Mina tankar har jag redan plintat ner på min
blogg, men kopierar in dom här eftersom de har viss relevans
Jag tänker inte gå in i detalj vad jag anser om Försvarsberedningens senaste rapport. Det räcker med att konstatera att a) Det är 64 sidor politiskt svammel och skitsnack, samt b) Vilken MÖP (Militärt Överintreserad Person) som helst hade kunna prestera samma rapport på en vecka och sparat skattebetalarna enorma kostnader.
Vad jag vill trycka på är Försvarsberedningens nya uppdrag. Att ta fram underlag om hur deras rapport bör påverka Försvarsmakten. Enligt uppdraget ska Försvarsmakten formas med följande i åtanke:
• Sverige ska ha ett modernt, flexibelt och kostnadseffektivt insatsförsvar som ska kunna användas där det behövs för att värna svenska värden och intressen.
• Förhållandet att användningen av insatsförsvaret utgår från internationell samverkan, vilket ställer krav på interoperabilitet.
• Tillgänglighet, flexibilitet och rörlighet syftande till att kunna prioritera efterfrågade insatser ska vara styrande för insatsförsvarets fortsatta utveckling.
Vidare ska Försvarsberedningen redovisa förslag till ... fortsatt utveckling av militära bi- och multilaterala samarbeten, exempelvis inom Norden och Östersjöregionen, såväl i operativt hänseende som i fråga om utbildning, logistik etc.Med detta, samt Försvarsberedningens senaste rapport, som utgångspunkt skulle jag föreslå att man upprättar följande:
Nordic BrigadeVi har sedan början av 90-talet satt upp temporära nordiska battaljoner för olika FN- och EU-ledda Peacekeeping insatser. Det är dags att cementera detta samarbete! En gemensam nordisk brigad med deltagare från alla fem nordiska länder samt de tre baltiska länderna är en naturlig fortsättning på de erfarenheter man redan gjort i utlandsmissionerna och NORDCAPS samt det samarbete runt försvarsmatriel som redan finns i form av NORDAC. Brigaden bör vara en aktiv brigad med en battaljon i ständig beredskap, samma modell som den Tysk-Franska brigaden använder sig av. NBG 2011 skulle kunna vara embryot till denna brigad genom att man inte hemförlovar soldaterna när de är klara, utan anställer dem över en ännu längre tid. Visserligen kostar antällda soldater betydligt mer än värnpliktiga, men det får man igen i form av högre kompetens. Det faktum att det är ett förband där åtta nationer deltar sänker varje deltagande lands kostnader markant jämfört om alla ska ha varsin motsvarande resurs.
Nordic Air Transport PoolLufttransport är en ständig bristvara och vill Sverige och de nordiska länderna ge ett seriöst bidrag så måste man kunna förflytta åtminstone delar av brigaden av egen kraft. Om det blir en större insats kan vi inte heller förlita oss enkom till andra nationers välvilja. I dagsläget finns blott 16 C-130 Hercules plan i två olika varianter, varav de åtta svenska ändå måste bytas inom en snar framtid. Vidare finns två C-295M hos finnarna, men dessa lämpar sig snarare för transporter inom ett insatsområde p g a deras kortare räckvidd och mindre lastförmåga. De nordiska länderna bör tillsammans köpa in åtminstone sju stycken nya transportplan av typen Airbus A400M för leverans år 2014. Vidare bör man införskaffa två Airbus A330 MRTT, dessa är egentligen civila passagerar-flygplan där man rivit ut all lyx. De kan användas för lufttankning av andra flygplan men även för persontransport eller som ambulansflygplan. Denna sammanlagda transportkapacitet kan man dessutom hyra ut till andra länder när man själv inte behöver den. Detta blir med avstånd den dyraste delen av mitt förslag. Men det är ett vettigt pris att betala.
Nordic CIMIC GroupDetta ska vara ett kunskapscenter och rådgivande organ för CIMIC (Civil-Military Co-operation) för de nationella försvarsmakterna och räddningstjänsterna. Danmark deltar redan aktivt i NATOs CIMIC Centre of Excellence. CIMIC är en kritisk faktor för framtida militärt stöd vid t ex naturkatastrofer. Kostnaden är försummlig.
Nordic Logistics & Engineer BrigadeFör att stödja Nordic Brigade i utlandet, men även för att kunna ge stöd i katastrofsituationer i utlandet och här hemma, måste vi samarbeta mera. Denna brigad ska dels innehålla tre logistikbattaljoner varav en är till för Nordic Brigade, medan de två (reserv)battaljonerna utgör en resurs främst i kris och katastrof. Därtill en förstärkt ingengörsbattaljon för att kunna stödja utlandsoperatioenrna med olika civila projekt som brunsborrning och vägbyggen. Men även för att ge stöd vid katastrofsituationer. Större delen av denna battaljon kan således vara reservbetonad och såmed spara kostnader.
Nordic Combat Leader SchoolEn central utbildningsverksamhet med inriktning på praktisk strid på grupp- och plutonsnivå. Detta är ytterligare en viktig faktor som saknas i främst Sverige och de tre baltiska länderna. Gruppcheferna är de med avstånd viktigaste soldaterna i strid och betydligt mer bör göras för att höja deras kapacitet och nivå. En gemensam skola ökar dessutom interoperabiliteten och säkrar en jämn nivå bland de olika nationernas soldater. Här bör danskarna initialt dra det tyngsta lasset eftersom de har mest erfarenhet på området. Även här lär kostnaderna bli försumliga om man dessutom kan hyra ins ig på tyskarnas digitaliserade stridsövningscentrum, precis som holländarna gör.
Summa sumarum ger detta den av den svenska regeringen önskade pan-nordiska försvarssamarbete samt höjer kompetensen till en acceptabel kostnad. Men pengar ramlar inte från himmlen, tvärtom ska allt genomföras medan man samtidigt spar in flera miljoner kronor! Något måste bort! Och vad är mer lämpat än 100 av de otaliga JAS-39 Gripen som redan kostat alldeles för mycket pengar utan att ge tillräckligt mycket pang för pengarna? Sälj Gripen till ett fördelaktigt pris till något av alal de länder som fortfarande har behov av nya stridsflygplan. Samtidigt skrotar vi de mesta av nyutvecklingarna för Marinen, när det blir aktuellt med nya båtar om 20-25 år kan vi köpa någon redan färdigutvecklad båt istället för att uppfinna hjulet på nytt.