QUOTE (J-Star @ Nov 13 2007, 16:21 )

Jag har inte idiotförklarat dig Erik. Jag yttrar min åsikt att det du sade inte var helt rätt... det är en helt annan sak.
Tja, du anklagade mig ju för att vara en skitsnackare i alla fall. Nog för att det kan vara sant i många fall så tycker jag faktiskt inte att det jag skrev var skitsnack. Om man nu går ut och varnar för risker med Facebook så är det ju kanske inte jättebra att ta ett inte helt relevant exempel. Det är bara det jag menar. För att ta tillbaka kronan från AB och återinsätta mig själv på tronen för kungen av dåliga exempel så skulle ju den engelska tidningen SUN kunna säga att det är livsfarligt med vänstertrafik. Många som prövat det i Sverige har råkat illa ut.
Om nån stjäl min hyresavi får jag i värsta fall en påminnelse. Den bank som i Sverige lämnar ut pengar till någon som uppvisar min hyresavi har ju gjort ett grovt tjänstefel.
Men det betyder ju inte, som vi båda är rörande eniga om, att det inte finns risker med IT. Men det skrev jag ju också i mitt första inlägg.
IT-säkerhet är ju absolut av vikt för gemene man även i, eller kanske i synnerhet för svensken, som ju kanske till större del än sin engelska motpart är beroende av IT i sitt dagliga liv, för att hantera bankärenden, anmäla vård av barn etc.
På ett sätt är vi kanske än mer känsliga för IT-angrepp, just på grund av vårt väloljade registreringsmaskineri. Det finns ju trots allt mycket man kan göra för att ställa till det för någon bara genom att ha dennes namn, adress och framför allt, personnummer.

Sensationsjournalistik enbart för rubriksättnings skull tycker jag är fel, ja.
Du ser, en sak till vi är överrens om, och ändå kallar du mig för skitsnackare? Vi är ju så överrens att man kan gråta ju!
Jag ville bara påpeka för alla och envar som orkade läsa att det ju faktiskt förekommer "alarm" i massmedia som kräver en djupare analys innan man drar i nödbromsen och rycker ur RJ-45an ur datorn för alltid. Som vanligt är det bra att vara påläst, och mindre bra att inte vara det.

Men om vi analyserar just det här fallet - säkerhetsrisker med sajter som Facebook - så tycker jag för min del inte att det är fel att ta upp exempel från utlandet, även om vi inte har exakt samma problematik inrikes. Grundproblemet är ändock detsamma: folk lämnar ut för mycket uppgifter och kanske behövs det då en spark i ändan där man visar ett värstafallsscenario för att få folk att öppna ögonen.
Jo, förvisso. Men samtidigt så är fenomenet inget nytt. Facebook är ju bara en "web two point oh" version av SoldF, Lunarstorm m.fl som i sin tur efterträdde BBS'er mm, som ju var lika stora säkerhetsrisker de också på sin tid. Skillnaden är väl att för varje ny generation av elektroniska communities så ökar antalet användare och potentialen för bedragarna ökar.
Men när man skriver en artikel i ämnet tycker jag faktiskt man kan ta upp lite mer detaljerat hur man kan undvika bedrägerierna och vad som gäller i Sverige.

Kanske idiotförklarar du folk när du invänder mot det som de säger - som när du nu stormar mot Aftonbladet - men jag skiljer faktiskt på sak och person.
Den där kommentaren var kanske inte helt nödvändig. Den sänkte ju dig till samma nivå som mig. Fast det kändes bra att skriva den, va?

/E