QUOTE (stefanf @ Oct 12 2007, 06:49 )

Gamla Bettan har hängt med i 8 år nu, men börjar tackla av. Så det är dags för en ny bildskärm. Men vad ska jag köpa?
Den ska främst funka bra till spel, typ FPS, och vara ganska stor. Min gamla skärm är 45cm från diagonalkant till diagonalkant (19 tum?). Skärmstorleken funkar, men kan mycket väl tänka mig en större skärm, typ 21 tum.
Sökte på bildskärm och monitor.
Vill du ha en bra spelskärm så måste du grotta ner dig i webplatser typ www.tomshardware.com som gör praktiska tester av skärmar.
För nya TFT skärmar ger tillverkaren möjligheter att "trixa" med siffrorna så att deras verkar bäst.
Se till upplösningen, färgåtergivning, det skall stå 24bitars färg inte 16miljoner färger..
Tänk på att en TFT skärm ser bäst ut i den upplösningen som den är gjord för, så ändrar man så blir det konstiga pixlar och ofta heltråkig bild.
Se till att den har både DVI och VGA,
Vissa skärmar har bara DVI..men står det DVI-I så kan man sätta en DVI till VGA adapter, står det däremot DVI-D så funkar bara digital bild..så undvik DVI-D.
Widescreen är bra men kortar bilden på höjden..så ta en 21" om du har en 19" TFT... Din 19" CRT idag? den är nog mera en 17"TFT på grund av att dom mäter storleken olika mellan TFT och CRT.
Kolla in pixelpolicy så att du slipper sitta med en ny skärm som har "trasiga" pixlar och där supporten säger att du har för få trasiga..
Dustin har en liten guide om det:
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pa....aspx?PageID=29Glöm inte att slänga ett öga på dell, ofta glömmer man dom då man grottar i shoppar och dom har en del väldigt bra skärmar till ibland ett väldigt bra pris..