Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsflygplan med bagageutrymme?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
kerran
Hejsan.

Vilka stridsflygplan känner ni till som har någon form av bagageutrymme där piloten kan lägga in en kabinväska/ryggsäck/sportbag?

År 2000 fick F16 Uppsala besök av en Harrier division från Royal Air Force.

Jag gjorde lumpen där då och såg efter ladningen när piloten stigit hur cockpit hur han öppnade en bagagelucka på flygplanskroppen och tog ner en kabinväska och...sist men inte minst, en platta med öl biggrin.gif
tinhead
QUOTE(kerran @ Nov 29 2007, 14:05 ) *
Hejsan.

Vilka stridsflygplan känner ni till som har någon form av bagageutrymme där piloten kan lägga in en kabinväska/ryggsäck/sportbag?

År 2000 fick F16 Uppsala besök av en Harrier division från Royal Air Force.

Jag gjorde lumpen där då och såg efter ladningen när piloten stigit hur cockpit hur han öppnade en bagagelucka på flygplanskroppen och tog ner en kabinväska och...sist men inte minst, en platta med öl biggrin.gif

Minns jag inte fel så hade Viggen ett utrymme där det kunde rymmas en mindre väska.
Förutom skyddsmask lådan till höger om piloten..men den ger inte så mkt plats till mer än kanske underkläder, tandborste å 1burköl tongue.gif
Kråkan
QUOTE(tinhead @ Nov 29 2007, 14:39 ) *
[Minns jag inte fel så hade Viggen ett utrymme där det kunde rymmas en mindre väska.
Förutom skyddsmask lådan till höger om piloten..men den ger inte så mkt plats till mer än kanske underkläder, tandborste å 1burköl tongue.gif

Du minns rätt. I undre apparatutrymmet kunde man spänna fast en mindre väska, typ liten Samsonite kabinväska. Ett h-e att få dit den dock. Många skruvar att lossa och skruva fast igen.
Psilander
Flyger inte Gripen med ombyggda fälltankar till en J35 Draken som bagagetrunk till piloterna vid behov. Vill minnas jag sett det i nån bransch tidning.
Erik_G
QUOTE(Psilander @ Nov 29 2007, 18:05 ) *
Flyger inte Gripen med ombyggda fälltankar till en J35 Draken som bagagetrunk till piloterna vid behov. Vill minnas jag sett det i nån bransch tidning.

Fälltankarna till Gripen är gamla drakentankar, även de vanliga. Att ha ombyggda fälltankar för bagagetransport är väl ett ganska vanligt tillvägagångssätt. Det är ju så de gör "over there" och säkert på en hel del ställen "over here" också.

/E
klarg carlsson
Saab105 eller sk60 som det heter i flygvapnet har ett litet utrymme i bakkroppen för bagage....
Aigore
Bagageutrymme? pytsan det ska var ett pentry som på SU-34!! banan_rock.gif ett flygplan utan micro å kylskåp å förvara bärsen tillgängliga å kalla e inget att ha!
Robbis
När F15 firade 50år för många år sen fick jag komma innanför avspärrningen till en A-10 från 81st fighter sqn.
I från en liten lucka som rymde en lagom stor väska så hade dom sina tyg och klistermärken gömda. Dom fick inte sälja... så jag fick ett par av piloten *tihii*

Robban
Koskela
QUOTE(Erik_G @ Nov 29 2007, 18:16 ) *
QUOTE(Psilander @ Nov 29 2007, 18:05 ) *

Fälltankarna till Gripen är gamla drakentankar, även de vanliga. Att ha ombyggda fälltankar för bagagetransport är väl ett ganska vanligt tillvägagångssätt. Det är ju så de gör "over there" och säkert på en hel del ställen "over here" också.

/E

Det var kanske så Petter Blå hämtade sin kvarglömda VHS-spelare när de hade Fisken på Visby, med JA37 tor F16...
Nåt skulle de ha å sitta glutta på i väntan på Ivan. banan_rock.gif

/K
Danne
Det finns överlag alltid mer eller mindre stora fack för diverse lös materiel på alla maskiner. De har en tendens att var större och rymligare om masskinen är exporterad av annan nation (läs adowngraded/nedtrimmad) tongue.gif

Den mest fördelaktiga jag haft nöjet att nyttja på sistone är den här:

Fanns fler varianter men då skulle "Värdegrund" lampan på varningstablån lysa upp som en julgran.
Erik_G
Jag känner igen dörröppningen och lastrutrymmet, men de där runda färgglada behållarna såg jag aldrig på våra nior. Är det en del av VMS-systemet?

När man ändå pratar om lastutrymme på stridsflygplan kan jag ju inte låta bli att tänka på Avpros EXINT-pod.

Som inte så lite, konceptuellt, påminner om den idén som Galenskaparna lanserade i filmen "Leif", nämligen "Dö fajting ägg".

/E
Aigore
Satte dom dit fönster? eller lyse så man skulle kunna ligga å läsa åtminstone? Måste vara klaustrofobiskt som tusan att ligga i en sådan där wacko.gif
Kråkan
Hoppsan, jag råkade nödfälla lasten ohmy.gif

... är inte nå't man vill höra när man ligger och sussar i en dylik.
http://www.flightglobal.com/Assets/GetAsset.aspx?ItemID=1699
Mattsson
QUOTE(Aigore @ Dec 11 2007, 20:45 ) *
Satte dom dit fönster? eller lyse så man skulle kunna ligga å läsa åtminstone? Måste vara klaustrofobiskt som tusan att ligga i en sådan där wacko.gif

Visst satte dom fönster på den:

Tydligen var 17 länder intresserad av projeket....

Mer att läsa om Exint (långt ner på sidan)

Kråkan
QUOTE(Kråkan @ Dec 11 2007, 20:57 ) *

Såg just att man tänkt på även detta:
"EXINT is a one-man pod of some 4 metres in length and is fitted with internal equipment such as radio and air conditioning systems. An equipment bay also allows small arms and other personal equipment to be carried. A state-of-the art parachute and airbag system, developed from the Mars Lander Space Craft programme will allow the pod to make a soft landing should it be released from the aircraft in an emergency situation."
eskil
QUOTE(Kråkan @ Dec 11 2007, 23:27 ) *
QUOTE(Kråkan @ Dec 11 2007, 20:57 ) *

Såg just att man tänkt på även detta:
"EXINT is a one-man pod of some 4 metres in length and is fitted with internal equipment such as radio and air conditioning systems. An equipment bay also allows small arms and other personal equipment to be carried. A state-of-the art parachute and airbag system, developed from the Mars Lander Space Craft programme will allow the pod to make a soft landing should it be released from the aircraft in an emergency situation."

Sitter fallskärmen längst bak på den där skapelsen? Det verkar vara lagom roligt att hoppa fallskärm med huvudet ner och fötterna upp instängd i en plastcigarr...
Maverick
QUOTE(Kråkan @ Nov 29 2007, 18:00 ) *
QUOTE(tinhead @ Nov 29 2007, 14:39 ) *
[Minns jag inte fel så hade Viggen ett utrymme där det kunde rymmas en mindre väska.

Du minns rätt. I undre apparatutrymmet kunde man spänna fast en mindre väska, typ liten Samsonite kabinväska. Ett h-e att få dit den dock. Många skruvar att lossa och skruva fast igen.

Har för mig att Viggen piloter hade just samsonite kabinväska (dokumentportfölj) som tilldelad materiel på det glada 80-talet.
BJK eller någon kan säkert bekreäfta dementera..
Fk_Djerf
När danska 35:or var på besök på F10 så hade man lastat flytande drycker i akanboxen! Nån liten väska var också med ibland!
GP720Englund
QUOTE(Fk_Djerf @ Dec 16 2007, 18:15 ) *
När danska 35:or var på besök på F10 så hade man lastat flytande drycker i akanboxen! Nån liten väska var också med ibland!

Vilken tur att det inte var dryck i pulverform... wink.gif

/M
Danne
QUOTE(GP720Englund @ Dec 16 2007, 19:19 ) *
QUOTE(Fk_Djerf @ Dec 16 2007, 18:15 ) *

Vilken tur att det inte var dryck i pulverform... wink.gif

/M

Jag vet de som glömt bort några fysiklektioner och med en tår i ögat kontaterat att det flytande gått över till fast form och i och med detta spritt ut sig själv och behållaren över en något större yta. Maskinen fick för övrigt flygförbud och besättningen bakåtkammat hår... Malajn.gif

Så om ni nu ser en F-15E med callsignen "Bud" under förarplats och "Weiser" under WSO-platsen så vet ni storyn bakom...
Sytare
Det undre apparatutrymmet i Viggen för samsonite-väskan, var dessa under tryck eller var det "rumstempererat"?
Eller var det t.o.m. åtkomligt genom cockpiten?

Förresten Danne:
QUOTE(Danne @ Dec 16 2007, 21:32 ) *
Så om ni nu ser en F-15E med callsignen "Bud" under förarplats och "Weiser" under WSO-platsen så vet ni storyn bakom...

Läste i "Bogeys and bandits" hur en kille fick callsignet Sniper efter att ha bombat fel mål, men det var ju innan han var vid sin division. Går det så pass fort att ändra piloters callsigns även efter att de kommit ut på sina divisioner?
Koskela
På farfars tid, när allt var i svart-vitt och IT var något som var veddrivet fanns Seversky Republic P-35 i Fv (J9). Bakom förarkabinen fanns ett lastutrymme, för att stoppa in valfri(?) mekaniker vid ombasering... Några hade tom fönster inmonterat luckan...

/K
pjäsmannen
sista tiden innan J29 försvann ur rullorna så tog man bort oftast höger sidans Akan och magasin för att ha det som bagage utrymme.Har sett en bild på 32 lansen att det skall finnas där med
J22 har ju ett väl tilltaget bagage utrymme i form av ett litet tält bakom stolen plus skidor och stavar i kroppen! Samma sak med
J8 som hade en lite större lucka för skidor å annat som var typ som bagage
odenmedic
QUOTE(Sytare @ Dec 16 2007, 17:52 ) *
Det undre apparatutrymmet i Viggen för samsonite-väskan, var dessa under tryck eller var det "rumstempererat"?
Eller var det t.o.m. åtkomligt genom cockpiten?

Förresten Danne:
QUOTE(Danne @ Dec 16 2007, 21:32 ) *

Läste i "Bogeys and bandits" hur en kille fick callsignet Sniper efter att ha bombat fel mål, men det var ju innan han var vid sin division. Går det så pass fort att ändra piloters callsigns även efter att de kommit ut på sina divisioner?

Aviator call signs nearly always must come from a member of the aviator's squadron, training class, or other coworker. It is considered bad form to try to give oneself a callsign. It is common for newer aviators to be initially assigned a fairly derogatory callsign, with the expectation that the new member will work hard enough to earn the respect of their community, and with it a better (and usually permanent) callsign. Some stick with the aviator forever, while in other cases an aviator might have a series of call signs throughout his or her career.
source
What's your sign? fran AF Link
pjäsmannen
QUOTE(Koskela @ Dec 17 2007, 00:02 ) *
På farfars tid, när allt var i svart-vitt och IT var något som var veddrivet fanns Seversky Republic P-35 i Fv (J9). Bakom förarkabinen fanns ett lastutrymme, för att stoppa in valfri(?) mekaniker vid ombasering... Några hade tom fönster inmonterat luckan...

/K

Alla J9 hade ruta på luckan på höger sidan
Och senare när F3/F11 tog över J9 så monterade dom dit en kamera
Och så blev det S9c isället för J9
Det fanns S9 redan i Fv och det var fartygsbaserat flp med dom sista åren blev dom baserade på F11 och F21
Kan nämmna oxå det när det gäller J9 att piloten hade en orange liten pinne där det stog HOPPA som piloten kunde slänga till passagern ifa nöden krävde det. Och vid ett fall så följde en vpl mekaniker med upp och slängde ut sig i lufthavet utan piloten hade gjort något! Så det slutade med buren i några veckor och böter ifa jag inte minns fel rolleyes.gif
Klargplutte
QUOTE(pjäsmannen @ Dec 21 2007, 12:14 ) *

/K

Det fanns S9 redan i Fv och det var fartygsbaserat flp med dom sista åren blev dom baserade på F11 och F21
Kan nämmna oxå det när det gäller J9 att piloten hade en orange liten pinne där det stog HOPPA som piloten kunde slänga till passagern ifa nöden krävde det. Och vid ett fall så följde en vpl mekaniker med upp och slängde ut sig i lufthavet utan piloten hade gjort något! Så det slutade med buren i några veckor och böter ifa jag inte minns fel rolleyes.gif

Han hade väl också med sig en egen hoppapinne som han lämnade i kabinen som alibi , det fanns tydligen tveksamheter om det gick att hoppa säkert från baksitsen utan att få stryk av stabben men det blev motbevisat i och med detta.
pjäsmannen
QUOTE(Klargplutte @ Dec 21 2007, 17:07 ) *
QUOTE(pjäsmannen @ Dec 21 2007, 12:14 ) *

/K

Han hade väl också med sig en egen hoppapinne som han lämnade i kabinen som alibi , det fanns tydligen tveksamheter om det gick att hoppa säkert från baksitsen utan att få stryk av stabben men det blev motbevisat i och med detta.

Du har så rätt! Det glömmde jag totalt av att skriva
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.