Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svenskar KIA/MIA?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
517
Jag hörde på nyheterna i morse att ca 1.700 amerikanska soldater har stupat i det senaste Irakkriget.

Finns det några officiella svenska siffror på svenskar dödade i strid. Jag vet att det skett en del olyckor under FN-tjänst, militärtjänst m m. Jag tror att även dödade i direkt strid skall ha skett åtminstone i Kongo 1962?

Är det någon som vet?
517
Jag sökte lite själv och hittade följande

"Stupade FN-soldater hedras
23 oktober 2001 kl 10:00
I morgon den 24 oktober markeras FN-dagen med en ceremoni vid FN-minnesmärket i Stockholm. Ceremonin börjar klockan 11.00 och beräknas ta ungefär en halvtimme.
Tal kommer bland annat att hållas av general Jan Jonsson, chef för Försvarsmaktens operativa insatsledning. En krans kommer att nedläggas för att hedra de 67 svenska soldater som omkommit under tjänstgöring i utlandsstyrkan sedan 1956.
Högvaktsstyrkan närvarar och kommer efter att ceremonin avslutats att avgå mot slottet för vaktavlösning.

FN-minnesmärket är beläget på Gärdet, vid strandkanten mellan Sjöhistoriska muséet och Källhagens värdshus.
Ingen föranmälan behövs för den som vill närvara vid ceremonin."

Men Frågan är följande "Hur många i direkt strid, och hur många sedan den 11 september?"
CHARLIE2
Hej

121 "svenska frivilliga", varav 2 norrmän, en dansk, en finländare stupade i Finlands båda senaste krig. Dvs Vinterkriget samt Fortsättningskriget 1941-44. Dessa män som frivilligt gav sig ut i krig för att slåss för Finlands sak är värda att hedras. Många av dom kom aldrig att bli över 25 år.

Dessa män tillsammans med alla de finländare som också gav sina liv för sitt land i en kamp mot övermakten är dom vi har att tacka att vi idag inte har Ryssland som granne eller själv är en del av Sovjetunionen.

Heder åt dessa män ock kvinnor.
Mårten
För er som är intresserade så finns det ett minnesmärke på Katarinavägen i Stockholm över stupade i Spanska inbördeskriget.
Fu Gref
QUOTE (Mårten @ Jun 29 2005, 11:28 )
För er som är intresserade så finns det ett minnesmärke på Katarinavägen i Stockholm över stupade i Spanska inbördeskriget.

Hur många svenskar deltog där?
Vysotskij
QUOTE (Fu Gref @ Jun 29 2005, 15:43 )
QUOTE (Mårten @ Jun 29 2005, 11:28 )

Hur många svenskar deltog där?

Guggla lite?
Mantas
Senaste FN svensken som har stupat av andra orsaker än olyckor och sjukdom var mig veterligen 1991(?) i Libanon.
The Swede
QUOTE (Mantas @ Jun 29 2005, 22:58 )
Senaste FN svensken som har stupat av andra orsaker än olyckor och sjukdom var mig veterligen 1991(?) i Libanon.

Fredagen den 13 september 1991 omkom Kenneth Fransson till följd av en eldstrid mellan PLO och Israelisk militär.
Kenneth tjänstgjorde på förrådskompaniet, L110 och hade kommit ner till Libanon dagen före.
Under en transport till Israel blev Kenneth tillsammans med ett antal svenskar och några fransmän tillfångatagna av en grupp från PLO som hade försökt infiltrera in i Israel via gummibåt.
Dom blev infösta i ett skjul och i den efterföljande eldstriden dödades Kenneth och ett antal svenskar blev skadade.
Jag hade själv lämnat Libanon dagen innan och rest hem i det plan som Kenneth kom ner i.
Ett antal av mina kamrater från förrådskompaniet L108 var med och blev skadade i händelsen.

The Swede
LeadHead
Dog det inte några svenskar av minsprängningar i Bosnien? Jag minns iaf. en artikel i Arménytt om några killar som gick framför en PBV (eller SISU) som körde på en mina (strvmina?). Det stod något i stil med att "den dagen förlorade bataljonen tre man". Det kan ju iofs. även tolkas som att de blev skadade men i min värld så är "förlorade" isf. ett väl hårt uttryck för skadefall.
Animal
QUOTE (The Swede @ Jun 29 2005, 22:23 )
QUOTE (Mantas @ Jun 29 2005, 22:58 )

Fredagen den 13 september 1991 omkom Kenneth Fransson till följd av en eldstrid mellan PLO och Israelisk militär.
Kenneth tjänstgjorde på förrådskompaniet, L110 och hade kommit ner till Libanon dagen före.
Under en transport till Israel blev Kenneth tillsammans med ett antal svenskar och några fransmän tillfångatagna av en grupp från PLO som hade försökt infiltrera in i Israel via gummibåt.
Dom blev infösta i ett skjul och i den efterföljande eldstriden dödades Kenneth och ett antal svenskar blev skadade.
Jag hade själv lämnat Libanon dagen innan och rest hem i det plan som Kenneth kom ner i.
Ett antal av mina kamrater från förrådskompaniet L108 var med och blev skadade i händelsen.

The Swede

Jag var o kikade på skjulet när jag var nere på 112:an och det var ingen vacker syn. Ett under att inte fler strök med den gången.
Panzerfaust
QUOTE (LeadHead @ Jun 30 2005, 08:16 )
Dog det inte några svenskar av minsprängningar i Bosnien? Jag minns iaf. en artikel i Arménytt om några killar som gick framför en PBV (eller SISU) som körde på en mina (strvmina?). Det stod något i stil med att "den dagen förlorade bataljonen tre man". Det kan ju iofs. även tolkas som att de blev skadade men i min värld så är "förlorade" isf. ett väl hårt uttryck för skadefall.

Genom soldfs länkar kan du efter en del surfande och kilckande hitta en killes hemsida vars han har bilder på sin fot efter det. Jag tror det är den händelsen. Låter som det iaf. Han har skrivit utförligt om det och även bilder på benet/foten.
Inte trevligt. blyg.gif

EDIT: Alltså, det är länkar på länkar. Ingen direkt länk på soldf. Du kommer nog inte hitta den :P

Va det ingen alls som vart dödad av fientlig eld i bosinien? Gällde det samtliga länder som va där nere med FN flagg?
The Swede
QUOTE (Panzerfaust @ Jul 1 2005, 18:18 )
Va det ingen alls som vart dödad av fientlig eld i bosinien? Gällde det samtliga länder som va där nere med FN flagg?

Inga svenskar dog på grund av fientlig eld i Bosnien.
De svenskar som omkommit dog på grund av olyckor.

EDIT:
@Panzerfaust

Är det månne Peter Enströms sida du menar?

The Swede FN1.gif
LeadHead
Räknar du då minsprängningar som fientlig eld?
The Swede
QUOTE (LeadHead @ Jul 1 2005, 18:50 )
Räknar du då minsprängningar som fientlig eld?

Inga svenskar omkom pga minsprängningar i Bosnien.
LeadHead
Är det någon som kommer ihåg vilken av bataljonerna som var mest otursförföljd? 02:an? 04:an?

Jag måste leta rätt på den där Arménytt-artikeln... Jag tror den hette något i stil med "BAXX - den oturförföljda bataljonen".

EDIT: Från sidan du länkade till:

"Så här djup var hålan efter första operationen. Det som syns på utsidan av benet är en klyning av muskeln för att motverka fett emboli. Det var det som Ronnie Pettersson dog av."

Härliga bilder till renskaven... biggrin.gif

EDIT 2: Ronnie P verkar efter lite Googlande ha varit en racerförare. Klart slut. salute.gif
The Swede
BA05
KD803
QUOTE (LeadHead @ Jul 1 2005, 19:05 )
EDIT 2: Ronnie P verkar efter lite Googlande ha varit en racerförare. Klart slut. salute.gif

Ska jag tolka det där som att du inte visste vem Ronnie Pettersson var utan att googla? blink.gif
A2Keltainen
QUOTE (BJE @ Jul 1 2005, 19:32 )
QUOTE (LeadHead @ Jul 1 2005, 19:05 )
EDIT 2: Ronnie P verkar efter lite Googlande ha varit en racerförare. Klart slut.  salute.gif

Ska jag tolka det där som att du inte visste vem Ronnie Pettersson var utan att googla? blink.gif

I så fall är inte LeadHead ensam. Jag hade aldrig hört namnet Ronnie Pettersson tidigare och hade/har ingen aning om vem han är. Är han känd? Å andra sidan så är jag en person som för några månader fick lite konstiga blickar på jobbet efter dialogen:

Arbetskamrat: Blahaahaha <namn som var något i stil med fompa, fodda, foppa eller liknande> blahhahah...
Jag (helt ärligt och uppriktigt): Vem är det?
Arbetskamrat: Vet du inte vem <namn> är? blink.gif blink.gif blink.gif
Jag (åter igen helt ärligt och uppriktigt): Nej, jag har ingen aning om vet det är.
Arbetskamrat: Han är Sveriges mest kända <hockey eller fotboll, kommer inte ihåg vilket>-spelare.
Jag: Jaha.
Arbetskamrat: blink.gif blink.gif blink.gif brow.gif brow.gif

biggrin.gif
The Swede
Nu börjar det bli väldigt OT men ja, Ronnie Pettersson var känd.
Han var Sveriges genom tiderna bäste F1-förare.
Omkom efter en olycka på Monza.

Så, tillbaka till ämnet nu.

The Swede
PerL
QUOTE (517 @ Jun 29 2005, 07:47 )
Jag hörde på nyheterna i morse att ca 1.700 amerikanska soldater har stupat i det senaste Irakkriget.

Finns det några officiella svenska siffror på svenskar dödade i strid. Jag vet att det skett en del olyckor under FN-tjänst, militärtjänst m m. Jag tror att även dödade i direkt strid skall ha skett åtminstone i Kongo 1962?

Är det någon som vet?

I strid finns det nog olika siffror vad som gäller, några i Kongo och Gaza dog under strid annars vet jag inte om det har förekommit några förluster i strid under FN-flagg. Fransson (L110) står nämnd som skjuten i strid och även en i Sinai 1970 dog i strid enl. FM.

Den första svensk som dog under FN-tjänst gjorde det i en trafikolycka på nyårsafton 1956 i Gaza och den första under strid var också i Gaza, mars 1961. Senare samma år dör fler svenskar i Kongo under häftiga strider.

Totalt 7 svenskar har dött i strid.

FN1.gif Lennartsson
Animal
Är det inte 2 som dött i Libanon? En av skottlossning (Fransson) samt ytterligare en annan av en minsprängning (kommer inte ihåg namnet).
Rune Frunkh
OT

Enligt den tidigare länken (www.mil.se/int / Utlandsstyrkan / Minnesstenar) står det:

"För de svenska soldater som stupat för freden brinner ständigt en låga vid Swedint i Almnäs. "

Finns lågan kvar eller har den flyttat till LG?

/OT
The Swede
QUOTE (Animal @ Jul 4 2005, 08:09 )
Är det inte 2 som dött i Libanon? En av skottlossning (Fransson) samt ytterligare en annan av en minsprängning (kommer inte ihåg namnet).

Det är fler som dött i Libanon, minst två har begått självmord, Kenneth Fransson blev skjuten och jag har för mig att någon omkommit pga minsprängning som du skriver, skedde på någon av de första missionerna.
Om det är fler än dessa som omkommit vet jag inte.

The Swede
Mantas
Fj K-O Johansson omkom när han i en lastbil körde på en strv mina inte långt från Metulla gate 29 mars 1978.
Det hände när Sverige var på väg in för att etablera UNIFIL.
Animal
QUOTE (The Swede @ Jul 4 2005, 16:37 )

Det är fler som dött i Libanon, minst två har begått självmord, Kenneth Fransson blev skjuten och jag har för mig att någon omkommit pga minsprängning som du skriver, skedde på någon av de första missionerna.

The Swede

Att det förekom självmord visste jag. Jag tänkte mest på de som avlidit i sin tjänsteutövning.
Men, som en följdfråga, varför är det bara Fransson och inte den andre (K-O Johansson?) som får vara med på minnestavlan på Swedint? Vill minnas att bägge namnen fanns på minnestavlan på paradplan i Naqoura.
Det kanske finns ett för varje namn?

Minnestavlan
PerL
QUOTE (Animal @ Jul 5 2005, 07:14 )
QUOTE (The Swede @ Jul 4 2005, 16:37 )

The Swede

Att det förekom självmord visste jag. Jag tänkte mest på de som avlidit i sin tjänsteutövning.
Men, som en följdfråga, varför är det bara Fransson och inte den andre (K-O Johansson?) som får vara med på minnestavlan på Swedint? Vill minnas att bägge namnen fanns på minnestavlan på paradplan i Naqoura.
Det kanske finns ett för varje namn?

Minnestavlan
*

Det är nog 7st som har avlidit under tjänst i Libanon av olika anledningar. Den förste dog som alla redan har skrivit 1978 han ingick i den styrka som utgick ur 68 M -Sinai bataljonen. Vet också att det fanns en sten för K-O Johansson i Naqoura men inte varför denna inte skulle finnas uppställd i Kungsängen, borde finnas plats där. Tror att båda stenarna kom hem 2001 men att bara en fick plats på den plats som fanns på Almnäs sad.gif
Kolla med info/Livgardet: philip.simon@mil.se

FN1.gif Lennartsson
dxl
QUOTE (joppe @ Jul 2 2005, 01:49 )

OT
Kass att det inte står någonting om svenskarna som var i Kongo på 60 talet och den mission som dom deltog i.
slut OT
Animal
Det är nog 7st som har avlidit under tjänst i Libanon av olika anledningar. Den förste dog som alla redan har skrivit 1978 han ingick i den styrka som utgick ur 68 M -Sinai bataljonen. Vet också att det fanns en sten för K-O Johansson i Naqoura men inte varför denna inte skulle finnas uppställd i Kungsängen, borde finnas plats där. Tror att båda stenarna kom hem 2001 men att bara en fick plats på den plats som fanns på Almnäs sad.gif

FN1.gif  Lennartsson
*

Jaha? Båda stenarna? 7.gif
Vad jag kommer ihåg stod deras namn inristade på en gemensam sten vid paradplanen. Eller minns jag så fel?

FN1.gif
Mantas
Angående minnesstenarna från Libanon.

Stenen med båda namnen på paradplan står så vitt jag vet kvar där den alltid stått.

Den stenen som finns på LG, tidigare Almnäs var den sten som stod på den plats där Fransson blev skjuten.
Libaneserna skulle bredda vägen, därför tog LB01 hem stenen när dom avvecklade i december 2000.

Därför finns bara ena namnet på stenen.
Vinter
Jag ska fråga en farbror jag känner som tjänstgjorde i kongo vad han vet om svenskarna där.
Yxgubbe
Den dystra statistiken över antalet omkomna svenskar i samband tjänstgöring under fredsbevarande utlandstjänst med FN, NATO, EU eller OSSE visar att det totalt är 72 svenskar som dödats sedan 1948. Av dessa 72 är det 64 som har omkommit i FN-tjänst medan övriga 8 har omkommit i NATO-tjänst. Dessutom omkom 6 civila Transairanställda i samband med att flygplanet med generalsekreterare Dag Hammarskjöld störtade i september 1961.
Fördelningen på missioner ser ut enligt följande (så långt jag har fått fram):

Omkomna svenskar
ONUC, Kongo 19
UNFICYP, Cypern 17
UNEF I, Gaza 12
UNIFIL, Libanon 7
UNPROFOR, Bosnien 4
UNTSO, Mellanöstern 4
KFOR, Kosovo 4
IFOR, Bosnien 2
UNSEC, New York 1
SFOR, Bosnien 1

totalt 71 st (OBS! 1 saknas i statistiken, och som jag inte har kunnat hitta hittills)

---

En artikel i Östersundsposten 2004-02-15 säger
"17 dog i samband med trafikolyckor, 12 vid andra olyckor, 4 av sjukdomar, 10 vid strid, 8 vid flygolyckor, 4 av vådaskott och 7 begick självmord.
Av de 10 som dött i strid dog 6 i samband med Kongo-krisen i början av 1960-talet. Övriga har dött i Mellanöstern."

Detta blir visserligen bara totalt 62, men visar i alla fall att det trots allt är trafiken som är farligast i missionsområdena.
Yxgubbe
Efter vad jag har fått fram i mina efterforskningar, ser de olika enheternas statistik ut så här (med reservation för eventuella felaktigheter/felskrivningar i källorna):

1G - 2
2G - 2?
4G - 1?
5G - 2?
6G - 1?
7G - 1?
Tekn kont (Kongo) - 6
11K - 1
11G - 1
12K - 4
14K - 3
F22 (Kongo) - 3
18K - 1
48C - 1
49C - 2
96L - 1
102L - 1
104L - 2
110L - 1
MA02 - 1
BA05 - 3
BA06 - 2
BA99 - 1
KS04 - 1
KS07 - 1
KS08 - 2
summa 47 st,
vilket innebär att det finns ytterligare 25 förolyckade svenskar, vilkas enheter jag inte har fått fram.
Yxgubbe
Jaha? Båda stenarna? 
Vad jag kommer ihåg stod deras namn inristade på en gemensam sten vid paradplanen. Eller minns jag så fel?

Om du tittar i bakgrunden på bilden från 1993,

så ser du Paradplan med minnesstenen med de två namnplattorna.
Mr Smal
QUOTE (Yxgubbe @ Jul 13 2005, 19:25 )
KS07  -  1

På KS07 hade vi 2 stycken dödsfall, båda sjukdomsrelaterade.
PerL
QUOTE (Animal @ Jul 13 2005, 14:51 )

FN1.gif  Lennartsson
*

Jaha? Båda stenarna? 7.gif

FN1.gif
*

;) Skönt att det är några som vet och kommer ihåg mer än vad jag bevisligen gör, TACK!

FN1.gif Lennartsson
alfie
QUOTE (Mr Smal @ Jul 13 2005, 21:38 )
QUOTE (Yxgubbe @ Jul 13 2005, 19:25 )
KS07  -  1

På KS07 hade vi 2 stycken dödsfall, båda sjukdomsrelaterade.
*

Tror att felet som är beror på att det står 2 på KS08.

Som jag minns det så skedde det andra dödsfallet precis vid handovern, killen tillhörde KS07.
Tror att ett av de som är på KS08 egentligen ska vara på KS07.
PerL
QUOTE (Yxgubbe @ Jul 13 2005, 18:47 )
Omkomna svenskar
ONUC, Kongo 19
UNFICYP, Cypern 17
UNEF I, Gaza 12
UNIFIL, Libanon 7
UNPROFOR, Bosnien 4
UNTSO, Mellanöstern 4
KFOR, Kosovo 4
IFOR, Bosnien 2
UNSEC, New York 1 
SFOR, Bosnien 1

totalt 71 st (OBS! 1 saknas i statistiken, och som jag inte har kunnat hitta hittills)

Tror att det är 13 UNEF som har avlidit smile.gif då K-O Johansson var mellan missioner så skulle han också vara med i UNEF statistiken så 14 UNEF och 6 UNIFIL om det ska vara rätt.

FN1.gif Lennartsson
Animal
@Yxgubbe

OK. Då hade jag nästan rätt... Gemensam sten, men olika plattor. smile.gif

@PerL

Tack för info:n smile.gif

FN1.gif
Yxgubbe
Angående de siffror vad gäller omkomna svenskar i FN-tjänst, som finns med i mitt inlägg ovan, gäller att dessa siffror är de av FN officiella siffrorna.
Siffran över antalet omkomna i Libanon inberäknar alltså även K-O Johansson, trots att han egentligen tillhörde 68M.
FNYXA
Jag kommer ihåg att jag läst i DN i början av 80 talet att Kongo Vet hade haft årsmöte o att man hedrade dom 26 st som hade avlidit mellan 1960-64

Om man läser förgående inlägg så stämmer det inte ??????
Animal
QUOTE (FNYXA @ Jul 15 2005, 04:49 )
Jag kommer ihåg att jag läst i DN i början av 80 talet att Kongo Vet hade haft årsmöte o att man hedrade dom 26 st som hade avlidit mellan 1960-64

*

Måtte ha varit ett feltryck i så fall.
Efter att ha surfat runt efter info så ska det tydligen vara 19 döda varav 2 av dem ska vara MIA eller rättare sagt... hittades aldrig.

EDIT. Slänge med en länk där jag hittade info:
http://www.hansbostrom.se/index.asp?inc=newsread&article=127
Yxgubbe
QUOTE (FNYXA @ Jul 15 2005, 04:49 )
*

Det skulle ju kunna vara så att de 19 svenska FN-soldaterna + generalsekreteraren + 6 Transairanställda blir 26 ... dry.gif
Om nu Transairpersonalen var helt svensk.
FkN
Håller på att läser "Sverige i Kongo", återkommer när jag har korrekta siffror.
PerL
Skickade några frågor till FM med anledning av mitt arbete med min bok om kockarnas arbetet i utlandstjänst. Svaren kanske kan räta ut några frågor?

I den Swedint-stödda boken "Med FN i Kongo" av Nils Sköld från 1994 anges
19. (Skillnaden mellan 16 och 19 tror jag kan bero på om de tre
besättningsmännen på Hammarskjölds plan räknas eller inte.)

Vi säger att 72 svenskar avlidit (det kan finnas andra siffror beroende på
om man räknar Folke Bernadotte, Dag H, de som avlidit under utbildning
respektive leave etc. Vi räknar ej Folke B och Dag H.) Vår siffra
inbegriper självmord.

Totalt räknar vi med att 10 har omkommit i strid/beskjutning: 1 i Gaza, 6 i
Kongo, 1 i Suez, 1 i Sinai, 1 i Libanon (gisslandrama).

Svar från FM/Info/US Adam Folcker.

FN1.gif Lennartsson
trinity
På umedalen utanför umeå finns krigsggravar från finska kriget (slaget vid ratan). Visseligen längesen 1809 men är nog senaste gången svenskar dog i krig av någon omfattning att räkna med, på svenskt territorium dessutom. Tror det fanns ca 500 personer i massgravarna om jag inte minns fel.
FNYXA
Lennartsson.....Var på yxträff i helgen vi var 6 st med 25 missioner tillsammans, vi var även o fikade hos Berka o där vart det 9 missioner till....

Vi snackade om bla att din kokbok var på väg..... När kan man köpa den ???
PerL
QUOTE (FNYXA @ Jul 18 2005, 08:09 )
Lennartsson.....Var på yxträff i helgen vi var 6 st med 25 missioner tillsammans, vi var även o fikade hos Berka o där vart det 9 missioner till....

Vi snackade om bla att din kokbok var på väg..... När kan man köpa den ???
*

Har skickat ett mail till dig... mer info om boken finns på www.ba03.org

Ursäkta att jag for ifrån ämnet wink.gif peace!

FN1.gif Lennartsson
Psilander
I karlbergs slottskapell finns fyra minnestavlor över alla fd. elever som stupat. Den första var en lt. Lewenhaupt på fregatten Ulla Fersen 1800. Det som finns tror jag är (minnet sviktar lite) "De som stupat för fosterlandet", De som dött för Finland, "De som stupat i främmande härar" och "De som stupat för Freden"

Hör för mig sista namnet är från 97 där.
Tomas Eriksson
Nu väcker jag en gammal tråd, men jag hittade den här listan tidigare ikväll och tankarna for iväg åt alla möjliga håll när jag satt och läste.
Men nu när jag har läst tråden så undrar jag vad som hände med dom som tog sitt liv på utlandstjänsten?
Var det problem hemma eller var det nått på missionen som fick dom att göra det?

Jag får det till 74 namn, och då saknas rydberg som avled i grekland för någon månad sen.
Listan(PDF fil)

Reservlänk
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.