Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsflygplan med APU?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
kerran
Hej.

Vilka stridsflygplan känner ni till som har APU?
Jag är intresserad av att veta vilka så vål aktiva som pensionerade stridsflygplans typer med APU...
Trevlig helg!
Erik_G
QUOTE(kerran @ Nov 23 2007, 12:54 ) *
Hej.

Jag är intresserad av att veta vilka så vål aktiva som pensionerade stridsflygplans typer med APU...
Trevlig helg!

Varför då? Vad är ett stridsflygplan? Räknas flygplan som C-17 dit?

De flesta moderna stridsflygplan är så vitt jag vet utrustade med en APU. Exempel: JAS 39 Gripen, F-16 Falcon, F-15 Eagle, Typhoon II. Större flygplan som Saab 340, C-130, C-17 och jetdrivna passagerarkärror är också utrustade med APU.

En intressant not kanske kan vara att APU´n till F-16 tydligen drivs med Hydrazine (vet ej vad det heter på Sv), som ju också används som raketbränsle, till Messerschmitt Komet under vk 2, och på rymdfärjan.

/E
Bengt
F-16 har ingen APU. Det Erik_G pratar om är en EPU (Emergency Power Unit) som normalt drivs med luft ifrån motorn, men ifall motorn slutar blåsa så eldar man lite raketbränsle för att få fläkten i EPUn att snurra.

Motorn startas inte ifrån EPU:n, utan ifrån en JFS(Jet Fuel Starter), som i sin tur startar ifrån en hydraulmotor som drivs av en av två hydraulvätskereservoarer. JFSen är i sin tur ansluten till den stora motorn via en växellåda med koppling. En intressant notering är att ifall starten misslyckas två gånger så har man tömt hydraulreservoarerna, och är tvungen att pumpa upp tankarna för hand till arbetstrycket på ~200 bar.

Edit: Hydrazine heter Hydrazin på svenska, energirikt som tusan.
5526 Viktor Ludvig
Hydrazine=Väteperoxid(?)

Vill minnas att raketmotorn i Me163 Komet bestod av en silverplatta som det sprutades väteperoxid (60%+) på.
Även Sammy Miller med sin Raketdrivna Funnycar 'Vanishing Point' använde samma slags motor.

//5526
trädet
Förlåt en liten dummer... men vad är apu?
Det enda som jag kä'nner till är "arbetsplatsförlagd utbildning"...
daddlar
QUOTE(trädet @ Nov 23 2007, 16:38 ) *

Auxiliary Power Unit.
På svenska heter detta? blush.gif
Stocken
"Nuförtiden är startturbinen ofta luftdriven och får tryckluft antingen från en yttre kraftkälla eller från en s.k. APU (Auxiliary Power Unit), d.v.s. ett hjälpkraftaggregat som på civilflygplan ofta är monterat i flygplanets stjärt. APU:n är i sin tur en gasturbin som startas med en elektrisk startmotor. För att flygplanet skall kunna startas utan yttre kraft måste det alltså i botten finnas ett batteri för APU-startmotorn."

Källa: http://www.flygtorget.se/flygfakta/faq/fra...&Urval=alla [id 5278]

(Min fetmarkering)

Av Stocken
klarg carlsson
QUOTE(Erik_G @ Nov 23 2007, 13:13 ) *
QUOTE(kerran @ Nov 23 2007, 12:54 ) *
Hej.

Trevlig helg!

Varför då? Vad är ett stridsflygplan? Räknas flygplan som C-17 dit?

De flesta moderna stridsflygplan är så vitt jag vet utrustade med en APU. Exempel: JAS 39 Gripen, F-16 Falcon, F-15 Eagle, Typhoon II. Större flygplan som Saab 340, C-130, C-17 och jetdrivna passagerarkärror är också utrustade med APU.

/E

Hm när jag utbildning på SAAB så hade inte saab 340 apu men dock så har de militära versionerna S100B Argus och Tp 100 som i sin tur i princip är samma flygplan man kan bygga om dom på ett par dar för att använda till transporter eller radarspaning.. men kan minnas fel..

Erik_G
QUOTE(klarg carlsson @ Nov 24 2007, 15:05 ) *
Hm när jag utbildning på SAAB så hade inte saab 340 apu men dock så har de militära versionerna S100B Argus och Tp 100 som i sin tur i princip är samma flygplan man kan bygga om dom på ett par dar för att använda till transporter eller radarspaning.. men kan minnas fel..

Ok, S100 visste jag i alla fall har APU, så jag trodde de andra hade det också. Saab 2000 har i alla fall APU enligt tillverkarens egna uppgifter.

/E
Philip_88
QUOTE(daddlar @ Nov 23 2007, 16:48 ) *
QUOTE(trädet @ Nov 23 2007, 16:38 ) *

Auxiliary Power Unit.
På svenska heter detta? blush.gif

Auxiliary betyder "hjälpare" eller "assistent" och hjälper till att starta jetmotorn... i en del fall så skapar den även kraft till elektroniska saker i flygplanet när det är i luften med en generator.... det står på länken fast på engelska så ni kan ju läsa själva...
Erik_G
QUOTE(Philip_88 @ Nov 24 2007, 16:30 ) *
i en del fall så skapar den även kraft till elektroniska saker i flygplanet när det är i luften med en generator....

Framför allt så skapar den ju kraft till elektroniken när planet står på marken, vilket innebär att man varken behöver ha huvudmotorn i gång, eller koppla in externa kraftaggregat. Vilket gör flygplanet mer fältmässigt.
Det är i alla fall så jag fått det förklarat för mig varför man ville ha APU till Gripen.

Av samma anledning kan jag tänka mig att man har APU på passagerarkärror. Alla som åkt med RyanAir från Säve har väl hört att 727an väsnas trots att motorerna är avstängda. Doften av varma gasturbinavgaser ger en ledtråd om att det trots allt finns en tredje gasturbin ombord som går och förser flygplanet med ström.

Även stridsfordon är i vissa fall utrustade med APU. Abrams har utrustats med APU då man vill kunna ha tornelektroniken i gång utan att behöva ha den bränsletörstiga gasturbinen igång när man står stilla. Vissa versioner av Leopard 2 har utrustats med APU av samma anledning, trots att MTU-dieseln drar något mindre än gasturbinen. Även våra gamla centurionvagnar var utrustade med ett litet elverk.

/E
Kråkan
OffTopic: Hand upp alla 37-mekar som drabbats av soppatorsk på braggen med en hastigt påtvingad batteristart som följd (Viggen hade som sagt inte APU!) biggrin.gif

[mig: hand upp]

Jäkla agg-mekar bong.gif
wink.gif
Sljivovica
Vad kallas den mojäng som ex. Viggen använde sig av? Vid totalt strömbortfall i luften kunde man fälla ut någon slags flöjel/vindkraftverk/reservaggregat som drevs av luftströmmen..?
eskil
QUOTE(Sljivovica @ Nov 27 2007, 09:33 ) *
Vad kallas den mojäng som ex. Viggen använde sig av? Vid totalt strömbortfall i luften kunde man fälla ut någon slags flöjel/vindkraftverk/reservaggregat som drevs av luftströmmen..?

Reservgenerator?
Deron

Du tänker på en RAT. http://en.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine
Fanns som sagt på Viggen och satt på den vänstra sidan. Jag har för mig att på Viggen så drev den en hydralpump som i sin tur drev en generator. På Viggen fälldes den också ut samtidigt som landingsställen för att minimera risken för strömbortfall i samband med landning.
klarg carlsson
QUOTE(Erik_G @ Nov 24 2007, 15:58 ) *
QUOTE(klarg carlsson @ Nov 24 2007, 15:05 ) *

Ok, S100 visste jag i alla fall har APU, så jag trodde de andra hade det också. Saab 2000 har i alla fall APU enligt tillverkarens egna uppgifter.

/E

340 har inte det som standard... men som sagt 2000 har det.... men man kan ju inte ha koll på allt.. Fick mycket info pga praktik både på SAAB aircraft och specialflygsenheten:)

Edit Räcker upp handen för 37 o bragg problemet som nämnts ovan i tråden! Störande
imint
QUOTE(Deron @ Nov 27 2007, 13:52 ) *

Du tänker på en RAT. http://en.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine
Fanns som sagt på Viggen och satt på den vänstra sidan. Jag har för mig att på Viggen så drev den en hydralpump som i sin tur drev en generator. På Viggen fälldes den också ut samtidigt som landingsställen för att minimera risken för strömbortfall i samband med landning.

"Millan" som den allmänt kallades för var en reservgenerator som fälldes ut automatiskt vid strömbortfall och matade nödvändiga system med ström. Den styrdes från början så att den även fälldes ut och in med landningsstället. Under de sista åren ändrade man logiken så att den inte styrdes av landstället utan den var infälld hela tiden för att spara strukturen som hade börjat visa tecken på utmattning.
kerran
Hur fick äldre stridsflygplan som F-4 Phantom, F-104 Starfighter, Lansen & Draken sin elförsörjning på marken?
Behövde dessa äldre kärror vid motorstart hjälp av externa aggregat?
Erik_G
QUOTE(kerran @ Nov 29 2007, 11:55 ) *
Hur fick äldre stridsflygplan som F-4 Phantom, F-104 Starfighter, Lansen & Draken sin elförsörjning på marken?
Behövde dessa äldre kärror vid motorstart hjälp av externa aggregat?

J35 Lansen (och Draken antar jag, eftersom de har samma motor) använde ett särskilt startbränsle. Hur exakt det fungerade har jag inte 100% koll på, men man fyllde på specialbränslet, startade tändningen (tick tick tick tick) sen startade man "startmotorn" (PSCHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH) och under tiden som startmotorn (kan det ha varit en slags raketmotor vars avgaser satte snurr på turbinen tro?) gick så brummade motorn igång. Det lät i alla fall väldigt mycket när man startade motorn. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för bränsle. Men en av teknikerna tyckte att jag kunde hälla det i moppetanken och menade på att då skulle det bli fart, en stund i alla fall. Jag hade ingen moppe, så jag tackade nej.

Som andra varit inne på när det gäller viggen, så använder man ju externa strömkällor där det är möjligt, annars får man förlita sig på flygplanets inbyggda batterier. Nu ska det väl också sägas att de gamla flygplanen inte hade så fruktansvärt mycket avionik som drog så mycket ström, som behövde vara igång innan motorstart. Så jag tror behovet av extern strömkälla var mindre. Kan tyvärr inte minnas om vi hade extern strömförsörjning till Lansen, men jag tror inte det. Inte för att det är riktigt samma sak, men när jag höll på med hkp 9 så hade vi aldrig någon extern ström inkopplad på plattan. Däremot kopplade vi ju in batteriladdare när det behöves när kärran stod i hangaren.

/E fd Prao på målflygkompaniet, F13M.
kerran
Motor startades A32A och S32C på samma sätt som J32B?
Jag vill minnas att det endast är J32B som har samma motor som Draken.
Erik_G
QUOTE(kerran @ Nov 29 2007, 13:46 ) *
Motor startades A32A och S32C på samma sätt som J32B?
Jag vill minnas att det endast är J32B som har samma motor som Draken.

Det vet jag inte, jag hade bara kontakt med J32'or. Men RM5 och RM6 är väl bara två versioner av samma grundmotor (RR Avon), så det borde väl inte skilja så mycket?

/E
DaRaven
QUOTE(Erik_G @ Nov 29 2007, 13:27 ) *
J35 Lansen (och Draken antar jag, eftersom de har samma motor) använde ett särskilt startbränsle. Hur exakt det fungerade har jag inte 100% koll på, men man fyllde på specialbränslet, startade tändningen (tick tick tick tick) sen startade man "startmotorn" (PSCHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH) och under tiden som startmotorn (kan det ha varit en slags raketmotor vars avgaser satte snurr på turbinen tro?) gick så brummade motorn igång. Det lät i alla fall väldigt mycket när man startade motorn. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för bränsle. Men en av teknikerna tyckte att jag kunde hälla det i moppetanken och menade på att då skulle det bli fart, en stund i alla fall. Jag hade ingen moppe, så jag tackade nej.

Isopropylnitrat om jag inte är helt felunderättad smile.gif
tinhead
QUOTE(DaRaven @ Nov 29 2007, 13:59 ) *
QUOTE(Erik_G @ Nov 29 2007, 13:27 ) *

Japp, MC25..innehåller bundet syre vilket fick extra fart på brandkåren om det gick larm om brand i startmotor..Enda sättet att släcka var att kyla och det gjordes genom att med speciella släggor krossa vissa plåtar och sticka in brandslang som spolade..
Dom flesta larmen var falska och det kom dom på medan brandkåren var påväg ut.. Så teknikerna fick stå och fånga brandmännen som kom springandes med sina släggor biggrin.gif
Lansen hade samma startbränsle vad jag kommer ihåg...

Framföra moped med MC25 brukar innebära en färd till skroten med motorn enligt dom historier jag hört. Men dom skall gå riktigt bra (ett litet tag)

J.K Nilsson
QUOTE (Kråkan @ Nov 26 2007, 21:20 ) *
Jäkla agg-mekar bong.gif
wink.gif

Jäkla flygmekar som inte behagar tala om att tankmätaren behagar skämta Aprillo. banghead.gif

;)

Agg-mek Nilsson
effte
QUOTE (Erik_G @ Nov 29 2007, 13:27 ) *
Nu ska det väl också sägas att de gamla flygplanen inte hade så fruktansvärt mycket avionik som drog så mycket ström, som behövde vara igång innan motorstart. Så jag tror behovet av extern strömkälla var mindre.

Avioniken drar ingen ström alls relativt till en motorstart. Det är startströmmen som dimensionerar. När man går till APU dikteras främst av detta, när motorerna går över en viss storlek är det helt enkelt inte lönt att försöka släpa med nog med batterier.

Inom det icke-spetsiga flyget är främsta anledningen att ha en APU tryckluftsförsörjning, dels för motorstart och dels för kylning. Elförsörjning är en trevlig bonus. Tycks ändras lite med B787 iofs.

Kuriosa:

På tvåmotorkärror med elstart kan man ibland få vänta ett tag innan man drar igång den andra motorn för att batterierna skall hinna återhämta sig.

Dieselkompressorn som ansluts för att starta upp motorerna på större kärror är så stor att den har formen av en ombyggd lastbil.
J.K Nilsson
QUOTE (effte @ Jan 20 2008, 11:35 ) *
Nu ska det väl också sägas att de gamla flygplanen inte hade så fruktansvärt mycket avionik som drog så mycket ström, som behövde vara igång innan motorstart. Så jag tror behovet av extern strömkälla var mindre.

Avioniken drar ingen ström alls relativt till en motorstart. Det är startströmmen som dimensionerar. När man går till APU dikteras främst av detta, när motorerna går över en viss storlek är det helt enkelt inte lönt att försöka släpa med nog med batterier.

Inom det icke-spetsiga flyget är främsta anledningen att ha en APU tryckluftsförsörjning, dels för motorstart och dels för kylning. Elförsörjning är en trevlig bonus. Tycks ändras lite med B787 iofs.

Nja om du behöver 200 V och 400 Hz för att driva TN-enhet under förinställning, Centraldator och lite radio och trådkommunikation så räcker batteriet inte riktigt till. Dessutom kommer du att behöva kylluft. Allt detta levererar både BRAGG och APU till spetsiga flygplan.

Sedan räcker ett litet batteri till om du har ett vätskestartaggregat eller en GTS. Batteriet räcker till för att veva igång GTS som i sin tur vevar igång huvudmotorn. Och GTS är inte en APU.

J.K Nilsson
J-Star
QUOTE (tinhead @ Nov 29 2007, 14:48 ) *
QUOTE (DaRaven @ Nov 29 2007, 13:59 ) *

Japp, MC25..innehåller bundet syre...

Instämmer helt med föregående talare! Isopropylnitrat var det... förbenat aggressivt rosa skit som krävde stora svarta kinky-handskar att hantera. Fick man det i ögonen så var det sjukan som gällde.

I ett under av ergonomi så fanns påfyllningen för isopropylnitrat på Draken uppe i luckan för hjälpturbinen (millan/möllan). Draken har inte mycket till markfrigång där vilket gör att man sitter minst på knä. Sedan måste man sticka slangen rakt upp i detta inte alltför stora hål, vinkla slangen 90 grader och trycka i sidled (med rak arm eftersom annars når man inte) för att övervinna ett fjädermotstånd samtidigt som man vrider på munstycket! Misslyckas man med denna "enkla" manöver belönas man med en dusch av isopropylnitrat... vilket newbies på linjen då gärna fick i ögonen, med tidigare nämnda promenad till sjukan som följd. Efter ett tag lärde man sig en slags position som innebar att man satt med kroppen bortvänd från luckan, och stack armen uppåt på ett sätt som gav hyfsat bra styrka samtidigt som man undvek att få skiten i nyllet.

Inte förrän jag gjorde lumpen 94/95 - d.v.s. ca 4 år innan Draken pensionerades/efter 40 år i luften - kom man på den brillianta idén att vända på påfyllningsinterfacet, skära ett hål i skrovet och sätta en lucka där så att den värnpliktige kunde stå bredvid planet och trycka slangen på plats!

Här kan ni lyssna på start-sekvensen för en Drake.
http://youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXs

Först hör ni vinandet från startmotorn tillsammans med brummet från agg'et som förser planet med ström. Därefter kommer det "Psssht" som Erik nämner. Precis innan musiken börjar hör ni stora turbinen börja varva upp.

Med det där pysandet kom ett stort brunaktigt moln ut (på planets högersida vill jag minnas). Det bestod mestadels av kväveoxider... vilka - när de kommer i kontakt med vatten typ tårar och fukt i luftstrupen - bildar salpetersyra. Sved obehagligt så man tog gärna armen över ögonen tills dess att molnet blåst förbi.

EDIT: Hittade en till
http://youtube.com/watch?v=px7_LHN89ds

I början av videon samt vid 03:22 och framåt hör ni starten. Vid 03:45 ser ni millan fällas in... så får ni en uppfattning om storleken på den luckan.

EDIT 2: Och ytterligare en... här ser man tydligt blåset från startmotorn, ut till vänster i bild
http://youtube.com/watch?v=Fi0w-7nAJVI

Vacker video för gamla drakryttare och deras väpnare. :_)

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.