Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kustjägarna Berga 2009
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Cesium
ups, my bad, räckhäv är du ju smile.gif
Det är med hurvida man är klen/fet... Jag tror du har lite konstig inställning till människor...
Många jag känner som är varken feta eller klena klarar inte åtta räckhäv. Inte med raka armar som utgångställning för varje iaf smile.gif
KOB
tja. hoppas julhelgen varit nice.

du hinner nog lära dig göra 8 i rad, i annat fall så spelar det nog inte så stor roll om man klarar allt annat bra. viktigaste är nog trots allt att man gör sitt bästa och verkligen försöker få ut den där sista räckhävningen, armhävningen, whatever.

som Traktor-Glenn sa, att visa att man har den rätta viljan är nog prio 1. smile.gif

/KOB
resq
vilja räknas, men krav är krav och de finns där av en anledning.. satsar man inte på att klara
dem innan mönstringen så ska man inte hoppas på för mycket heller..
KOB
Fler än jag och eppenjet som fick ett trevligt brev idag? smile.gif
KOB
http://video.google.de/videoplay?docid=-1921640047079494538

En film om de tyska attackdykarna. Kanske kan tjäna som motivation för någon!! Rätt kul att se, är ju en del träningsövningar de kör som man kan inkludera i sin träning o.sv. i övrigt så lär man på KJ (eller a-dyk iallafall) få lära sig en del av det man får se i filmen angående dykning och tillvägagångssätt. smile.gif

Edit:
Hittade lite mer när jag kollade "related videos" till tyska attackdykarna... här är ett avsnitt från brittiska SAS som visar spaning från observationspost och underrättelseinhämtande (om jag översatt rätt). Med andra ord sånt som KJ sysslar med:
http://video.google.de/videoplay?docid=-8843695749408310992
Gustav88
QUOTE (KOB @ Jan 10 2008, 00:17 ) *

Har fortfarande inte fattat vad det är för brev ni fick?
va de det som ska skickas ut i slutet av januari-början på februari eller va det bara räkningar?
Cesium
QUOTE (Gustav88 @ Jan 22 2008, 18:14 ) *

va de det som ska skickas ut i slutet av januari-början på februari eller va det bara räkningar?

Sen när blev räkningar trevliga?

Han syftade antagligen på ett brev som säger att man är antagen till extramönsting hos kustjägarna.
Gustav88
QUOTE (Cesium @ Jan 22 2008, 22:53 ) *
QUOTE (Gustav88 @ Jan 22 2008, 18:14 ) *

Sen när blev räkningar trevliga?

Han syftade antagligen på ett brev som säger att man är antagen till extramönsting hos kustjägarna.

Aha okej, sånna får man med, va ca 1 år sen ja fick de, därför går ja ju å tänker på papprena som säger vilken tid mm. testerna kommer äga rum.

Hur många här ska på kustjägaruttagningen 08?
KOB
Hmm det var pappret om att de mottagit våra ansökningar (då vi mönstrade sent på året), inte om att vi blivit uttagna till extramönstringen (även om det indirekt är så) smile.gif

Alla lär ju få göra testerna!! Det är la gött!
Gustav88
Jo de kommer nog va en hel del som får komma på extrauttagingen men ngn stans måste det ju finnas ett stop.

-löpte å gymma idag., hur går det själva ?
KOB
Det funkar bra här med! Försöker hålla minst 1-1.5h konditionsgivande aktivitet per dag med varierande intensitet. Sen blir det lite styrka också..!

saint.gif
Gustav88
QUOTE (KOB @ Jan 27 2008, 20:18 ) *
Det funkar bra här med! Försöker hålla minst 1-1.5h konditionsgivande aktivitet per dag med varierande intensitet. Sen blir det lite styrka också..!

saint.gif

1-1½h per dag måste ju va skitbra.
själv löper jag varranan dag alltid kuperat. och de officiella styrke kraven köra ja efter löp passen. den kombinationen funkar bra för mig.

Ps: som ni kanske märker har Mdn ändrat "underrubriken till ngt mer lämpligt för fortsatt engagemang på denna tråd. hoppas de "sista" papprena kommer i morrn:D
nattinatti.
Gustav88
Idag kom ju brevet vi alla väntat på ganska länge nu!

ganska omfattande träningsprogram för styrka o kondition:D

ha de gött gubs!
alindvall
Brevet kom idag fy fan vad gött!

Träningsschemat är inte omöjligt att genomföra, bara svårt att kombinera med den träning man redan utför!

Hoppas att man fixar det!
MatsLennarth
QUOTE (alindvall @ Feb 1 2008, 14:46 ) *

Träningsschemat är inte omöjligt att genomföra, bara svårt att kombinera med den träning man redan utför!

Har ni lust att dela med er om hur träningsprogrammet ser ut ?
Gustav88

Tja, då är vi iallafall2 här påforumet., me samma mål! rolleyes.gif

va har du kört för träning innan då?

adda mig på msn: Sbm423w@tninet.se
alla ni andra kj-aspiranter (08-09)me:D
Cesium
Om ni har lust så kan ni ju lägga upp schemat här eller åtmindstone berätta lite vad för övningar/hur mycket de anser bra?

//Cesium, framtida KJ-aspriant(förhoppningsvis)
Gustav88
QUOTE (MatsLennarth @ Feb 1 2008, 15:04 ) *

Har ni lust att dela med er om hur träningsprogrammet ser ut ?

QUOTE (Cesium @ Feb 1 2008, 17:14 ) *
Om ni har lust så kan ni ju lägga upp schemat här eller åtmindstone berätta lite vad för övningar/hur mycket de anser bra?

//Cesium, framtida KJ-aspriant(förhoppningsvis)

Ja i grund och botten är det ju de officiella kraven(www2.Mil.se) som träningsprogrammen är uppbyggda kring för att man ska klara. stryrke häftet är mest ett häfte som visar med bilder och text hur övningarna ska utföras för att räknas som 1.

sen konditionshäftet är med intervaller i backar å slätt., även marsch., med vil tider och löptider.
Cesium
Är de dessa bilder typ?
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270
Några andra övningar som rekomenderas?
Gustav88
yes de är de bilderna fast med en annan gubbe å andra vinklar:P

enligt de bilderna på hemsidan är följande med på pappret och som krav:

ARMHÄVNINGAR:8st
ARMSTRÄCKNINGAR:40st
RYGGRESNING:40st dock en variant med armarna ut på sidorna
SITUPS höga raka.:40st med fötterna i backen och å armarna snetuppåt mot knäna
KNÄBÖ:25*25KG
alindvall
QUOTE (Cesium @ Feb 1 2008, 18:00 ) *
Är de dessa bilder typ?
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270
Några andra övningar som rekomenderas?

Ska du ha dom för att träna inför mönstring? Om du ska styrketräna kan jag rekomedera den här sidan där det finns en övningsbank!

En fråga till andra som ska börja sin träning, vad använder ni för vikter i ryggsäcken? Och var får man tag på en ordentlig ryggsäck.
Cesium
QUOTE (Gustav88 @ Feb 1 2008, 18:24 ) *
yes de är de bilderna fast med en annan gubbe å andra vinklar:P

enligt de bilderna på hemsidan är följande med på pappret och som krav:

ARMHÄVNINGAR:8st
ARMSTRÄCKNINGAR:40st
RYGGRESNING:40st dock en variant med armarna ut på sidorna
SITUPS höga raka.:40st med fötterna i backen och å armarna snetuppåt mot knäna

KNÄBÖ:25*25KG

En noggrannare förklaring vore trevligt, kanske finns ett bättre sätt än det vanliga som jag kör just nu?

alindvall: Nej det är mest för att jag är intreserad smile.gif
KOB
Jag har inte fått något papper. Får hoppas det infinner sig nästa vecka! Gör det inte det så tar jag och ringer FJS istället.

edit:

När står det att testerna är?!?!
Neemo
25-26 Juni
KOB
QUOTE (Neemo @ Feb 1 2008, 23:10 ) *
25-26 Juni

Ok det är ju underbart. smile.gif

QUOTE (alindvall @ Feb 1 2008, 19:05 ) *
Ska du ha dom för att träna inför mönstring? Om du ska styrketräna kan jag rekomedera den här sidan där det finns en övningsbank!

En fråga till andra som ska börja sin träning, vad använder ni för vikter i ryggsäcken? Och var får man tag på en ordentlig ryggsäck.

köp en ryggsäck på ebay eller t.ex. stadium om du vill ha en prisvärd. ska du köpa på eBay så sök på army rucksacks och liknande. lär finnas en hel del! annars får du kolla på Naturkompaniet och liknande friluftsaffärer... men då får man vara beredd att betala dyrt smile.gif. sen fyll den med gamla kläder, lakan och liknande, och lägg i eventuellt några hantlar/skivstångsvikter plus vattenflaskor (1-2 liter).

börja med 15 kg eller så. annars kanske du skadar dig om du är ovan.

/KOB
rcke
Fick hem papprena om EM i fredags och ska jag infinna mig där borta den 23e Juni kl 08:00. Hur många omgångar kommer det vara egentligen? (Syftade nu på Neemo som ska dit den 25e)

Läste för länge sedan också i gamla tråden för dom som gjorde EM-KJ före oss, och om jag kommer ihåg rätt så var det väl 4 av 5 som var sjuka under extramönstringen(det låter i och för sig som bortförklaringar) men i alla fall, det tål att tänkas på så man höjer protein-. vitamin-, och mineral-intaget när dagarna börjar närma sig. Rätt jävla surt att sumpa uttagningen på grund av en förkylning.
Cesium
Ja, en jag vet som gjorde extramönstring(dock ej på KJ) käkade massa kolhydrater etc. veckan innan och skippade träning helt, kommer inte på vad det heter bara för att jag skulle skriva här men det är när man lägger upp lager i kroppen med kolhydrater etc. Jag tycker det låter rätt smart att göra så smile.gif Värt att notera är att han klarade det.
MatsLennarth
QUOTE (Cesium @ Feb 3 2008, 11:59 ) *
Ja, en jag vet som gjorde extramönstring(dock ej på KJ) käkade massa kolhydrater etc. veckan innan och skippade träning helt, kommer inte på vad det heter bara för att jag skulle skriva här men det är när man lägger upp lager i kroppen med kolhydrater etc. Jag tycker det låter rätt smart att göra så smile.gif Värt att notera är att han klarade det.

Kolhydratladdning är nog ordet du söker. En bra metod som även jag använt inför Göteborgsvarvet och Lidingöloppet några gånger. Man skippar kolhydrater och är allmänt grinig ungefär fyra-fem dagar innan tävling. Sedan de tre sista dagarna äter man hur mycket kolhydrater som helst. Jag åt ungefär var tredje timme och då åt jag MYCKET.
Cesium
Japps, precis vad jag tänkte på.

När vi ändå har en erfaren kolhydratladdare här:

Ungefär hur mycket hjälper det på en skala 1-10?
KOB
En polare som är rätt kunnig påstår att det är värdelöst om "loppen" är mer än några timmar. Och isåfall istället blir kontraproduktivt då man lär få en chock när glykogenlagret är slut...

så det bästa är nog att ligga på en bra nivå i någon månad inför testerna, då testerna ju pågår i 2 dagar och inte i 2-4 timmar. smile.gif

Så resonerar jag iallafall.
b1rd
Håller helt och hållet med KOB, det är mycket bättre att ligga på en sådan nivå att man är säker på att klara testerna.
I lumpen får man knappast tillfälle att göra kolhydratuppladdningar, träna ordentligt istället smile.gif
MatsLennarth
QUOTE (Cesium @ Feb 3 2008, 14:25 ) *
Japps, precis vad jag tänkte på.

När vi ändå har en erfaren kolhydratladdare här:

Ungefär hur mycket hjälper det på en skala 1-10?

Ja alltså, jag skulle ju inte rekommendera ett kolhydratuppladdning inför en hel helgs aktiviteter, som en extramönstring antagligen kommer att betyda för er del.

Jag kör den metoden inför mina lopp, ungefär 2-3 timmars aktivitet. Har gjort det kanske 5 gånger, och jag har bara positivt att säga om det. Jag skulle inte våga springa ett Varv eller liknande utan det, så jag kan faktiskt inte jämföra med hur det skulle gått utan. Men rent generellt så känner man sig lite tung innan man kommer igång och man känner sig smockfull med energi i musklerna och kan inte vänta på att få börja. Skön känsla.

Det finns flera hemsidor om det här, googla för inspiration. Jag har min högst egna variant som jag genom empiri har kommit fram till att den passar mig, men den vill jag inte rekommendera till andra. Testa er fram, kör ett riktigt långpass och kolla hur ni själva känner er. Gör om efter några veckor, testa lite olika kost. Om ni inte är så bevandrade inom näringslära så finns det böcker, idrottslärare, hemsidor och annat att söka information ifrån.

Det är imho. högst personligt vilken metod som fungerar för just Dig bäst.
Neemo
Jag vill bara klargöra att jag inte ska på extramönstringen. En kompis till mig ska dit, så det är därför jag visste datumet smile.gif
Cesium
Ok, då vet jag att kolhydratladdning är dåligt om man ska extramönstra smile.gif Alltid lär man sig något nytt.

Notera att jag inte ska med och extramönstra i år, nästa gång kanske smile.gif
alindvall
Om någon är intresserad så kan ni följa min träning inför extramönstringen på antonlindvall.se

See you around
KOB
Hej allihop. Tänkte tipsa om fallskärmsjägarnas nya träningsprogram: http://www.fallskarmsjagare.se/traningkondition.html

Det har ju samma mål som KJ-programmet vi fått hemskickade, men jag tror nog att KJs schema kommer orsaka skador om man är ovan - FJS schema har ju däremot en uppbyggnadsperiod innan, så en idé vore ju att köra FJS 4 veckors uppbyggnad sen köra varannan vecka KJ och varannan vecka FJS kanske? smile.gif Alla vet vi ju att variation i träningen är önskvärt...

ses på testerna!
alindvall
QUOTE (KOB @ Feb 10 2008, 01:10 ) *
Hej allihop. Tänkte tipsa om fallskärmsjägarnas nya träningsprogram: http://www.fallskarmsjagare.se/traningkondition.html

Det har ju samma mål som KJ-programmet vi fått hemskickade, men jag tror nog att KJs schema kommer orsaka skador om man är ovan - FJS schema har ju däremot en uppbyggnadsperiod innan, så en idé vore ju att köra FJS 4 veckors uppbyggnad sen köra varannan vecka KJ och varannan vecka FJS kanske? smile.gif Alla vet vi ju att variation i träningen är önskvärt...

ses på testerna!

Låter vettigt! Ska ta en titt på det och överväga smile.gif Tack för tipset vilket som! clap.gif
KOB
lite humor jag googlade fram (från SR):
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unitgrou...mp;pubID=264074

hehe finns en del skämt om kära KJ på den sidan. men kul kuriosa.
Badass
Hehe ni vet inte vad som väntar alla kommande KJ- aspiranter banan_rock.gif
Apone
QUOTE (Badass @ Feb 23 2008, 18:40 ) *
Hehe ni vet inte vad som väntar alla kommande KJ- aspiranter banan_rock.gif

Badass,
GU: Rycker in snart..
Tjänst: Anonymt

Vet du du det själv, eller har du bara slarvat med ovanstående?
Badass
ah jag vet mkt väl
KOB
hehe kul med lite veteraner som kollar in och är skadeglada...!

hur går det för er? springer ni de utsatta intervallpassen eller ska ni börja inom 4 veckor (är väl runt 4 veckor kvar tills det är dags att börja med schemat om man vill träna efter schemat i exakt 12 veckor som det är utsatt)?

en rolig träningsform är kanske att dra ut på vandringsleder med mkt svår/brant terräng på kanske 15-20km sen springa den så fort man kan och gå/klättra de delar där det behövs! sen klockar man det hela och gör om det nästa helg för att se om man kan förbättra sin tid. smile.gif

klarar ni styrkekraven förresten??

/kob
alindvall
QUOTE (KOB @ Feb 27 2008, 02:24 ) *
hehe kul med lite veteraner som kollar in och är skadeglada...!

hur går det för er? springer ni de utsatta intervallpassen eller ska ni börja inom 4 veckor (är väl runt 4 veckor kvar tills det är dags att börja med schemat om man vill träna efter schemat i exakt 12 veckor som det är utsatt)?

en rolig träningsform är kanske att dra ut på vandringsleder med mkt svår/brant terräng på kanske 15-20km sen springa den så fort man kan och gå/klättra de delar där det behövs! sen klockar man det hela och gör om det nästa helg för att se om man kan förbättra sin tid. smile.gif

klarar ni styrkekraven förresten??

/kob

Tjenare! Jag testar intervall och backträningen denna vecka och kör ett test på milen, sedan börjar jag med schemat nästa vecka. Jag har sprungit kontinuerligt innan så jag är inte otränad nu, men känner att jag behöver få ordning på konditionträningen!

Styrkeövningarna jobbar jag på med, är på gym och tränar också hemma. Armhävningarna gör jag utan problem 30 st ett par gånger per dag, situpsen är stabila och rygglyften klarar jag galant. Knäböj har jag ej testat då jag ej har någon ryggsäck men det ska jag klara av, ska testa på gymmet snart.

TUFFT, men värt det!
KOB
Gutt. Jag ska köra 4 ggr vanlig löpning istället för två med intervaller och en vanlig/marsch. Tror det ger mer. Sen köra intervaller när det närmar sig med testerna istället! Styrkan klarar jag bra förutom armhävningarna. Men det är på gång...

ses !
alindvall
QUOTE (KOB @ Mar 11 2008, 22:52 ) *
Gutt. Jag ska köra 4 ggr vanlig löpning istället för två med intervaller och en vanlig/marsch. Tror det ger mer. Sen köra intervaller när det närmar sig med testerna istället! Styrkan klarar jag bra förutom armhävningarna. Men det är på gång...

ses !

Jag ska nog köra med löpning och intervaller. Backlöpningen känns lite onödig, ska dock testa den här veckan.

Eller hur är det armhävningarna som sackar efter? Att komma upp i reps är fan en bedrift. Annars är ju rygglyften och situpsen helt okej!

CU
Cesium
Nu är jag inte en av er som ska på EM i sommar men ändå. Jag håller med alindvall, situps, rygglyft mm. går bra att komma upp i reps på. Men fy tusan, böjjsträcken är toksvåra att bli bättre på.

Någon som vet ett supersätt som gör att träning för armarna ger bättre resultat?
Nån form av pulver?
Bra schema?

Kör ni på knogarna eller handflatorna gubbar?
KOB
Bänkpressa tunga vikter varierat med armhävningar (mest armhävningar) e nog bäst om man vill öka. Samtidigt som man käkar extra mycket och tar lite extra protein (kött o.sv.) varje gång man käkar.

Lättare teoretiskt än i praktiken biggrin.gif

Är nog en hel del vanesak och inte bara styrka med armhävningar också...
JoelFfs
QUOTE (KOB @ Mar 14 2008, 00:37 ) *
Bänkpressa tunga vikter varierat med armhävningar (mest armhävningar) e nog bäst om man vill öka. Samtidigt som man käkar extra mycket och tar lite extra protein (kött o.sv.) varje gång man käkar.

Lättare teoretiskt än i praktiken biggrin.gif

Är nog en hel del vanesak och inte bara styrka med armhävningar också...

Att bänkpressa tungt kommer inte bidra till uthålligheten som behövs för armhävningarna, det kommer bara öka muskeltillväxten och exposiviteten och isolera pecsen/triceps/framsida axlar vilket inte ger samma funktionella styrka/uthållighet.
Kör inte heller metoden med typ 30 armhävningar varje kväll, utan 2 eller max 3 pass i veckan som innehåller armhävningar och gör då kanske 25-50 stycken per set (beroende på hur långt du kommit) med ca 90 sekunder vila mellan varje set, 3-5 set. smile.gif

@cesium, variera på knogar och handflator, nära och brett mellan händerna, ju bredare ju mer tar det i brösten.
KOB
Att öka maxstyrkan gör att man ökar uthålligheten på lägre vikter... iallafall så länge vikten vid ens hög-reps motsvarar över 40% av totala maxvikten. Lättaste sättet att öka i reps är alltså att öka i maxstyrka + bra teknik vid armhävningarna.

Om man ska tro på alla fysiologer och annan vetenskap, vill säga... alltså om jag väger 90kg och då lyfter 65 kg varje armhävning... då är "lättaste" sättet att öka i reps att öka min maxning i bänkpress till 156kg. Utefter denna vikt (156 kg) så kommer inte uthålligheten öka av att jag blir bättre på att maxa i bänkpress. Men tills man nått 156 kg så kommer man öka i armhävningar.

OBS nu förutsatte jag att man kunde jämföra armhävningar och bänkpress rakt av... det kan man inte. Men att styrketräna lågreps med armhävningar + ryggsäck är nog rätta vägen!!
JoelFfs
QUOTE (KOB @ Mar 14 2008, 20:25 ) *
Att öka maxstyrkan gör att man ökar uthålligheten på lägre vikter... iallafall så länge vikten vid ens hög-reps motsvarar över 40% av totala maxvikten. Lättaste sättet att öka i reps är alltså att öka i maxstyrka + bra teknik vid armhävningarna.

Om man ska tro på alla fysiologer och annan vetenskap, vill säga... alltså om jag väger 90kg och då lyfter 65 kg varje armhävning... då är "lättaste" sättet att öka i reps att öka min maxning i bänkpress till 156kg. Utefter denna vikt (156 kg) så kommer inte uthålligheten öka av att jag blir bättre på att maxa i bänkpress. Men tills man nått 156 kg så kommer man öka i armhävningar.

OBS nu förutsatte jag att man kunde jämföra armhävningar och bänkpress rakt av... det kan man inte. Men att styrketräna lågreps med armhävningar + ryggsäck är nog rätta vägen!!

Låter underligt då låga/tunga repetitioner ska bygga vita muskelfibrer som är maximalt starka och explosiva. Medan höga/lätta reps som man oftast gör genom armhävningar ska bygga röda muskelfibrer som är mkt mer uthålliga. Jag förstår iaf resonemanget men vetifan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.