Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Attitydundersökning NBG
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > SOLDINT > Nordic Battle Group
Hornet
Fick ett telefon samtal från Norstat Sverige AB dom hade vist försökt fåtag i mig hella dagen.

Tjejen som ringde stälde bara frågan: Vill du svara på några frågom om Försvarsmakten och NBG?

Mitt svar var bara: Nej jag är inte intresserad av att svara på frågor om Försvarsmakten.

Någon mer som fått samtalet och kanske svarat på frågorna vad det nu var?
Munin
Nu kommer jag inte ihåg exakt vem, men några personer har faktiskt i uppdrag av FM att ringa NBG-personal just nu.
Hör med kompaniet..
Hornet
Är inte medlem av NBG längre.
Men låter lustigt att FM skulle hyra utt det till Civilt bolag?
Inte så nöjd med att fm sprider mina personuppgifter på det sättet i så fall
Kingecho1
QUOTE (Hornet @ Oct 23 2007, 01:27 ) *

Vad för militärt mediaanalysföretag tycker du att FM ska använda sig av då?
bushman
QUOTE (Kingecho1 @ Oct 23 2007, 09:13 ) *
QUOTE (Hornet @ Oct 23 2007, 01:27 ) *

Vad för militärt mediaanalysföretag tycker du att FM ska använda sig av då?

varför inte must ph34r.gif ?

i stort sett alla i min grp har fått samtal från dem.
tyvärr har de ovana att ringa då vi utför vår tjänst, så inte så många har svarat på deras frågor än.
de som svarat har inte vart direkt positiva....
Beck
Det dåliga med detta är att ingen info gick ut till de anställda att en sådan undersökning skulle genomföras. De flesta sade nej till att svara på frågorna eftersom man ogärna pratar med utomstående om sådant som rör jobbet.
Spook
FM har låtit göra en intern attitydundersökning i NBG. Och nu har sammafattningen kommit.. På mil.se är man positiv och pekar på det stora förtroende soldaterna känner. Jag tycker dock undersökningen visar på svagheterna. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk brukar man ju säga.

49% säger t.ex. "Jag känner inte tillförsikt att NBG kommer att vara intsatsberedda ubildningsmässigt 1 januari 2008" Så hälften skulle inte klara av det uppdrag man ger dem om de får åka ut 1 januari 2008?

Sen tycker man på mil.se att det är postitvt att 96% svarar "Jag tänker att delta och åka ut om det blir insats" Va? Varför är man med i ett insatsförband om man inte vill åka på insats? Varför utbildas folk som inte vill åka ut? Jag tycker 100% borde vara en självklarhet, antigen är man med eller så stannar man hemma i stugan! Tänk på de 4a av 100 personer som om de vore läkaren, sjuksköterskan, chefen, kocken. Tänker man åka utan dem? wacko.gif

LÄNK

(Till höger finner man också bilagor)
Kn Glock
4% blir 90-100 personer på den svenska delarna av NBG.

Fast det är ju klart, NGB har ju redan övat hur det är att ha vakanser.

Men om man fastställer i ngn FRAGO att förbandet inte får ta några förluster i insatsområdet så funkar det ju rolleyes.gif
Kingecho1
QUOTE (Beck @ Oct 26 2007, 16:53 ) *
Det dåliga med detta är att ingen info gick ut till de anställda att en sådan undersökning skulle genomföras. De flesta sade nej till att svara på frågorna eftersom man ogärna pratar med utomstående om sådant som rör jobbet.

Enligt GP så var svarsfrekvensen rätt stor ändå:

Undersökningen baseras på 501 intervjuer med anställda i Nordic Battlegroup.
Intervjuerna genomfördes per telefon under tiden 15-23 oktober.
Svarsfrekvensen var 78 procent.
Attitydundersökningen utfördes av K W Partners på uppdrag av Försvarsmakten.
Pansardvärg
QUOTE (Spook @ Nov 8 2007, 12:30 ) *
Varför utbildas folk som inte vill åka ut? Jag tycker 100% borde vara en självklarhet, antigen är man med eller så stannar man hemma i stugan! Tänk på de 4a av 100 personer som om de vore läkaren, sjuksköterskan, chefen, kocken. Tänker man åka utan dem? wacko.gif

Håller med dig fullständigt......hur kan folk vilja vara anställda men inte kunna tänka sig att använda det man lärt sig skarpt i en riktig insats någonstans i världen? Skicka ut dem me huvvet före o ta in soldater som vill åka så slipper vi slösa pengar på fel folk!
Psk-jevel
Kort kan konstateras ett flertal saker:

1. Den som bara läser pressmeddelandet får en felaktig bild av undersökningens resultat. Allt verkar vara frid och fröjd.
2. Försvarsmakten har uppnått syftet att visa att soldaterna vet vad de gett sig in på rent riskmässigt osv i motsats till vad som sagts i media, men..
3. Undersökningen visar på ett mycket stort missnöje som alla inblandade antagligen känt till länge, och som inte bådar gott för nästa BG, eller den nuvarande för den delen..

Det vore mycket intressant om FM genomförde samma undersökning med ett rotationsförband. Målgruppen är något annorlunda, utbildningen är väldigt annorlunda osv. Jämförelsen av dessa data och "Attityder inom Nordic Battle Group" hade jag gett mycket för att få se.
Serg. Månsson
Varför drog de just in ett civilt företag som skulle ringa upp alla soldater. Hur kasst som helst eftersom det tog 15 minuter (hon sa 10 i telefon) och de ringde under tjänst. Varför inte basa dela ut ett papper som alla ska fylla i och sen skicka in. Det hade nog kostat mindre också och pengar är något som vi inte har i NBG, konstigt nog. Vår kompanichef avrådde oss från att svara eftersom ett civilt företag har fått tag i våra personuppgifter utan att vi blivit delgivna detta. Att våra personuppgifter sprids för vinden är ju så där lovande kan man tycka. Jag kan ju säga att jag gav inte en så positiv bild av NBG eftersom där är för stora brister. Jag hoppas att den åsikten gick fram i undersökningen.
GC1
Att kompanichefen avrådde från att svara för att ett civilt företag "fått tag i våra personuppgifter utan att vi blivit delgivna detta." verkar konstigt.

Det enda rimliga jag kan se är att din chefs chef faktist beställt undersökningen av ett företag som är vana att göra just sådan enkäter, jag har under åren sett av FM egenhändigt ihopsnickrade enkäter som fortfarande framkallar en kittlande blandning av förvirring sorg och fnitter då jag ser tillbaka på dem.
Serg. Månsson
QUOTE (GC1 @ Nov 23 2007, 19:30 ) *
Att kompanichefen avrådde från att svara för att ett civilt företag "fått tag i våra personuppgifter utan att vi blivit delgivna detta." verkar konstigt.

Det enda rimliga jag kan se är att din chefs chef faktist beställt undersökningen av ett företag som är vana att göra just sådan enkäter, jag har under åren sett av FM egenhändigt ihopsnickrade enkäter som fortfarande framkallar en kittlande blandning av förvirring sorg och fnitter då jag ser tillbaka på dem.
Om chefens chef beställer något där han utlämnar uppgifter bör han kanske säga det till sina underordnade också då? Vad vet jag vad chefens chef gör med mina uppgifter, som jag inte gett något medgivande om att de får spridas för vind och vatten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.