Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kustjägarfilmen "Blod, Svett och Bajs". Var?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Amfibieslusken
Kom att tänka på den där filmen som gick på tv3 i början av 90-talet. Vet någon om man kan ladda ner den nånstans eller hur man kan få tag på den på annat sätt?

\:)
Gotcha
Hehe...skulle tro att tv3 har den nånstans i sitt arkiv...vore intressant att se den utan all tveksamma klippning.. :-/
Amfibieslusken
QUOTE (Gotcha @ Feb 11 2003, 17:16 )
Hehe...skulle tro att tv3 har den nånstans i sitt arkiv...vore intressant att se den utan all tveksamma klippning.. :-/

Va? Har de klippt den? Och jag som trodde att de skulle visa allt det "dåliga". De sjöng ju för fasingen "helikoptern" i 200-båten. Om de har klippt den så vete fan om de har klippt bort fel.
Doyle
"helikoptern" är med i den dokumentären
Gotcha
QUOTE (Amfibieslusken @ Feb 11 2003, 17:20 )
Va? Har de klippt den? Och jag som trodde att de skulle visa allt det "dåliga". De sjöng ju för fasingen "helikoptern" i 200-båten. Om de har klippt den så vete fan om de har klippt bort fel.

Hehe, visst är det vackert..!!

Tänkte snarare på att man aldrig till sällan får höra "journalistens" minst sagt ledande frågor till beväringar och befäl som ibland ledde till lite udda svar.. (har inget exempel i huvudet dock...)

Öht ger jag inte mycket för den som "dokumentär", snarare som nåt slags bekräftelse på KJ's ibland skumma rykte - eller snarare någon på tv3 som vill bekräfta den bilden iaf.

Lite granna som boken "Man eller monster", men ytligare.
Fbj972
En av mina kamrater är med i filmen. Det var tydligen en hel del regisserade scener... Han skrattar mest åt eländet... Men jag ska inte sticka under stolen med att den är skön! Den oklippta utgåvan som soldaterna erhöll är att föredra... Otippat? biggrin.gif
SSN
FBJS: dax för dig att be din kompis digitalisera sin film och börja skicka den runt så vi får se "sanningen" smile.gif
fairfax
Ett måste!
Xit
Den filmen som gick på Tv3 kunde man köpa på nån hemsida förr, jag hade filmen ett tag men den blev snodd :(
oz
Gäller att ha koll på grejerna Xit!
Särimner
QUOTE (Xit @ Feb 11 2003, 18:59 )
Den filmen som gick på Tv3 kunde man köpa på nån hemsida förr, jag hade filmen ett tag men den blev snodd  :(

SNODD?!?! Ska vi hjälpas åt och dra igång en stridspatrull för att hitta den skyldige? 5.gif
Micke
Lite kuriosa, om jag inte missminner mig.

Dokumentären på Tv3 hette "Blod svett och bajs" vet inte var man får tag på denna....

Däremot finns ju filmen "Gott om pojkar ont om män" (tror det är i den ordningen)
som finns på många välsorterade bibliotek, jag hittade min på Lunds stadsbibliotek. Inte lika omfattande som "Blod..." men lite tuffa klipp från KJS, samt ett reportage om en beryktad KJ-officer (på den tiden Kn) som boken "Jag ska bli kustjägare) vigt ett kapitel åt. ;)

I Kosovo florerade "Blod svett och bajs", på en rulle som även hade klassikern "Eldledaren" (MYCKET underhållande, 80-t propaganda) samt en film om Jackie Arklöv (inspelad på 90 talet) j-t intressant. Intervjuer med hans familj och befäl från K4... kommer inte på vad den hette....

Micke
Amfibieslusken
QUOTE (Micke @ Feb 11 2003, 22:09 )
samt ett reportage om en beryktad KJ-officer (på den tiden Kn) som boken "Jag ska bli kustjägare) vigt ett kapitel åt. ;)

Kn Crister Carlsson menar du? Han är med i Blod, Svett och Bajs också.
Micke
Jo jag vet... men i "Gott om pojkar... " är reportaget om honom som person, och hans rehabiliteringsprojekt. Mj nu för övrigt.
Max
Är han kvar på Amf1 fortfarande?
Amfibieslusken
QUOTE (Max @ Feb 11 2003, 22:20 )

Det skulle inte förvåna mig. Han har eller har haft hand om "värstingprojekt" förr och har det troligtvis ännu. Fråga Gotcha, han borde veta mer om honom än jag.
Micke
AmfSS (2002)
Vildmannen
Jag har dokumentären inspelad på ett videoband som ligger i en kartong nånstans i mitt lägenhetsförråd. Om intresse finns så kan jag gräva fram det.
Ham Tyler
Jag har den filmen någonstans. Om jag hittar den och får fatt i speciella sladdar kan jag kopiera den och skicka den till den som önskar.
OM jag hittar bandet vill säga.

Har faktiskt träffat en av skåningarna i dokumentären när jag jobbade i en videobutik.
Amfibieslusken
QUOTE (Ham Tyler @ Feb 11 2003, 22:33 )
Jag har  den filmen någonstans. Om jag hittar den och får fatt i speciella sladdar kan jag kopiera den och skicka den till den som önskar.
OM jag hittar bandet vill säga.

Har faktiskt träffat en av skåningarna i dokumentären när jag jobbade i en videobutik.

skicka den till mig. jag vill ha den.
A2Keltainen
QUOTE (Micke @ Feb 11 2003, 22:09 )
Däremot finns ju filmen "Gott om pojkar ont om män" (tror det är i den ordningen)

http://www.moviemakers.se/prod/pojkar.htm

Såg att Torbjörn Tännsjö, som är Sveriges mest intressanta praktiska filosof, även är med i filmen. En film som både han och Krister Karlsson är med i måste jag se. smile.gif
Vildmannen
Man kan ju även prova att maila Tv3 och fråga om dokumentären finns kvar i deras arkiv

info@tv3.se
Björkman
Den oklippta versionen visar då lite mera, men inga speciella hemskheter. Gillar filmen skarpt! (har säkert sett den ett halvt dussin gånger) salute.gif .
Även kanal5 försökte ju sig på en KJ-dok men den var inte i närheten lika djup, bra eller sammanfattad - bara från en övning tror jag. Jag tror dokumentärserien hette "24 timmar", KJ-progget var då bara en av avsnitten.

MVH.
Amfibieslusken
QUOTE (Björkman @ Feb 11 2003, 22:48 )
Den oklippta versionen visar då lite mera, men inga speciella hemskheter. Gillar filmen skarpt! (har säkert sett den ett halvt dussin gånger) salute.gif .
Även kanal5 försökte ju sig på en KJ-dok men den var inte i närheten lika djup, bra eller sammanfattad - bara från en övning tror jag. Jag tror dokumentärserien hette "24 timmar", KJ-progget var då bara en av avsnitten.
KJ 00 fick hem en "film" från deras Neptuni, var väl lite intressant.

MVH.

Såg att du ska rycka in till FJS. Berätta gärna hur det går när du är inne.
Fbj972
QUOTE (SSN @ Feb 11 2003, 18:46 )
FBJS: dax för dig att be din kompis digitalisera sin film och börja skicka den runt så vi får se "sanningen" smile.gif

He he... Ska säga det till honom nästa gång jag träffar honom... När det blir är ovisst, då han jobbar utomlands.. biggrin.gif
Har själv KJ-filmen i mina ägor... Men efter ett antal flyttar så har jag noll koll på vart den kan finnas. Frivillig att rota i flyttkartonger?

F.ö. så brukar det vara svindyrt att köpa loss material från tv-bolag.. Fick själv en smärre chock när de ville ha 500 kr för 15 minuter... Serien var i tre 1-timmesavsnitt... Kändes sådär... blink.gif
Gotcha
QUOTE (Amfibieslusken @ Feb 11 2003, 22:21 )
QUOTE (Max @ Feb 11 2003, 22:20 )

Det skulle inte förvåna mig. Han har eller har haft hand om "värstingprojekt" förr och har det troligtvis ännu. Fråga Gotcha, han borde veta mer om honom än jag.

Mj C är såvitt jag vet lärare på AmfSS som numera huserar FortV's gamla lokaler (bredvid SFD)

Och det skulle fövåna mig mycket om Han inte hade Op på detta forum..

Såvitt jag förstod gick "värstingprojekten" bra, jag undrar om de fortsatte eller lades ned i brist på något?

Alla som har någon av dessa filmer: kan ni inte göra ett ryck och leta fram dem? Säkerligen finns en och annan här som har möjlighet att digitalisera!? (upphovsrätt?)
RangerX
skulle ner till stadsbiblioteket GBG o låna "gott om pojkar ont om män". får se att den är ledig på datorn hurra skriker jag o studsar glatt mot hyllan där den står. MEN! nån illvillig själ har inte lämnat till baka filmen på utsatt tid!! jag utställer gratis (och obligatorisk) inhalering av två liter laxermedel o 48 timmar hängandes uppochner för detta BROTT mot mänskiga rättigheter!
Amfibieslusken
QUOTE (RangerX @ Feb 12 2003, 22:53 )
skulle ner till stadsbiblioteket GBG o låna "gott om pojkar ont om män". får se att den är ledig på datorn hurra skriker jag o studsar glatt mot hyllan där den står. MEN! nån illvillig själ har inte lämnat till baka filmen på utsatt tid!! jag utställer gratis (och obligatorisk) inhalering av två liter laxermedel o 48 timmar hängandes uppochner för detta BROTT mot mänskiga rättigheter!

Hmmm exakt vad handlar denna filmen om? Har ju sett Blod, Svett och Bajs men vad handlar denna andra filmen om? Vad visar den som inte Blod, Svett och Bajs gör?
Micke
Det är inte mycket KJ egentligen, det är en filosofisk film om manlighet (alltså på intet sätt inriktad mot KJ.) Visar några minuters KJ/Adyk träning, intervju/reportage med (dåvarande) Kn C... inte mycket egentligen om jag kommer ihåg rätt... Blod svett och bajs är bättre om man vill se häftiga landstigningar.
Det fanns en länk här ovan till någon sida som beskrev filmen....
http://www.moviemakers.se/prod/pojkar.htm
Hoppas det ger någorlunda bild....

Micke
Holmlund K4 97/98
Är det någon som har KJ filmen? Skulle vara intresserad av att få en kopia av den. Har nämligen aldrig sett den.

Mvh

H O L
Fredriksson
Samma här, ngn som har lust att skicka upp en kopia?
Dunder
Vill också se den! Om nån kan lägga ut den skulle jag vara evigt tacksam... !
Amfibieslusken
Hmm nu har det gått ett tag. Och jag gör ännu en efterlysning av denna gedigna, men något missvisande dockumentärfilm om Kustjägarna. Rangern.gif
bushman
jag har "blod, svett och bajs" på vhs, men ingen möjlighet att rippa ner till dator, pga avsaknad av videomaskin.

har även en annan kj-film från 80-talets början, som gick som repotage, på något samhällsprogram.
detta var någon form av fotokollage, som var ljudsatt med mer eller mindre klyftiga kommentarer och sånger.
sången "lilla lisa bara elva år" gjorde den kvinnliga programledaren upprörd. surprise.gif
så chf KJS fick lova att hans pojkar inte skulle sjunga sådan hemska visor igen.
har med detta på kassetten också

har även två filmer om främlingslegionen, en om svenskar och en med amerikaner.

skall se om jag kan få ner dessa skatter på mpeg och lägga upp dem på min hemsida.
räkna med att detta händer efter jul, har fått mycket projekt att stå i fram tom dess.
Gorg
AA kunglig bushman, fixar du detta så ska jag spamma brev till blågul om att ge dig forummedalj! smile.gif
bushman
QUOTE (Gorg @ Oct 11 2003, 23:03 )
AA kunglig bushman, fixar du detta så ska jag spamma brev till blågul om att ge dig forummedalj! smile.gif

skall se om mina tyska arbetgivare ger mig mer ledigt.
så skall jag nog hitta ett sätt att fixa upp dessa skatter på nätet.

nöjer mej med tygmärke, men tack ändå
Gator
Eftersom även jag innehar dessa "rariteter" (som det verkar), MEN inte har vare sig kunnandet eller erforderlig utrustning, så kanske ngn kan tipsa om hur man går till väga för att överföra VHS -> ettoronollor. ;)

HV.gif
/Gator, IT-dilettant
Panzerfaust
QUOTE (bushman @ Oct 11 2003, 23:01 )
jag har "blod, svett och bajs" på vhs, men ingen möjlighet att rippa ner till dator, pga avsaknad av videomaskin.

har även en annan kj-film från 80-talets början, som gick som repotage, på något samhällsprogram.
detta var någon form av fotokollage, som var ljudsatt med mer eller mindre klyftiga kommentarer och sånger.
sången "lilla lisa bara elva år" gjorde den kvinnliga programledaren upprörd.  surprise.gif
så chf KJS fick lova att hans pojkar inte skulle sjunga sådan hemska visor igen.
har med detta på kassetten också

har även två filmer om främlingslegionen, en om svenskar och en med amerikaner.

skall se om jag kan få ner dessa skatter på mpeg och lägga upp dem på min hemsida.
räkna med att detta händer efter jul, har fått mycket projekt att stå i fram tom dess.

AHHHHH!!!!

KJ grejerna har jag sett! vill jätte gärna få tag på dem om legionen dock!
Du kan ju alltid höra med någon som har grejker om dom kan göra det åt dig smile.gif

@GATOR

har du även legion filmerna? blyg.gif Hör med Kimster eller nån, har för mig att han pysslade emd nå filmer här på forumet, han kan säkert hjälpa dig! Eller nån annan blå/gul.
(Såna brukar ju ha koll på data grejer) 6n.gif
Gator
QUOTE (Wittman @ Oct 12 2003, 20:16 )
@GATOR
har du även legion filmerna?

Absolutement, mon frere... laugh.gif
HV.gif
M4A1
Nån som har filmen och skulle vilja koppa den och skicka till Hstd? Betalar givetvis portot. Skicka ett pm!
VH
Bättre rekryteringsfilm får man leta efter! worthy.gif

blink.gif
toxic
Jag vill också ha angry.gif

Kan nån kopiera, alt rippa till datorn, så betalar jag porto om det skickas via post. ohmy.gif
URAXvarg
På tal om filmer. Det finns en film inom FM som heter Arméns jägarförband. Nån som har eller vet var man kan få tag på den??
Fredrik|sthlm
jag är villig att ställa upp med att rippa filmerna och på önskan då skicka vidare filmerna.
bushman eller någon annan som har filmerna får gärna höra av sig om ni vill dela med er. även här är en person som står för portot =)
vill ni kontakta mig går det bra med ett pm här i forumet eller genom msn: fredrik.sthlm@chello.se
Menige Ryan
Även jag är intresserad av filmerna, betalar för utlägg, skicka ett pm, om hur vi gör?
Fågel Fenix
QUOTE (Menige Ryan @ Oct 16 2003, 09:18 )
Även jag är intresserad av filmerna, betalar för utlägg, skicka ett pm, om hur vi gör?

Får gärna bli grupputskick! smile.gif
Gator
Har pm:at Fredrik ang filmerna. Den som väntar på något gott osv... ;)
HV.gif
Fågel Fenix
QUOTE (Gator @ Oct 16 2003, 10:46 )
Har pm:at Fredrik ang filmerna. Den som väntar på något gott osv...  ;)
HV.gif

OjOj oJ!

Nu blir det väntans tider för oss alla! wub.gif
Lund
Blir det ingen fet ftp man kan tanka dom ifrån?? eller tänker ni sälja dom? helst ser ju jag en ftp med u/p...
Gator
QUOTE (Lund @ Oct 16 2003, 12:22 )
Blir det ingen fet ftp man kan tanka dom ifrån?? eller tänker ni sälja dom? helst ser ju jag en ftp med u/p...

Det där vet jag absolut INGET om biggrin.gif . Jag tillhandahåller råmaterialet, sen får andra se till att det kommer ut. Tanken är väl inte att dom skall säljas iaf... ;)
HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.