QUOTE (tinhead @ Nov 29 2007, 14:48 )

QUOTE (DaRaven @ Nov 29 2007, 13:59 )

QUOTE (Erik_G @ Nov 29 2007, 13:27 )

J35 Lansen (och Draken antar jag, eftersom de har samma motor) använde ett särskilt startbränsle. Hur exakt det fungerade har jag inte 100% koll på, men man fyllde på specialbränslet, startade tändningen (tick tick tick tick) sen startade man "startmotorn" (PSCHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH) och under tiden som startmotorn (kan det ha varit en slags raketmotor vars avgaser satte snurr på turbinen tro?) gick så brummade motorn igång. Det lät i alla fall väldigt mycket när man startade motorn. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för bränsle. Men en av teknikerna tyckte att jag kunde hälla det i moppetanken och menade på att då skulle det bli fart, en stund i alla fall. Jag hade ingen moppe, så jag tackade nej.
Isopropylnitrat om jag inte är helt felunderättad

Japp, MC25..innehåller bundet syre...
Instämmer helt med föregående talare! Isopropylnitrat var det... förbenat aggressivt rosa skit som krävde stora svarta kinky-handskar att hantera. Fick man det i ögonen så var det sjukan som gällde.
I ett under av ergonomi så fanns påfyllningen för isopropylnitrat på Draken uppe i luckan för hjälpturbinen (millan/möllan). Draken har inte mycket till markfrigång där vilket gör att man sitter minst på knä. Sedan måste man sticka slangen rakt upp i detta inte alltför stora hål, vinkla slangen 90 grader och trycka i sidled (med rak arm eftersom annars når man inte) för att övervinna ett fjädermotstånd samtidigt som man vrider på munstycket! Misslyckas man med denna "enkla" manöver belönas man med en dusch av isopropylnitrat... vilket newbies på linjen då gärna fick i ögonen, med tidigare nämnda promenad till sjukan som följd. Efter ett tag lärde man sig en slags position som innebar att man satt med kroppen bortvänd från luckan, och stack armen uppåt på ett sätt som gav hyfsat bra styrka samtidigt som man undvek att få skiten i nyllet.
Inte förrän jag gjorde lumpen 94/95 - d.v.s. ca 4 år innan Draken pensionerades/efter 40 år i luften - kom man på den brillianta idén att vända på påfyllningsinterfacet, skära ett hål i skrovet och sätta en lucka där så att den värnpliktige kunde
stå bredvid planet och trycka slangen på plats!
Här kan ni lyssna på start-sekvensen för en Drake.
http://youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXsFörst hör ni vinandet från startmotorn tillsammans med brummet från agg'et som förser planet med ström. Därefter kommer det "Psssht" som Erik nämner. Precis innan musiken börjar hör ni stora turbinen börja varva upp.
Med det där pysandet kom ett stort brunaktigt moln ut (på planets högersida vill jag minnas). Det bestod mestadels av kväveoxider... vilka - när de kommer i kontakt med vatten typ tårar och fukt i luftstrupen - bildar salpetersyra. Sved obehagligt så man tog gärna armen över ögonen tills dess att molnet blåst förbi.
EDIT: Hittade en till
http://youtube.com/watch?v=px7_LHN89dsI början av videon samt vid 03:22 och framåt hör ni starten. Vid 03:45 ser ni millan fällas in... så får ni en uppfattning om storleken på den luckan.
EDIT 2: Och ytterligare en... här ser man tydligt blåset från startmotorn, ut till vänster i bild
http://youtube.com/watch?v=Fi0w-7nAJVIVacker video för gamla drakryttare och deras väpnare. :_)
/J