QUOTE (Lynx Lynx @ Dec 5 2007, 15:48 )

Kan man inte börja om diskussionen med vad som kan plockas bort från NBG08? Jag börjar med LV!
Intressant! Skulle du kunna ge mig ett bra motiv till varför förmågan att verka i luftarenan skall strykas?
Jag är övertygad om att något typ av luftläges/luftbekämpningsförband behövs, främst då sensorer och luftlägessamordnare, ex. UndE23 och GBADOC, men även ett antal eldenheter, ex. EldE23 eller EldE70 (med BORC).
UndE23 har också den fördelen att den även agerar förvarnare för inkommande indirekt eld, 360 grader runt grupperingsplatsen. Således ett
idealt skydd för en camp/motsv, och väldigt efterfrågat i Afghanistan och Irak.
För bekämpning av illasinnad a-hkp eller annat flygetyg skulle inte jag vilja förlita mig på Ak5, KSP58 eller enstaka 9040.
Det är lätt i sinnet för den enskilde att stryka luftvärnsförmågor till höger och vänster, då luftvärnet generellt har åsidosatts över en lång tid inom försvarsmakten, detta har som följd att relativt få människor i firman inser att förmågan att kunna bevaka luftrummet och verka i det, är minst lika viktig som alla andra stödfunktioner.
Det är lätt att säga att LV ska strykas när man faktiskt inte vet så mycket om funktionen i sig.
/s