QUOTE (Lt.Beavis @ May 20 2008, 00:14 )

Jag har haft förmånen att före filmen hade premiär få höra en svensk krigsveteran från fortsättningskriget berätta om vad han fick uppleva där.
Såg filmen på bio den 23/4 och innan filmen startade var ovan nämnda veteran närvarande och berättade lite kortfattat om kriget för oss i biopubliken.
Detta gjorde att filmen gav ett djupare intryck när man tidigare fått höra honom berätta om kriget och nu ha honom med i publiken samtidigt som den är intressant krigshistoriskt.
Tali-Ihantala 1944 säljs redan nu på dvd i Finland. Behöver man översättning så finns texten på finska, svenska, engelska och finlandsvenska.

Jag tyckte inte så väldigt mycket om filmen när jag såg den för första gången, men andra gången var bättre. Fortfarande tycker jag att dialogerna är lite klumpiga, speciellt när t.o.m. officerare titulerar varandra. Och det finns alltför många officerare jämfört med manskapet.
Man skulle nog behöva något sånt som ovan för att kunna hålla intresset hela tiden. Synd bara att det inte finns så många svenska krigsveteraner kvar, när veteranernas antal är inte längre så stort i Finland heller. Förresten, någon från filmteamet berättar i intervjun att nästan var och en i filmen har någon verklig förebild. Det är en intressant detalj, en av dom som gör filmen sevärd i varje fall.