QUOTE (J.K Nilsson @ Dec 5 2007, 19:57 )

Titta på hur luftintagen på en fpl37 ser ut och jämför med t.ex. J29 tunnan. Fpl37 har dubbelstötsintag där luften först får en stagnationspunkt som sänker lufthastigheten till underljudshastighet och senare når luftstöten en andra punkt på luftintaget innan den går in i kanalen, detta sänker lufthastigheten betydligt. Fpl29 har pitotintag som bara är enkelstötsintag, detta kan bara sänka luften till underljudshastighet utan några finesser.
Japp, Viggen är ju några år nyare än Tunnan, så jag antar att SAAB blivit bättre på aerodynamik under tiden.
Tittar man t.ex på F-22 som ska ha fasta luftintag så sägs det från tillverkarhåll att den ska ha en topphastighet på M2,4. Så med superdatorer istället för hjärna mk 1 kan man tydligen nå rätt långt. Uppgifterna om toppfarten hittade jag här:
http://www.themotorpool.net/USAF-Lockheed-...r-p/b11e366.htm när jag googlade runt för att ta reda på om luftintagen på F-22 verkligen var fasta, som jag trodde.
I detta fallet kanske kraven på signaturanpassning och funktionen går hand i hand. Genom att dra luftintagen så att luften måste ta en krök innan den når motorn (för att inte kompressorn ska synas på radar) så minskar ju luftens hastighet. Sen är väl luftintagsöppningarna relativt små också, vilket betyder att när diametern ökar i luftintaget när "röret" når motorn så minskar luftens hastighet.
F-35 JSF (Inte Draken) har ju någon slags bula framför sina luftintag, misstänker att den finns där av en anledning också. Kanske en stealthigare och fixerad variant av den kon som finns på luftintagen till många 50-talskärror som Mirage, Starfighter, Kfir mfl.
/E