Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsvagnssoldat
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2
The Swede
QUOTE (simon @ Aug 28 2008, 17:56 ) *
QUOTE (The Swede @ Aug 28 2008, 05:33 ) *
Nej, naturligtvis inte.
Det jag menar är dock att man måste just rigga ihop prylarna vilket dom i normalfallet inte är, till skillnad mot vagnar med yttertelefon där man bara behöver öppna luckan och lyfta luren.

Så är inte heller fallet med 122. Visst, det finns ett yttertelfonfack vid ledkorset baktill på vagnen, men det är inte bara att öppna luckan och lyfta luren, det kräver riggning, vilket sällan till aldrig genomförs enligt rutin. En sådan riggning sker när man vet att samverkan kommer att ske med skytte, exempelvis vid SIB.

Ok, saknar ju kapitlet om sambanssystemet i min I-bok så jag fick gå efter översiktsbilden där det står "Yttertelefon"
Centurion, strv 103 och ikv 91 hade iallafall riktig yttertelefon. rolleyes.gif
Vikström
122 bör väl ha en anslutningsplint för tvåtråd som är identisk eller liknande med den i 9040 A/B då LTS 90 används i både 122 och 9040 A/B?
Mercai
QUOTE (simon @ Aug 28 2008, 16:56 ) *
Nej, naturligtvis inte.
Det jag menar är dock att man måste just rigga ihop prylarna vilket dom i normalfallet inte är, till skillnad mot vagnar med yttertelefon där man bara behöver öppna luckan och lyfta luren.

Så är inte heller fallet med 122. Visst, det finns ett yttertelfonfack vid ledkorset baktill på vagnen, men det är inte bara att öppna luckan och lyfta luren, det kräver riggning, vilket sällan till aldrig genomförs enligt rutin. En sådan riggning sker när man vet att samverkan kommer att ske med skytte, exempelvis vid SIB.

Sitter inte anslutningen på samma sätt på 121? Har för mig att den satt där på det 121-chassi vi hade i lektionsbyggnaden?
Krille- GB1
QUOTE (Mercai @ Nov 2 2008, 17:37 ) *
QUOTE (simon @ Aug 28 2008, 16:56 ) *
Nej, naturligtvis inte.

Sitter inte anslutningen på samma sätt på 121? Har för mig att den satt där på det 121-chassi vi hade i lektionsbyggnaden?

Nä, det finns plintar på tornet på 121:an...
Rickard N
De gånger jag meckade ihop tvåtråd ut från tornet så drogs de via lokaltelefonförstärkaren. Jag har för mig att kopplingsplinten på utsidan av tornet inte är funkis på våra vagnar.
Krille- GB1
QUOTE (Rickard N @ Nov 2 2008, 23:35 ) *
De gånger jag meckade ihop tvåtråd ut från tornet så drogs de via lokaltelefonförstärkaren. Jag har för mig att kopplingsplinten på utsidan av tornet inte är funkis på våra vagnar.

Det var en sån sak som inte ens togs upp på tornmek utbildningen så det är nog inte nåt som efterfrågas så där värst mycket...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.