*snipp*
känslan jag har är att 20-timmars är lite för hemma-kära och gärna vill öva som dom "alltid" har gjort.
*snipp*
känslan jag har är att 20-timmars är lite för hemma-kära och gärna vill öva som dom "alltid" har gjort.
*snipp*
Hoppas inte din generalisering gäller hela Sveriges hemvärn?
Tänk vad mycket kompetens (de som bara gör 20h/år) som försvinner då hemvärnets nya 60h kontrakt börjar gälla. In med de nya och ut med de gamla som bara vill göra 20-30h. Bara att kasta bort..
Jag bland många skulle vilja göra mer än 30h om jag kunde det för mitt jobb. Men nu är detta svårt eftersom jag måste byta arbetspass för att kunna. Skulle det då vara bättre att "sparka" de som inte kan göra fler timmar än 30, än att behålla dem som då harvat tillsammans och känner varandra (och då inte bland de gamla hemma-kära objekten)? Kommer det att finnas underlag för att kunna rekrytera personal som gör 60h? Har lite svårt att se den möjligheten. För så bra går väl inte rekryteringen till hemvärnet, eller? /Gusten
Precis, men det skulle vara ett typ av reserv förband som man kunde gå med i under tider i livet som man inte hinner engagera sig så mycket men ändå kunna göra några timmar om året för att bebehålla vapen hanteringen etc för att senare när det passar bättre kunna ta ett steg upp igen.