Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny kniv!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
2Sharp
Just fått en ny kniv!
Min absoluta favoritkniv sedan typ 10 år... aldrig haft en, aldrig pillat på en, tills nu, kom på posten!

http://128.241.187.216/emr.html min modell är CQC6

Detta är inte bilden på just min, men det är samma modell, div. små kosmetiska skillnader, de är ju handgjorda smile.gif

Jag kan inte uttrycka hur förbannat glad jag är laugh.gif smile.gif )smile.gif
Swed65
QUOTE (2Sharp @ Feb 10 2003, 14:36 )
Just fått en ny kniv!
Min absoluta favoritkniv sedan typ 10 år... aldrig haft en, aldrig pillat på en, tills nu, kom på posten!

Detta är inte bilden på just min, men det är samma modell, div. små kosmetiska skillnader, de är ju handgjorda smile.gif

Jag kan inte uttrycka hur förbannat glad jag är  :lol:  )<!--emo&:)--><!--endemo-->  :)

Neeeeeeej kan ju inte se bilden ju.... :(
BJK
QUOTE (2Sharp @ Feb 10 2003, 14:36 )
Just fått en ny kniv!

Jag kan inte uttrycka hur förbannat glad jag är  laugh.gif  )<!--emo&:)--><!--endemo-->  smile.gif

Ser mkt trevlig ut!! smile.gif

Vad är det för modell?? *knivnovisen BJK*

Och hur mkt får man lägga ut för en sådan trevlig tingest? *nyfis*
softfeel
Grattis:D 2Sharp den verkar fin. Ge oss spec. på den.

Jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk, men det hör väl till antar jag.
2Sharp
Uj, jag och bilder...
En annan länk, min modell heter CQC-6 : http://128.241.187.216/emr.html står lite info där också smile.gif
Du borde vara avis softfeel, den är enormt snygg!
BJK, kika på länken, där finns lite info smile.gif jag fick den lätt beg. och till ett mycket bra pris, dorraln ligger ju rätt lågt för tillfället, betalde strax under 8K. För ett halvår sedan hade jag fått betala ca 12-13K.

SKITnöjd smile.gif
Swed65
Snygg.. biggrin.gif Avis.. nääää inte dåå blink.gif
BJK
Mkt fina grejor!!! biggrin.gif biggrin.gif
KattenJansson
Grattis! Gå inte å skär dig nu bara. =)
2Sharp
QUOTE (KattenJansson @ Feb 10 2003, 14:39 )
Grattis! Gå inte å skär dig nu bara. =)

LOL, nää.... fast den måste ju "döpas"?

smile.gif
Lt P
För en som mest använder morakniv, vad är det som gör den så speciell att den är värd flera tusen kronor?
2Sharp
QUOTE (Lt P @ Feb 10 2003, 15:05 )
För en som mest använder morakniv, vad är det som gör den så speciell att den är värd flera tusen kronor?

Design, material/utförande, samlarvärde...
A2Keltainen
QUOTE (2Sharp @ Feb 10 2003, 14:54 )
Uj, jag och bilder...
En annan länk, min modell heter CQC-6 : http://128.241.187.216/emr.html står lite info där också smile.gif
Du borde vara avis softfeel, den är enormt snygg!
BJK, kika på länken, där finns lite info smile.gif jag fick den lätt beg. och till ett mycket bra pris, dorraln ligger ju rätt lågt för tillfället, betalde strax under 8K. För ett halvår sedan hade jag fått betala ca 12-13K.

SKITnöjd smile.gif

Jag gratulerar och gläds med dig! smile.gif Emerson CQC6 är den snyggaste fällkniv som någonsin gjorts och dess kvalité lär vara extremt svår att överträffa. Dessutom så är den en riktig klassiker, legend och pionjär inom området. Tänker du använda kniven, och i så fall till vad, eller ska du "finförvara" den?
2Sharp
Kunde inte sagt det bättre själv smile.gif

Den skall användas, den hamnar i fickan för vad som dyker upp, "buy'em to use'em" smile.gif
Skitnice kvalité, grym passform och ligger glockrent i handen, väldigt smidig utan att vara pyttig/svårhanterlig smile.gif

Hur nöjd som helst!
A2Keltainen
QUOTE (2Sharp @ Feb 10 2003, 16:24 )
Den skall användas, den hamnar i fickan för vad som dyker upp, "buy'em to use'em" smile.gif

Helt rätt inställning! Jag var lite rädd för att du bara skulle ha den i hyllan. Det är enbart genom att använda en kniv som man kan få en korrekt bild av den, och i fallet med en kniv av det slaget som du köpt, verkligen förstå hur underbar den är.
2Sharp
Hmmm, ibland när jag läser dina inlägg tror jag att jag är schizofren och postar under ett annat nick.. blink.gif

Håller med till 100% jag jobbar hårt på att sälja av de "hyllvärmare" jag har, jag har alltid tänkt att de knivar jag köper skall vara bruksknivar, även om jag väljer att inte använda den, oftast pga platsbrist, man kan inte ha hur många knivar som helst! inte ens i mina blåbyxor smile.gif
Dock så säljs nu de flesta av till förmån för de knivar jag verkligen vill ha smile.gif

En Strider slidkniv står högt på inköpslistan!
113JOR
Tacka vet jag Mora 2000...där köper man en ny om man tappar den eller råkar ha sönder den...i ditt fall hade jag gråtit blod och funderat på hur jag skulle kunna ta mitt liv nu när kniven e borta ;)

Men den e snygg..Grattis B)

/JOR
2Sharp
Jag tappar sällan saker! ta i trä... smile.gif

Jag tänker nog mer på hur jag stoppar undan grejor som är mer värda för mig, tappat en st kniv som jag värdesatte, straffade mig med att inte köpa nå'n likadan ny... ficxk dock en av en polare några år senare smile.gif
A2Keltainen
QUOTE (113JOR @ Feb 10 2003, 17:04 )
Tacka vet jag Mora 2000...där köper man en ny om man tappar den eller råkar ha sönder den...i ditt fall hade jag gråtit blod och funderat på hur jag skulle kunna ta mitt liv nu när kniven e borta ;)

Det är en viss skillnad mellan Mora 2000 och Emerson CQC6 vad gäller deras kvalitet. Ibland vill man dessutom verkligen ha oddsen på sin sida vad gäller knivens hållbarhet, då en trasig kniv vid fel tillfälle kan medföra att man förlorar livet.

Att acceptera att man slarvar bort knivar, eller annat för den delen, lär in ett dåligt beteende. En dyr kniv ökar sannolikheten att du verkligen bryr dig om var kniven är, vilket i en nödsituation ökar sannolikheten för att du har tillgång till din kniv. Det är inte alltid du har en butik i närheten till vilken du kan springa för att köpa en ny kniv. Tänk om försvaret införde extremt billiga och dåliga automatkarbiner med argumentet att det då inte gör något om soldaterna tappar bort dem eller har sönder dem, för det är bara att köpa en ny i så fall...

smile.gif
2Sharp
LOL, glockren kommentar om Ak'n smile.gif

Det är roligare med utrustning som har lite mer "själ" än en Mora.. Mora är som blondiner, det finns många av dem, man har sett dem förr, de har ingen personlighet och man borde skaffa nå't annat....

j/k...
softfeel
2Sharp:

Ett tips för att inte tappa bort din lilla älskling kan vara att införskaffa en nyckelkedja eller dyl. så att den inte fösvinner allt för lätt.
SFC
QUOTE (softfeel @ Feb 10 2003, 19:56 )
2Sharp:

Ett tips för att inte tappa bort din lilla älskling kan vara att införskaffa en nyckelkedja eller dyl. så att den inte fösvinner allt för lätt.

Nu är jag förvirrad, pratar du om nyckelkedja till kniven eller till blondinen? biggrin.gif
2Sharp
LOL, blondinen vill man ju inte tappa bort, det får bli koppel till henne, *grrr*

Jag har aldrig gillat tåtar högt och lågt, än så länge har det funkat, clips på knivar funkar bättre än man tror.
Såvida man inte gör nå't xtremt som innebär 180 grader eller vatten/höjd då.
softfeel
QUOTE (SFC @ Feb 10 2003, 20:19 )
QUOTE (softfeel @ Feb 10 2003, 19:56 )
2Sharp:

Nu är jag förvirrad, pratar du om nyckelkedja till kniven eller till blondinen? biggrin.gif

Det beror på vilken av dem 2Sharp är minst angelägen om att tappa bort, det verkar som om det blir en nyckelkedja till kniven.

Edit: F*n också, 2Sharp har redan svarat.
Fu Kjellberg
Grattis till nya kniven. biggrin.gif
Nu blir jag ännu mer sugen på att köpa en ny kniv. Onda människa :rocket:
Casca
Jag har svårt att bryta mina traditioner....det blev en CS Tanto grabbs. Lite livligare än min gamla SRK.

biggrin.gif

Casca
A2Keltainen
Har du någon aning om vilka skillnader det är mellan CQC6 och CQC7? Jag har funderat en hel del på att köpa någon av Mini CQC-7B BTS [1], CQC-7B-BTS [2], Mini CQC-7B SFS [3] eller CQC-7B SFS [4]. Jag är även intresserad av customvarianterna av nämnda knivar och om man på [5] tittar på alla knivarna utom den understa, så förstår man ungefär vad jag är ute efter. Är dock lite kluven inför Damascusblad.

[1] http://www.emersonknives.com/Mini_cqc7b_SF_GH.html
[2] http://www.emersonknives.com/CQC7b_BTS.html
[3] http://www.emersonknives.com/Mini_cqc7b_SFS.html
[4] http://www.emersonknives.com/CQC7b_SFS.html
[5] http://www.emersonknives.com/EK_Cstm_Prod_1.html
A2Keltainen
QUOTE (Casca @ Feb 10 2003, 21:46 )
Jag har svårt att bryta mina traditioner....det blev en CS Tanto grabbs.

Vilken av dem? Jag är själv intresserad av Kobun och Oyabun.
Vapenfett 101
QUOTE (2Sharp @ Feb 10 2003, 19:27 )
Jag har aldrig gillat tåtar högt och lågt, än så länge har det funkat, clips på knivar funkar bättre än man tror.
Såvida man inte gör nå't xtremt som innebär 180 grader eller vatten/höjd då.

Vadnu? Du som har paracordsnoddar i allt som har nåt att fästa snodden i! unsure.gif
2Sharp
Kjellberg, tack smile.gif kul att man kan inspirera!

Casca, jag också nyfiken på vilken det blev?? ha du fått den ännu?? smile.gif

Skillnaden på CQC-6 och CQC-7 är främst att handtaget ser aningens annorlunda ut, längden skall vara ung. den samma, CQC-6 finns bara i custom. CQC-7 kan du hitta i både produktion och custom.
Emerson tar inte imot några custom beställningar längre, tyvärr... leverans tid på dem som beställt ligger på typ 5-7 år, lite beroende på vad du beställt.

Kan rekommendera att om du köper en produktions modell att du tittar på Commander, och se till att du köper en med "wave" funktion.
En annan som är riktigt trevlig är SOCFK, finns här: www.tacticaledge.com mycket, mycket trevlig!
Jag tycker Oyabun och Kobun är för tunna, original tanto och san mai rockar benhårt, biffiga/hållbara och precis i rätt storlek tycker jag. Kanske liiite långa? men max men en 2-3 cm.
Rostfri damascus är ju helt ok på en brukskniv, men då det mest är en kosmetisk grej i dagens läge så ser inte jag någon anledning till det.

Vapenfett 101, LOL, sant, men jag brukar ju inte fästa den ena ändan i mig och den ena ändan i valfri gadget? hur skulle det se ut?? som ett garnnysta??? blink.gif
smile.gif
Lillan
Hmmm om man ska agera ninja och kanske kanske stj... näee... men avis man blir...
finfin kniv.... grattis... ph34r.gif
2Sharp
QUOTE (Lillan @ Feb 11 2003, 10:45 )
Hmmm om man ska agera ninja och kanske kanske stj... näee... men avis man blir...
finfin kniv.... grattis...  ph34r.gif

Nu är du begränsad i ditt tankesätt, skäms! smile.gif

Men tack, den är fiiiin.... my precious...
Recon
Själv har man en CS Recon Tanto, införskaffad på MekB18 för 600:-, dyrt för en kniv men lagom för en bra kniv.

Lite funderingar:
Bär ni kniv civilt?
Har ni tänkt använda kniven till nån typ av självförsvar?

Det verkar vara en bra kniv annars, ser bra ut iaf.
Ing
QUOTE (Recon @ Feb 11 2003, 14:41 )
Själv har man en CS Recon Tanto, införskaffad på MekB18 för 600:-, dyrt för en kniv men lagom för en bra kniv.

Lite funderingar:
Bär ni kniv civilt?
Har ni tänkt använda kniven till nån typ av självförsvar?

Det verkar vara en bra kniv annars, ser bra ut iaf.

"Dyrt för en kniv"
Det beror nog på vem du frågar.. jag blir inte förvånad över någonting längre ;)

Bärandet av kniv har varit uppe förrut lite i den här tråden:

tråd om knivar
Recon
QUOTE (Ing @ Feb 11 2003, 15:11 )
"Dyrt för en kniv"
Det beror nog på vem du frågar.. jag blir inte förvånad över någonting längre ;)

Bärandet av kniv har varit uppe förrut lite i den här tråden:

tråd om knivar

Om man säger så, jag köper inte en kniv för samma pris som jag kan köpa en pistol och en massa am smile.gif

Tack för länken, svårt topic att söka på blink.gif
113JOR
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 10 2003, 17:21 )
QUOTE (113JOR @ Feb 10 2003, 17:04 )

Det är en viss skillnad mellan Mora 2000 och Emerson CQC6 vad gäller deras kvalitet. Ibland vill man dessutom verkligen ha oddsen på sin sida vad gäller knivens hållbarhet, då en trasig kniv vid fel tillfälle kan medföra att man förlorar livet.

Att acceptera att man slarvar bort knivar, eller annat för den delen, lär in ett dåligt beteende. En dyr kniv ökar sannolikheten att du verkligen bryr dig om var kniven är, vilket i en nödsituation ökar sannolikheten för att du har tillgång till din kniv. Det är inte alltid du har en butik i närheten till vilken du kan springa för att köpa en ny kniv. Tänk om försvaret införde extremt billiga och dåliga automatkarbiner med argumentet att det då inte gör något om soldaterna tappar bort dem eller har sönder dem, för det är bara att köpa en ny i så fall...

smile.gif

Hehe...var helt säker på att någon skulle skriva just det du skrev =)

Helt rätt man SKA INTE TAPPA NÅGOT...men det händer ändå...och jag skulle inte palla att tappa 8000:- istället för 150:-

...men om det blir krig eller om jag skulle ut på något uppdrag där jag bedömmer att jag behöver en "säkrare" kniv...skulle jag oxå köpa en bättre/dyrare

I 2Sharps fall hade jag haft den i en monter i mitt vapenrum (som jag tyvärr inte har något, men ändå) eller kedjat fast den i en prins-albert för att verkligen känna när man tappar den (om man nu råkar göra det) ;)

För övrigt bra idé med engångs AK...kanske något att utveckla?

/JOR 6n.gif
2Sharp
QUOTE (113JOR @ Feb 11 2003, 16:35 )
I 2Sharps fall hade jag haft den i en monter i mitt vapenrum (som jag tyvärr inte har något, men ändå) eller kedjat fast den i en prins-albert för att verkligen känna när man tappar den (om man nu råkar göra det) ;)

Jag har de 3 grejor som behövs, alternativet med att den ligger i skåpet är inte aktuellt, resten får du fundera på själv...... smile.gif

Yeah, jag har inget vapenrum, jag har en vapenlägenhet... j/k...
biggrin.gif

Recon
Jag bär kniv civilt, givetvis beroende på vad jag gör, har i princip alltid haft jobb där kniv behövts, roligare med egen kniv än tråkig plastmora smile.gif har man ett stort knivintresse är det för mig logiskt att använda egen kniv.

Kniv är främst ett verktyg, men kan givetvis kan användas till självförsvar.

Vad man är beredd att betala för en kniv är ju varierande/individuellt, du tyckte det var ok med 600, en del tycker 120 för en Mora är max, jag tycker det jag betalade för denna var ett bra pris.
Det är en bra kniv smile.gif
Jonte11
Har jag missat det, eller har du köpt Emersson kniven här i Sverige eller är det import?
Annars finns det någon generalagent i sverige, Emerson CQC6:an är trevlig..

Annars har jag precis köpt den här(den svarta):
Pappas kniv
2Sharp
QUOTE (Jonte11 @ Feb 12 2003, 16:07 )
Har jag missat det, eller har du köpt Emersson kniven här i Sverige eller är det import?
Annars finns det någon generalagent i sverige, Emerson CQC6:an är trevlig..

Annars har jag precis köpt den här(den svarta):
Pappas kniv

Nej, så vitt jag vet finns inte Emerson i Sverige, jag har aldrig sett/hört någon som för deras knivar.
Det är egen import smile.gif

CQC6 är nice.... mycket nice... smile.gif
2Sharp
Blev så glad så jag köpte mer knivar... denna:
http://tadgear.com/edged%20tools/miniknight.jpg

Haft en i princip likadan tidigare, men den var väl stor, denna är lagom i storlek, sedan är den ytbehandlad svart, mycket snygg...

Glad 2Sharp smile.gif
Fu Kjellberg
2Sharp: Du som gillar Knivar blir nog glad nu när du får veta att Bruce Willis i nya filmen Tears of the sun där han spelar SEAL använder en Emerson Kandahar biggrin.gif

kolla hans högra axel.

Skall bli intressant att se om filmen är bra.
2Sharp
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 15 2003, 18:11 )
2Sharp: Du som gillar Knivar blir nog glad nu när du får veta att Bruce Willis i nya filmen Tears of the sun där han spelar SEAL använder en Emerson Kandahar biggrin.gif

Skall bli intressant att se om filmen är bra.

Old news.. smile.gif

Studera längden på bladet, det borde peta ut mer än det bärs på selen, vilket ger att de också använder Emerson PUK(e) i filmen smile.gif
Vilket skall vara verifierat av folk på EKI smile.gif

KÖP, som MÖP fast med knivar... )smile.gif
Fu Kjellberg
Ok. Dumt att tro att man hittade något nytt eftersom du har järnkoll på knivar. laugh.gif
2Sharp
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 15 2003, 18:25 )
Ok. Dumt att tro att man hittade något nytt eftersom du har järnkoll på knivar. laugh.gif

Jaa, jobbar ju rätt hårt på det! särskilt Emerson, då det är min favorit smile.gif
APC-mannen
Jäkligt schyssta knivar 2sharp. Sån skulle man vinna på Bingolotto!

Själv var jag mycket besviken och ledsen när jag pajade min Gerber Gator som kanske var värd 400 spänn... smile.gif
2Sharp
QUOTE (APC-mannen @ Feb 15 2003, 22:59 )
Jäkligt schyssta knivar 2sharp. Sån skulle man vinna på Bingolotto!

Själv var jag mycket besviken och ledsen när jag pajade min Gerber Gator som kanske var värd 400 spänn... smile.gif

Tack!
Då hade jag suttit klistrad framför TV'n varje Lördag smile.gif

Får man fråga hur du pajade den??
APC-mannen
Ähm... Använde den som skruvmejsel och då lossnade en liten bit...
2Sharp
Ahhh, i see... jag har sett det på väldigt många Gerber, vet inte om det är mindre bra behandling av bladetsstål, eller om det är att kniven är vanlig i Kosovo/Bosnien och jag har sett så många??

Jaja, bara att köpa ny.. smile.gif
APC-mannen
Ja, jag är ju ingen knivfetischist (ursäkta uttrycket 2sharp smile.gif ) så jag har kvar den i bruk ändå. Den funkar i alla fall att skära med.

(Nu kommer väl A2Keltainen och säger något i stil med att det ju är som att ha en ak som man inte kan skjuta med) 3.gif
Adam Wilhelm
Du får väl slipa om den så att du får en ny spets.
APC-mannen
QUOTE (Adam Wilhelm @ Feb 16 2003, 10:58 )
Du får väl slipa om den så att du får en ny spets.

Bra förslag...

Jo, jag har tänkt göra det men så rann även det ut i sanden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.