Jag är själv en fd vagnförare och även skytt på Bradley M2A2 ODS version.
Min skarpa erfarenhet är enbart från Kosovo 1999-2000 och då var aldrig våra vagnar ute för någon större påskjutning än finkalibrig eld.
Givitvis som en US Army Vet så följer man utvecklingen rätt mycket i både Irak och Afganistan, och javisst så det finns ett rätt stort antal vagnar som slagits ut av IED och RPGs, men även finns det ett stort antal som överlevt direkt träffar RPGs Mycket tack vare tillläggs pansar.
När det gäller IODs så är det ganska lätt att nå upp tillräckligt kraftig laddning för att slå ut en IFV, bara fylla på med mer sprängämnen
Generellt så är Bradley en äldre vagn i konstruktion till skillnad från Stridsfordon 90, Bradley har uppgraderas ett antal gånger, och nyheterna rör Motorpacket styrning, växellåda samt navigation och sikten, även så har man byggt om intercom och tillfört elektroniska motmedel mot PV-robot samt digitalt stridsledningssystem. De synligaste ändringarna är infanteristernas sätten och fästen för lasten, vilket man kraftigt förbättrat.
Den Senaste versionen är numera M2A3
Bradley IFV/CFV Chassit är dock i stort detsamma, man har lagt till en hel del extra plattor enligt principen Spaced armour, dvs plattor som har mellanrum mellan skikten.
vagnen fungerar utmärkt i varmt klimat som öken, mm. Men sämre i snö (som nog alla vet). De förband som skall verka i Snö som de i t ex Alaska har helt enkelt andra fordon.
Frieberg, Tyskland..........................Pasjani, Kosovo, Kompisen .........Jag själv framför en Plt
Vagn i ett gyttjehål........................ Sgt Boothsom vagnschef...........Abrahams

....................

">.............

Får säga att jag har ett bra förtroende för Bradleyn, men precis som alla vagnar har den sin styrka och sin svaghet. Alla som har jobbat runt ett Pansarskyttefordon vet det.
Värt att notera är att under kriget mot Irakiska Arméförband så klarade sig Bradley ypperligt, de största förlusterna har kommit efter i krigföring som är jäkligt svår att genomföra, där en RPG skytt kan skjuta från taket på ett hus rätt ner på taket på en IFV, svårt att ha tillräckligt med skydd där. Eller ligga i bakhåll och skjuta när soldaterna gör avsittning rätt in genom den öppena rampen.
Ett fordon kan skadas på olika sätt. Vi har enligt US Standard som jag är van vid.
1. Catastrofic Kill. totalt genomslag, vagn och besättning döda.
2. Mobility kill: Man slagit ut möjligheten att röra sig. Inte bra. Ofta indirekta skador hos besättningen
3. Communication Kill. Slagit ut saker i vagnen genom kraftig vibration vid en träff som inte gick igenom, Och eller skjutit bort alla antenner. med följd att man inte kan kommunicera. Indirekta skador på besättningen.
Alternativ 2 och 3 är de vanligaste. Många gånger överlever hela besättningen och vagnen hamnar på verkstaden.
Finns mycket skrivet på nätet om Lessons learnt i Irak.
Charlie Spartan