QUOTE (Mordred @ Nov 25 2007, 20:22 )

Gällande överfulla enheter så har jag fått "förmånen" att på nära håll följa en Insatspluton i drygt två år nu.
Från att ha varit runt en 40 stycken i listorna, men endast cirka 20st döck upp på varje övning, sedan gick plutonen ned på runt 30 man, till att nu ha ökat rejält den sista tiden.
För att komma till rätta med det låga deltagandet prövades många olika trick, öva flera gånger per år (mer resultatet att övningarna fick färre deltagare, kärntruppen på cirka 13 st), öva "roliga" saker som kanske inte nödvändigtvis var kopplat till plutonens uppgifter etc.
Under det sista året så har en ambitiös rekryteringskampanj bedrivits, så plutonen består nu av ca 55 soldater, och runt tio stycken till skall in vid nästa intro under våren -08.
Slutresultatet kommer alltså bli en pluton på runt 65 man (detta i ett område där de flesta Kompanier snittar in på 60-75man).
Antalet som döck upp på de Tre sista övningarna?
Runt 20st, och då var även några inlånade från grann-plutonerna.
Mera folk är inte alltid lösningen.
Intressanta siffror, men det är inget man kan dra för stora växlar på. Vi vet inte alla ingångsvärden , så i det perspektivet säger det inte så mycket om övertalighetsprincipen fungerar eller inte. Dessutom menar jag att övertalighet inte är lösningen som sådan. Det måste kompletteras med en mängd andra åtgärder. Se det som en "grundprincip" och inte som en mirakelmedicin. Skulle vara kul å veta om något av övningstillfällena inföll under nån speciell helg, t ex fars dag, viktig fotbollsmatch etc. ?
Din redovisning ger vid handen att övertaligheten bör ligga något högre om det skall ge avsedd effekt, om man enbart tar hänsyn till antalet soldater.
Tillbaks till boken och matematiken. Skall vi arbeta seriöst med de här frågorna måste vi ta hänsyn till så många faktorer vi bara kan, och kalkylera med det. Att dra en slutsats av några lösryckta sammanhang är just det fel vi begår hela tiden.
En intressant fråga är om de 20 som dök upp har övat kontinuerligt, eller var hel eller halvnollor? Var de det förstnämnda så visar det att plutonen delvis består av relativt välövade soldater. I ett vanligt Hvkompani hade troligtvis hälften av de 20 mannarna utgjorts av folk som inte övat på ett bra tag.
Dessutom är det intressant att veta om det alltid är samma tjugo personer som kommer på övningen? Om alla i plutonen gör sina 60h under ett år fast vid olika tillfällen, så består ju plutonen i princip av välövade soldater rakt igenom, precis som önskat. Alla har ju då övat i ett 20 personers förband fast vid olika tillfällen. Lägg på ännu fler soldater i förbandet, och du har snart ett snitt på en hel pluton vid varje övningstillfälle. Dessa välövade(60h/år) soldater utgör basen för en skarp IP, eller två.
Ett fullbemannat krigsförband redo att sättas in Här och nu. Ja, men alla andra då? Vi vet att folk uteblir från verksamheten av olika skäl, så även vid en skarp insats. Då har man övertaliga som garanterar att en skarp IP alltid finns att tillgå. Måste vara mycket bättre att uppdragsgivaren kan garanteras en förmåga Här och nu, än vara osäker på om förbandet finns i verkligheten. Hemvärnet kan ju faktiskt få uppdrag utan att det råder Hvberedskap eller larm. Uppdrag att på "frivillig" basis sätta upp t ex en insatsberedd beredskapspluton.
De beredskapsförband ur Hv som satts upp tidigare har ju bestått av sammansatt personal. Är det bra? Och om man genomför en obl. KFÖ, och sedan skall sätta upp en beredskapspluton(frivilligt), vad händer då? Visserligen är det ordinarie förbandet samövat, men dem som skall utgöra den skarpa beredskapsplutonen kommer likväl att bestå av ett hopkok individer(har exempel ur verkligheten). Individer som skall utgöra ett skarpt förband Här och nu, utan att vara samövade. Hur skall det fungera? Vad tjänade KFÖ.n till? Den som var så viktig för samövningens skull.
Är det bara frågan om att öva i fulltaliga plutoner så duger övertalighetsmodellen. Personkemibiten faller bort med KFÖ:n då den övade personalen/plutonen inte kommer att utgöra den skarpa dito vid en ev. insats(enl. ovan). Jag tror att KFÖ:n kommer att orsaka onödiga avgångar samt föra med sig diverse andra oönskade effekter.
Om man övar det stora flertalet vid ett tillfälle om året(KFÖ) och de flesta därmed gjort sina 60h, så uppstår en klurig fråga.
Hur pass bra förmåga har detta förband veckorna innan nästa års KFÖ? Är detta förband så samövat och
up to date som det var efter den senaste KFÖ:n. Är detta förband moget att sättas in Här och nu?
Alla som varit med i Hv några år kan säkerligen skriva under på att man ganska snabbt blir ringrostig. Är det då inte bättre att det alltid finns folk i förbandet som nyligen trampat runt i kängorna?
Det snackas om att Hv skall kunna sättas in vid terroristangrepp eller vad det nu kan vara. Händelser som kommer som blixtar från klar himmel. Skall vi hoppas på att ev. angrepp kommer ganska kort efter en obl. KFÖ, eller skall vi satsa på att ha en något lägre, men jämnare förmåga över tiden? Tycker alltför många glömmer bort innebörden av Här och nu. Insatsberedda krigsförband 365 dagar om året. Om Hemvärnet i stort har månader och år på sig att bygga förmåga, så bör inte INSATSORGANISATIONEN ha det i alla fall. Tycker nästan man hör det på namnet. Alltför ofta diskuteras det som under det (glada) kalla krigets tid. Vi skall bygga en jättearmé som skall stå och vänta på att ryssen knackar på.
Vi behöver reformera Hemvärnet till en organisation som klarar av att vidmakthålla, förbättra och omsätta förmåga i praktisk handling NU och i morgon bitti. Det kolossbyggandet vi håller på med är otidsenligt och bär drag av invasionsförsvaret.
Vad menar jag med detta då? Jo, vi ältar och ältar, utan att förmågan blir ett dugg bättre. Vi envisas med att bibehålla bataljoner, kompanier och plutoner trots att de inte är bemannade och fullt funktionsdugliga. Till vilken nytta kan man undra?
Vissa hävdar att det kommer att ta tid men vi jobbar på att bygga upp kompaniet. Jaha, och vilket årtionde kommer det att vara operativt då undrar jag? Av egen erfarenhet svarar jag själv, ALDRIG! Om man någon gång lyckas bygga upp ett fungerande kompani, så kommer det inte att ske inom rimlig tid i alla fall. Alltså! Samla de personella resurser vi har, och skapa insatsberedda förband av dem nu på stuberten.
En mindre, men mer aktuell organisation, med en personalbuffert som alltid garanterar att förbanden finns i verkligheten.
Om detta vore Bingolotto skulle dagens Hemvärn(i stort) motsvara en hemlig låda. Har du
tur finns västindienresan bakom luckan, men störst sannolikhet är att lådan innehåller en brödrost och en spaweekend för två i Knäckebrödhult.
Om jag skulle satsa mina pengar så hade jag inte gjort det på bingo i alla fall. Tror jag skulle beställt en lyxkryssning på en resebyrå direkt, då jag är garanterad det jag beställer och betalar för. Visst vill man ha det man betalar för?