Sverige har inom EU åtagit sig ett sammanhållande ansvar för en av de snabbinsatsstyrkor som nu sätts upp av EU-länderna. Som Ni vet kallas det svenska bidraget Nordic Battlegroup. Snabbinsatsstyrkorna kommer vara ett av flera viktiga instrument i EU:s krishanteringsförmåga och de som kan sättas in snabbast.
Från och med 1 januari 2008 har NBG, tillsammans med Estland, Finland, Irland och Norge, ha en beredskapsställd snabbinsatsstyrka med minst 1 500 soldater. Beroende på insatsens art kan ytterligare resurser tillföras, så kallade enablers, som består av till exempel flygstridskrafter och specialförband. Totalt består förbandet av cirka 2 800 soldater. Sverige kommer att bidra med cirka 2 300 soldater, Finland med cirka 200, Norge med cirka 150, Irland med cirka 80 och Estland med cirka 50. För den militärstrategiska ledningen av styrkan samarbetar vi med Storbritannien.
Sverige leder Nordic Battlegroup och har huvudansvaret för styrkans kärna, en lätt mekaniserad skyttebataljon. De andra länderna bidrar främst med understöds- och logistikfunktioner. Som stöd till bataljonen fogas ett ramverk av resurser, exempelvis logistik, artilleri, luftvärn och underrättelseenheter. Dessutom kan strategiska och operativa resurser tillföras vid behov, såsom flygstridskrafter, sjöstridskrafter eller specialförband.
Snabbinsatsstyrkan ska delta i EU:s krishanteringsoperationer i den inledande och oftast svåraste fasen. Den ska under en begränsad tid kunna lösa uppgifter längs hela konfliktskalan, från humanitär hjälp till väpnad strid. Uppgifterna kommer dock alltid att ställas i relation till styrkans begränsade storlek.
Min fråga gäller angående artilleriet som ska ingå i NBG.
I NBG ingår en artillerilokaliseringsradarenhet med ARTHUR-systemet till befogande. Artillerilokaliseringsradarenhetens används för att lokalisera och dokumentera parternas skjutande enheter. Utöver detta kan det svenska radarsystemet ARTHUR alarmera egna förband vid risk för beskjutning av granatkastare eller raketer. Genom att nyttja ARTHUR har ett flertal länder byggt upp förvarningssystem som gör att personalen i camperna varnas om inkommande attacker. Men radarsystemet kan också leda egen eldgivning för att slå ut inkommande eld. ARTHUR är ett världsledande system och har med stor succé används runt om i världen.
Men, ponera att våra NBG-trupper hamnar under granatbeskjutning. Vi kan lokalisera fienden med ARTHUR. Dock är konceptet med ARTHUR handikappat utan möjlighet att svara mot eldgivning.
Enligt mitt vetande har NBG ett granatkastarkompani. Men vad är det för svar på större eldgivning från t.ex. varianter av haubitsar? Det är inte acceptabelt, enligt mig, att vi skickar iväg trupp utan tillgång till riktigt artilleri. För så blir det, om jag är rättinformerad.
Sverige har idag tillgång till världens modernaste artilleri. Dels med den nya Archern. I situationer som NBG ska medverka är ett skyddande artilleri av största vikt. Artilleriet är idag (i t.ex. skyddandet av ”camps”) ett ypperligt hjälpverktyg. Från sin position kan det moderna artilleriet ge livsviktigt stöd till trupp ute på fält.
Jag ser med förundrar på hur vi planerar att skicka iväg trupp utan tungt artilleri. Var har Ni för kommentarer i frågan?
OBS!
Jag har ej ännu satt mig in i detaljer angående NBG:s förbandsuppbyggnad. Ska sätta in mig mer i ämnet. Då jag är politiskt aktiv funderar jag att kontakta några riksdagsledarmöter ifall jag finner stöd för mina misstankar. Tacksam för respons och rättelser på det jag skrivit.