Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nijmegen ungdom
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Skarec
Hejsan alla
Jag är sugen på att veta om det är några ungdomar här på forumet som har gått Nijmegenmarschen? Såg i Försvarsutbildaren att det var någon tjej med basker utan baskermärke och misstänkte att det kunde vara en ungdom, så jag försöker här. Så? Finns det någon?

/S camo.gif
Munken_swe
Möjligheten finns. Jag känner två ungdomar som gick Nijmegen i somras. Vad är frågan? mellow.gif
Dizzy_keys
QUOTE (Skarec @ Nov 26 2007, 23:52 ) *
Hejsan alla
Jag är sugen på att veta om det är några ungdomar här på forumet som har gått Nijmegenmarschen? Såg i Försvarsutbildaren att det var någon tjej med basker utan baskermärke och misstänkte att det kunde vara en ungdom, så jag försöker här. Så? Finns det någon?

/S camo.gif

Jepp, tjejen i baskern är ungdom, jag och flera på forumet är bekanta med henne.
DaRaven
Yes. Vi kan konstatera att hon är ungdom (jag var där nere och pratade med såväl henne som tillhörande ledare).

Så vi kan väl återgå till frågan, är det någon ungdom här som har gått? Eller om det finns några andra intressanta frågeställningar rörande ungdomsdeltagande i marschen..
Cesium
Måste man inte vara 18? biggrin.gif
I så fall måste man ju undersöka möjligheten att dra dit i sommar biggrin.gif
DaRaven
Det finns inga officiella regler för att man måste vara 18+, det är lokala regler för resp. deltagande land som styr. Britter och kanadensare skickar tämligen ofta stora skaror med ungdomar som är yngre än 18.

Det har dessutom varierat med det Svenska deltagandet med ungdomar, det har varit helt borta under ett antal år - för att sedan återkomma igen.

Har ni frågor vilken ålder som egentligen är det bäst att vända sig till Försvarsutbildarna centralt:
http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/nijmegen/

Posta gärna ev. svar här dock.

Och i övrigt rekommenderas marschen varmt, men se till att träna ;)
Skarec
Vilken avdelning är tjejen från? Undrar nämligen vem jag ska ta kontakt med om man vill åka ner.
Dizzy_keys
Jag skickar PM till dig.
Skarec
Är det ingen från Stockholm som har gått marschen?
PlasticSplinter
QUOTE (Cesium @ Nov 27 2007, 14:35 ) *
Måste man inte vara 18? biggrin.gif
I så fall måste man ju undersöka möjligheten att dra dit i sommar biggrin.gif

Angåenge om man måste vara 18, svar nej!
Jag var 17 och skulle fylla 18 samma år.
Jag ansökte om Dispans och min löjtnant (ungdomsledare) gick i god för mig.
Som "DaRaven" föreslagit skicka ett Mail till Lennart Lundberg eller Cai gavstam det var de som beviljade min dispans(står på Fu hemsida) .
Sen måste du givetvis ha något befäl som kan gå i god för att du sköter dig.
Anledningen till att man infört en åldersgräns där nere är för att folk misskött sig.
Första dagen var det en dansk (vuxen) som blev utslängd för att han var för berusad :P.
PlasticSplinter
QUOTE (DaRaven @ Nov 27 2007, 14:34 ) *
Yes. Vi kan konstatera att hon är ungdom (jag var där nere och pratade med såväl henne som tillhörande ledare).

Så vi kan väl återgå till frågan, är det någon ungdom här som har gått? Eller om det finns några andra intressanta frågeställningar rörande ungdomsdeltagande i marschen..

Förövrigt rörande "inget baskermärke" så gav jag bort det till ett par australiensare som jag knallade med dag 3, det var till stor del deras förtjänst att jag tog mig i mål den dagen smile.gif så det är inget jag ångrar (även om det ser förjävligt ut) .Det var olycksfall i arbete att en hejvild journalist skulle dyka på mig precis vid målgången "utan baskermärke" och publicera det i FU's tidning.
Maul
Querry: Får Ungdomar överhuvudtaget bära basker med märke? Det räknas väl som ett tjänstetecken (var det rätt ord?) och då är det väl aja baja för folk under 18?
Skoog
QUOTE (Maul @ Nov 29 2007, 17:30 ) *
Querry: Får Ungdomar överhuvudtaget bära basker med märke? Det räknas väl som ett tjänstetecken (var det rätt ord?) och då är det väl aja baja för folk under 18?

Helt riktigt.

Alla är dock inte på det klara med det.
PlasticSplinter

;) basker blå står med på utrustningslistan och uppenbarligen så fyller det en funktion.
Nåväl frågan har omdisskuterats att det är officerare/utlandsstyrkan som bär basker blå.
Jag förmodar att man räknas som "utlandsstyrka" på något konstigt vänster som Nijmegendeltagare
då man är där i kronans tjänst och representerar svenska försvarmakten.
beträffande att jag inte var 18år (inte hunnit fylla) så förmodar jag smile.gif ändock att då min dispans blev beviljad och tillhörande materiel som samtliga fått på sitt utrustningskort/andra regler också gällde mig då jag "antagits" som deltagare.
Det var flera ungdomar som fått dispans som var ner och knallade (under 18 men skulle fylla samma år) och de hade basker dem med. Det var ingen av officerarna som deltog som ansvariga i den svenska kontenigenten som sa något, så ;) uppenbarligen skulle vi ha det.
Det är väl som sagt ett undantag smile.gif under omständigheterna.
PlasticSplinter
QUOTE (PlasticSplinter @ Nov 30 2007, 19:19 ) *

;) basker blå står med på utrustningslistan och uppenbarligen så fyller det en funktion.
Nåväl frågan har omdisskuterats att det är officerare/utlandsstyrkan som bär basker blå.
Jag förmodar att man räknas som "utlandsstyrka" på något konstigt vänster som Nijmegendeltagare
då man är där i kronans tjänst och representerar svenska försvarmakten.
beträffande att jag inte var 18år (inte hunnit fylla) så förmodar jag smile.gif ändock att då min dispans blev beviljad och tillhörande materiel som samtliga fått på sitt utrustningskort/andra regler också gällde mig då jag "antagits" som deltagare.
Det var flera ungdomar som fått dispans som var ner och knallade (under 18 men skulle fylla samma år) och de hade basker dem med. Det var ingen av officerarna som deltog som ansvariga i den svenska kontenigenten som sa något, så ;) uppenbarligen skulle vi ha det.
Det är väl som sagt ett undantag smile.gif under omständigheterna.

Lite övrig kuriosa.
UniR FM "ungdomsmärke ska sys på fältjacka, bussarong och vapenrock" vapenrocken är alltså m87 så tydligen är ungdomar tillåtna att bära denna skulle se lite knepigt ut ;) om man bar fältmössan till denna.Reglementet är lite hipp som happ.
Emelie
Va har man möjlighet till dispans, annats annars hade man lät dragit ner dit. banan_rock.gif Men vad de svårt att få dispas??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.