Denna tråd vänder sig till alla 90:or som ska mönstra 2008.
Jag tänkte prata lite om odds för en utbildningsplats i lumpen.
De flesta har väl läst artiklen där det står att 27000 skall kallas till mönstring 2008, och 24 500 av dessa vill göra lumpen.
Eftersom motivation är en viktig faktor så antar jag att de 2500 som inte vill göra lumpen, men som ändå ska mönstra inte kommer att göra lumpen. Då återstår alltså dessa 24 500 killar.
På Dagens nyheters hemsida kan man läsa att cirka 12 000 killar ska få göra lumpen, detta kan tyckas mycket eftersom det brukar röra sig om 5000-10000 som brukar få göra lumpen/årskull. Men det är faktsikt 68 000 killar som är födda 1990 i Sverige.
Alltså kan man dra slutsatsen att drygt hälften (12 000 av 24 500) får göra lumpen av de som mönstrar.
Så om man har blivit kallad till mönstring 2008 så har man grovt räknat 50% chans att få göra lumpen.
Detta är ganska bra odds tycker jag, man får ju tänka på alla de som kanske har "friserat sanningen" lite på lämplighetsundersökningen, och sagt att de har jättebra kondition osv, men i själva verket inte tränar så mycket alls, och de som faller bort på astma, dålig syn osv.
"Konkurrensen om en plats är stenhård" har det sagts, men egentligen så är den ju ganska stor om man ser på det på det här sättet
Är det någon som har synpunkter eller vill tillägga något som jag inte visste?- Skriv ett svar vettja xD
Sen läste jag i en annan tråd att de första 90:orna kommer att kallas till mönstring tidigast i OKTOBER (!!!) 2008.
Är detta sant? Känns verkligen drygt att behöva vänta ett helt år till...