QUOTE (RiddareRalf @ Nov 13 2007, 23:58 )

Hur kan du ens säga så?
Du var inte där, du såg inte hur pass halt det var och kan således inte säga att vi hade halkat.
Det enda jag vill få fram är att vi lika gärna kunde springa 1 mil om vi nu sprang 2.5 (eller 3 som de myglade fram i artikeln).
Vi sprang två kilometer på vår infodag. Ni hade det tydligen halt ute, och det var förmodligen tidsbrist. Du kanske inte skulle ha halkat, men någon annan kunde ha gjort det. Det sista befälen vill ha på en befattning där det under mitt utbildningsår var ca 30% avhopp är folk som försvinner för att de bryter benet på infodagen.

Jag kan inte säga hur tjänsten är men jag kan säga hur intrycket var efter den dagen och det var att MP/Säk inte var så hårt som Pliktverket påstog, det har väl blivit lite mjukare på senare dagar.
Det var bättre förr... Om du vill ha det "hårdare", varför blev du inte kustjägare då? Eller åker till Marseille och går med i Främlingslegionen? Eller varför inte vänta och se hur jobbigt det blir under GSU:n. Vad som är hårt och jobbigt och hur hårt och jobbigt det är upplevs väldigt olika av människor. De avhopp vi hade berodde till största delen på två orsaker: gamla skador som visade sig igen och bristande motivation. Det senare drabbade även de som var som mest stöddiga och mest vältränade vid inryck, då de inte verkade klara av att anpassa sig till det militära livet, helt enkelt.

Säger du att man ska vara triathlonutövare för att klara schemat? Hur kan du ens påstå något sådant, har du ens kollat på schemat? Kolla under "Vältränad" och vad man bör springa så ser du.
En person med halvkass kondis kan klara av "medeltränad" hur lätt som helst.
Jag hade halvkass kondis när jag ryckte in. Jag bet ihop, kämpade på, fick hjälp av gruppen och växte som människa. Om du är sur på att folk med sämre kondis blivit inskrivna på samma befattning som du själv så börjar jag allvarligt tvivla på hur du ska klara dig i lumpen, där
samarbete och
gruppen är det viktigaste. Alla är inte lika bra på allt, men alla ska med. Så enkelt är det. Det är en sak om Tratt-Pelle inte
försöker göra sitt bästa, då har man rätt att bli förbannad, men om man inte hjälper de svagare länkarna i sin grupp så har man ingenting i armén att göra. Du kan vara hur jävla vältränad du vill, men utan gruppmedlemmarna är du kokt i bajs när uppgiften ska lösas i alla fall.

Kan hända att det är samma som gamla K4 hade, men dessa krav är inte krav, det sa dom ganska tydligt, och vad är då poängen med det? Det är tydligen helt okej att inte klara kravet.
Jo, och då blir ditt betyg efter det också. Har du en alltför dålig kondis så kommer det att avspegla sig i betygen. Sedan är det så att det, trots vad vissa människor hoppas och tror, inte är antalet armhävningar eller minuter på milen som avgör hur bra du är som soldat. Jag har bättre miltid än flera i min pluton som jag anser är bättre soldater än vad jag är, för det är andra saker som är viktigare. Jävligt mycket viktigare.

Kul att du nämner det då du inte har en aning om hur mycket fakta jag har tagit in, så kanske bör du ta reda på lite fakta och bakgrunden till saker innan du börjar spy ur dig en massa dynga. Skämt o sido, varför blir ni så arga för att jag har en negativ syn på tjänsten?
Därför att du inte har en aning om vad du pratar om. Det är visserligen sant att vi inte har all den utrustning vi borde ha, pga. nedskärningar och att utlandsstyrkan tar allt (de är, av förklarliga skäl, högre prioriterade) och att skvadronen under vårt år lidit av befälsbrist, men allt du spyr ur dig om tjänstens hårdhet är lösryckta gissningar du dragit utifrån en infodag. Skillnaden mellan våran infodag och våran GSU var enorm. På infodagen vill de att folk ska bli motiverade till att fortsätta, inte avskräckta från att börja. På vår första genomgång med vår Kapten så sade han helt enkelt "Så här många är ni, så här många behöver jag. Det ska till något alldeles extra för att jag ska behålla fler än jag behöver." GSU:n upplevde
jag som väldigt jobbig, men jag tog mig igenom den, till skillnad från många andra. Andra tyckte inte att den var lika jobbig, vissa tyckte det var värre. Vad du kommer tycka vet du inte förrän du står där med baskern i näven, om du når dit.