Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Invasionsförsvaret
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
EO4
"En myt om krigsförbanden

Sammanfattning av Olof Santesson artikel i KKrVAHT nr 6 2002

Under krigsmaktsövningen Västgräns i Värmland vintern 1985 var många förmenta krigsförband inget mer än improviserade enheter. Alltför många befäl och soldater hade beviljats anstånd. Om detta skrev dåvarande överste 1. gr Curt Sjöö i KKrVAH på hösten samma år.

Sjöös iakttagelser, som övad fördelningschef, och andras erfarenheter kastar ett frågetecken över överbefälhavaren Johan Hederstedts formuleringar i en debattartikel om att ”officerare och värnpliktigt befäl övades regelbundet i sina krigsbefattningar” och att ”alla visste sin plats” och ”visste vad som skulle göras”.

Sådant riskerar att sprida en myt om hur det förhöll sig med viktiga delar av invasionsförsvaret."

Någon som har hela artikeln????
A2Keltainen
QUOTE (EO4 @ Feb 10 2003, 15:42 )
"En myt om krigsförbanden

Sammanfattning av Olof Santesson artikel i KKrVAHT nr 6 2002

Under krigsmaktsövningen Västgräns i Värmland vintern 1985 var många förmenta krigsförband inget mer än improviserade enheter. Alltför många befäl och soldater hade beviljats anstånd. Om detta skrev dåvarande överste 1. gr Curt Sjöö i KKrVAH på hösten samma år.

Sjöös iakttagelser, som övad fördelningschef, och andras erfarenheter kastar ett frågetecken över överbefälhavaren Johan Hederstedts formuleringar i en debattartikel om att ”officerare och värnpliktigt befäl övades regelbundet i sina krigsbefattningar” och att ”alla visste sin plats” och ”visste vad som skulle göras”.

Sådant riskerar att sprida en myt om hur det förhöll sig med viktiga delar av invasionsförsvaret."

Någon som har hela artikeln????

Jag vill också ha den, efter att i lördags ha läst sammanfattningen du citerar. smile.gif Årgång 2002 av KKrVAHT borde vara intressant för ett flertal här på SoldF, då den innehåller flera läsvärda artiklar om Sveriges beredskap och liknande ämnen.
Vildmannen
Artikeln bör finnas på närmaste universitetsbibliotek.
mjukis
QUOTE (EO4 @ Feb 10 2003, 06:42 )
[då] var många förmenta krigsförband inget mer än improviserade enheter.

Det där låter lite som... eh... krig? blink.gif

Även jag vill ju läsa, och vi har mycket få svenska universitetsbibliotek här borta :(
EO4
Det är väl möjligt att hela artikeln finns i fulltext någonstans på nätet. Tyvärr är jag för okunnig och slö B) för att söka och tänkte att någon annan redan hade gjort det... biggrin.gif
Recon
Jag har nog alla KKrVAHT 2002 smile.gif

Bara att börja prenumerera!
A2Keltainen
QUOTE (Recon @ Feb 11 2003, 08:43 )
Jag har nog alla KKrVAHT 2002 smile.gif

Bara att börja prenumerera!

Det går även att köpa äldre nummer. De kostar, om jag inte minns fel, 50 sek styck.
Recon
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 11 2003, 13:34 )
Det går även att köpa äldre nummer. De kostar, om jag inte minns fel, 50 sek styck.

Saxat från deras hemsida:

"Vid beställning av extranummer av KKrVAHT v g meddela pren@kkrva.se
eller Marie Brunnberg AB på tfn: 0292-710 40 eller fax 0292-712 40."

Väldigt mycket intressanta saker skrivs där, ett måste för dom intresserade av FM.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.