Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SoldF Forum, en del av FM?
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
Pages: 1, 2
Noname
QUOTE (koenigsegg88 @ Nov 14 2007, 16:00 ) *
Jag har en fråga i motsatt riktning, Hur ofta händer det att FM på olika sätt hänvisar till Soldf(Inte Soldaten i fält)?
Vpl nytt om Granatgevär m/48

Värnpliktsnytt representerar inte Försvarsmakten, utan är en oberoende tidning som dock produceras av värnpliktiga. Detta är viktigt att skilja på (särskilt som kvalitén på den tidningen inte är den bästa...)
koenigsegg88
QUOTE (Noname @ Nov 14 2007, 22:48 ) *
QUOTE (koenigsegg88 @ Nov 14 2007, 16:00 ) *
Jag har en fråga i motsatt riktning, Hur ofta händer det att FM på olika sätt hänvisar till Soldf(Inte Soldaten i fält)?
Vpl nytt om Granatgevär m/48

Värnpliktsnytt representerar inte Försvarsmakten, utan är en oberoende tidning som dock produceras av värnpliktiga. Detta är viktigt att skilja på (särskilt som kvalitén på den tidningen inte är den bästa...)

För mig är värnpliktsnytt indirekt en representant av Försvarmakten!
Krook
Håll er till ämnet!

/Krook
Blågul
civilist
Åtminstone någon på FOI uppfattar SoldF.com som pålitligt och officiellt.

I studien "Missionsanpassat skydd" (FOI 2007) som diskuterar skyddsmetoder för olika scenarier vid internationell insats, hänvisar författaren till soldf:s sida om C130 (fotnot s 30).

Det måste tyda på att SoldF fått genomslag i forskarvärlden (eller en stressad sistaminutens nätsökning om C130...).
Erik_G
QUOTE (civilist @ Nov 16 2007, 22:57 ) *
Åtminstone någon på FOI uppfattar SoldF.com som pålitligt och officiellt.

Det är ju skillnad på pålitligt och officiellt, och officiellt organ för FM. De hade ju lika gärna ha kollat på Federation of American Scientists eller Janes för korrekt fakta om C130. Jag antar att det går snabbare att hitta sådan info på Soldf.com än på mil.se. Jag tror faktiskt att informationen på SoldF.com är både mer korrekt och mer utförlig än den information om försvarsmaktens prylar fom mil.se tillhandahåller.
HannesFury
jag kan ofta känna att BlåGul tar till en särskild vass, auktoritär ton vilket jag knappast tror skulle skett på något annat forum med förankring i en särskild arbetsform eller "bransch". jag menar inte att man direkt missbrukar sin position, men kanske att man brukar den på ett sätt som tycks ge utlopp för vissa överhetskomplex... rätta mig om jag har fel, men visst känner ni er ändå inte lite mäktiga när ni med råge tillrättavisar någon i ord ev. handling?

slutsats: nej forumet är uppenbarligen inte en del av försvarsmakten, men ja, jag får en känsla av att vara i någon digital typ av försvarsmakt med alla grader hit o dit, de auktoritära tongångar jag inte ser på något annat forum etc.

men bara för att det inte ska ske några missförstånd:
jag uppskattar högaktligen erat engagemang och all tid ni lägger ner på administreringen av hela den här sidan!
jag har fått mycket inspiration till mitt fortsatta intresse bara av att läsa och läsa...
Apone
QUOTE (HannesFury @ Nov 29 2007, 00:38 ) *
jag kan ofta känna att BlåGul tar till en särskild vass, auktoritär ton vilket jag knappast tror skulle skett på något annat forum med förankring i en särskild arbetsform eller "bransch".

Visst kan man notera detta, men kan det inte vara en naturlig förlängning av våra vardagliga personligheter och koppling till den 'bransch' som många av oss faktiskt verkar i och där detta uppförande är en naturlig del?

Skulle man hänga på ett knyppelforum skulle det säkerligen finnas en speciell jargong även där, så att säga.

Någon gång emellanåt har även jag noterat att BG talar lite extra vasst - det kan ju dessutom variera kraftigt mellan olika BG, de är ju bara människor trots allt (tror jag iaf..) - men då har det undantagslöst varit befogat.

Men sure, för den som inte är van vid militär jargong och stil så kan det säkerligen uppfattas som jobbigt auktoritärt. Det finns säkerligen gott om unga medlemmar som inte är vana vid att det ställs krav på uppförande och disciplin, gissar jag. rolleyes.gif
DaRaven
Nu är frågan om inte detta skulle passa bättre i "Yttrandefrihetstråden", men som svar på bl.a. ovanstående rörande Blåguls agerande (du får gärna flytta mig isf Krook):

Som precis nybakad Blågul skulle jag bara vilja säga att min insikt om problemen med modereringen av detta forum ökade markant. Det är nästan fantastiskt hur många människor det finns som försöker att ställa till oreda och förtret i forumet, med flit eller bara mot bättre vetande. Och när blågul försöker hålla ordning så möts de i många fall av en extremt dålig attityd tillbaka (och p.g.a. modereringen så syns inte sådana inlägg i forumet t.ex.)

Så nej, jag tror inte att det någon form av "maktkomplex" som får BG att ryta till, utan en ärlig och rak ambition att upprätthålla forumets i mycket extremt höga kompetens och kvalitet!

EDIT: Stavning.
Erik_G
QUOTE (HannesFury @ Nov 29 2007, 00:38 ) *
rätta mig om jag har fel, men visst känner ni er ändå inte lite mäktiga när ni med råge tillrättavisar någon i ord ev. handling?

Jo. Hannes, du är ung. Du kommer att förstå tids nog *nedlåtande klapp på huvudet*.

Först och främst
Detta är ett militärt forum, då går det ju inte ha mjäkiga BG som pekar med ett pekfinger. Hela handen och kommandospråk ska det vara. Frågor på det? Repetera! Framåt Arsch!

Sen är det så att många av oss är lite till åren, vi har fru/sambo och i många fall barn, vilket innebär att vi knappt får bestämma någonting längre. När du själv har bott några år med samma kvinna kommer du förstå vad jag talar om. Därför kan det vara extra skönt att verkligen får sätta ner foten och bestämma lite för en gångs skull.

Nä, skämt å sido (fast lite sanning kanske det ändå finns i ovanstående..eller? biggrin.gif ) så beror nog den barska tonen på ett par saker, dels så är många BG aktiva eller före detta militärer. Som nyinrykt borde du ju ha kommit i kontakt med militärsvenska vid det här laget. Dels beror det nog på att många BG ser samma missar göras om och om igen (i vissa fall av samma medlemar som redan fått tillsägelser) och därför tröttnar på att ta på silkesvantarna. till sist kanske man försöker statuera exempel och verkligen tydliggöra misstag så att andra medlemar ska notera och ta lärdom.

Jag vet inte om du sjäv drabbats av någon tillsägelse, men du har uppenbarligen lagt märke till dem, och det är ju bra.

Men det är ju bra att du tycker forumet i övrigt är bra. När du väl kommit in i jargongen så ska du se att du inte kommer att reagera nästa gång någon drar till med fänrikspråk. SoldF är ju ett forum för militärnördar, av militärnördar, så det militäriska utseendet kommer liksom ett brev med eposten. I ett forum om segling så skulle du säkert hitta en massa båt-avatarer och nautiska kopplingar. Sen skulle man snacka en massa om att skota winchen och ta hem mesanen eller sånt, som vi landkrabbor (i armén) inte begriper nåt av..

Frågor på det? Lämna av!

mvh
Erik G
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.