Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Och sen då?" – en liten debattbok om hemvärnet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4
"SSA" Gunny
QUOTE (Gusten @ Jan 20 2008, 18:58 ) *
QUOTE (stolpskottet @ Jan 20 2008, 16:03 ) *
*snipp*
känslan jag har är att 20-timmars är lite för hemma-kära och gärna vill öva som dom "alltid" har gjort.
*snipp*

Hoppas inte din generalisering gäller hela Sveriges hemvärn?

Tänk vad mycket kompetens (de som bara gör 20h/år) som försvinner då hemvärnets nya 60h kontrakt börjar gälla. In med de nya och ut med de gamla som bara vill göra 20-30h. Bara att kasta bort..

Jag bland många skulle vilja göra mer än 30h om jag kunde det för mitt jobb. Men nu är detta svårt eftersom jag måste byta arbetspass för att kunna. Skulle det då vara bättre att "sparka" de som inte kan göra fler timmar än 30, än att behålla dem som då harvat tillsammans och känner varandra (och då inte bland de gamla hemma-kära objekten)? Kommer det att finnas underlag för att kunna rekrytera personal som gör 60h? Har lite svårt att se den möjligheten. För så bra går väl inte rekryteringen till hemvärnet, eller? /Gusten Rangern.gif

Precis, men det skulle vara ett typ av reserv förband som man kunde gå med i under tider i livet som man inte hinner engagera sig så mycket men ändå kunna göra några timmar om året för att bebehålla vapen hanteringen etc för att senare när det passar bättre kunna ta ett steg upp igen.
Uttern
Om fem år finns inte IP. Då finns bara Hemvärnet.

Eftersom det inte finns någon hotbild som motiverar ett insatsförband av denna storlek så läggs det ned, av kostnadsskäl.

/Ola. Chef för ett 20timmarskompani med tre FYLLDA plutoner och 90% kontraktsuppfyllnad.
johanp
QUOTE (Uttern @ Jan 20 2008, 20:00 ) *

Jag tror att du har helt rätt ang. namnfrågan.
Dock tror jag att alla "stridande" HV-förband kommer göra minst 60h om fem år...
II63
QUOTE (johanp @ Jan 20 2008, 20:26 ) *

Jag tror att du har helt rätt ang. namnfrågan.
Dock tror jag att alla "stridande" HV-förband kommer göra minst 60h om fem år...

@Johanp
En stilla undran bara finns det nåt förband inom HV som inte har strid som sin huvuduppgift?
II63
Sn@jper

Eftersom det inte finns någon hotbild som motiverar ett insatsförband av denna storlek så läggs det ned, av kostnadsskäl.

/Ola. Chef för ett 20timmarskompani med tre FYLLDA plutoner och 90% kontraktsuppfyllnad.

Detta tyckte jag var ett MYCKET intressant inlägg. En ganska intressant vändning.
Är det månne så att IP kostar mer än vad det smakar?
I slutändan tror jag ändå behovet styr mer än kostnaden.

Sedan vill jag bara grattulera Ola för att han kan visa upp denna goda statistik. Bra jobbat! banan_rock.gif
johanp
QUOTE (II63 @ Jan 20 2008, 22:05 ) *
@Johanp
En stilla undran bara finns det nåt förband inom HV som inte har strid som sin huvuduppgift?
II63

Nyckelfrasen var "om fem år"...

Men förövrigt finns ju flyggrupper, hvund komp, kokgrupper osv som inte är vidare stridande - om man vill kalla dessa för förband är möjligen en annan femma?
Sleipnir
Om 5 år finns inte den struktur vi är vana vid. Om 5 år finns det enbart hemvärnsförband av en given struktur, och dessa genomför sin utbildning i form av KFÖ-veckor. Utöver dessa kan jag tänka mig att man har beredksapskontrakt för stöd till det civila samhället.
stolpskottet
QUOTE (Gusten @ Jan 20 2008, 18:58 ) *
Hoppas inte din generalisering gäller hela Sveriges hemvärn?

Nej det gör den verkligen inte.
Jag uttalar mig bara om det jag har sett och upplevt själv här i krokarna.

@Uttern:
Kul att läsa om någon som har bra uppfyllnad i leden och bra kontraktsuppfyllnad och inte bara negativa sifror och statistik! banan_rock.gif
Fk Satan
Slog ihop trådarna ""Trenden inom hemvärnet " med tråden "Och sen då"

dessa två trådar handlar båda om framtiden inom hemvärnet och med en i mina ögon liknande diskussion

Fk Satan
Blågul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.