Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kustjägarna Berga 2009
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
b1rd
Alindvall, jag ska också extramönstra på onsdagen. Vet du vilken tid ditt tåg är framme vid Stockholms C? Kanske kunde ta samma pendeltåg och buss ut mot västerhaninge smile.gif
alindvall
QUOTE (b1rd @ Jun 21 2008, 15:57 ) *
Alindvall, jag ska också extramönstra på onsdagen. Vet du vilken tid ditt tåg är framme vid Stockholms C? Kanske kunde ta samma pendeltåg och buss ut mot västerhaninge smile.gif

Mitt tåg kommer fram ca: 19:35 till Stockholm C. Åker från Karlstad C klockan 16:32.

Var åker du ifrån? Vore najs att inte komma ensam till Berga helt klart!

Någon som har koll på när pendeltågen går osv? (Ingen rutinerad stockholmare) smile.gif
Kabakov
Gå in på Sl.se, du ska åka från "t-centralen" till "Haninge, Berga örlogsskolor".
Lycka till!
alindvall
fasen!

Hinner bara med:
Stockholms central 20:22

Berga 21:06

Restid: 0:44

pendeltåg 35
buss 846
b1rd
Mitt tåg är 20:10 på Sthlm Central, hinner jag med samma som du tror du? Någon som vet hur lång tid det tar att springa från Stockholms central till T-centralen?

EDIT: Kollade på lite kartor, skulle tro att jag hinner. Alindvall har du msn så kan vi snacka lite innan?
Eaglet
QUOTE (b1rd @ Jun 22 2008, 15:25 ) *
Mitt tåg är 20:10 på Sthlm Central, hinner jag med samma som du tror du? Någon som vet hur lång tid det tar att springa från Stockholms central till T-centralen?

Dom sitter nästan ihop, ett par minuter kanske?
b1rd
Ok... Tack Eaglet!

Får hoppas på att tåget kommer i tid, och så får jag fråga någon om jag inte hittar.

Förresten, ingen som skulle kunna fixa/rita en karta över hur jag ska gå när jag kommer fram? worthy.gif
alindvall
bara o adda antonlindvall@hotmail.com

Hur gör man med hemresan? bokar man den nu innan eller köper man när man kommer till centralen då man ska åka hem? för det kan väl bli så om man misslyckas att man får åka hem tidigare?
b1rd
Addade dig, acceptera please!
Kabakov
Det där gick ju åt helvete...
alindvall
Var det svårt? Vilken del misslyckades du på? Berätta berätta!!!
Cesium
Synd kabakov :(
Är precis som alindvall vad som gick snett?
Kabakov
Jag vetefan.. har ju sprungit milen så många ggr förut men den nu tog det bara stop i kroppen. Det var ingen svår bana, ganska platt men solen låg på och jag blev varm. Man springer två varv på den och när jag kom i mål första gången kändes hela kroppen tung. Då sa befälen att jag var tvungen att springa snabbare om jag skulle klara det. Sprang en bit till men sen stannade benen, hade ingen energi alls kvar i kroppen.
Sen efter det åt vi och det verkade som om vi skulle få göra resten av testen iaf. Men precis innan styrketesten delades vi upp i två grupper. Den ena gick in i hallen och körde igång medan den andra, som jag stod i, fick vänta. En halvtimme väntade vi och så kom chifen, major karlsson och sa, "Nu är er uttagning slut, var vänliga lämna området".

Slut
alindvall
QUOTE (Kabakov @ Jun 24 2008, 09:55 ) *
Jag vetefan.. har ju sprungit milen så många ggr förut men den nu tog det bara stop i kroppen. Det var ingen svår bana, ganska platt men solen låg på och jag blev varm. Man springer två varv på den och när jag kom i mål första gången kändes hela kroppen tung. Då sa befälen att jag var tvungen att springa snabbare om jag skulle klara det. Sprang en bit till men sen stannade benen, hade ingen energi alls kvar i kroppen.
Sen efter det åt vi och det verkade som om vi skulle få göra resten av testen iaf. Men precis innan styrketesten delades vi upp i två grupper. Den ena gick in i hallen och körde igång medan den andra, som jag stod i, fick vänta. En halvtimme väntade vi och så kom chifen, major karlsson och sa, "Nu är er uttagning slut, var vänliga lämna området".

Slut

Okej, surt!
Men den är platt iallafall? Var det så att man sprang tillsammans de första 5 kilometrarna? eller är det bara o springa på?

Hur många var det som försvann vid löpningen?
Cesium
Vågar man fråga vad för tid du sprang på då? Sprang ni som fick bryta långsammare än 49minuter?
Mustang
QUOTE (Kabakov @ Jun 24 2008, 09:55 ) *
En halvtimme väntade vi och så kom chifen, major karlsson och sa, "Nu är er uttagning slut, var vänliga lämna området".

Tråkigt att du inte klarade dig, du får trösta dig med den där mp/säk tjänsten. Men den där mannen som du berrättade om, major karlsson honom har jag läst om. Det är ju han som benämndes Kapten Carlsson i kustjägarboken. Slår vad om att ni som vill bli kustjägare har läst den boken. Spännande för dig att träffa honom iallafall.

Jag är inte inntresserad av att bli kustjägare men följer ändå den här tråden för jag tycker det är lite spännande tongue.gif

Hann du bara med löpningen eller gjorde du några andra test innan?
alindvall
Imorgon smäller det! Åker halv 5 och nervositeten börjar göra sig påmind!

Blir att göra sitt bästa, räcker det inte så får arvidsjaur duga fint!
KOB
tjena tjena. hoppas det går bra imorrn! Det gick bra för Eaglet har jag hört! (men ej 100% säkert, men det kan han nog bekräfta ikväll?)

Mustang: Karlsson är inte den Kapten Carlsson som nämns i boken, om jag inte minns fel så stod det undertecknat med
Förnamn (ej det förnamn som den du tänker på har) Karlsson i brevet man fick från KJ-kompaniet när man blivit godkänd för extratesterna!

Mvh, KOB smile.gif
Eaglet
Jag klarade det, sjukt skönt.

*edit

tänkte tillägga att det finns en grupp på fb för oss om det finns någon annan av de få som klarade det som läser här.
Cesium
Nice Eaglet! biggrin.gif

Hur var det? tufft?
Eaglet
QUOTE (Cesium @ Jun 25 2008, 11:22 ) *
Nice Eaglet! biggrin.gif

Hur var det? tufft?

Vissa saker var intressanta och kanske till och med lite roliga. Andra var jobbiga och långtråkiga.

Framförallt tyckte jag att det var roligt att träffa och prata med de andra mönstrande som var där.

Men det är ganska skönt att man har god tid att förbereda sig nu.
Cesium
Ok, låter som en trevlig liten utflykt ;)

När är det inryck då?
Eaglet
QUOTE (Cesium @ Jun 25 2008, 16:52 ) *
Ok, låter som en trevlig liten utflykt ;)

När är det inryck då?

3:e augusti 2009.
Cesium
OJ! Då har ni ju ganska gott om tid att förbereda er smile.gif

Får man fråga hur det presterades på de olika momenten? De kända alltså ;)
Eaglet
För min del:

Milen: 44.42

Böjsträck: 45
Situps: 45
Räckhäv: 19
Rygglyft: 50
Knäböj: 50

Övriga tester såsom psykolog och läkare: Godkänd
Cesium
Jävelberg, grymt imponerad av dina räckhäv där! worthy.gif Det andra var inte fy skamm(ett eller två M?) heller smile.gif

Jag tar dig på milen iaf ;) Om det nu är en relativt flack bana det handlar om unsure.gif

Nu återstår det bara att se hur B1rd och alindvall klarar sig, de körde ju igång idag...
Eaglet
QUOTE (Cesium @ Jun 25 2008, 20:40 ) *
Jävelberg, grymt imponerad av dina räckhäv där! worthy.gif Det andra var inte fy skamm(ett eller två M?) heller smile.gif

Jag tar dig på milen iaf ;) Om det nu är en relativt flack bana det handlar om unsure.gif

Nu återstår det bara att se hur B1rd och alindvall klarar sig, de körde ju igång idag...

Tack för de fina orden!

Du tar mig säkert på milen men kom ihåg att första 5 km är "endast" i godkänt-tempo, så det är tillexempel väldigt svårt att komma under 40 minuter. Mitt andra varv var på 21 minuter tror jag.

Hoppas det går fint för grabbarna som är där nu.
b1rd
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Jag klarade det smile.gif

Marchen var ganska jobbig, det andra gick smärtfritt.

Mina "stats":

För min del:

Milen: 42:30
Böjsträck: 40
Situps: 45
Räckhäv: 13
Rygglyft: 55
Knäböj: 55

Nu börjar det riktiga slitet...
b1rd
Hej pojkar.

Jag tänkte bara höra om någon om er vet märke och modell på ryggsäckarna vi gick i? Hade tänkt köpa en egen för att träna marchträning. Skulle tro att det var en Berghaus Vulcan men ä någon säker?

Sen undrar jag även om någon av er vet när kängorna kommer?
Cesium
Om det är de vanliga som Kj kört med så är det Berghaus, dock ej vulcan vad jag vet. Någon äldre/militär modell. Vulcan är dock i princip samma. Skillnaden är mest att vulcan har en dragkedja en bit ner så man får tag på saker i botten.
TIPS:
Ska du tvunget ha en sån så köp den från http://www.simplyhike.co.uk/ProductDetails...x?StockID=15665 så sparar du några hundra. Billigare att köpa i GB och frakta hit än att köpa här. Min gick på 2100 inkl. frakt jämfört med Recons SUPERERBJUDANDE för endas 2500 xD
KOB
Vill man ha den packningen som man sedan använder på KJ ska man köpa norrönas biff-packning recon pack. Men de är ju onödigt stora o dyra om man ska ha dem civilt. Berghaus Vulcan som Cesium länka är nog sjukt nice. Jag hade kört på den om jag skulle köpa.
b1rd
Tack för tipsen!

Ska ner till GBG nästa helg, militaryshop.se har utförsäljning i sin butik, 3070% rea. Vore bra att få prova ryggan först så man vet att man gillar den!
Eaglet
Nån som behöver lite motivation?

http://www.youtube.com/watch?v=ZASpzHDcLdk
KOB
Hur går träningen inför inryck nu då, ligger ni på bättre eller sämre nivå än under testerna?

Mvh smile.gif
Polisbil
En enda ambition, att få brudarna från Berga, att skratta eller gråta och rymma över taken.
Bubbly
QUOTE (Polisbil @ Aug 26 2008, 20:51 ) *
En enda ambition, att få brudarna från Berga, att skratta eller gråta och rymma över taken.

Utveckla??
Eaglet
Håller på och drar igång med studentlivet, så det har varit svårt att få in någon träning. Drar igång smått nästa vecka. Fan när får man kängorna? Någon som hört nåt?
b1rd
Mailade [inskrivnings-killen på PV som har hand om KJ] om kängor förra måndagen, har inte fått svar än... Hoppas att slöfockarna skickar ut dem snart, kan inte vara så svårt...

Ligger f.ö. ungefär på samma fysiska nivå som under extramönstringen...
macki-s
Hur fan går detta till? KJ med inryck augusti 2009 hade sin extramönstring v 34?! Vafalls? Har stängt ansökningarna dit från och med nu eller? Jag som har sökt FJS blir lite orolig då det i denna blogg, http://winged-eaglet.blogspot.com/2008_05_01_archive.html, står skrivet att "pliktverket inte har någon information om nästa FJS-kull". Vafalls, jag mönstrade den 22 maj i år och sökte dit?

Eller vänta nu här.. Är det bara 89or som rycker in som KJ om ett år? I sådanafall förklaras en hel del!
KOB
KJ hade tester i Juni 2008 och kommer att ha tester i April 2009. Alltså kan både 89 och 90 göra uttagningen...

...smart va?

smile.gif
macki-s
QUOTE (KOB @ Aug 28 2008, 19:26 ) *
KJ hade tester i Juni 2008 och kommer att ha tester i April 2009. Alltså kan både 89 och 90 göra uttagningen...

...smart va?

smile.gif

Ibland undrar man vad samhället skulle göra utan KOB?! Då spricker myten om att FJ och KJ inte utbildas samtidigt?
Rully
För er som som ska fortsätta träna och hålla igång så har jag ett tips på ett litet vattenpass som inriktar sig på benen.

8 längder crawl
4 längder medley
8 längder crawl 50% och 10 armhävningar efter varje 25:a
2 längder crawl 80% och 10 armhävningar efter varje 25:a
10 längder (okej håll i er nu) trampövningar som består av hopp från lina till lina halva längden följt av 3 upphopp(badbrallan ska synas ordentligt) följt av målvaktstramp med armarna rakt upp i luften in till kanten. Där vilar ni 10 sec, sen sätter ni igång igen. ni trampar till halva med händerna på huvudet. Efter det badar ni in till kanten.

Eftersom jag antar att ni har lite vattenvana och kan simma hyfsat så förutsätter jag att ni kan dessa.
Taureau

Tack för tipset. Ska pröva de 4 första imorgon efter skolan.

MVH
Cesium
Rully: Vad menas med "10 längder (okej håll i er nu) trampövningar som består av hopp från lina till lina halva längden följt av 3 upphopp(badbrallan ska synas ordentligt)"? Låter rätt grymt men fattar inte vad du menar med att hoppa från lina till lina?
resq
Tjena Grabbar!

När är ert inryck undrar jag? Hört lite olika datum och jag antar att ni som klarade extramönstringen vet bättre!

MVH
Rully
Linan är vanliga linor som separerar banorna. Men det är egentligen bara att hoppa diagonalt framåt. Mest för att trycka ifrå hårt med benen.
Kan komma med fler tips om ni vill. PM:a isf
Taureau
Jaha grabbar, tycker det är lite med träningscheman här. Syftar dock ej på de som mönstrat och erhållit ett schema.
Nåväl, denna vecka har sett ut, och kommer se ut som nedanstående.

Mån Löpning . 2 km uppvärmning 7,5 tempo
Tis löpning 2 km uppvärmning 7,5 tempo
Ons Frisim 50 min tempo+ undervattensim däremellan
Tor Frisim 50 min tempo+ undervattensim däremellan
Fre Löpning . 2 km uppvärmning 7,5 tempo
Lör Gym
Sön Frisim 40 min tempo +uppvärmning 2 km 7,5 km tempo

Vilodag blir på måndag. Just nu har jag temat intervaller/tempo, men nästa vecka blir mer på uthållighet.

MVH
Rully
du tjänar på att variera ditt simtag också. Testa lite ryggsim med tempo, eller varför inte fjäril? där kommer du dessutom öka din syreupptagningsförmåga. Två fjärilstag, sen andas du. Låter inte mycket, men blir jobbigt efter säg 150 m.
Släng in lite vattentramp. Det kommer du tjäna otroligt mycket på! Först med stöd av armarna i vattnet. När du känner att det går ganska bra börjar du testa några längder med armarna på huvudet. och när det går bra går du vidare och testar armarna i luften ett par längder. Du ska dock alltid ha vattentramp med stöd från armarna som bas. Det ska du alltid utföra när du gör trampövningar. Sedan kör du lite upptramp.
Testa dra armarna med lite olika muskler. Jag som simmar mycket testar just nu att dra med latsen. Känns rätt skönt.

Hade dessutom varit bättre om du bytte plats på torsdagen och fredagen

Alla som vill komma och simma med eller bara betrakta stockholmslaget för 91-or imorrn kan komma och göra det på eriksdalsbadet. Vi kommer förmodligen genomföra benövningar och annat som ni kan dra nytta av.

PM:a om ni vill komma på träning och testa på ifall ni bor i stockholmstrakten. Kommer ge er mycket!

Taureau

ATTENTION: Rully

Notera att schemat är inriktat på korta intensiva pass och endast skall användas denna vecka. Det finns alltså en anledning till varför jag endast hade frisim och undervattensim dessa 7 dagar. Det är gjort av en instruktör på Triathlongymnasiet och personen i fråga är mycket vederäftig. Det är således meningen att två hårda tempopass skall komma direkt efter varandra. Jag uppskattar att du uppmuntrar folk till övningar, men inte att du ifrågasätter någons beprövade och fullt fungerande metoder.

MVH
Rully
Jag ifrågasätter metoden med all rätt...triathlonsim är bara crawl utan ben. Du kommer ju få upp pulsen lika högt oberoende av simtag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.