Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Snyggaste medaljen?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Lethal_Impact
Sä här tänkte jag mig det hela:
Vi nominerar de militära* medaljer vi anser är de snyggaste. (bild är ett krav)
Senare vid första veckan i Januari eller nått så ber man BlåGul snäääällt att göra om tråden till en omröstning eller om man gör en helt ny tråd som en omröstning och tar bort gamla nomineringstråden? wacko.gif

I vilka fulla fall:
Jag nominerar Nijmegen-medaljen och Fältjägarregementet I5 Minnesmedalj.
Den första har man verkligen förtjänat ifall man har en sådan, bara det gör den så mycket snyggare! happy.gif
Den andra tycker jag bara är skitsnygg, bandet med färger av Jämtlands flagga och själva medaljen lätt igenkännlig från nämnda regemente
*: De som får bäras till Svensk uniform.

Nijmegen

Fältjägarnas minnesmedalj

Vad säger BlåGul?
Är ni med på denna?
Snälla, snälla....
DaRaven
Jag passar väl på att hinta om http://www.medalj.nu om ni behöver lite underlag för att se på medaljer innan ni bestämmer er ;)

Måste också klura på vilka mina favoriter är. Tycker tyvärr att nijmegenmedaljen är för "plastig" för att vara riktigt snygg.

Det här är en av mina favoriter dock:
SVOFGMt (VploffMt): Svenska Värnpliktsofficersförbundets minnestecken i guld vid 100års jubileet för värnplikten
Slöbevakarn
Jag vill nominera två medaljer.

Franska hederslegionen officers grad

Brittiska Conspicuous Gallantry Cross

Här har ni även en annan sida med medaljer som kanske kan hjälpa till www.medals.org.uk
Fu Dahlberg
Israelerna har några snygga

Medal of Valor

Volunteers Medal
SpetnaZ

Amf4 minnes medalj.
Malaj
QUOTE (SpetnaZ @ Nov 15 2007, 15:29 ) *
[BILD[/img]

Amf4 minnes medalj.

ÄlvsbamfregMGM, jodå.
Jag instämmer. Det är den "snyggaste" jag har iaf och den väcker många glada och fina minnen.
navy2.gif Malaj (ret)
Ratten
någon sorts trend med kors på typ alla medaljer?!
Psilander
I Fb04 så satte Marinen traditionen (eftersom man inte drabbats av minnesmedaljer förut) att ha korsform på sina minnesmedaljer istället för det vanliga myntet som armén kör.

2.ysfljs är den snyggaste

men eftersom vi redan börjat blanda in ordnar...

Kommendörstecknet av Svärdsorden är inte mycket som slår
Sgt1clHansson
Svärdsorden !

Den är inte bara vacker, den är en del av vårat kulurarv som politiska nycker stulit från oss.
Återupprätta Ordensväsendet !
Psilander

Med Kedja skall det ju vara!!

http://hem.passagen.se/jonar242/fortjanstordnar.htm

Mer ordnar!!!
dalmas
Carl XIII:s orden. Som faktiskt, tillsammans med Nijmegenmedaljen, för det mesta utdelas efter långt och träget arbete. (Om den inte får bäras till uniform, vilket jag tror, får ni väl rätta mig)

eskil
Naturligtvis är våra svenska statsordnar (svärsdorden, vasaorden och nordstjärneorden) de vackraste!

Fast jag vill passa på att även slå ett slag för Mannerheimkorset
Dr. T-68
Jag tycker minnesmedaljen från amf4 snygg men eftersom den redan är tagen så får det bli en annan.
S:t Olavs Pilgrimskors, Norge

Dock inte generellt bärande tillstånd enligt medalj.nu som bilden kommer från

Jag tycker överlag att det är dåligt med instiftade medaljer i Sverige.
Kanna
Halvgrek som jag är föll jag för Order of the Redeemer the Grand Cross, 1st class

Lethal_Impact
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 15 2007, 13:14 ) *
*: De som får bäras till Svensk uniform.

Ska vi skita i det?
Men ändå vidhålla om att det måste vara en militär medalj, så att detta inte urartar till high chaparall.

Kolla så att din bild syns!
Ser redan flera som inte gör det.

Syns de inte, gills de inte
eskil
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 15 2007, 23:33 ) *
Kolla så att din bild syns!
Ser redan flera som inte gör det.

Syns de inte, gills de inte

Jag kan se alla bilder som är postade hittills...
Slöbevakarn
Jag däremot kan inte se Nijmegen medaljen, kommendörstecknet av svärdsorden eller Carl XIII:s orden.
Borussia
Som mitt nick antyder så härstammar jag från Preußen, och vad bättre att föreslå än

Pour le Mérite

Även kallad Blauer Max (Blue Max på engelska) efter flygesset Max Immelmann. Bilden visar varianten med eklöv.

Förbundsrepublikens Verdienstkreuz anses vara en direkt efterföljare till Pour le Mérite. Denna delas ut varje år, cirka 1000 per år i 9 steg. Alla tyskar (förutom de som kommer från Hamburg, enligt en lag från 1204 får dessa endast bära utmärkelser från staden Hamburg) samt vissa utlänningar kan tilldelas den. Det högsta steget, Sonderstufe des Großkreuzes des Verdienstkreuzes der Bundesrepublik, har aldrig utdelats. Det näst högsta steget, Großkreuz in besonderer Ausführung des Verdienstkreuzes der Bundesrepublik har bara utdelats blott två gånger; Konrad Adenauer för återskapandet av en tysk nation samt Helmut Kohl för återföreningen.

Båda medaljer Delades/delas ut även till civilister som utmärkt sig för den tyska nationen.
Kn Glock
QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 15 2007, 17:39 ) *
Svärdsorden !

Den är inte bara vacker, den är en del av vårat kulurarv som politiska nycker stulit från oss.

Jag röstar på svärdsorden.
Gorg
Personligen har jag alltid gillat US Navy Cross, visserligen ett kors som så många andra men känns enkelt, snyggt och inte så plottrigt.

Malaj
QUOTE (Ratten @ Nov 15 2007, 17:10 ) *
någon sorts trend med kors på typ alla medaljer?!

Trend är väl fel uttryck. De flesta ordenstecken och medaljer i korsform verkar vara malteserkors. Amf 4 minnesmedalj är faktiskt ett ankarkors, något stiliserat. Och dessutom kantat med förgylld tross. Ska det vara marint, så ska det!
navy2.gif (ret)
Bappelsinmannen
Själv så gillar jag FN-medaljen (med alla dess olika färger på bandet), inte för att den är så jäkla snygg utan för att den representerar det vackra här i livet (Att du får den för att du har varit beredd att offra ditt liv för att bevara freden här på jorden!)

//Nisse
Lethal_Impact
QUOTE (Kn Glock @ Nov 16 2007, 15:01 ) *
Jag röstar på svärdsorden.

Nu nominerar vi, sen röstar vi.

Fixat ny bild på Nijmegen-medaljen:
Nijmegen

Själv ser jag inte följande:
Kommendörstecknet av Svärdsorden
Carl XIII:s orden

@Bappelsinmannen
Tyvärr så vet inte alla "utomstående" hur FN-medaljen ser ut,
lägg gärna upp en bild på den.
Krook
FN:s medalj för tjänst i Libanon:

De övriga ser likadana ut fast med andra färger i banden.

FMIntBM måste ändå vara den tråkigaste medaljen, om man inte har fått den för Somalia eller Gulfen och därför har tillägg.
Henil
QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 15 2007, 17:39 ) *
Svärdsorden !
-snip-

Håller med!

Annars är ju: Congressional Medal of Honor min nominering.

Denna är arméns variant.
eskil
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 16 2007, 22:44 ) *
Fixat ny bild på Nijmegen-medaljen:
Nijmegen

Jag tycker att förstaårsmedaljen känns lite billig i utförande. Andraårsmedaljen får lite mer tyngd av kronon på toppen. Och de emaljerade medaljerna är ju riktigt snygga.

Edit: Hittade en bättre bild
Krook
Nominera innebär att man plockar fram valbara alternativ. Är Amf4:s medalj eller Svärdsorden redan angiven så räcker det. Omrösting ska visst ske sedan.
Gerle

US Legion of Merit.

De tre varianterna av US Medal of Honor.
eskil
QUOTE (Gerle @ Nov 18 2007, 04:32 ) *
De tre varianterna av US Medal of Honor.

Vilken variant är vilken?
Jag gissar att den i mitten är flottans/marinkårens eftersom det sitter ett ankare högst upp.

Edit: Apropå Nijmegen-medaljen, vilken är det som är nominerad? Förstaårsmedaljen, någon av de högre valörerna eller allihopa i klump?
The Swede
Om du tittar några inlägg högre upp, typ inlägg #25, kanske du kan få en ledtråd. rolleyes.gif
Gerle
Från vänster till höger är det armén, flottan/marinkåren/kustbevakningen i krigstid, flygvapnet. Kustbevakningen sägs ha en egen MoH i fredstid, ingen vet hur den ser ut. mellow.gif
Qvintus_Helge5
Jag vill nominera MITT regementes minnesmedalj, KA2MSM.

//ltKA2
medalj.nu / ka2.se
Skarec

Belgiska Order of the Crown, Gold Palms

Samt, European Community Monitor Mission Aceh Medal

Lt P
QUOTE (Dr. T-68 @ Nov 15 2007, 22:19 ) *
Jag tycker överlag att det är dåligt med instiftade medaljer i Sverige.

Jag håller inte med om det. I vårt arbete med http://www.medalj.nu har vi hittills identifierat inte mindre än 577 svenska ordnar, dekorationer och medaljer med bärandetillstånd till svensk uniform. Några av dessa delas förstås inte ut längre men det tillkommer ett antal ännu ej definerade samt den enorma flora av föreningsmedaljer, ordenssällskaps dekorationer samt andra organisationer belöningsmedel som visserligen inte får bäras till uniform men bör has i åtanke ändå. Det är många jämfört med de allra flesta andra nationer.

Vi har enligt min uppfattning en mycket väl utvecklad medaljapparat i Sverige. De enda bristerna jag ser idag är att:

* våra statsordnar ej tilldelas svenska medborgare
* några av statsordnarna är vilande
* det saknas en medalj enkom för sårade eller fallna i strid. FMGM/SM eller FMintSM/GM känns inte helt lämpliga för en sårad/stupad om denne inte samtidigt utfört stordåd.
* floran av minnesmedaljer är absurt stor. Den bör i mitt tycke införas i en egen grupp (ex. kallad "Grupp M") så att de hamnar efter förtjänstmedaljer i grupp L. Idag är de likställna vilket känns mycket fel.

/P

P.S. Tänk på att trådens skapare bad om nomineringar på medaljer, inte på ordenstecken eller dekorationer. Ett ordenskors är ju av naturen ofta mer påkostad än en medalj och tävlingen blir ganska ojämn. Att vissa minnesmedaljer tillåtits anta ordenslik utformning med emaljering och korsform tycker jag är ytterst olyckligt. Det sänder ut fel signaler oavsett hur estetiska de än må vara. D.S.
johanp
Civilförsvarets hederstecken:

eskil
QUOTE (Lt P @ Nov 19 2007, 12:29 ) *
P.S. Tänk på att trådens skapare bad om nomineringar på medaljer, inte på ordenstecken eller dekorationer. Ett ordenskors är ju av naturen ofta mer påkostad än en medalj och tävlingen blir ganska ojämn.

Så du menar att svärdsmedaljen och svärdsmedaljens hederstecken kvalar in i tävlingen, men inte svärdsorden?
Visserligen vettigt, men jag tror att många har svårt att förstå skillnaden.
Lt P
QUOTE (eskil @ Nov 20 2007, 16:38 ) *
QUOTE (Lt P @ Nov 19 2007, 12:29 ) *
P.S. Tänk på att trådens skapare bad om nomineringar på medaljer, inte på ordenstecken eller dekorationer. Ett ordenskors är ju av naturen ofta mer påkostad än en medalj och tävlingen blir ganska ojämn.

Så du menar att svärdsmedaljen och svärdsmedaljens hederstecken kvalar in i tävlingen, men inte svärdsorden?
Visserligen vettigt, men jag tror att många har svårt att förstå skillnaden.

Exakt så. Det blir en ojämn kamp om emaljerade halskors med krona och svärd och briljanter skall kämpa mot en enkel, men ack så vacker, förtjänstmedalj i silver.

/P
Vargas
Ptja ... en enkel och (enligt mitt sätt att se det) estetisk förtjänstmedalj som är svår att skoja bort är givetvis Victoria Cross:

Den behöver varken svärd eller briljanter ... worthy.gif
Slöbevakarn
Kommer det att bli någon röstning frågas kom? unsure.gif
Lethal_Impact
QUOTE (Slöbevakarn @ Jan 5 2008, 12:45 ) *
Kommer det att bli någon röstning frågas kom? unsure.gif

Ska fixa en ny tråd snart och be BG radera denna.
Ska även rafsa ihop alla medaljer för att kolla att jag inte har glömt någon.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.