QUOTE(Erik_G @ Nov 16 2007, 10:25 )

Nu vet jag att en del ogärna ser att man spekulerar här på forumet, men jag tänker bara högt, så får de som vill läsa, läsa..
Vid utskjutning så finns det ju normalt automatik som ser till att stol och passagerare separerar och att fallskärmen vecklar ut sig. Men om en stol pga otillräcklig fastsättning skulle falla ut genom huven, så borde ju stolens dator vara omedveten om att den lämnat flygplanet, och därför inte aktivera separation och fallskärmsutveckling. Fast å andra sidan kanske det finns förlopp som kan aktivera stolkanonen som skjuter ut stolen ur flygplanet, utan att tala om för stolen att den lämnat flygplanet.
Besserwisser onOm vi nu antar att stolen är relativt lik Gripens stol med tanke på funktioner:
Det vore obra att låta datorn styra utskjutningsförloppet om utifall att all elkraft skulle försvinna. Då kan man inte skjuta ut sig. Alltså, utskjutningsförloppet är helt mekaniskt och krutgasbaserat. Det enda elektroniken gör är att registrera om utskjutning förekommit och om (vissa) handtag är säkrade.
Raketmotorn borde också ha tänt (men inte kanonröret) då raketmotorn initieras av en vajer som sträcks då stolen har skjutits upp en bit av stolkanonen.
Besserwisser off(Brasklapp: om Tornado har ett datoriserat utskjutningssystem så tar jag på mig att jag hade fel).
Spekulation från min sida: Stolen har inte varit tillräckligt låst till stolkanonen. Senare har den glidit ut på rälsen i det inverterade läget och initierad raketmotorn och gått genom huven och på så sätt slagit WSO´n medvetslös.
Då stolkanonen inte skjutits och WSO`n inte kunnat dra i sitt Manual Seperation Handle så har inte resten av utskjutningssekvensen kunnat gå igång. (dvs skärmutfällning och seperation från stolen). Med tragisk utgång som följd.
/Honken