Har sökt på detta ämne men inte hittat något.
Jag är säker på att jag har sett bilder på svensk trupp (FSJ, SSG?) i utlandstjänst (Liberia?) beväpnade med H&K G36. Har någon ytterligare upplysningar om detta?
Är G36 godkänt av FM? Vad har den i så fall för beteckning? Vilka förband använder den? Har någon här personlig erfarenhet av G36?
var inte bilderna från kongo
QUOTE (joppe @ Nov 3 2007, 20:50 )

var inte bilderna från kongo
Det är möjligt.
Nu trampar ni på svag is grabbar, det finns andledningar till varför inte "alla vet" när det gäller den här typen av förband.
G36 har funnits på försök på olika håll inom FM och det ryktas även att vissa i tråden nämnda förband har använt G36 operativt, men om dessa talar vi tyst om precis som 3924 skriver.
När det gäller försöken så tycker jag nog att erfarenheter från dessa kan diskuteras, om det nu är någon på forumet som var med.
/Krook
Blågul
QUOTE (3924 @ Nov 3 2007, 22:18 )

Nu trampar ni på svag is grabbar, det finns andledningar till varför inte "alla vet" när det gäller den här typen av förband.
Det är ju väl känt att utrustningen är i bruk och G36 är ett ganska vanligt vapensystem idag. Inte så att det är någon Säk. problematik här. G36= 5,56x45, 30 patroners magasin, Gas/rekyl mekanism. Inte stor skillnad mot AK5 utom vikten (anledningen till att den valdes?) pga av tillverkad av syntetmaterial i.s.f. metall.
Jag är inte ute efter att avslöja några hemligheter men en diskussion om G36 i allmänna ordalag borde inte vara något problem. Eller...?
Själv har jag endast skjutit G36c som är en riktigt kort version av G36 och jag tykte väl det var ett väldigt trevligt vapen tänk en Kpist i 5.56 ungefär

Skulle säkerligen vara ett uttmärkt vapen till dom som behöver en riktigt kort 5.56 karbin tex Helikopter piloter mm.
QUOTE (tafkaf @ Nov 3 2007, 21:52 )

Jag är inte ute efter att avslöja några hemligheter men en diskussion om G63 i allmänna ordalag borde inte vara något problem. Eller...?
Som Krook säger, så är det helt ok att diskutera både G36 och "G63"

om man vill, så länge vi inte går in på att diskutera vissa trebokstavsenheter som kanske eller kanske inte använder bössan.
Tror till och med att G36 diskuterats flitigt redan innan i någon av trådarna om efterföljare till Ak5 och jämförelser mellan Ak5 och andra ak.
mvh
Erik G
Blågul
Har ju varit på test på en del värnpliktsförband också... om "någon" vill tillkännage sig och berätta sina erfarenheter om vapnet vore det kanske trevligt för den vetgiriga MÖP-skocken som runkar till kasunen-trådarna :P.
Att ge andrahandsinfo låter jag bli. Men det jag hört om den har varit positivt.
LeadHead
Nov 3 2007, 23:42
Är det ok att diskutera trebokstavsförbandens eventuella användande av G36 på basis av öppna källor (av FM publicerad bild)?
QUOTE (LeadHead @ Nov 3 2007, 23:42 )

Är det ok att diskutera trebokstavsförbandens eventuella användande av G36 på basis av öppna källor (av FM publicerad bild)?
QUOTE (Erik_G @ Nov 3 2007, 23:20 )

så länge vi inte går in på att diskutera vissa trebokstavsenheter som kanske eller kanske inte använder bössan.
mvh
Erik G
Blågul
Som Erik G skrev.. Nej, med hänvisning till §14. Diskussionen skulle ändå inte sträcka sig längre än att man kanske sett en bild.
Rokare/BG.
Förstår inte vad som vore intressant med att diskutera svenska specialförbanden i denna tråden?
Eftersom många utländska specialförband (t.ex. Kampfschwimmer, tyska attackdykarna) använder G36 (offentligt) lär det vara ett jäkligt stabilt vapen.
Vinceres
Nov 4 2007, 01:12
Såg den på Amf 1s besöksdag samt fick "äran" och testa själv på en övning

( man är ju vapenkåt )
Mycket stabilt vapen och lätthanterligt.
En pinsam sak är att det var 3 värnpliktiga och en officer som inte visste hur man laddade om AG-36 på G 36 ( de skulle var autbildade på systemet)
Gordon78
Nov 4 2007, 15:33

Under två svenska plutoners slutövning i Tyskland, då det helt plötsligt kom att råda skjutförbud på den svenska lösammunitionen.
De vpl utbildades kort på G36.
Befäl vid plutonen använde vapnet också i deras simulator.
Hur fungerar sådana magasin som visas på bilden?
HKG 36 har synts på bild från specialförbands operationer tagna av media och vad finns det då att diskutera?
Frågorna var:
"Har HK G36 godkänts av FM?" FM tycks ju använda den eller hur?
"Vad har den då för beteckning?" Pass
"Vilka förband använder den?" Här har vi redan sagt specialförband och att amf har testat den
"Har någon personlig erfarenhet av den?"
Jag har tidigare i tråden sagt att om någon har erfarenhet från tester (motsv) i amf eller annat förband som inte omfattas av sekretess så kan de träda fram om de vill och delge.
Vi andra sitter still och väntar på det. Vi ska inte hålla på att snacka specialförband.
Det kan omöjligtvis finnas frågor på det.
Den här tråden har tilldelats varning
/Krook
Blågul
Finns ju ett antal här inne med erfarenheter från US, där de fått provskjuta tyskarnas vapen på skjutbanan osv.
Det jag hört överlag är att det skall ha varit en angenäm upplevelse
När det sen gäller Beta-C magasinen, 100-bulors trumman som skall mata en automatkarbin så finns det lite bekymmer med dom trummorna. Förhoppningsvis så har man löst de problemen nu, men jag har varken hört eller läst om att Beta-C Corporation fått något förnyat förtroende.
* Under Operation Anaconda så påträffades i alla fall ett vapen med Beta-C magasin som gått sönder. Patronerna skall bara ha ramlat ut ur magget när det togs ur vapnet, och ägaren var inte i stånd att driva igenom en reklamation...
* När Beta C-maggen skall fyllas upp så skall man tydligen behöva smörja med någon form av olja.
* Danskarna köpte in Beta-C magasin till sina understödsvapen (Diemacos M16-variant med tung pipa). De undantogs från övningsverksamhet, enligt uppgift för att de inte fungerade med lösplugg.
Skall se om jag hittar Keld's redogörelse från tactical.dk och/eller mailet rörande OP Anaconda, men jag har inte dem just nu.
EDIT: Jag sparkade visst in en öppen dörr, igen. Beta-C har behandlats här:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6674&st=40
Jag fick nöjet att prova G36 neere i Kosovo. Jag upplevde den som väldigt smidag att använda. Framförallt är det vikten kontra AK5:ans som jag gillade. Detta utan att den verkade plastig som tex M16.
Att "mantlingshantaget" sitter infällt och går att fälla åt båda håll är också en rätt smidig sak om man tex är vänsterhänt eller SIB:ar.
Kort sagt - Av de bössor jag skjutit med under min tid i gröna kläder så är det faktiskt G36 jag gillar bäst givet att man räknar bort "Fritz" - min .50 cal i Kosovo
Forsberg
Nov 6 2007, 16:20
FBET: M4800-5XXXXX Någon som kan hjälpa här?
FBEN: 5,56 AK G 36
Det är vad jag fått fram i fråga om benämning.
Nifelhel
Nov 8 2007, 22:39
Källhänvisningar till spel accepteras icke. Dessa inte är jämförbara med verkligheten då dom är för fantasifulla, och alltför ofta saknar förankring i verkligheten.
/Blågul
Apropå modellbeteckningar så har inte ens Heckler & Koch själva har koll på alla. Generellt betecknas alla export som G36E.
Modellbeteckningen beror helt på vad kunden beställt för modifieringar på sina produkter. Så det är praktiskt taget omöjligt att reda ut det, och om inte HK kan svara på det så förväntar jag mig inte att någon här kommer att klara ut det heller.
Den enda MG dom har är MG4. Och den är inte ett dugg lik G36.
Min källa?
Heckler & Koch GMBH
Oberndorf am Neckar, Tyskland
QUOTE (Nifelhel @ Nov 8 2007, 22:39 )

Källhänvisningar till spel accepteras icke. Dessa inte är jämförbara med verkligheten då dom är för fantasifulla, och alltför ofta saknar förankring i verkligheten.
/Blågul
Apropå modellbeteckningar så har inte ens Heckler & Koch själva har koll på alla. Generellt betecknas alla export som G36E.
Modellbeteckningen beror helt på vad kunden beställt för modifieringar på sina produkter. Så det är praktiskt taget omöjligt att reda ut det, och om inte HK kan svara på det så förväntar jag mig inte att någon här kommer att klara ut det heller.
Den enda MG dom har är MG4. Och den är inte ett dugg lik G36.
Min källa?
Heckler & Koch GMBH
Oberndorf am Neckar, Tyskland
Eftersom HK av förklarliga skäl inte har så himla mycket information på webben om exempelvis utgågna modeller, kan jag rekomendera
hkpro.com. Den är ingen officiell källa, men vapenförteckningen är väldigt faktafylld och håller hög kvalitet. Överhuvudtaget betydligt mer verkligenhetsförankrad läsning än dataspelsmanualer.
elisson
Nov 9 2007, 16:55
vapnet kanske är både bättre och lättare än ak5 men snygg är den ju inte iaf
QUOTE (elisson @ Nov 9 2007, 16:55 )

Snygghet har inget med livsförsäkringar att göra ! .. det är precis som med fruntimmer , du kan vara tillsammans med världens snyggaste fotomodell , men har hon inget innanför pannbenet och inte har något annat än snygghet att erbjuda så finns det ju andra att välja imellan.
Har även jag skjutit Tyskarnas PEK-skjutning med G36 , P8 och MG3 och min personliga erfarenhet av G36an är att det är en genomtänkt karbin med mycket bra ergonomi , precision och lätthanterligt handhavande.
Lite ovant till en början med optiken men man vänjer sig snabbt och anpassar sig till den skillnad av optiska och öppna riktmedel som vi är vana vid hemma i Sverige.
Meine fünf pfennigmünzen !
QUOTE (elisson @ Nov 9 2007, 16:55 )

Tycker den är bra mycket snyggare än ak5.
G36K eller C versioner med rödpunkt eller ACOG, ljuddämpare och lampa kan bli hur läckra som hällst!
Har dock inte hört så mycket gott om det optiska siktet i handtaget (båda varianter). Vad tyckte ni som provskjutit med just dessa sikten?
Liten nackdel är ju de lite större magasinen men annanr så verkar det vara prima vapen.
fins ju magbrun för stanag mag så det går ju att lösa ;)
Harald
Nov 10 2007, 15:16
Tillförlitligheten är utmärkt och vikten underbart låg. Gillar att man kan fästa ihop två magasin utan massa tejp. Bara att koppla ihop, samt det inbyggda benstödet.
Förmågan att skifta mellan förstoring och "rödpunkt" är också härlig. Tycker det känns lite konstigt att det övre siktet sitter så högt upp. Kanske är en vanesak men jag tycker det känns instabilt. Personligen föredrar jag ett aimpoint med förstoringsmodul och "quikflip" fäste.
Sedan saknar jag förmågan att kunna anpassa kolvens längd men på det hela ett mycket bra vapen.
/Harald som har provskjutit tyskarnas G36:a
Nifelhel
Nov 10 2007, 19:20
QUOTE (Hornet @ Nov 9 2007, 23:44 )

fins ju magbrun för stanag mag så det går ju att lösa ;)
Fi
nns det utbytbar magasinsbru
nn till G36? Källa på det?
För fabriken nämnde inget om det när jag var där.
Hornet
Nov 10 2007, 19:36
Förlåt för min kassa stavning men var säker på att jag sett G36 med stanag mag och tog förgivet att man bytte magbrunnen.
En googling gav
Also the German Heckler & Koch G36 assault rifle features a "modular magazine well" system. This allows the original magazine well, engineered to feed from the proprietary translucent plastic magazine, to be replaced with one that accepts STANAG magazines. This system has been conceived for, and is in use with, G36-series rifles and carbines issued to several SWAT-like units in the United States of America.
http://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_Magazine
Nifelhel
Nov 10 2007, 19:51
Hmm..wiki..hm
Jaja men som sagt va hörde jag inget om det när jag var på utbildning på just G36.
Dom saluför väl det inte helst då man gärna vill sälja magasin oxå.
QUOTE (Nifelhel @ Nov 10 2007, 19:51 )

Hmm..wiki..hm
Jaja men som sagt va hörde jag inget om det när jag var på utbildning på just G36.
Dom saluför väl det inte helst då man gärna vill sälja magasin också
Kan vara en produkt som är framtagen av hk-usa.
En tanke
QUOTE (3924 @ Nov 10 2007, 20:11 )

Hmm..wiki..hm
Kan vara en produkt som är framtagen av hk-usa.
En tanke
Samma sak sägs här:
http://world.guns.ru/assault/as14-e.htmOch då de visar en bild på G36 i delar så är ju bevisligen magbrunnen en separat del, vilket borde betyda att den kan byta till STANAG etc.

Hmm..wiki..hm
Det finns tillbehörssatser på USA-marknaden för att utseendekonvertera en SL8 till en G36. SL8 är som bekant en halvautovariant av G36, men med en annorlunda magasinsstyrning, för att högkapacitets G36-magasin inte ska kunna användas, med hänsyn till tyska vapenlagar. Det kan ju vara nått sånt det handlar om här.
hudson
Nov 12 2007, 23:37
En SL8 med G36-kosmetika, inkl en AR-15 magbrunn. Det ska även finnas en för riktig G36, jag har sett en bild, fast nu hittar jag bara arkiverade HKPRO-trådar som pratar om den. T ex
http://www.hkpro.com/forum/archive/index.php/t-27542.html
Vikström
Nov 13 2007, 08:34
Stanag magbrunn med tillhörande magasin.

edit: sväljer självklart även 30 skotts magasin.
Nifelhel
Nov 13 2007, 20:08
Då har vi konstaterat att det finns. Åter till ämnet!
/Blågul
Fu Kjellberg
Nov 28 2007, 19:58
Mil.se Har nu lagt upp bilder med G36 så det är ju ingen hemlighet att den används.
länk 1länk 2
Auroraswe
Nov 28 2007, 20:21
DEt var det jag försökte säga tidigare... hur hemligt kan det vara om försvarsmakten visar egna bilder med nämda vapen....
Rokare
Nov 28 2007, 20:26
QUOTE (Auroraswe @ Nov 28 2007, 20:21 )

DEt var det jag försökte säga tidigare... hur hemligt kan det vara om försvarsmakten visar egna bilder med nämda vapen....
Precis, hur mycket det än publiceras på FM's egna sidor så diskuterar vi inte dem med hänvisning till §14 och när väl någon sagt A, och sedan B så säger någon M och kommer in på modus.. Ergo: Nej vi diskuterar inte det.
Rokare BG
Vinceres
Nov 29 2007, 19:36
Vore ntressantare att höra nått ifrån testplutonen som fick dessa på Amf 1 förra året . En utvärdering dvs även av MP7 samt MG 4
QUOTE (Vinceres @ Nov 29 2007, 19:36 )

Vore ntressantare att höra nått ifrån testplutonen som fick dessa på Amf 1 förra året . En utvärdering dvs även av MP7 samt MG 4
Om jag inte minns fel så var det väl förra kullens KJpluton som testade det tyska vapensystemen, samt deras IDZ-system. Stod en kort artikel om ämnet i en gammal Insats&Försvar.
svalan
Jun 26 2008, 16:39
Vilken variant av G36 användes vid dessa försök?
Källa på att MP7 användes vid dessa försök?
Någon på denna pluton (KJ eller amf?) borde ju rimligtvis läsa här och kunna skriva lite kort vad man hade för positiv och negativ kritik.
QUOTE (svalan @ Jun 26 2008, 16:39 )

Någon på denna pluton (KJ eller amf?) borde ju rimligtvis läsa här och kunna skriva lite kort vad man hade för positiv och negativ kritik.
tjena
det var vanliga g36an... både den och mp7 var bra har jag hört.
edit: MG4 var sämre än ksp90...
Adam Wilhelm
Jun 26 2008, 21:41
QUOTE (svalan @ Jun 26 2008, 16:39 )

Läser man i utvärderingen av MARKUS så tog det längre till skott för G36 än för Ak5 D. Man gissar att det berodde på att G36 är längre.
Skjutresultaten var också bättre med Ak5 D än med G36 men det berodde antagligen på ovana med vapnet.
Man gillade dock vikten på vapnet.
Slutsatsen var att soldaten behöver ett vapen som väger 3,5 kg laddat med ett rödpunktssikte och diverse tillbehör som främre grepp, lampa och laserpek.
svalan
Jun 28 2008, 11:41
Att tiden till skott är längre kan nog mkt väl bero på det sikte som de tyska G36orna har. Samt ovana vid vapnet.
Optiken är trång och det är svårt att fånga målet vid instinktivskytte.
Med vanlig rail och vårat eget rps hade det nog kunnat vara en killer.
Adam Wilhelm:
Finns denna utvärdering upplagd på nätet?
Nämns något om eldavbrott och driftsäkerhet på G36?
Fu Kjellberg
Jun 28 2008, 18:22
QUOTE (svalan @ Jun 28 2008, 12:41 )

Att tiden till skott är längre kan nog mkt väl bero på det sikte som de tyska G36orna har. Samt ovana vid vapnet.
Adam Wilhelm:
Rail och vanligt aimpoint hade ju som sagt inte varit fel.
Adam Wilhelm
Jun 28 2008, 19:54
QUOTE (svalan @ Jun 28 2008, 11:41 )

Adam Wilhelm:
Tyvärr, hittade den på FM internnät.
Skummade som hastigast igenom den men kan kolla lite nogrannare efter semestern.
Ovana vid vapnet och siktet och längden var det som gjorde att det tog längre tid till skott.
2Sharp
Jun 29 2008, 16:19
Med risk för att upprepa mig tycker jag fortfarande inte att det känmns som en bra idé att byta Ak5 mot någon form av G36. Fortfarande så är det ju samma sak, om än med ett fördelaktigare viktläge till G36.
Men fortfarande samma plugg i vapnet, samma möjlighet till att komplettera med tillbehör.
Om, och i isåfall vad, är en G36 så enormt mycket bättre på än en Ak5? Har de samma tillförlitlighet så känns det ju (för mig) svårt att motivera ett besult som kostar i utb. tid, reservdelslager, etc. Det tog lång tid att få Ak5C klar och på gång att skickas ut, med det färskt i minnet känns det illa att byta...
Men, skulle man bestämma sig för en helt ny kaliber och en ak som visar på en betydligt högre tillförlitlighet och träffsannolikhet, ja då är det ju en annan sak...
Oavsett så är jag nyfiken på vad nästa ak blir för Sverige
svalan
Jun 29 2008, 19:50
Hej!
Tänkte bara skriva varför jag tycker man skulle ha köpt den istället för AK5D/D uppgraderingen.
Ha hela tiden i åtanke att jag inte har särskilt god vana vid G36 eller känner den särskilt väl.
Min uppfattning är därför ej objektiv.
Vad baserar jag min uppfattning på? Dels eget handhavande, men ffa andra kollegors egna uppfattning om vapnet.
Till detta hör norskar 2 enheter, tyskar 2 enheter och lite löst folk). Varianterna jag pratar om är K och C dvs de jag skulle vilja ha sett istället för AK5C och AK5D.
Nackdelar AK5C/D:
Eldavbrott. Ceasar är ok, men klart sämre än det den blev uppgraderad från. David vill jag inte ha i befattning pga den stora mängden eldavbrott.
Vikt. Ni vet ju själv siffrorna. En G36C väger 2.82 kg utan magasin (och utan rps) och en G36K väger 3.30 utan magasin men med rps.
Och ja. Jag tycker att vikten har mkt stor betydelse. I en värld där soldatens utrustning bedöms bli tyngre tycker jag man ska banta där det går. Vapnet borde vara prio ett då det alltid är med och där en viktskillnad kommer kännas mest positiv.
Det ger dessutom fördelar rent stridstekniskt då särskilt i SIB, gripande, närkamp. Som jag ser det finns det inga nackdelar med låg vikt så länge inte hållbarheten går ner drastiskt (inte fallet med G36) eller att rekylen uppfattas som besvärande.
Sen finns en nackdel till om man kortar ett vapen kraftigt (tangerar viktbesparing) och det är ju att tryckzonen kommer närmare skytten, men detta gäller G36C likaväl som AK5D.
Sen 2Sharp...förutom detta så håller jag med om att det troligtvis är ett likvärdigt vapen. Ergonomin och användningsmöjligheterna i uppgraderingen har gjort C till en bra kanon. Men det finns alltid bättre och jag tror att G36an hade varit det. Ekonomiskt vet jag inte riktigt då jag inte har siffror på det. Men min spekulation är att det inte hade varit så stor skillnad i rena inköpskostnader sett.
Nu med C/D levererade hade det känts dumt att köpa nytt omedelbart, men på sikt kan man kanske fasa in en till karbin till de mest kvalificerade förbanden. Kanske hela utlandsstyrkan och beredskapsförbanden?
Jag är en annan som tycker nästa inköp av karbin kommer bli mkt intressant =)
Godtrogen som man är så hoppas man ju på att det sker inom ens egen verksamma tid inom FM hehe
QUOTE (svalan @ Jun 29 2008, 20:50 )

Godtrogen som man är så hoppas man ju på att det sker inom ens egen verksamma tid inom FM hehe
Nu vet jag inte vad du har för grad idag, men du hinner säkerligen kliva upp ett par stjärnor på kragspeglarna innan DET inträffar på bred front, är jag rädd.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.