Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FÖRFRÅGNINGAR EFTER PROGRAM
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Dataenheten
FkN
Behov:

Program som mäter bandbreddsåtgången inom ett nätverk, kontra den
tilldelade bandbredden från bredbandsleverantören.

Syfte:

I bland är internetförbindelsen jäkligt seg, trots att vi har 100mbit lina.
Vill veta om det är förbindelsen som är seg, eller om bandbredden nyttjas
helt pga att alla sitter med webbradio, externt ordersystem, lagerplockningssystem,
surfar osv osv samtidigt.
J-Star
QUOTE(FkN @ Oct 30 2007, 11:51 ) *
Behov:

Syfte:

helt pga att alla sitter med webbradio, externt ordersystem, lagerplockningssystem,

TPTest, utgivet (tidigare i alla fall) av PTS och Konsumentverket visar dig hur snabbt du har det i praktiken.
http://www.bredbandskollen.se/mallar/sv/li...gArticleId=2637

Exakt vad det är som äter upp bandbredden kan du dock inte få veta igenom detta utan då behövs 1) ett sniffer/analyzer program och 2) att du kan koppla in dig på de punkter där det är flaskhalsar.

/J
tinhead
QUOTE(FkN @ Oct 30 2007, 11:51 ) *
Behov:

Syfte:

TPtest kommer bara ge er svar på ledig kapacitet när ni testar...

Koppla in en hub (inte en switch) eller ställ in i en mer avancerad switch så att ni kan köra en "sniffer" typ wireshark..
Då kan ni få en bild av vad det är som sker på "tråden"
Det kan vara massor av olika saker....
En bra sak är att alltid ha någon form av SNMP monitorering exempelvis med nagios eller mrtg som samlar trafikhistorik och grafer..
Köra ping mot något säkert ställe för att monitorera svarstider är oxå bra..det går oxp att köra i mrtg och få fina grafer över det..

Sedan är frågan hur långt bort era andra system är, det kan vara hos en tredje ISP som det seegar..
Ta reda på vägen till era kritiska system ifall ni måste köra över "internet".
Kolla upp om det inte är billigare att köra egna linor mot dom isf..för då kan ni kräva bandbredd på ett helt annat sätt än det ni kanske kan få idag över "internet".
FkN
Vi bytte brandvägg så var problemet löst surprise.gif smile.gif

Den gamla som skulle klara 10mbit in/ut fick 1.5mbit på tptest...
fogel02
FkN vilken brandvägg körde ni ? och vad kör ni i dag ?

bara för att bandbredden på den är 10Mbit innebär inte att throughputen är det (dvs mängden data som faktiskt kommer igenom)

god bless alla idiotiska nättermer son är byggda för att missförtås :p
FkN
Kommer faktiskt inte ihåg vad den gamla hette. Den har varit med i 5+ år sen vi hade 0.25mbit lina.
Den nya är en Watchguard.
SG OLSSON
Finns en open source som heter MRTG som är bra för att samla in trafikdata och presentera detta. Fungerar med de flesta seriösa routrar
jed
Många gamla brandväggar får problem om det är många sessioner (tex att någon/några kör bittorent eller liknande) och då går prestandan ner i botten.
eskil
QUOTE (SG OLSSON @ May 22 2008, 20:19 ) *
Finns en open source som heter MRTG som är bra för att samla in trafikdata och presentera detta. Fungerar med de flesta seriösa routrar.

MRTG är död, leve Orca
FkN
Söker efter en liten applikation som känner av när jag har ny mail på min privata mail, som jag kollar via webmail på jobbet.

Ska helst ligga i aktivetsfältet, och ska bara ge mig en hint om att ny mail finns i inkorgen.

Tips?
stolpskottet
FkN: Du kan ju vidarebefodra din privat mail vidare till jobbmailen.
Uppskattas kanske dock inte alltid av IT-avdelningen på jobbet men en lösning!

Dexter
QUOTE (stolpskottet @ Aug 7 2008, 19:00 ) *
FkN: Du kan ju vidarebefodra din privat mail vidare till jobbmailen.
Uppskattas kanske dock inte alltid av IT-avdelningen på jobbet men en lösning!

Lite trist dock om man jobbar på ett ställe där alla mail blir offentliga handlingar.

/D
magnus242
Söker efter ett open-source CFD-program, som klarar kompressibel strömning och gärna roterande system. Ifall någon råkar ha snubblat över något sådant wink.gif
eskil
QUOTE (eskil @ May 23 2008, 15:53 ) *
QUOTE (SG OLSSON @ May 22 2008, 20:19 ) *
Finns en open source som heter MRTG som är bra för att samla in trafikdata och presentera detta. Fungerar med de flesta seriösa routrar.

MRTG är död, leve Orca

Oj hoppsan. Jag ser nu att jag har länkat åt h*vete.
Korrekt länk till Orca är den här.
Apone
Program som kan återställa raderad/flyttad data
Det ser ut som om någon har raderat lite semesterbilder från digitalkameran (FAT32), och nu efterfrågas om det finns något freeware-program som kan återställa dessa?

GMY
tinhead
QUOTE (Apone @ Aug 9 2008, 00:38 ) *
Det ser ut som om någon har raderat lite semesterbilder från digitalkameran (FAT32), och nu efterfrågas om det finns något freeware-program som kan återställa dessa?

GMY

Prova detta, jag fick tillbaka lite bilder då mitt minneskort fick för sig att tappa bort vital info om hur den lagrat bilder.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Gilthas
QUOTE(Apone @ Aug 9 2008, 00:38 ) *

GMY

Det finns ett program som heter GetDataBack (dock inte freeware - men kostar inte många kronor för det den räddar). Titta på det, länk.
henke
Jorå det finns Freeware som just är till för att återskapa data på minneskort.

CONVAR har en serie som heter PC INSPECTOR gör ett flertal bra program varav SMART RECOVERY då är till för att återskapa data på minneskort för Digitalkameror.

PC INSPECTOR™ smart recovery
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_reco....htm?Language=8

Lycka till!/Henke
Apone
QUOTE (henke @ Aug 13 2008, 17:20 ) *
...text...
Lycka till!/Henke

Testar nu, 8GB att gå igenom så det kommer nog ta en stund, men funkar detta så har du verkligen räddat husfriden och jag kommer tända en Stridslyskälla 90H på Korsö nästa gång jag är där!!

(eller ja, Fårö kanske vore bättre i ditt fall, men dit kommer jag ännu mera sällan..)

Henke: HALLELUJA!!! Nu vare frid i var hus!!! Det funkade till 100%!!! worthy.gif
henke
Trevligt!

Kul att höra att det funkade. Då vet jag (och ni andra) vad man skall använda när olyckan är framme...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.