Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Signalisttestet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
mummintrollet
Jag mönstrade för många år sedan och då var det ett fåtal som fick göra ett signalisttest där man lyssnade på morsekoder som man skulle memorisera. Vi var typ bara 3 stycken. Jag fattade aldrig fullt ut varför jag fick göra det men det hade väl något med IQ testerna att göra. På den tiden skrev man 3 stycken och jag misslyckades totalt på ett av dem dem då jag inte förstot intruktionerna och fick en blockad. Tror dock jag fick 6 i medel ändå. Kanske 0+9+9?

Har funderat över det där länge och undrar om någon vet varför man fick göra det där signalisttestet?
H0lK
QUOTE (mummintrollet @ Oct 31 2007, 02:26 ) *
Jag mönstrade för många år sedan och då var det ett fåtal som fick göra ett signalisttest där man lyssnade på morsekoder som man skulle memorisera. Vi var typ bara 3 stycken. Jag fattade aldrig fullt ut varför jag fick göra det men det hade väl något med IQ testerna att göra. På den tiden skrev man 3 stycken och jag misslyckades totalt på ett av dem dem då jag inte förstot intruktionerna och fick en blockad. Tror dock jag fick 6 i medel ändå. Kanske 0+9+9?

Har funderat över det där länge och undrar om någon vet varför man fick göra det där signalisttestet?

Om man fick över 7 eller om det var 8 på dataprovet på mönstringen fick man gör det som jag förstod.
flebbe
Jag tror(= jag har hört) att syftet var att välja ut folk till någon/några speciella tjänster. Dessa tjänster krävde väl då antagligen de egenskaper som testades. Vet att min far fick göra det men valde att misslyckas då han abslout inte ville ha någon av de tjänster det ledde till. Fast då pappa ryckte in 1981 så kan det inte vara datortest som avgjorde det. Har för mig att han sa att det hade något med hörslen att göra. Fast kan ju i och för sig var en kombination av olika testresulat som avgjorde det hela...huvuddelen av detta är dock spekulationer så kan mycket väl vara på något annat sätt blink.gif
rhdf
Om jag inte missminner mig helt så var det så att de som gick teoretiska linjer på gymnasiet fick göra morsetestet, medan de som gick något yrkesprogram fick göra nån form av "mekaniker test"
detta var dock på yngre stenåldern så en hel del har ju ändrats
Vysotskij
QUOTE (flebbe @ Oct 31 2007, 11:03 ) *
Jag tror(= jag har hört) att syftet var att välja ut folk till någon/några speciella tjänster. Dessa tjänster krävde väl då antagligen de egenskaper som testades. Vet att min far fick göra det men valde att misslyckas då han abslout inte ville ha någon av de tjänster det ledde till. Fast då pappa ryckte in 1981 så kan det inte vara datortest som avgjorde det.

Vilka som fick göra telegrafiprovet baserades främst eller enbart på inskrivningstestet, vilket åtminstone fram till mitten av 90-talet inte var datoriserat. Det är sannolikt I-testet som H0lk benämner dataprovet.

/"25 fel eller fler"
H0lK
QUOTE (Vysotskij @ Oct 31 2007, 13:26 ) *
Jag tror(= jag har hört) att syftet var att välja ut folk till någon/några speciella tjänster. Dessa tjänster krävde väl då antagligen de egenskaper som testades. Vet att min far fick göra det men valde att misslyckas då han abslout inte ville ha någon av de tjänster det ledde till. Fast då pappa ryckte in 1981 så kan det inte vara datortest som avgjorde det.

Vilka som fick göra telegrafiprovet baserades främst eller enbart på inskrivningstestet, vilket åtminstone fram till mitten av 90-talet inte var datoriserat. Det är sannolikt I-testet som H0lk benämner dataprovet.

/"25 fel eller fler"

Jo, jag menar I-testet, kallas ibland dataprovet bland oss ynglingar från IT-generationen.
flebbe
QUOTE (H0lK @ Oct 31 2007, 13:36 ) *

/"25 fel eller fler"

Jo, jag menar I-testet, kallas ibland dataprovet bland oss ynglingar från IT-generationen.

Jo hade jag tänkt lite innan jag skrev hade jag ju kunnat lista ut det banghead.gif Vad var syftet med testet egentligen?var det som jägartest fast för att få fram lämpligt folk till signalisttjänster?
Krook
QUOTE (flebbe @ Oct 31 2007, 23:46 ) *
QUOTE (H0lK @ Oct 31 2007, 13:36 ) *

/"25 fel eller fler"

Jo hade jag tänkt lite innan jag skrev hade jag ju kunnat lista ut det banghead.gif Vad var syftet med testet egentligen?var det som jägartest fast för att få fram lämpligt folk till signalisttjänster?

Syftet med I-testet är att få fram folk med hög mental spänst och bland dem få fram de med särskild talang för att kunna lära sig Morse-signalering eftersom det kräver att de flesta besticken ligger på rätt plats i lådan, så att säga.

/K
A E Neuman
Ja, tro't eller ej, men för inte så värst många år sedan fanns tjänster, t.ex. radiosignalist i flottan (som jag blev uttagen till), där man faktiskt fick lära sig morse. Så testet var förstås till för att vaska fram dem som hade förutsättningar att lära sig morse, plus att man säkert kunde utläsa diverse andra esoteriska karaktärsdrag ur testresultatet...
H0lK
Rätt person på rätt plats helt enkelt. De hade väl visat sig att folk som var bra på I-provet var bra på att knacka morse.
Vikström
När jag mönstrade fick alla som hade över 8 på I-provet välja om dom ville göra signalistprovet. Jag avböjde då jag var innerligt ointresserad av de tjänster det kunde leda till.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.