Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skånska gruppen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv
Pages: 1, 2
Syster Håkan
Hej alla som vet, jag försöker komma kontakt med insats i malmö för att kunna att gå med, men jag hittar inte riktigt var jag skall leta, blir inte klok på hv:s hemsida, jag prata de med dom under FM dagen i malmö att jag ville gå med men inget hände, så här finns väll nån som kan hjälpa mig.
//MVh SH

Gulblå jag sökte och hitte ej, stäng om det är fel.
Fk Satan
Bytte rubrik och detta blir tråden som handlar om Hv-skåne, "någon från skåne" etc.

Fk Satan
Blågul
Wilk
Klicketklick: http://www.hemvarnet.se -> Rekrytering -> 2 Hitta ditt lokala hemvärnsförband -> Skåne län -> Malmö stad -> 458. Insatspluton

Men jag skall göra det lätt för dig: http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...amp;mdgruppid=1
På den sidan hittar du en e-postadress.
Syster Håkan
QUOTE (Wilk @ Oct 28 2007, 14:52 ) *
Klicketklick: http://www.hemvarnet.se -> Rekrytering -> 2 Hitta ditt lokala hemvärnsförband -> Skåne län -> Malmö stad -> 458. Insatspluton

Men jag skall göra det lätt för dig: http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...amp;mdgruppid=1
På den sidan hittar du en e-postadress.

Tack
HA1
Någon här inne som ska på insatsövningen i Revinge som går av stapeln snart?
cf112
Menar du SIB:n 16-18:e?
HA1
Jajamensan! Ska tydligen bli en intressant övning. Enligt vissa rykten ha ssk satsat rejält på detta....
Honke
QUOTE (HA1 @ Nov 1 2007, 16:03 ) *
Någon här inne som ska på insatsövningen i Revinge som går av stapeln snart?

surprise.gif Va?? Vilka är "inbjudna" till denna övning? Jag har inte fått någon kallelse?!?! blyg.gif
HA1
Tror det är Plutoner och KompL från 1- och 7:e Bat.
cf112
Stämmer. Insats ska tilläggas.
HA1
QUOTE (cf112 @ Nov 1 2007, 23:52 ) *
Stämmer. Insats ska tilläggas.

Skulle inte allmänna hemvärnet också medverka?

Var hör ni hemma?
151 IP här...
cf112
755:e
Nej, endast Insats på denna övning.
HA1
Fick kallelsen idag.
Hoppas bara jag är ledig från SU01 den helgen....verkar bli en nyttig övning.
cf112
QUOTE (HA1 @ Nov 2 2007, 13:34 ) *
Fick kallelsen idag.

Kvalificerad motståndare i Plutons storlek låter ju intressant...
"SSA" Gunny
QUOTE (cf112 @ Nov 2 2007, 14:17 ) *
QUOTE (HA1 @ Nov 2 2007, 13:34 ) *
Fick kallelsen idag.

Kvalificerad motståndare i Plutons storlek låter ju intressant...

Om jag inte minns fel så är det 1bat 20t hv som är b-styrka.
HA1
Stämmer nog bra, har för mig att jag hört det också...

Ja, det låter intressant. Och att en hel gymnasieklass ska va figuranter. Det kan bli en rolig övning!!
Honke
Aha tillhör själv 252:a. Så då blir det inget för min/vår del. Verkar inte hända mycket i 2:a bataljon tycker jag. Sker något stort o roligt så är det ju alltid någon annan bataljon.
HA1
QUOTE (Honke @ Nov 2 2007, 16:26 ) *
Aha tillhör själv 252:a. Så då blir det inget för min/vår del. Verkar inte hända mycket i 2:a bataljon tycker jag. Sker något stort o roligt så är det ju alltid någon annan bataljon.

Det verkar inte hända så mycket i SSK över huvud taget. Detta är vår första övning på ett år! Bortsett från FUSA:n förra helgen då...
Det blir nog bättre med tiden!
Honke
QUOTE (HA1 @ Nov 2 2007, 17:10 ) *
QUOTE (Honke @ Nov 2 2007, 16:26 ) *

Det verkar inte hända så mycket i SSK över huvud taget. Detta är vår första övning på ett år! Bortsett från FUSA:n förra helgen då...
Det blir nog bättre med tiden!

Nä det verkar absolut inte hända mycket just nu. Hoppas verkligen det blir mer inom en rimlig framtid, men det ska man nog inte hoppas på så mycket det skärs ner hit o dit.
HA1
Nedskärningar ska enligt SSK inte påverka InsatsHV. Men det kan man ju tro vad man vill om.....
Hoppas också att det händer mer nästa år, detta året har varit under all kritik!
Själv hoppas jag ju på insats i Sudan, men när jag kommer hem vill jag gärna höra att ni blivit väl omhändertagna!
Lfskbat
QUOTE (HA1 @ Nov 2 2007, 18:23 ) *
Hoppas också att det händer mer nästa år, detta året har varit under all kritik!

Ja det känns rätt så surt att vara med i Hv, känns nästan som om man snålar på att vi ställer upp frivilligt och nästan gratis... Har sett en planch på jobbet någonstans där en fet diriktörstyp pekar ner på en mager "arbetare" och skriker "-Du kostar för mycket!" Lite åt det hållet känns det som i Hv... fast jag inte är med längre... på förekommen anledning.
Lfskbat
QUOTE (HA1 @ Nov 2 2007, 18:23 ) *

Ja det känns rätt så surt att vara med i Hv, känns nästan som om man snålar på att vi ställer upp frivilligt och nästan gratis... Har sett en planch på jobbet någonstans där en fet diriktörstyp pekar ner på en mager "arbetare" och skriker "-Du kostar för mycket!" Lite åt det hållet känns det som i Hv... fast jag inte är med längre... på förekommen anledning + mycket annat som fick mig att slunga in handduken... gillade väl inte hur man skötte underställd personal i kompanierna... total likgiltighet för underställda kan man kanske säga... det viktigaste var att de gjorde timmar, vad utb handlade om var skit samma.

Edit: gnäll
"SSA" Gunny
Är det sådan skillnad, jag räknar lite snabbt nu i höst så har jag/ ska vara på övning 9 av 13 helger, till å med jag tycker det börjar bli mycket, i våras var det lite magrare iåfs men vi fick cc07 så det vägde upp endel.
755e Ip
Edit, glömde en sak
Honke
QUOTE ("SSA @ Nov 2 2007, 21:24 ) *
Är det sådan skillnad, jag räknar lite snabbt nu i höst så har jag/ ska vara på övning 9 av 13 helger, till å med jag tycker det börjar bli mycket, i våras var det lite magrare iåfs men vi fick cc07 så det vägde upp endel.
755e Ip
Edit, glömde en sak

Bara det att vi inte fick va med på CC07 känns ju kul... Antar att det var ganska skoj o vara med på den övningen.
"SSA" Gunny
QUOTE (Honke @ Nov 2 2007, 21:35 ) *
QUOTE ("SSA @ Nov 2 2007, 21:24 ) *
755e Ip
Edit, glömde en sak

Bara det att vi inte fick va med på CC07 känns ju kul... Antar att det var ganska skoj o vara med på den övningen.

Jepp det var roligt, finns en tråd om det iåfs men har lite bilder där ifrån om du inte sett dom, här
HA1
Nu har ni chansen att medverka i övningen pojkar!
151 IP behöver fylla upp några platser till denna övningen, har diskuterat detta med PC och vi lånar gärna folk från andra IP i skåne!
Det finns kanske en liten möjlighet att vi kan ta in en komplett grupp.

Passa på!
Mail eller PM till mig.

Lovis_martin@hotmail.com
QM insats komp
Då är dennna något anorlunda övning genomförd.
det vore kul att få lite reflektioner på upplägg och genomförande.

MVH

PW1 HV.gif

http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=39604
widowmaker
QUOTE (QM insats komp @ Nov 20 2007, 09:16 ) *

MVH

PW1 HV.gif

Intressant att Hemvärnet övar "Strid i bebyggelse med ett internationellt scenario." När chefen säger att Hemvärnet ska syssla med nedanstående:

ÖBs OPERATIVA INRIKTNING FÖR HEMVÄRNET.
Hemvärnet utgör, med sin höga tillgänglighet och spridning över hela landet, en viktig del i det territoriella försvaret. Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt.
Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering.
Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land.

Har sedan tidigare förstått varför Hemvärnet ses av övriga kollegor som den korkade kusinen från landet. Såna här irrelevanta övningsupplägg minskar inte den bilden av Hemvärnet. Lägg ert krut på det ni ska göra och låt oss andra sköta utlandstjänsten så blir ni kanske bättre på er verkliga uppgift.
23:e komp.
QUOTE (widowmaker @ Nov 24 2007, 15:07 ) *
QUOTE (QM insats komp @ Nov 20 2007, 09:16 ) *

MVH

PW1 HV.gif

Intressant att Hemvärnet övar "Strid i bebyggelse med ett internationellt scenario." När chefen säger att Hemvärnet ska syssla med nedanstående:

ÖBs OPERATIVA INRIKTNING FÖR HEMVÄRNET.
Hemvärnet utgör, med sin höga tillgänglighet och spridning över hela landet, en viktig del i det territoriella försvaret. Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt.
Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering.
Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land.

Har sedan tidigare förstått varför Hemvärnet ses av övriga kollegor som den korkade kusinen från landet. Såna här irrelevanta övningsupplägg minskar inte den bilden av Hemvärnet. Lägg ert krut på det ni ska göra och låt oss andra sköta utlandstjänsten så blir ni kanske bättre på er verkliga uppgift.

Och, så säger man att antalet utb.timmar inte räcker till för att skapa den förmåga man skall ha. Widowmaker, Du har så rätt, så rätt. Precis som om våra fastlagda uppgifter inte skapar nog med problem att klara av, så bakar man in ännu ett perspektiv.
Detta mina damer och herrar, visar på Hemvärnets identitetskris, eller om man så vill, oförmåga att tolka uppgiften på ett seriöst sätt. Bra reflektion Widowmaker!
cf112
Firar ny Bataljonsstruktur

Oj, av en slump så råkade ett virus i min dator länka denna artikel i just denna tråd. Va märkligt...
QUOTE (cf112 @ Nov 27 2007, 13:45 ) *
Firar ny Bataljonsstruktur

Oj, av en slump så råkade ett virus i min dator länka denna artikel i just denna tråd. Va märkligt...

Hahahaha...jag läste detta för en timma sedan, å tänkte länka. Valet å kvalet, men nä...orkar inte. Du orkade så.....nu e väl cirkusen i gång igen?
Visar på den förljugenhet vi ägnar oss åt i Hemvärnet. Medaljer i högervarv å fina tal, trots att verkligheten ser annorlunda ut. Detta exempel e snudd på osmakligt, eller?
Lfskbat
Ja herre jösses... jag sväljer undan och väljer att inte kommentera... med respekt för de som inte... hmm nåja.

Något som jag dock vill kommentera, i egenskap av heraldiker, är deras vapen. Ponera att det ska sitta på vänster axel... för det ska det väl?!?! Samma sida som en medeltida soldat hade sin sköld och svärdet i högerhanden. Vartåt är då griphuvudet vänt? Jo BAKÅT!!! 5:e bataljonen har sålunda ett förbandsmärke som symboliserar FLYENDE/FEGHET!!!! Den var rätt så träf... U get my point.

Ångrar mig, jag vill kommentera... eller rättare sagt citera After Shave och Galenskaparna...

"-En dag manachen (manager), ska det namnet lysa i neon... och då ska du fanimej få betala elräkningen!"

Edit: citat
VJ9
QUOTE (Lfskbat @ Nov 27 2007, 15:36 ) *
Ja herre jösses... jag sväljer undan och väljer att inte kommentera... med respekt för de som inte... hmm nåja.

Något som jag dock vill kommentera, i egenskap av heraldiker, är deras vapen. Ponera att det ska sitta på vänster axel... för det ska det väl?!?! Samma sida som en medeltida soldat hade sin sköld och svärdet i högerhanden. Vartåt är då griphuvudet vänt? Jo BAKÅT!!! 5:e bataljonen har sålunda ett förbandsmärke som symboliserar FLYENDE/FEGHET!!!! Den var rätt så träf... U get my point.

Ångrar mig, jag vill kommentera... eller rättare sagt citera After Shave och Galenskaparna...

"-En dag manachen (manager), ska det namnet lysa i neon... och då ska du fanimej få betala elräkningen!"

Edit: citat

FYI !

Förre chefen på P7 har bestämt att märket skall sitta på höger axel, därav kan märket "verka" felvänt.

Förövrigt så vet jag inte om grannbataljonernas märken är så "snygga".

Våran granne i Norr har "föredömligt" skaffat sig en hemsida utanför hemvarnet.se

http://www.gripenbat.se/Default.aspx

Här kan alla se när övningar skall vara och anmäla sig!

Jag kan iallafall berätta att balen var trevlig tillställning som sig bör. (Kostnaderna stod var och en för). unsure.gif
johanp
Hur är det med bataljonsmärken på höger ärm egentligen?
I alla förband jag stött på så har det varit
Vä ärm: flagga - bat/komp - reg
Hö ärm: Utb tecken
Sir Vival
QUOTE (johanp @ Nov 27 2007, 17:08 ) *
Hur är det med bataljonsmärken på höger ärm egentligen?

QUOTE (VJ9 @ Nov 27 2007, 16:28 ) *
Förre chefen på P7 har bestämt att märket skall sitta på höger axel
Fu Gref
QUOTE (VJ9 @ Nov 27 2007, 16:28 ) *
Förre chefen på P7 har bestämt att märket skall sitta på höger axel, därav kan märket "verka" felvänt.

Förövrigt så vet jag inte om grannbataljonernas märken är så "snygga".

Våran granne i Norr har "föredömligt" skaffat sig en hemsida utanför hemvarnet.se

http://www.gripenbat.se/Default.aspx

Här kan alla se när övningar skall vara och anmäla sig!

Jag kan iallafall berätta att balen var trevlig tillställning som sig bör. (Kostnaderna stod var och en för). unsure.gif

Jo det stämmer, även vi, som du kallar "grannen i Norr",har fått besked och framåt på detta.
Bataljonsmärke på höger axel. Verkar tom och med att vi ska bli tilldelade de nya märkena nu inom de snaraste.
Vi ska tydligen även få ett nytt förbandsmärke på "högern" smile.gif
VJ9
banghead.gif

Som vanligt så "någon" klantat till det!

Dem nya märken vill skulle fått, har blivit felsydda!? (Gäller alla som ska ha P7:s märke på vänster axel)

Nya är beställda ytterligare en gång på firman som ligger I Stockholm, vi får se om dem lyckas denna gång surprise.gif

Dem "högervridna" märkena som vi skall få någon i framtiden är inte på G ännu pga "tjaffs" i Skånes Hv-råd.

dribble.gif

Alltså det (sam)råd där alla bataljoner i Skåne skall komma överens!

banan_rock.gif
Fu Gref
QUOTE (VJ9 @ Nov 27 2007, 18:42 ) *
banghead.gif

Dem nya märken vill skulle fått, har blivit felsydda!? (Gäller alla som ska ha P7:s märke på vänster axel)

Nya är beställda ytterligare en gång på firman som ligger I Stockholm, vi får se om dem lyckas denna gång surprise.gif

Dem "högervridna" märkena som vi skall få någon i framtiden är inte på G ännu pga "tjaffs" i Skånes Hv-råd.

dribble.gif

banan_rock.gif

Intressant, har vi fått olika information. Kanske inte ett helt ovanligt fenomen i Hv.
Våra Bat-märken är redan beställda och det var dom som varit nere och vänt en gång redan pga de varit felsydda (för små). Detta enligt sista mötet jag var på för en vecka sedan. Men det är av mindre sexuell betydelse för framtiden.. Enligt mig varit bättre att lagt pengar på fler fordon,övningar etc
VJ9
QUOTE (Fu Gref @ Nov 27 2007, 19:11 ) *
QUOTE (VJ9 @ Nov 27 2007, 18:42 ) *
banghead.gif

dribble.gif

banan_rock.gif

Intressant, har vi fått olika information. Kanske inte ett helt ovanligt fenomen i Hv.
Våra Bat-märken är redan beställda och det var dom som varit nere och vänt en gång redan pga de varit felsydda (för små). Detta enligt sista mötet jag var på för en vecka sedan. Men det är av mindre sexuell betydelse för framtiden.. Enligt mig varit bättre att lagt pengar på fler fordon,övningar etc

Du har helt rätt i att informationen inom Hv inte alltid stämmer, men det beror på att Hv-soldater är experter på starta rykten som passar dem själva.

Inte minst på detta forum, men strunt i det även om det ofta blir en höna av en fjäder.

Igår fick jag som "present" av skånska gruppen 1st felsytt märke och det var P 7:s eget märke som var ungefär hälften så stort som det borde vara.

Men Ok, låt dem hålla på det skapar lite extra jobb på FML(Å)G.

Jag har mailat denna ansvariga FML(Å)Garen i Stockholm och sagt vad jag tycker. (Jag beställde våra P7-märke redan i februari).

Fantastiskt nog så skulle dem vara klara nu i december!!!!??

Men "självklart" blev dem felsydda, vilket man borde förstått eftersom; "Man syr ju inte skånemärke i Stockholm"

dribble.gif

Instämmer med att pengarna borde användas lite bättre och på mer väsentliga saker, speciellt nu när ytterligare sammanslagningar är på G.

GOD JUL!!!
QUOTE (VJ9 @ Nov 27 2007, 19:46 ) *
Du har helt rätt i att informationen inom Hv inte alltid stämmer, men det beror på att Hv-soldater är experter på starta rykten som passar dem själva.

Inte minst på detta forum, men strunt i det även om det ofta blir en höna av en fjäder.
Instämmer med att pengarna borde användas lite bättre och på mer väsentliga saker, speciellt nu när ytterligare sammanslagningar är på G.

GOD JUL!!!

Hur va de nu me å starta rykten? Sammanslagningar på G?
VJ9
QUOTE (23:e komp. @ Nov 27 2007, 23:16 ) *
QUOTE (VJ9 @ Nov 27 2007, 19:46 ) *

GOD JUL!!!

Hur va de nu me å starta rykten? Sammanslagningar på G?

Det är inget rykte, sammanslagningar kommer att ske i skåne enligt chefen skånska gruppens beslut.

Vilka som ska slås ihop?

Det får vi se när våran försöksorganisation är värderad och avslutad.

Men enligt beslut så kommer minst 2-3 bataljoner att slås ihop.
Sir Vival
Det VJ9 talar om är väl "framtiden" 2012 (eller var det 2010?) där C SSk menar att det kommer att finnas 4 bataljoner i Skåne.
VJ9
QUOTE (Sir Vival @ Nov 28 2007, 09:00 ) *
Det VJ9 talar om är väl "framtiden" 2012 (eller var det 2010?) där C SSk menar att det kommer att finnas 4 bataljoner i Skåne.

Kan det vara annat än framtiden? Ju fortare desto bättre!

Mycket av "framtiden" är ju vad vi själva inom bataljonerna lyckas göra den till.

Men om man på pappret har 550 soldater inom bataljonen och "bara" 100-120 soldater kommer på bataljonsövningen (när hela bataljonen är kallad).

Då kommer vi att snabbt slås samman om vi skall få ekonomin att gå ihop med den lilla snäva budget som vi kommer att få under 2008 och eventuellt 2009.

Speciellt nu när vi skall börja betala för all ammunition vi förbrukar.
QUOTE (Sir Vival @ Nov 28 2007, 09:00 ) *

Ja just det. Den visionen är just inget annat än en vision. Förmodar liksom VJ9 att det kommer att genomföras snabbare än så.
Jag är realist och tror för egen del att det kommer att sluta med högst 2-3 bataljoner när man väl landat på jorden och ensat sina visioner med verkligheten.
Tjolahejsan vilket hejdundrande kalas vi skall ha när den omorgen är genomförd.
Inbjudna? Tja, vad sägs om USA:s försvarsminister, NATO:s ÖB, Finlands militärattache i London och Djiboutis RiksHvchef. Nä...nu var jag elak. Undervärdera aldrig betydelsen av en Hemvärnsomorganisation.smile.gif Ska inte förta glädjen från våra grannar i söder.
Charlie Spartan
Angående Märken på uniformen.

Länk 4:Bataljonen

Charlie Spartan
ole@
Tror någon verkligen att om den lokala anknytningen blir mindre så ökar deltagandet? Jippi - jag har 12 mil till min kassun istället för 4!!!
Tror tvärtom att många sofflockskrigare kommer att minska från någon övning om året till ingen..
Lite granna som om man har tio fåglar på en tråd och skjuter en. Hur många finns det då kvar? Inte nio utan en - på marken.

Ordern som den ligger är förtäta!
Sniff
Angående balen.
Vad besviken jag blir på många av er...

23:komp skrev
Hahahaha...jag läste detta för en timma sedan, å tänkte länka. Valet å kvalet, men nä...orkar inte. Du orkade så.....nu e väl cirkusen i gång igen?
Visar på den förljugenhet vi ägnar oss åt i Hemvärnet. Medaljer i högervarv å fina tal, trots att verkligheten ser annorlunda ut. Detta exempel e snudd på osmakligt, eller?

Vadå "Hahahaha" är det fel att fira att saker händer, eller blev du bara så lycklig för inblandades skull?
Eller anser du att det är fel att ha en bal? är det kanske för snofsigt, kanske t.om. diskriminerande och orätvisst för de som ej har fru eller/och flickvänn?
Vilken cirkus syftar du egentligen på här?
Sedan det där med förljugenhet vi ägnar oss åt... vad menar du med vi, kan du verkligen påstå att alla, eller äns majoriteten av alla soldater i HV är skyldiga till detta?

För övrigt så anser jag att det vore lite dumt, på snudden till ohyfsat, att hålla ett dåligt tal (motsatsen till ett fint tal), jag föredrar fina... det känns lite som det är det som är meningen.
Det delades endast ut (mig veterligen) 1st förtjänstmedalj den natten, jag såg inget fel i detta. Var vänlig och motivera varför Bataljonchefen Mike Braun inte skulle få den & vem (om någon) som skulle fått den & varför.

Slutligen som svar på din fråga om detta är osmakligt eller ej så blir mitt svar, Nej. Det var en vacker tillställning som gav bassen en chans att träffa bossen.

Nu blev det kanske lite mycket kritiserande av ditt inlägg 23:komp, ber om ursäkt för det men ditt inlägg upprörde mest & väckte flest frågetecken hos mig.
Skickar en känga till mig själv för det & för att jag postar om något som inte alls har med trådens ursprungliga syfte att göra.

cf112 är också välkommen att yttra sig om syftet att posta om balen här. Själv har jag missat den mellow.gif

ps.
Eventuella stavfel eller andra grammatiska avvikelser skylles på skolverket då de uppenbarligen ej lyckats med att ge mig en erfoderlig utbildning. Så det så!
VJ9
23:e komp skrev.

"En annan spontan reaktion hos mig var att jag tyckte det var lite överdåd att bjuda in utländska gäster med anledning av en i mina ögon ganska blygsam organisationsförändring"

Som information:

Den norske Övlt var inbjuden privat av 54:e Logkompaniet som tack för deras utbyte med en Bat/kompani motsv. i Norge tidigare i höstas.

Han var alltså ej någon "hedersgäst" inbjuden av bataljonen. Och ja, han hade tillstånd att bära sin uniform.
QUOTE (VJ9 @ Nov 29 2007, 08:33 ) *
23:e komp skrev.

"En annan spontan reaktion hos mig var att jag tyckte det var lite överdåd att bjuda in utländska gäster med anledning av en i mina ögon ganska blygsam organisationsförändring"

Som information:

Den norske Övlt var inbjuden privat av 54:e Logkompaniet som tack för deras utbyte med en Bat/kompani motsv. i Norge tidigare i höstas.

Han var alltså ej någon "hedersgäst" inbjuden av bataljonen. Och ja, han hade tillstånd att bära sin uniform.

Bra....då vet vi det. Det framgick inte med önskvärd tydlighet i artikeln att han var inbjuden av annan anledning. Som oinvigd läsare framstår det som om omorgen basunerats ut till våra nordiska grannar. Och åter igen........balen som sådan var ett trevligt initiativ, och säkerligen mycket uppskattat.

MVH
Fk Satan
RÄTTNING MITTÅT!

Då lägger vi ned pajkastandet och ironiserandet. Både runt SSK och 709:an. Vad som hände 709:an är djupt beklagligt ifall hans story är sanningen. Dock är det bara en sida av händelserna. OCh jag tänker inte ta en fortsatt diskussion rörande 709:ans fall. Att sedan hänga ut personal och kalla det för förljugenhet etc hör inte hemma på soldf. Läsigenom §7, §8, §9ett par extra gånger.

Fk Satan
Blågul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.