Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjälp ang. Bradleyn och BMP1
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
Charlie Spartan
QUOTE (Erik_G @ Nov 26 2007, 00:07 ) *
QUOTE (Stella-Polaris @ Nov 25 2007, 23:56 ) *
Google är din vän ... goggla först innan du gör ett inlägg!!! http://www.dau.mil/pubs/dam/09_10_2005/cav_so05.pdf bash.gif banan_rock.gif fun_icon_nana.gif

Tack än en gång Charlie Spartan... wub.gif

Ps Erik G.... Har ännu inte glömt när min 9 tons Krupp grävmaskin plötsligt förvandlades till en Weisel med efter föjlande post att det handlade om störst och inte minst...

Bah, man kan inte tro allt som kan hittas på Google, bara de väl valda delarna som talar om tyska ufo-stridsflygplan i luften ovanför antarktis..

Men där ser man vad farligt det är att sitta inne på gammal kunskap.. Hur som helt så var det inte föraren man såg i filmen, om de nu inte gjort en bradleyversion med motorn någon annan stans än till höger om föraren, vilket de säkert har, och den finns på google..

/E som ödmjukt surar i ett hörn tills vidare

Det är ännu lättare än så, förarens FLIR har inget siktesmarkeringar i sin bild, med det har skytten, dessutom är filmen av äldre datum, soldaterna i början av filmen använder en mycket gammal bildförstärkare som inte används längre, tror den utgick i början av 90 talet.

Charlie Spartan
Larsson
QUOTE (Charlie Spartan @ Nov 25 2007, 23:34 ) *
Föraren kan mycket väl ha en FLIR, under min grundutbildning 1998 i Fort Benning så fick vi provköra Bradley med FLIR i stället för Bildförstärkare, Syftet var att samla in information om vad nya blivande Bradley förare tyckte om den rent spontant i förhållande till den gamla Bildförstärkaren.
FLIR skulle ingå på Bradley M2A3 versionen, den versionen som vi provade blev totalt sågad och vad jag hörde en ny version togs fram istället, förhoppningsvis mycket bättre.

När jag lämnade min tjänstgöring så körde vi ODS versionen och med vanlig Bildförstärkare.

Nu är det ju några år sedan jag gjorde lumpen på 9040,
men jag vill minnas att jag fick en aha-upplevelse en gång
när vi var ute och körde mörkerkörning på mark täckt av ett tunnt snölager.
(vägen låg nästan i marknivå i öppen terräng)

Det jag noterade var att den bild som skyttens värmesikte gav, var helt värdelös för förarens del.
Marken var bara ett homogent snömos, som inte skulle ge föraren några referenspunkter.
Med förarens BF-prisma och googles kunde man dock klart och tydligt se spåren rakt genom snön.

Ang. ramp vs. dörr/dörrar, så skulle det inte skada om man i vissa lägen kunde stänga dörren på 9040 maskinellt.
Jag vill särskillt minnas ett tillfälle där vi var tvungna att göra avsittning i ett kraftigt uppförslut
och helt enkelt inte kunde få igen dörren.

Idealiskt (enligt min mening) skulle lösningen bestå av dörr/dörrar, som man öppnar
genom att låta gravitationen snabbt göra jobbet,
varefter skyttet kan sitta av (utan att bry sig om dörren/dörrarna) och föraren stänga dörren/dörrarna.
Charlie Spartan
Det jag noterade var att den bild som skyttens värmesikte gav, var helt värdelös för förarens del.
Marken var bara ett homogent snömos, som inte skulle ge föraren några referenspunkter.
Med förarens BF-prisma och googles kunde man dock klart och tydligt se spåren rakt genom snön.

Det var precis det som hände med den FLIR som vi använde, man hade väldigt svårt att se vilket var vägen och vilket var diket, däremot så såg man folk och föremål som hade annan värme än bakgrunden. Den dåtida FLIR kunde inte särskilja variationen i värmeutstrålningen tillräckligt bra, och med det så fick man en bild som var svår att tolka på skärmen.

Charlie Spartan
Triggerpuller
QUOTE (Charlie Spartan @ Nov 26 2007, 02:44 ) *

Det var precis det som hände med den FLIR som vi använde, man hade väldigt svårt att se vilket var vägen och vilket var diket, däremot så såg man folk och föremål som hade annan värme än bakgrunden. Den dåtida FLIR kunde inte särskilja variationen i värmeutstrålningen tillräckligt bra, och med det så fick man en bild som var svår att tolka på skärmen.

Charlie Spartan

Skillnaden är rätt markant mellan de 1:a Gen värmekameror som sitter i huvuddelen av Strf 9040 samt Strv 122 och de 2:a Gen som USA nu inför på bred front. Den FLIR ni provade var troligtvis också 1:a Gen.
Charlie Spartan
QUOTE (Triggerpuller @ Nov 26 2007, 12:25 ) *
QUOTE (Charlie Spartan @ Nov 26 2007, 02:44 ) *

Charlie Spartan

Skillnaden är rätt markant mellan de 1:a Gen värmekameror som sitter i huvuddelen av Strf 9040 samt Strv 122 och de 2:a Gen som USA nu inför på bred front. Den FLIR ni provade var troligtvis också 1:a Gen.

1998 som jag provade den så utan tvekan svar Ja.

En rolig sak som inträffa för oss alla när vi provade den var att samtliga förare ville köra ner i en å som löpte parallelt med vägen vi skulle köra, i FLIR såg ån ut som vägen, BC fick stoppa oss. vägbanan hade i Flir mer variationer i värmen medan ån såg ut som en jämn fin yta att köra på.

Charlie Spartan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.