Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Aerodynamik
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4
Erik_G
QUOTE (kerran @ May 21 2008, 16:24 ) *
Har det någonsin övervägts nosvingar på trafikflygplan eller är det endast militära kärror som det varit aktullt för?

Tänk att se en B777 eller A330 med en canard

Det närmaste jag kan komma på är Piaggio P180, ett mindre passagerarflygplan/affärsflyg som hade nosvingar.

Det lär ha sålt dåligt bland annat därför att målgruppen ansåg att designen var för udda.

Samma anledning tror jag är ett tungt vägande skäl till varför vi inte lär se några banbrytande avvikelser från dagens utseende på morgondagens trafikflygkärror. Tillverkarna är rädda för att flygbolagen är rädda för att passageraren blir skrämda av något okonventionellt i gaten.

Tänk dig själv om du skulle bli tvingad att flyga en sån här:

Eller en sån här:

Eller varför inte den där kärran med en ringformad vinge jag tyvärr inte hittar någon bild av på nätet..

/E
106
QUOTE (kerran @ May 21 2008, 16:24 ) *
Har det någonsin övervägts nosvingar på trafikflygplan eller är det endast militära kärror som det varit aktullt för?

Boeing Sonic Cruiser t ex.

En som faktiskt kom i produktion var Beechcraft Starship.

Om vingspetsarna har mindre alfa än vingroten kommer vingroten att ståla före vingspetsarna, klippning undviks alltså.
J.K Nilsson

Eftersom vingspetsen ännu inte stallat så har skevrodren fortfarande verkan.
Ytter
QUOTE (Rickard N @ May 21 2008, 15:31 ) *
Tu-144 hade kanard. Enligt en källa pga att de inte lyckades helt med kopieringen av concorde.

Jag hittade en video på den på Youtube. Lägg märke till landningen i början, jag skulle nog bli lite orolig om jag var passagerare.

http://www.youtube.com/watch?v=cVQ8f8Gq2yA
kerran
Jag är skälet till att F-14 tomcats noshjul "sänks ner"...när den angör katapulten vid start från hangarfartyg?

Sker det automatiskt eller är det piloten som styr nedsänkningen från cockpit?

Det syns tydligt på nedanstående youtube klipp när en F-14 ska göra take off

Jag vet att på flera äldre stridsflygplan, utvecklade för Carrier operations så har man spänt upp flygplanen så att man sträckt ut noshjulet för att få bättre lyftkraft...tex gjorde man så med F-4 Phantom o brittiska Buccaneren vid hangarfatygs starter.

http://www.youtube.com/watch?v=nUltbapMQxU...feature=related
Danne
QUOTE(kerran @ Sep 27 2008, 22:43 ) *
Jag är skälet till att F-14 tomcats noshjul "sänks ner"...när den angör katapulten vid start från hangarfartyg?

Sker det automatiskt eller är det piloten som styr nedsänkningen från cockpit?

Det syns tydligt på nedanstående youtube klipp när en F-14 ska göra take off

http://www.youtube.com/watch?v=nUltbapMQxU...feature=related

Styrs av piloten och är inte för aerodynamikens skull utan en hållfastighets/strukturåtgärd om jag minns rätt.
Ignorance
OT: måste vara jävligt ballt jobb o jobba som klargörare(rätt ord?) på hangarfartyg
kerran

Har SAAB Lansen speed breakes och liftdumpers på vingarna?
106
QUOTE (kerran @ Oct 10 2008, 17:51 ) *
Har SAAB Lansen speed breakes och liftdumpers på vingarna?

Nej, de fyra luftbromsarna sitter på bakkroppen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.