QUOTE (Krook @ Oct 17 2007, 21:08 )

Medaljer tilldelas de som ska medalj, det är inget man skickar efter bara så där.
/K
Det är fel.
En anhållan sker hos de som är ansvariga för själva medaljen för all personal. I vissa fall får man med automatik en medalj om man gjort vissa saker. Ex traskat en marsch eller har man gjort 90 dgr i US får man FM:s medalj för internationella insatser.
Har man ex varit i Liberia som svensk militär så anhöll den svenska kontingentschefen hos UNMIL för att få tilldela medaljer till den svenska personalen, vilket beviljas med automatik.
För de som fick medalj för händelserna i Boka i Affe så tilldelades det inte bara en medalj. Nån nominerade personal för de tyckte att viss personal var värd det. ÖB beviljade...
Det är inte bara en tilldelning...
Jag är inte ute efter FM:s medalj för int. insatser som nån nämnde tidigare utan en missionsmedalj som jag anser att jag är värd. Faktiskt. Kanske inte ödmjukt men jag o mina kollegor är fan värda det. En värdefull uppskattning.
Även om vi anhållt om den själva så om det beviljas kommer jag att bära den med stolthet. Man kommer dessutom att få ett intyg på det.
Min fråga är återigen: Hur går man till väga?
Jag vet att detta gjorts förrut o tänkte ta den lätta vägen o kolla med forumet.
Att gå genom den org vi jobbade för har jag försökt med.
Tro mig, vi fyller kriterierna men är bara inte inne i rutinerna...