QUOTE (darkjak @ May 20 2008, 23:25 )

Jag vänder på en fråga jag tidigare ställde: varför kör vi i Europa, tillsammans med Kineserna deltavinge med nosvinge, då Ryssarna och Amerikanarna fortsätter med "den gamla" winglayouten som ska vara mer stealthig, som möjliggör skarpare manövrar och som ska ha bättre lyftkraft?
Sen undrar jag allmänt vad ni tror är framtidens layout. Ryssarna har ju satt Su-47, med framåtsvepta vingar i tjänst, medan USA fortsätter på sitt och Europa fortsätter på sitt, och jag är nåt så förbannat överförtjust i dubbeldelta

SU-47 är väl endast ett provflygplan, i likhet med den äldre amerikanska förlagan X-29? Har ryssarna överhuvudtagen tagit något nytt flygplan i tjänst sedan 90-talet?
När det gäller stealth så tror jag inte någon vinglayout är bättre eller sämre än någon annan. Det handlar mycket om att anpassa vinklar på fram och bakkanter och liknande. Det borde vara lika, oberoende av om man har stabben framför eller bakom vingen.
Problemet med canarder är väl att man, för att få ut mest av dem, bör placera dem på en specifik plats relativt vingen, vilket är strax framför och något över om man får gå efter var de flesta nosvingeflygplan har sina. Men Typhoon har ju sina lite längre fram än "normalt", samt SU-35, som har sina omedelbart framför huvudvingen, men placerade i samma höjd som den.
Av alla stealthflygplan jag kan räkna upp på rak arm har väl bara två stycken vingarrangemang som liknar varandra, de flesta andra har de mest fantasifulla alternativ. Dock saknas ju nosvingar i samlingen.
F-117: Kraftigt bakåtsvepta vingar, V-tail
Lampyridae: deltavinge, en fena
Tacit Blue: raka vingar, V-tail
B-2: Flygande vinge
YF-22/F-22: Deltavingar (typ) med konventionella höjdroder, två fenor
YF-23: triangelformade vingar (ett slags "dubbeldelta

), V-tail
Bird of Prey: Ja, vad ska man säga.. bakåtsvepta vingar som är knäckta, inget stjärtparti, eller tvärt om, inga vingar, med ett kraftigt stjärtparti?
F-35: liknande F-22
När det gäller frågan om lyftkraft så tvivlar jag starkt på att det ena ska vara bättre än det andra.
SAAB har ju länge framhållit att canardkonfigurationen ger mer lyftkraft. Tittar man på vingarna på en Gripen, Eurofighter eller Rafale så tycker i alla fall jag inte att de är procentuellt sett mycket större än vingarna på en F-22 eller F-15. De verkar ha lyftkraft så de klarar sig ändå. Själva vingarnas utformning är för övrigt ganska likartade de flygplanen emellan.
Jag har fått lära mig en gång i tiden att deltavingar kan svänga tvärt och flyga med höga anfallsvinklar, men tappar fart fort, medan konventionella vingar kan bibehålla en sväng längre utan att tappa lika mycket i fart, men kan lättare falla igenom och stalla. Men jag har också läst att moderna FBW-system och instabila konfigurationer gör att den gamla sanningen inte gäller längre.
Jag tror att valet av vingkonfiguration har mer med kulturarv att göra än stealth eller aerodynamik. I sverige har vi tradition av delta samt delta+canard. Så även i frankrike. Engelsmännen hade fastnat för delta+canard redan på tidigt 80-tal. Förmodligen inspirerade av svenskar och fransmän. Kinesernas delta+nosvinge kommer ju från israel, som säkert kikat en del på EAP/Eurofighter/Gripen/Rafale-programmen under sin utveckling av Lavi, trots det amerikanska teknikarvet.
Amerikanarna vill inte gärna visa att de inspirerats av något som kommer utifrån och kör vidare på ett koncept beprövat på F-15.
Ryssarna, som har mycket kompetenta aerodynamikexperter verkar vara öppna för att testa lite av varje, men har ingen budget som räcker längre än till konceptmåleriavdelningen just nu verkar det som. Men de har ju allt från konventionell layout, konventionell layout+tvc+nosvingar, delta+nosvingar till framåtsvepta vingar+nosvingar.
Att olika vingkonfigurationer sedan faktiskt har inneboende för och nackdelar kan ju kompenseras på olika sätt, mycket mha utformningen av styrytor, programvara samt förekomsten av andra saker, som thrust vectoring mm. Sist men inte minst får man ju se till att taktikanpassa, man utnyttjar sina fördelar, och har 100% koll på motståndarens för och nackdelar och ser till att denne inte kan utnyttja sina fördelar.
I fallet med delta mot konventionell layout så får man väl se till att man inte luras att svänga med i länga svängar, utan kanske utnyttjar sin skarpare svängförmåga genom att genskjuta för att få ett skottläge, sedan går ur för att hämta fart.
Som exempel kan nämnas att jag hörde talas om en övning där svenska piloter övat simulatorstrid mot utländska (glömt vilken nation). Svenskarna flög Mirage 2000-simulatorn för den ansågs vara det närmsta en Gripen man kunde komma (Detta var tidigt 90-tal då Gripencentrum ej fanns) och motståndarna F-16. Resultatet av dessa strider blev 50/50, så det går nog knappast att säga att det ena är bättre än det andra. Bara olika. Källan till detta är en av flygförarna, som nu är general, så det borde vara en pålitlig källa.
/E