje termin är en helt ny företeelse, vi har en försmak av framtiden med anställda soldater och förband med hög beredskap. Vi har insatser i komplicerade miljöer som kräver materiel som slits och kostar mer.

Ibland undrar jag om överhuvudtaget bryr sig om att räkna? Att folk som anställs skall ha lön är väll inget nytt? Allvarligt i mina ögon är att ställa nästan hälften av piloterna på marken. Räknat på antalet aktiva så borde det bli en hel flottilj som skulle kunna gå hem.

Vi skall ha ett NBG men nu har vi inte råd med detta? Också får Jäderblom på F21 f*n för budgeten där VPLutbildningen inte rymdes innom tilldelad ram....

J.K Nilsson
Anders
QUOTE (J.K Nilsson @ Jan 12 2008, 08:56 ) *
Enligt www.svd.se
Orsaken till krisen beskriver Jan Salestrand så här:

–Vi måste vara ödmjuka och säga att vi har underskattat kostnaderna för 2008 och även senare. Vårt nya utbildningssystem med en tredje termin är en helt ny företeelse, vi har en försmak av framtiden med anställda soldater och förband med hög beredskap. Vi har insatser i komplicerade miljöer som kräver materiel som slits och kostar mer.

Ibland undrar jag om överhuvudtaget bryr sig om att räkna? Att folk som anställs skall ha lön är väll inget nytt? Allvarligt i mina ögon är att ställa nästan hälften av piloterna på marken. Räknat på antalet aktiva så borde det bli en hel flottilj som skulle kunna gå hem.

Vi skall ha ett NBG men nu har vi inte råd med detta? Också får Jäderblom på F21 f*n för budgeten där VPLutbildningen inte rymdes innom tilldelad ram....

J.K Nilsson

Lugn, det löser sig nog. Man måste vara lite optimist ibland.
9040adam
Dagens SVD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_765469.svd

"SvD kan idag avslöja att försvarets ekonomi är i djup kris. För att komma ur den diskuterar den högsta försvarsledningen flera mycket drastiska alternativ. Orsaken är att driften av försvaret enligt SvD:s källor enbart i år kostar 1–1,5 miljarder kronor mer än budgeterat.

–Det ligger mellan 1 och 1,5 miljarder. Helt klart har vi avsevärda problem 2008, bekräftar generallöjtnant Jan Salestrand och tillägger:

–Jag vill understryka att vi håller våra anslag och sköter ekonomin – men då tvingas vi också vidta åtgärder och reducera våra ambitioner och vår verksamhet.

Klart är att krisen berör hela försvaret. Så sent som i november begärde Försvarsmakten hos regeringen att föra över 550 miljoner kronor från materielbudgeten för att klara försvarets drift. Men detta räcker inte.

–Vi tvingas vidta väldigt stora ambitionssänkningar, säger Jan Salestrand.

Några av de alternativ som försvarsledningen nu överväger är:

•Nordic Battle Group (NBG) står i beredskap för EU:s räkning fram till juli. 1500 soldater har kontrakt till november. De kan nu sägas upp i förtid för att sändas hem i augusti, det skulle spara 300 miljoner.

–NBG trodde vi skulle vara heligt. Soldaterna har ju planerat sitt liv, ekonomi och studier, det blir en katastrof för många om de sägs upp. Och hur ska vi då kunna rekrytera till nästa NBG 2011, frågar en av SvD:s källor i högkvarteret.

–Att kommentera enskildheter nu vore fel, vi måste informera vår egen personal först. Men det blir hårda paket som kommer att påverka de flesta. Däremot prioriterar vi de pågående insatserna och de förband som står i beredskap, säger Jan Salestrand.

•Jaspiloterna får inte flyga – 40 procent av piloterna får noll flygtimmar. Hälften av Jasplanen läggs i malpåse.

•Lägre ambitioner införs för armén. Soldaterna kommer endast att kunna försvara sig själva och slåss i pluton (30 man) inom ett kompani (130 man) men inte i större förband.

–Läget är synnerligen allvarligt. Ju lägre ekonomisk nivå, desto mer äventyras soldaternas utbildning, säger en förbandschef.

• Arméns nya tre-terminssystem ifrågasätts. Värnpliktiga som utbildas i år på I19 i Boden, P4 i Skövde och P7 utanför Lund skulle ha anställts och bildat en bataljon för framtida internationella insatser 2009. Men nu kan tredje terminen ställas in.

•Regeringen har anmält cirka 15 förband, med bland annat ubåtar och Jasplan, för tjänst för EU och Nato. De har idag 30 dagars beredskap men den kan sänkas till 90 dagar, vilket dock kräver regeringsbeslut. Det sparar pengar men gör att styrkorna i praktiken inte kan rycka ut när de behövs."

Det här blir bara värre och värre. När inser regeringen riksdagen att FM snart inte kan lösa alla sina uppgifter fullt ut? Ska vi ha en försvarsmakt som fungerar nu när man ställt dem inför flera nya uppgifter och besparingskravkrav får man fan vara beredd på att hjälpa dem! Det är ju helt underkänt ur ekonomiskt synvinkel att ha ett försvar som inte fungerar för 38,6 miljaders kronor, när allt kunde fungera för ca 40 miljader. Omfördela ekonomiska medel eller skjut till mer pengar till FMs förband och US verksammhet!
Peo
Visar bara hur fel det är att påstå att ett "insats" försvar går att ha kombinerat med värnplikt. Sparka de enda soldaterna som har någon slags insats beredskap...
Total idioti.
Men att försvarets ekonomi är så dåligt skött att om det vore ett företag skulle personerna som bestämde inte bara få sparken utan sannolikt bli åtalade för det.
J.Thern
Det här visar ju bara att Odenberg hade rätt.. Det kanske är dags för regering/riksdag att bestämma sig för vad vi ska ha förvaret till egentligen.. Mikael Odenberg förordade ju det att först klargöra vad man skulle ha för uppgifter och ansvar och därefter titta på vad som behövs i ekonomi och styrning..
Dags att tänka till lite nu va?

Sen påstår jag inte att att Försvaret står utan skuld, vi kan ha en liten tendens att tro att vi har mer pengar än vi har.. Det är helt enkelt något att jobba på..

svd.se skrev att dom idag kan avslöja att förvaret är i djup ekonomisk kris. Den artikeln publicerades 120754, på mil.se publicerades den nyheten 120600.. hmmm.. wacko.gif
Noname
Hmm...så detta är ÖB:s verkliga "kvitto". Jag har blivit förd bakom ljuset! brow.gif
lovikavantar
QUOTE (J.Thern @ Jan 12 2008, 11:39 ) *
Det här visar ju bara att Odenberg hade rätt.. Det kanske är dags för regering/riksdag att bestämma sig för vad vi ska ha förvaret till egentligen.. Mikael Odenberg förordade ju det att först klargöra vad man skulle ha för uppgifter och ansvar och därefter titta på vad som behövs i ekonomi och styrning..
Dags att tänka till lite nu va?

Sen påstår jag inte att att Försvaret står utan skuld, vi kan ha en liten tendens att tro att vi har mer pengar än vi har.. Det är helt enkelt något att jobba på..

svd.se skrev att dom idag kan avslöja att förvaret är i djup ekonomisk kris. Den artikeln publicerades 120754, på mil.se publicerades den nyheten 120600.. hmmm.. wacko.gif

Jo vist vore det bra med klara tydliga beslut. Det enda klara beslutet hitentills var Odenbergs "det här går inte jag slutar" worthy.gif

Sedan är det väl ingen som påstår att försvaret saknar skuld. Alla befodringar över överstelöjntnant (eller är det överste?) är ju politiska. Det är alltså samma folk i riksdagen som i försvarshögkvarteret.
J.K Nilsson
QUOTE (Peo @ Jan 12 2008, 11:09 ) *
Men att försvarets ekonomi är så dåligt skött att om det vore ett företag skulle personerna som bestämde inte bara få sparken utan sannolikt bli åtalade för det.

Om du vet var någonstans det är dåligt skött inom organisationen kanske du kan vara hygglig och nämna det?

Alla säger att FM inte har koll på sina pengar. Under ÖB Owe Victorins tid slösade armén pengar då man inte tyckte sig behöva bry sig om en flygvapengeneral. Svarta hål uppstår i budgeten som ingen kan förklara, alltså FMs fel. Vi skulle till detta år anställa 1500 soldater plus tredjeterminare, men ingen hade budgeterat. Varför skulle ovanstående vara rätt? Är det ens rätt?

Om nu uppdragsgivaren ställer kravet att samtilga stridsvagnsförband har förmåga till vinterstrid, när detta genomförts häpnar man över hur mycket det kostade och säger att FM inte har koll på budgeten.

Dessutom sker det höjningar av priset på materiellen, t.ex. ökade styckepriset på ammunition 5,56 ett år ifrån 1,50 till 4,50. Hur hanterar man det mitt i ett budgetår? Vem hade dålig koll på ekonomin då så att soldaterna inte fick öva tillräckligt den gången?

Om FM vore ett företag skulle styrelsen (ÖB-ledning) kräva tydliga svar av ägaren (Staten). Fick dom inte det skulle dom köra efter eget ansvar. Men skulle inte detta kunna liknas vid en statskupp om ÖB-ledning gjorde så?

J.K Nilsson
Peo
QUOTE (J.K Nilsson @ Jan 12 2008, 13:47 ) *
QUOTE (Peo @ Jan 12 2008, 11:09 ) *

Om du vet var någonstans det är dåligt skött inom organisationen kanske du kan vara hygglig och nämna det?

Alla säger att FM inte har koll på sina pengar. Under ÖB Owe Victorins tid slösade armén pengar då man inte tyckte sig behöva bry sig om en flygvapengeneral. Svarta hål uppstår i budgeten som ingen kan förklara, alltså FMs fel. Vi skulle till detta år anställa 1500 soldater plus tredjeterminare, men ingen hade budgeterat. Varför skulle ovanstående vara rätt? Är det ens rätt?

Om nu uppdragsgivaren ställer kravet att samtilga stridsvagnsförband har förmåga till vinterstrid, när detta genomförts häpnar man över hur mycket det kostade och säger att FM inte har koll på budgeten.

Dessutom sker det höjningar av priset på materiellen, t.ex. ökade styckepriset på ammunition 5,56 ett år ifrån 1,50 till 4,50. Hur hanterar man det mitt i ett budgetår? Vem hade dålig koll på ekonomin då så att soldaterna inte fick öva tillräckligt den gången?

Om FM vore ett företag skulle styrelsen (ÖB-ledning) kräva tydliga svar av ägaren (Staten). Fick dom inte det skulle dom köra efter eget ansvar. Men skulle inte detta kunna liknas vid en statskupp om ÖB-ledning gjorde så?

J.K Nilsson

Försvaret har en budget.
40 miljarder eller så, ca20 är bundet i materiel.
Att på dessa 20 inte lyckas med det som faktiskt är oerhört begränsade uppgifter är löjligt. Att det återuppstår svarta hål konstant år efter år är ett tydligt tecken på att det är dåligt skött.
Bara en sån sak som öb:s film, vad var det den kostade? 5 miljoner? Det finns en total orespekt bland officerare och anställda inom FM att det är "någon annans pengar". Tyvärr så det oftast fungerar i offentlig verksamhet.
Detta leder till många bäckar små fenomenet.
"köp en till rulle tejp..." Som det togs upp för några månader sen så var en av förvisso MPs men ändock en medlem i försvarsutskottet förvånad över hur mycket av försvarets utgifter som var ospecificerade.
I dessa gömmer sig de flesta svarta hål.
Ingen kan se dem, ingen kan undersöka eller uppfölja eftersom det är FM och därmed hemligt.

ÖB har fått uppgift. I alla företag så gäller en uppgift så länge inget annat händer. Om ÖB är som en VD skall han sköta den kortsiktiga driften och ge förslag på lång sikt medan det är bolagstämman, riksdagen, som sätter de långsiktiga sakerna. ÖB har att anpassa sig efter vad regering/riksdag säger.
ÖB skall köra efter eget ansvar på de uppgifter han har och jag är övertygad om att hans mandat är så pass vidgående att han får göra det.
Krook
För att driva en verksamhet så gäller det att ha balans mellan uppgift och resurser. Det har inte varit förhållandet för Försvarsmakten. NBG var inte inräknad i den planering som gjordes vid förra varvet, utan har tillkommit som uppgift utan ökad resurstilldelning. Det anmäldes tidigt av FM att det skulle få konsekvenser och man äskade medel men svaret var bara: "Tas inom ram". Inga pengar alltså.

FM har inte fått använda hela sitt anslag de senaste åren utan staten har tagit tillbaka/kvarhållit medel i storleksordningen upp till 2 miljarder, pengar som FM budgeterat för! Dessa har man inte fått igen.

Så jag hävdar att det inte endast är FM:s ledning som ska stå till svars utan även de senaste årens politiska makthavare i olika konstellationer.
Krigsmakten
Rekvisitan är framställd, orkestern sitter i diket, publiken strömmar till och skådespelarna får sista pudret på näsan, frågan är bara vem som skrivit manus och vem som regisserat?

Först ÖB-filmen, sedan ekonomin, därefter frågan om vpl utbildningen och alla eventuella problem med NBG och framtidens rekrytering om man tvingas till avsked.

Inget av detta är nyheter ändå sker rapporteringen med en viss systematik. Klart är att de planerade besparingarna på 3-4 miljarder som bara blev knappt hälften var en prestigeförlust för regeringen.
23:e komp.
Nu saknar man 1-1,5 miljarder igen????
Mycket ter sig konstigt vad gäller FM budget och svårighet att få balans i räkenskaperna, men det mest besynnerliga är att inte ÖB begär ett entledigande från sin tjänst. Alla människor har en gräns för vad man kan acceptera, och den gränsen måste snart vara nådd. Sveriges största myndighet med en budget på nära nog 40 miljarder klarar inte ens att producera och engagera ca 4000 soldater per år. Det här har för länge sedan dragit ett löjes skimmer över sig. Det normala är att man ställer sin plats till förfogande när man inser att man inte kan lösa den uppgift man har med de medel som tilldelas. Man förlorar ju sin trovärdighet någonstans på vägen, frågan är bara var den gränsen går för våran ÖB. Personligen tycker jag mycket bra om våran nuvarande ÖB som ledare och vill absolut inte få bort honom som person. Ibland undrar man varför han inte kastar in handduken och ber politikerna förklara hur efterträdaren skall lyckas med ekvationen. Nu har man i flera års tid hävdat att allt har fått stryka på foten till fördel för vår internationella förmåga, men nu måste man banta även där. ????
Man klarar inte av att bemanna US till siste man, skaffa fram mtrl. i tid. Saknar helikoptrar. Har inte råd att engagera alla piloter. Saknar officerare. etc etc etc. Vad gör de med våra skattepengar?
Jag har hela tiden varit en försvarare av insatsförsvaret och allt vad det innebär, men nu är det slut med det. När man inte ens klarar av att nå sina egna mål så är det något som är fel. Just nu är FM en tärande cancersvulst på samhället, och NBG är metastasen som inte bidrar med något annat än elände och bekymmer för FM och skattebetalarna. Någonstans på vägen måste vi börja ställa satsade resurser i relation till uppnådd effekt. Insats-Risk-Kalkylerad vinst!
Vi har i princip monterat ned en av europas största krigsmaskiner för att kunna skaffa oss ett förband som bara skall finnas i sex månader. Är det ingen mer än jag som ser att detta är offantligt absurt? Allt detta skrivande, arbetande, förklarande, pr-jippon, sparande, nackdelar för andra förband, och skrytande för ett förband som skall existera i 6 månader. Det är 24 VECKOR, eller närmare bestämt 180 DAGAR. Är detta värt en tappad nationell försvarsförmåga samt förlorade arbetstillfällen(försvarsindustri)?
MarcusF
Off topic: Lumpen 2008 kommer nog bli en "annorlunda" upplevelse.....Inryck 28 januari......sånt här är fan direkt motivationsförstörande... får se vad det blir...
Sljivovica
Postat av christinas tyck o tänk 64 den 12 jan 2008 kl 17:34
Dra in på alla menlösa testningar av ammunition, som tär en oerhört stor del i budgeten.

Men här har vi ju lösningen.. surprise.gif
Varför inte plocka in några oerhört kompetenta civilister som kan tala om vart pengarna tar vägen..? banghead.gif

(Saxat ur Expressens "Tyck till")
simon
QUOTE (23:e komp. @ Jan 12 2008, 18:14 ) *
...det mest besynnerliga är att inte ÖB begär ett entledigande från sin tjänst.

Jag behöver några klargöranden från dig.

1. På vilket sätt är situationen ÖB:s fel?
2. På vilket sätt skulle det göra situationen bättre om han skulle avgå och tillsättas av en "grön"(= ny på jobbet) ÖB?

Som anställd så är det skönt med lite kontinuitet i detta haveri, och det är nu mer än någonsin som ÖB behövs vid rodret. En helt ny, okänd chef vore verkligen ett steg i fel riktning och skulle bara bidra med mer osäkerhet, uppgivenhet och misströstan i befälsleden. Jag är imponerad av Syrén för att han dels har varit en annan typ av ÖB än sina gråa, osynliga föregångare, och dels för att han faktiskt inte sticker iväg med svansen mellan benen så fort det börjar blåsa kuling på budgethaven.
Strv S
Kanske är dax att börja dra igång en insamling liknande 1940 talets försvarslån?
Dizzy_keys
QUOTE (J.Thern @ Jan 12 2008, 11:39 ) *

SVT24s nyheter meddelade det hela runt 03 inatt.
Sljivovica
QUOTE (simon @ Jan 12 2008, 20:08 ) *

2. På vilket sätt skulle det göra situationen bättre om han skulle avgå och tillsättas av en "grön"(= ny på jobbet) ÖB?

Som anställd så är det skönt med lite kontinuitet i detta haveri, och det är nu mer än någonsin som ÖB behövs vid rodret. En helt ny, okänd chef vore verkligen ett steg i fel riktning och skulle bara bidra med mer osäkerhet, uppgivenhet och misströstan i befälsleden. Jag är imponerad av Syrén för att han dels har varit en annan typ av ÖB än sina gråa, osynliga föregångare, och dels för att han faktiskt inte sticker iväg med svansen mellan benen så fort det börjar blåsa kuling på budgethaven.

En ÖB är som en kock..
Han försöker tillaga det bästa med dom råvaror han har tillgång till..
QUOTE (simon @ Jan 12 2008, 19:08 ) *

1.Det är inte ÖB:s fel att det ser ut som det gör.
2.Det handlar inte om att det skulle bli bättre. Den sedvanliga konsekvensen när man som uppdragstagare märker att man inte kan förverkliga de mål uppdragsgivaren anger är att påtala vilka resurser man behöver för att lyckas(och stå för det), och om man inte får dessa resurser så ber man att få avgå och ställa sin plats till förfogande.(handlar om trovärdighet) Så fungerar det mellan vilken VD(ÖB) och styrelse(Riksdagen) som helst. Det samma gäller om uppdragsgivaren ändrar förutsättningarna hela tiden.(kontinuititeten som Du talar om) Det är ett under att ÖB har förtroende för sin uppdragsgivare. Odenberg är ett bra exempel på hur det normalt sett fungerar. Slut

Du lär vara ganska ensam om att anse att dagens FM står för kontinuitet, trygghet och stabilitet. Det är just dessa komponenter som fattas, pga politikernas snedvridna verklighetsuppfattning. De vill både ha kakan och äta upp den, samtidigt som den skall vara gratis. I övrigt håller jag med Dig. Våran ÖB är den bäste vi haft så länge jag vetat vad en ÖB är. Han är den typen av människa som jag känner förtroende för, och han har verkligen lyckats hålla skeppet någorlunda flytande trots att man gått på en och annan mina.
simon
Jag anser inte att FM står för kontinuitet, tvärtom. Däremot anser jag att en bibehållen ledare, som trots allt har ganska stort förtroende hos sina anställda, under svåra tider är tydlig kontinuitet för de anställda, något de behöver i dessa tider.

Jag ser mycket hellre att Syrén sitter kvar, framför att en ny färskbakad general ska slängas in på hans plats. Jag behöver bättre skäl än dina argument om "sedvanliga konsekvenser" för att övertygas om motsatsen.

Jag är övertygad om att huvuddelen av de forumiter här inne, som innehar någon typ av anställning inom myndigheten, håller med mig.
J.K Nilsson
QUOTE (simon @ Jan 13 2008, 11:13 ) *
Jag anser inte att FM står för kontinuitet, tvärtom. Däremot anser jag att en bibehållen ledare, som trots allt har ganska stort förtroende hos sina anställda, under svåra tider är tydlig kontinuitet för de anställda, något de behöver i dessa tider.

Jag ser mycket hellre att Syrén sitter kvar, framför att en ny färskbakad general ska slängas in på hans plats. Jag behöver bättre skäl än dina argument om "sedvanliga konsekvenser" för att övertygas om motsatsen.

Jag är övertygad om att huvuddelen av de forumiter här inne, som innehar någon typ av anställning inom myndigheten, håller med mig.

Jag anser att Syrén skulle lämnat in vid Fb04 när han inte fick gensvaret på sin kritk. En kritik som nu besannas och då får han sitta still i båten och leda den i hamn. Ett ledarbyte nu kommer inte att märkas positivt utan kaoset kommer snarare att öka.

J.K Nilsson
GC1
QUOTE (simon @ Jan 12 2008, 19:08 ) *

Jag vill faktist ta tillfället i akt att instämma med simon.

Jag sade att ÖB bprde ställa sin plats till förfogande redan då man gjorde den förra massiva förbandsnedläggningen.
Detta av det enkla skälet att om man från regeringens sida ger en chef ett uppdrag men inte medel så skall man inte ta emot uppdraget. Hur stor hade nyheten blivit om vår ÖB i protest mot ett helt ohållbart politiskt spel avgår?

Det kan faktist vara så att om ÖB avgår och regeringen tillsätter någon som får styra skutan in i dimman så är det faktist ett politiskt val man gjort, och sådana brukar vara svårare att svårare att svära sig fri ifrån

I övrigt är jag inte lika imponerad av våran ÖB, hur många gånger har han inte i efterhand stått i "ÖBtv" och varit arg, indignerad mm över hur vi beter oss mot varandra, hur vi behandlas av de styrande .... men väldigt lite händer. Att han sticker ut, är det måttet på att skriva en debatt artikel?
Darkwand
ÖB borde avgå om så bara för att visa på att ingen efterträdare i världen kan sköta alla uppdrag och budget samtidigt som det har sett ut.
ViktorViktor
Tror ni att det finns en risk att vi som rycker in den 28 januari får ett hem ett brev om utebliven värnplikt inom de närmsta veckorna? Det är svårt att inte bli lite nervös nu när halva nyhetssändningarna handlar om FMs underskott.
Men samtidigt så har jag inte hittat någon information om att det skulle vara ändrade uppgifter för oss blivande värnpliktiga så jag hoppas och räknar med att åka till P4 om två veckor.
Noname
QUOTE (ViktorViktor @ Jan 13 2008, 19:44 ) *
Tror ni att det finns en risk att vi som rycker in den 28 januari får ett hem ett brev om utebliven värnplikt inom de närmsta veckorna? Det är svårt att inte bli lite nervös nu när halva nyhetssändningarna handlar om FMs underskott.
Men samtidigt så har jag inte hittat någon information om att det skulle vara ändrade uppgifter för oss blivande värnpliktiga så jag hoppas och räknar med att åka till P4 om två veckor.

Rycka in kommer ni alltid att få göra, var så säker!

Däremot är det inte säkert att ni får genomföra hela utbildningen. Det har hänt förr att kullar har muckat "i förtid" pga pengabrist. Men det är ju i så fall inget ni behöver oroa er för nu.

Observera att jag inte påstår att ni kommer mucka i förtid, bara att risken finns och att det ibland händer.
Vargas
Jag tycker den här situationen påminner om folk som jojo-bantar. FM slår på tokstopp för att få ner kostnaderna, men sen när man drar igång igen har merkostnaderna på grund tokstoppen i långa loppet blivit större. Detta gör att man drar på sig mer obalans i systemet och tvingas till nya panikåtgärder.
J.K Nilsson
Försvarsmakten Jo-Jobantar, du räddade min natt Vargas... banan_rock.gif

Ja det är ju minskat omfång man vill ha men....

J.K Nilsson
nada4u
För de som missade sändningen:
http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.244925
Sleipnir
Lagom kul att arbeta i FM numera. Vi har stort behov av att anställa för att klara vår verksamhet, men nu är det anställningsstopp igen. Reseförbudet har väl återkommit såvitt jag förstår (hann inte kolla upp det, annars dröjer det inte länge) vilket leder till att folk på FMTM, FMLOG och liknande för oerhört svårt att faktiskt utföra sitt arbete (ja, det finns faktiskt tillfällen då ledarskap och verksamhet utövas genom personliga besök och/eller förhandlingar).

Samtidigt skenar vissa kostnader, och FM är, sin vana trogen, till hälften bemannat av konsulter.

I stället för anställningsstopp borde vi ha konsultstopp.
Jända
QUOTE (Sleipnir @ Jan 14 2008, 20:41 ) *
Lagom kul att arbeta i FM numera. Vi har stort behov av att anställa för att klara vår verksamhet, men nu är det anställningsstopp igen. Reseförbudet har väl återkommit såvitt jag förstår (hann inte kolla upp det, annars dröjer det inte länge) vilket leder till att folk på FMTM, FMLOG och liknande för oerhört svårt att faktiskt utföra sitt arbete (ja, det finns faktiskt tillfällen då ledarskap och verksamhet utövas genom personliga besök och/eller förhandlingar).

Samtidigt skenar vissa kostnader, och FM är, sin vana trogen, till hälften bemannat av konsulter.

I stället för anställningsstopp borde vi ha konsultstopp.

Källa på anställningsstop?
Sleipnir
QUOTE (Jända @ Jan 14 2008, 21:50 ) *
Källa på anställningsstop?

Gäller eventuellt bara mitt förband. Diskuterades idag över kaffet med kollega från Malmen som fått besked att man inte kunde genomföra planerad rekrytering på hans arbetsplats. Lär veta mer efter APT imorgon (vi hade en hel del rekryteringar på gång).
Dizzy_keys
Lustigt att generaldirektören anser att man ska dra ner mer på sjödygnen för dom värnpliktiga, redan innan besparingarna hade ytfartygen bara emellan 10-20 sjödygn var under 2008 (vissa fartyg undantagna dock).
Är det någon som vet vem, var, när, hur ev. panikstopp skall presenteras i dag?
QUOTE (DaRaven @ Jan 15 2008, 14:22 ) *

Jahapp, då får vi väl hoppas att uppdragsgivaren tillåter en omdisponering av anslagen, annars lär det bli sju resor värre än i artikeln.
I mitt förra inlägg glömde jag nämna att det är RiksHvchefens uttalande jag efterfrågar i första hand. Man vill ju veta lite detaljer.(summor)
Hedin
Personligen är jag besviken. Min motivation är dessutom körd i botten, det kommer bli svårt att motivera sig själv till att prestera sitt bästa. Men jag sitter redan i båten och det är svårt att hoppa av... bara att ge järnet, fast det blir då mycket jobbigare att motivera sig själv nu. Beviljar inte regeringen omfördelnigen tänker jag göra mitt yttersta för att slippa göra värnplikten!

Från Försvarsmaktens hemsida
Waba
Ja det är ju förjävligt helt enkelt, men vad ska man göra. Hade jag vetat detta tidigare så hade jag satsat på att komma in på ett program på universitetet istället. Det roliga är ju att försvarsmakten lägger stora summor pengar på att marknadsföra både lumpen och officersyrket, samtidigt så kan man inte ens ge en vettig värnpliktsutbildning pågrund av den ekonomiska situationen.

Direktivet gäller 6.000 av de 7.000 värnpliktigas som kallas in under 2008.

Frågan är vilka som kommer att få göra denna sista månad.
lovikavantar
Är det bara jag som anar en konspiration där rikets ledning vill göra värnpliktssystemet helt ohållbart? Efter detta kommer det bli ytterst svårt att rekrytera Vpl och regeringen "tvingas" inför yrkesförsvar med 5000 permanenta soldater. Detta har ju som ÖB säger varit förutspått i 10 månader. Regeringen har haft all tid i världen att göra något åt det.
Larsleo
Du har som inte missat att FM vill införa yrkesförsvar? Varför skulle man då försöka krångla till det om man vill det från regeringens sida..

Foliehatt på
lovikavantar
QUOTE (Larsleo @ Jan 15 2008, 15:26 ) *
Du har som inte missat att FM vill införa yrkesförsvar? Varför skulle man då försöka krångla till det om man vill det från regeringens sida..

Foliehatt på

Jag har alltså rätt...foliehatt av.
Vad blir skillnaden? Vpl kallas soldater? Rekryteringen av soldater till GSU kommer inte bli lättare för att de inte kallas Vpl.

EDIT:
Sak samma. Vi är väl ändå ganska eniga om att både FMs ledning och regeringen har ett stort antal tomtar på sina loft. Detta är bara tröttsamt. Jag längtar till den dag då ett vettigt så att jag kan bli lite glad igen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.