fillefalle
Feb 5 2006, 22:41
Det borde snart komma ut någon ny dokumentär som skildrar dagens Kj-utbildning, eller kanske nån internationell tjänst... Finns det kanske några fler bra filmer man kan hämta hem?
bartil
Apr 16 2006, 12:56
Om ni är ute efter det där "20:00"-reportaget om KJ, så heter det "Debatt om kustjägarna" på DC++ etc. Jag har både den och "Blod, svett och bajs".
Hej
Jag kan meddela att jag har denna underbara film som ni vill få tag på! "Blod Svett och Bajs" en dokumentär i programet "Moderna Tider". Men jag vet inte hur ni ska få tag på den genom lagliga ramar? Ligger på 448 mb.
@fillefalle
Det kommer att komma en film om Norrlandsjägarna, och den kommer att vara minst lika bra som en KJ film. Hört på ryktesvägar att den kommer att sändas i sommmar på SVT.
GP720Englund
May 29 2006, 16:33
Även jag har filmen. PM:a.
/M
fillefalle
May 29 2006, 19:30
QUOTE (DavvE @ May 29 2006, 17:18 )

@fillefalle
Det kommer att komma en film om Norrlandsjägarna, och den kommer att vara minst lika bra som en KJ film. Hört på ryktesvägar att den kommer att sändas i sommmar på SVT.
jo de va väl nån som skrev det här om svängarna.

... det vore kul om man fick se den innan man ryckte in.
@fillefalle
Ja det tycker jag med, men om man känner alla tvbolag rätt så kommer den säkert att sändas i höst eftersom de inte brukar sända nya saker på sommaren då många har annat för sig...
Men det återstår att se. Hoppas som sagt innan inryck. =D
Därför låter det inte helt otroligt om den skulle sändas i sommar. Känns som att en dokumentär om norrlandsjägarna vore av just den sortens program som läggs som utfyllnad under sommaren. Hylta-Nisse är ändå inte intresserad.
Är det möjligen någon som har Repotaget: Gott om pojkar - ont om män? (1995) ? Isåfall har du möjligheten att lägga upp den på ftp?
twintip
Jun 13 2006, 00:35
http://thepiratebay.org/search.php?q=kustj%C3%A4gare(Jag länkar inte till warez... jag länkar till en sökning.)
J_Hedin
Apr 17 2007, 20:15
hehe såg den idag. Den var intressant..
Saxat från filmen:
Vi skulle käka lunch en dag. Väl utanför matsalen säger befälet till oss att hoppa.
"BRA! Det räcker killar, ni har just hoppat över eran lunch."
Ekvall
Apr 17 2007, 20:28
Ett stycke finkultur.

Känns mer som en videodagbok än "en unik, sensationell dokumentär". Många sköna citat, speciellt göteborgarens syn på vapenvägrare...
bomben77
Apr 18 2007, 10:29
QUOTE (Ekvall @ Apr 17 2007, 21:28 )

Ett stycke finkultur.

Känns mer som en videodagbok än "en unik, sensationell dokumentär". Många sköna citat, speciellt göteborgarens syn på vapenvägrare...
Kan hålla med, men ändå en underhållande film. Dock kan jag tänka mej att den vanliga svensken tyckte att det var skrämmande...
Cesium
Apr 18 2007, 11:31
Har filmen och den är ju fantastisk:D Helt underbart roligt att plocka fram de bästa klippen och njuta:) Dessutom finns det 3st(va jag sett) filmer på www.youtube.com med några av de bästa klippen, sök på "kustjägare"
"Vapenvägran, ja, det är ju en åsikt de har om de vill bära vapen eller inte...det är ju barnsligt..jag menar.. ett vapen..
de ska inte skjuta någon här, det de ska träna på det är att skjuta, de ska träna på att träffa saker och ting, någon också om det behövs."
Hehe, priceless
Många sköna citat, speciellt göteborgarens syn på vapenvägrare...
GP720Englund
Apr 23 2007, 20:05
Jag kan utan omsvep erkänna att både jag och Amfibieslusken drar till med ett och annat citat (och diverse parafraseringar) ur filmen då och då.
Min favorit är "Vi har bra förutsättningar för att överleva. Vi har bra grejor...och mycket eld i målet."

/M
Christer
Apr 23 2007, 22:30
"ja, det går ju mycket rykten om oss...
....flesta av dem är väl sanna"
Ett citat som dagligen används av mig och några blivande lumparpolare (nuvarande klasskompisar). Internhumor som få andra i klassen förstår.
twintip
Apr 23 2007, 22:55
Skönaste citatet är enligt mig "Det är alltså inte ett enda rätt här! Gör om allt."
En kompis i klassen som nu hoppat av och jag brukade köra denna när man fick tillbaka prov. Saknar det!
en annan favorit är "Om man tittar på det konkret så är det inte så jobbigt, det är mer att de upplever det som jobbigt."
krp_swe
Apr 24 2007, 20:35
För att citera.. "-Ja .. furir?.. VA HETTE JAG ? FURIR? VA HAR JAG FÖR GRAD? eh öhh ja .. Fänrich.."
Maggsork5
Apr 24 2007, 21:02
QUOTE (krp_swe @ Apr 24 2007, 21:35 )

För att citera.. "-Ja .. furir?.. VA HETTE JAG ? FURIR? VA HAR JAG FÖR GRAD? eh öhh ja .. Fänrich.."
'
Han har så jävla go röst, snubben vid skåpet alltså. Haha sjukt nasal och pipig, älskar det!
Mellquist
Apr 25 2007, 20:10
Jag har filmen. Maila mig.
Mustang
Apr 15 2008, 21:08
QUOTE (Fbj972 @ Feb 11 2003, 18:54 )

En av mina kamrater är med i filmen. Det var tydligen en hel del regisserade scener... Han skrattar mest åt eländet... Men jag ska inte sticka under stolen med att den är skön! Den oklippta utgåvan som soldaterna erhöll är att föredra... Otippat?

Hej, har du sett den oredigerade filmen? blod svett och bajs alltså.
Vad hade de klipp bort för nåt?
Är det någon annan som har sett den där dokumentären om norrlandsjägarna? var den nå bra?
Vad handlar "gott om pojkar, ont om män" om för nåt"
GP720Englund
Apr 15 2008, 21:10
QUOTE (Mustang @ Apr 15 2008, 21:08 )

QUOTE (Fbj972 @ Feb 11 2003, 18:54 )

En av mina kamrater är med i filmen. Det var tydligen en hel del regisserade scener... Han skrattar mest åt eländet... Men jag ska inte sticka under stolen med att den är skön! Den oklippta utgåvan som soldaterna erhöll är att föredra... Otippat?

Hej, har du sett den oredigerade filmen? blod svett och bajs alltså.
Vad hade de klipp bort för nåt?
Hoppet är det sista som lämnar människan...
/M
Lite offtopic men men men...
Fänriken i filmen fick mej at tänka lite. Hur vicker man kläder så på fint att de bara är att dra ut dem ur skåpet utan att resten följer med?
KB försökte också få oss att göra de i lumpen, när vi ville ha en demonstration på det hela så kunde ingen av dem heller? Är de änns fullt möjligt?
Cesium
Apr 28 2008, 19:02
Borde inte vara möjligt eftersom det oftast är rätt bra friktion mellan kläder(tyg i allmänhet) som används i militär verksamhet, inte siden precis. Har ingen praktiskt erfarenhet men... det översta går ju bra men ett som ligger under borde rimligtvis ta med sig det som ligger ovanpå då det är friktion emellan. Lyckas man upphäva lite krafter så är det eventullt en annan sak.
QUOTE (Cesium @ Apr 28 2008, 20:02 )

Lyckas man upphäva lite krafter så är det eventullt en annan sak.
På Rindö gäller inte vanliga naturkrafter innanför staketet - där gäller order och inget annat!
Cesium
Apr 29 2008, 21:50
I så fall torde det ju inte vara några problem
StridsPitt2000
May 1 2008, 17:19
Jag fixa ner denna med idag och till min stora!!! förvåning.. efter 15minuter in i filmen när en fänrik går och visiterar skåpen och klagar på det mesta så när han vänder sig om och man ser ansiktet på han så känner jag igen honom... efter ett tag så ser jag att det är min gamle chef jag hade när jag körde på Poståkeriet i Borås för några år sedan! han var rätt "hård" men inte visste jag att det var så här fint

riktigt kul!
bra film btw!
Mustang
May 6 2008, 21:37
Är det inte på tiden att TV3 eller någon annan kanal gör en ny dokumentär om kustjägare, fallskärmsjägare, fjälljägare eller lumpen överhuvudtaget?
Det finns uppenbarligen ett intresse för sådana dokumentärer. De borde kunna göra en till sådan kvalitetsdokumentär istället för att slänga pengar på att köpa in såna skitprogram som som top model och dyl.
Halldén
May 6 2008, 21:47
QUOTE (Mustang @ May 6 2008, 22:37 )

Är det inte på tiden att TV3 eller någon annan kanal gör en ny dokumentär om kustjägare, fallskärmsjägare, fjälljägare eller lumpen överhuvudtaget?
Det finns uppenbarligen ett intresse för sådana dokumentärer. De borde kunna göra en till sådan kvalitetsdokumentär istället för att slänga pengar på att köpa in såna skitprogram som som top model och dyl.
Dragon X gjordes för inte så länge sen, inte precis i samma anda som "Blod, Svett och Bajs" men är helt klart sevärd (om Norrlandsjägarna). Finns tråd att läsa och diskutera om den filmen här på forumet redan...
QUOTE (Mustang @ May 6 2008, 21:37 )

Visst är det så att det finns ett intresse för dessa program, men jag tror att det ligger en slags intressekonflikt dels mellan FM och media (FM vill ha en objektiv, informativ och positiv produktion - Media vill göra en ny realityshow liknande "Stridspiloterna") och dels inom Media självt (jag uppfattar att de flesta 'journalister' hellre vill göra ett Janne Josefsson-liknande scoop där de avslöja hemska missförhållanden i 'Militärens värld' än att faktiskt ge en objektiv bild av värnplikten - kanske för att så få journalister faktiskt gjorde GU och trivdes?)
Och FM själv har inte visat sig vara kungar på liknande reportage. Ja, förutom "Eldledaren" och "Förebudet" förstås då. ;)
Så vem vill vi ska genomföra denna viktiga uppgift? Jag tar gärna James Cameron - han ska ju ändå göra storfilm av "Op Garbo" ändå, har jag bestämt! (med samtliga SoldF-medlemmar som rollinnehavare)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.