GordonFreeman
Nov 26 2007, 22:24
Okej, jag är en person som kommer att offra två kilo kött och allt blod för att bli en stridspilot. Jag är inte den typ av person som vill bli stridspilot för att det är coolt - jag är den som kan JAS-39 Gripens cockpit utantill och kan skilja på JAS-Adams cockpit och JAS-Caesars cockpit. Ni vet vem jag är; flygnörden, jag kommer att ha ihjäl mig själv för att bli stridspilot. Jag överraskade till och med officerarna på SACO-mässan i fredags (23/11) när jag visade att jag kunde mer om JAS-39 Gripens cockpit mer än flygeleverna som precis börjat med kärran.
På www.fallskarmsjagare.se säger de att man bör springa 10 km minst en gång i veckan och ett 5-10 km i lugnt tempo, kuperat också. Jag styrketränar 3 ggr i veckan och tänker börja springa 5 km (kuperat) tre gånger i veckan också, allt för att få upp vanan för att löpa, för att jag tycker 10 km redan nu är lite för häftigt och jag vill göra mig van vid löpning (under sommaren cyklade jag ungefär 2 mil varje dag efter mitt jobb, och på lediga dagar körde jag 4 mil utan stopp på 21:a växeln, "djurhastighet". Jag hade djurig kondition, men dessvärre kunde jag knappt löpa).
Så, jag undrar om ni tycker att detta är bra?
Måndag: styrka
Tisdag: styrka
Onsdag: styrka
torsdag: vila
Fredag: löpning, 5 km.
Lördag: löpning, 5 km.
Söndag: löpning, 5 km.
Ge mig gärna konstruktiv kritik, för att jag är nybörjare och kommer att offra en njure för att få flyga JAS - blir det jag som sitter i sittbrunnen, så blir jag en av Sveriges första stridspiloter med invandrarbakgrund (och jag behöver ingen info om hur svårt det är, jag kommer att kämpa som ett as och det tar bara sin lilla tid).
Tack,
GF.
DaRaven
Nov 26 2007, 22:42
För att träna upp konditionen så bör du ha en intensitet på 60-90% av maxpulsen under minst 20 minuter, 2-3 gånger per vecka. Ska du träna högintensivt, vilket det verkar som, bör du lägga dig uppåt 80% av maxpuls - då kommer du också att öka syreupptagningsförmågan en hel del.
Pulsklocka är ett bra hjälpmedel om du inte har det.
Tänk på att äta rätt också såklart, massor av löpträning kommer att bränna massor av energi
Dr. T-68
Nov 26 2007, 23:20
Jag skulle nog råda till att sprida löppassen lite i veckan om det nu är så att du är nybörjare.
Du kommer nog att behöva ge kroppen en chans att återhämta sig och sannolikheten är mindre för att du får besvär med muskler och leder.
Efter ett tag när du känner att du inte förbättrar dig i löpningen så börja med lite kvalitets löpning. Kör längre i lugnare tempo och kortare i högre tempo. Varierad löpning brukar ge bra resultat på utvecklingen.
Jag tycker inte att du skall stirra dig blind på så långt som möjligt. Har du tillgång till en bra backe så kan backträning någon gång i veckan vara bra.
Och som DaRaven säger, pulsklocka är bra om du inte känner din kropp bra.
Annars är det bara att lycka till i löparspåret. Nu kanske du inte valt bästa årstiden för att börja löpträning (jag vet inte hur det är i Sverige nu men det brukar inte vara bra så här års), men med bra kläder så fungerar det bra. En bra träning som inte fungerar i hela Sverige är snöpulsning.
Är du riktigt seriös så kontakta en löp- eller orienterings-klubb.
Spring på bra underlag i början, inte asfalt och andra hårda underlag. Elljusspår är bra.
Lyssna på kroppen, är du förkyld så skippa löpningen ett par dagar. Får du ont i knäna, så varva ner ordentligt...
Spring gärna varierat, tex terränglöpning, backträning, platt osv. Inte bara en typ hela tiden, roligare och så får kroppen mer allsidig träning.
Men framförallt: köp ett par riktigt bra löparskor! Du har inte skrivit in i din profil vart du bor, men i Stockholm finns en kedja som heter Löplabbet.
Du får ställa dig på en glasskiva med en spegel under så dom ser om du har hög/låg hålfot, sen får du springa lite på ett löpband medan dom filmar dig. Sen ser dom om du viker in foten osv och rekommenderar en bra sko till dig.
Kostar 1000-1500kr och värt varenda krona!
Det här vet du redan, men glöm inte skolan. Bra betyg är viktigt om du vill bli flygförare... Särskilt i matematik/naturvetenskap.
Lycka till!
Stella-Polaris
Nov 27 2007, 08:56
Om jag vore du skulle jag nog inte titta så mycket på vad man gör på fallskärmsjägarna. Istället skulle jag maximera min träning för tjänsten.
Jag skulle fokusera på.
Allmän träning, uthållighet och koordination.
Löpning ja men inte i vansinniga mängder. Satsa i stället på Karate, och aerobic, för att samtidigt med konditions och allmänträning öva upp motoriken. Motorikträning lär du knappast kunna få för mycket av. Löpträningen kan du med fördel få genom att börja orientera. Löpning i skog ger mer samtidigt som du får ett "Orienterings tänk", något som du har nytta av. Skippa styrketräningen eller håll dig till en blygsam nivå.
GordonFreeman
Nov 27 2007, 12:24
Tack för alla era fina råd, gubbar, det är riktigt sjyst!
Krigsmakten
Nov 27 2007, 13:01
Härligt att höra vad du vill bli!
Konsten är ju att vara bra på allt, ha rätt utbildning, fina betyg, utmärkt motorik, rätt psyke och en vältränad fysik.
Vad jag vill säga är att MVG i MAFYKE smäller högre än en minut hit eller dit på 5 km löpning.
Spring du ett par tre mil i veckan så får du en ok grundkondition.
Så här hade jag gjort med löpträningen
Tisdag 5km Hårt som helvete (15 min uppvärmning + 5X1000m intervaller, det skall smaka blod på de två sista)
lördag 5 km lätt jogging
Söndag 7,5 km löpning + 1km extra varje vecka upp till 15 km, sedan räcker det med distans.
Ta det bara lugnt med farten de första 4 veckorna, klä dig varmt och ät direkt efteråt för snabbare återhämtning.
Begränsa vardagsträningen så att du kan koncentrera dina krafter på skolan då.
Jag skulle ha 2 st vilodagar i veckan för att maximera återhämtningen. Kom ihåg att när du springer bryter du ned muskler och när du vilar bygger du.
Varför skulle du vilja köra löpning tre dagar i rad och styrka tre dagar i rad. Varva istället varannan dag eller något liknande så får musklerna längre tid att återhämta sig innan de används igen. Allt handlar om att variera. Olika distanser, tider, muskelgrupper och träningsformer. Att ta med lite simning vore inte fel t.ex.
Jag är inte den typ av person som vill bli stridspilot för att det är coolt - jag är den som kan JAS-39 Gripens cockpit utantill och kan skilja på JAS-Adams cockpit och JAS-Caesars cockpit.
Jag tänker mig snarare att det förmodligen börjar med det första och slutar med det andra. Personligen skulle jag i alla fall ha svårt att tro på en människa som påstår sig vilja bli pilot endast för att det verkar så intressant att rycka i många spakar och titta på många skärmar. Handen på hjärtat, nog söker man för att det verkar jäkligt coolt att vistas uppe bland molnen ;). Inget fel med att erkänna det, man kan ju ha ett flygintresse ändå. I annat fall skulle tipsa om flygingenjör/flygmekaniker om nu pilotdrömmen går i kras. Eftersom det nu är själva flygplanen du är intresserad av...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.