QUOTE (Fk Satan @ Nov 20 2007, 23:36 )

Hur har det gått med alla dessa sammanslagningar av kompanier och bataljoner? Har det kommit fler eller färre på övningar?
Tycker det är ett ganska talande exempel. Personligen tror jag inte att övertalighet är rätt väg att gå. Ska dock bli intressant att höra vad II61 och leadhead har för personliga erfarenheter av att ha övertalighet. Har det skapat dessa rutiner jag talar om att gruppchefer utgår ifrån att de har 10man i sina grupper och inte 8 vid skarpa lägen? har de lyckats lösa logistikproblemen? har de fulltalighet på övningar? de är en pluton på 65man och ska vara 42. Har de då 42st på sina övningar? eller är det som det har blivit vid alla dessa sammanslagningar att antalet på övningar är konstant?
Hehe....helt berättigad fråga tycker jag.
Hemvärnets "vanliga" sammanslagningar är inte det samma som min tanke.
Skall försöka beskriva hur jag tänker.
Personal på papper utan markering Personal som kontinuerligt övar inom (parantes). Exemplet antar att 150 man är ett fullt kompani.
Hemvärnet gör en sammanslagning. 1Bat 1komp 100 (60) 2komp 110 (40) 3komp 90 (30) 4komp 70 (25)
2Bat 1komp 110 (60) 2komp 90 (40) 3komp 100 (30) 4 komp 60 (25)
Totalt 730 man på pappret skall placeras i den nybildade bataljonen. Vi fyller upp de nya kompanierna med början på 1komp
Resterande 130 man(med minst gjorda timmar) placerar vi i ett 5:e komp.
Nya1Bat 1komp 150 (120) 2komp 150 (80) 3komp 150 (60) 4komp 150 (50) 5komp 130 (0
Alla befattningar är tillsatta av en fysisk individ, men problemet kvarstår att kompanierna sällan eller aldrig kan öva inom kompanis ram.
Om vi i stället bantar bort 3 av de 5 kompanierna(krigsorganiserade) och ersätter dem med 2 utb. komp. Vad händer då?
1Bat 1komp 365 (155) 2komp 365 (155) Detta ger vid en övning eller mob. två fullbemannade och troligtvis mer övade krigskompanier(real förmåga).
Detta är ett räkneexempel för att åskådliggöra tanken och principen, och är inte vetenskapligt belagt på något sätt och vis. Man kan som bekant gå in och ändra några siffror här och där, och nå helt andra slutsatser. Jag tror ändå att proportionerna stämmer någorlunda väl med verkligheten.
Givetvis måste man banta antalet bataljoner och kompanier ganska kraftigt för att uppnå detta. Exemplet ger en bra hint om vilka drastiska åtgärder vi måste vidta om detta förslaget skall bli verklighet.
Ja, men vi kan väl inte ha en hel brigad för att säkerställa en fullbemannad(övad) bataljon? Jo, i manskap räknat är det detta som krävs för att vi skall ha insatsberedda bataljoner "Här och nu". Dessutom är det viktigt att poängtera att det inte handlar om en krigsorganiserad brigad. Endast antalet engagerade soldater har likheten med en brigad.
Alternativet är att köra på som om allting vore bra. Vi kan alltid låtsas att vi har 60 insatsberedda bataljoner. Vi kan intala oss att det löser sig den dagen det smäller. Hemvärnets grundidé bygger på att snabbt kunna utveckla försvarsförmåga. Det kräver att vi har en insatsberedd(verklig) förmåga.
Jämför tanken med ett idrottslag. Man har alltid en viss övertalighet(reserver,farmarlag etc) men endast ett klart definierat antal utgör A laget(krigsförbandet) Vem som tillhör A laget uppdateras kontinuerligt, och på samma vis enl. uppgjorda kriterier sätter man samman den personal som skall utgöra krigsförbandet.
Vem skall administrera detta då? Först och främst tycker jag att man kan skrota PLIS och ersätta det med något mer modernt och flexibelt system. Ett datasystem som kan byggas ut eller dras i från, i takt med att behoven förändras. I dag verkar det som om PLIS sätter stopp för än det ena, än det andra förslaget till förändring.
Den som i dag har ansvaret att personaladministrera kan ju fortsätta med det, fast med hjälp av moderna programmvaror.
Kan man producera avancerade dataspel bör det vara en baggis att göra ett bra programm för detta behov. Det viktiga är att vi får moderna hjälpmedel som gör verksamheten flexibel och framför allt snabb.
FM av i dag fungerar också på ett liknande sätt. Vi behöver ett mindre antal krigsförband(snabbt gripbara) samt en grundförmåga att kunna bygga vidare på. Den allmänna värnplikten är inte avskaffad ännu. Alla svenska män i vpl ålder utgör det s.k. reserven. De som genomfört vplutb ingår i "farmarlaget" till t ex NBG eller vad det nu kan vara. FM engagerar en övertalighet av individer och skapar på så sätt en förutsättning för att kunna bemanna de förband som man behöver.
Om det vid ett krisläge sker att alla Hemvärnssoldater infinner sig så är det som någon sa, ett angenämt problem. Men det viktigaste är att vi har ett antal på förhand givet skarpa insatsberedda förband att sätta in.
Jag ser inget konstigt med att Hemvärnet anammar samma principer som övriga FM.