Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kustjägarna Berga 2009
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
MatsLennarth
Jag tycker att Sköldberg och Cesium har mycket goda synpunkter. Träna upp dig inför din mönstring med vad du tycker är roligt och se sedan vad som händer. Du har lång tid på dig.

Om nu värnplikten finns kvar för din del... smile.gif
Rully
PV håller på och reklamerar värnplikten för 91:or riktigt mycket nu...så jag borde få mönstra och göra lumpen.

Ska jag köra i skogen eller på asfalt? Olika tempo varje gång? intervallpass?
Cesium
Om det finns löparspår/grusvägar så kör på dem. Annars så blir det väll asfallt. Skog känns bara konstigt, när man är riktigt trött så är risken att man hittar något fint hål/rot/liknande rätt stor och då kan det göra ont. Såklart kan du köra de tom du tycker det är kul, men annars varför?
Om du kör asfallt så försök hitta en enslig väg utan trafik så att du kan springa mitt på eller byta sida lite då och då. Vägar är ju byggda med sidolut vilket medför olika belastning på benen. Jag vet inte om det är farligt men det känns konstigt om man inte byter lite då och då eller kör mitt på tycker jag.
När jag löptränar brukar jag ligga på ca 4,5min/km lite beroende på hur långt jag ska springa. Intervaller vet jag ingenting om.

Och nej, jag tränar UV-ruggby här i Norrtälje.

Hm, nu känns det som vi invarderat KOBs KJ -09 tråd lite för mycket. Detta kanske passar bättre i hinderbanan egentligen?
Rully
Tack för alla svaren grabbar!

Oj! Hemskt ledsen...visste inte att den delen fanns! BTW så fick jag förmönstringspapprena idag...detta är kanske början på något stort...

EDIT: och då var man klar! ännu ett steg mot något som kanske är början på något stort...
alindvall
Tjenare gubbar!
Hur går träningen? Själv sitter man i soffan med träningsvärk från gårdagens backträning!

Idag blir det gymmet med ett fint pass: Bröst, triceps & Mage !
alindvall
Löptest idag gubbs!

Två varv i 5 kilometersspåret på Skutberget i Karlstad blir klockan 5 idag.

Hur har det gått för er? Själv är jag en aning nervös för min tid!
KOB
Hmm jag började på tisdagen och kör alltså tisdag-tors-sön istället för sön-tis-tors... på så vis har jag löptestet nästa vecka! Men på 3x14 så sprang jag runt 10km totalt och då blev det 57 min (och då vilade man ju 14 av 57 minuter). Svårt att jämföra iofs!

smile.gif
alindvall
Aight! För mig gick det åt helvete, i ett nytt spår som jag trodde var bra blev jag knäckt av en typ 30 graders lutande backe efter 2 km. Samt att jag blev tvungen att avbryta efter 6 km p.g.a skitnödighet smile.gif Det kallar jag ett lyckat löptest.

Ska göra om det på onsdag smile.gif

GAH. Missnöjd smile.gif
Rully
Någon som har någon info på hur mycket man simmar som kustjägare resp a-dyk? eller man får kanske inte diskutera det här...vet inte...
alindvall
man simmar nog betydligt mer som a-dyk.
Kabakov
QUOTE (alindvall @ Apr 13 2008, 16:07 ) *
Löptest idag gubbs!

Första jag skriver här, men jag ska liksom er på uttagning i sommar (den 23e). Kul att så många engagerar sig och hjälper varandra! Om ni börjar bli nervösa så är det inget mot vad jag känner nu. Blev nämnligen påhoppad av några idioter en vecka sen (ironiskt nog på väg hem från träning), klubbad i ansiktet med något hårt och sen sparkad liggandes. Överkropp och huvud verkar vara poppis att sikta på men en av dessa svin tog intresse för mina ben och pumla på dem bra också. Så.. resultatet: Det går tamejfan inte att springa! Om någon här bor i Stockholmsområdet skulle det vara kul att kanske synka träningen, ska se till att benen fungerar nästa vecka!
Rully
imorrn blir det löpbandet efter skolan. Ska se hur långt jag klarar av att springa i 16km/h tempo. Det är detta tempo jag siktar på att springa milen på om två år.
KOB
QUOTE (Kabakov @ Apr 14 2008, 22:34 ) *
QUOTE (alindvall @ Apr 13 2008, 16:07 ) *
Löptest idag gubbs!

Första jag skriver här, men jag ska liksom er på uttagning i sommar (den 23e). Kul att så många engagerar sig och hjälper varandra! Om ni börjar bli nervösa så är det inget mot vad jag känner nu. Blev nämnligen påhoppad av några idioter en vecka sen (ironiskt nog på väg hem från träning), klubbad i ansiktet med något hårt och sen sparkad liggandes. Överkropp och huvud verkar vara poppis att sikta på men en av dessa svin tog intresse för mina ben och pumla på dem bra också. Så.. resultatet: Det går tamejfan inte att springa! Om någon här bor i Stockholmsområdet skulle det vara kul att kanske synka träningen, ska se till att benen fungerar nästa vecka!

Vilka jävla f...or! Var på benen skadade du dig? Hmm nu är ju inryck uppskjutet till sommaren 2009. I värsta fall kanske du kan ringa KJKomp och förklara din situation, det lär ju hållas en extramönstring även 2009 menar jag!

***SPRAK***

Krya på dig.
Kabakov
Det var söndag kväll den 6e och fortfarande är framförallt låren gulaktiga. Har inget brutet men alla benrörelser är stela och försök till snabba rörelser värker. Vaknade med en sjyst helkroppsvärk, utslagna framtänder och helt bestulen, men det är ändå benen jag är grinigast över. Allt läker ju men tajmingen är ju förskräcklig. Har inte en aning om vilka det var men om jag inte lyckas i sommar pga det här så ska jag leta landet runt efter dem.

Hur fick ni veta att inryck är uppskjutet? Har inte fått någon information om det.. skönt i och för sig att det är lagt senare : D
KOB
Ta lite bilder på skadorna som du kan ta med till testerna om det nu skulle krångla med benen så pass mycket att du inte kan utföra löpningen och det, de lär ju låta dig göra om det 2009 isåfall!

Mvh
Cesium
Jag förmodar att du vart hos en läkare och fått allt kollat, i så fall borde du ju kunna be vederbörande skriva en liten lapp också smile.gif
Kabakov
QUOTE (Cesium @ Apr 15 2008, 14:14 ) *
Jag förmodar att du vart hos en läkare och fått allt kollat, i så fall borde du ju kunna be vederbörande skriva en liten lapp också smile.gif

Jo, det skulle självklart vara skönt att få springa senare men samtidigt vet jag inte om jag vill göra det. Har inte fått någon direkt uppfattning om hur galen uttagningen kommer vara. Men vad är det.. 30 platser på 150 sökande? Jag kan tänka mig att dom pillar bort folk pga av småsaker. Det är ju egentligen inte deras problem att jag inte kunnat springa pga det här. Benen kommer bli bra men jag kommer ju igång sent med konditionen..
Nu pratar vi om annat! : D Hur går det för er, taggade?
KOB
QUOTE (Kabakov @ Apr 15 2008, 16:39 ) *
QUOTE (Cesium @ Apr 15 2008, 14:14 ) *

Jo, det skulle självklart vara skönt att få springa senare men samtidigt vet jag inte om jag vill göra det. Har inte fått någon direkt uppfattning om hur galen uttagningen kommer vara. Men vad är det.. 30 platser på 150 sökande? Jag kan tänka mig att dom pillar bort folk pga av småsaker. Det är ju egentligen inte deras problem att jag inte kunnat springa pga det här. Benen kommer bli bra men jag kommer ju igång sent med konditionen..
Nu pratar vi om annat! : D Hur går det för er, taggade?

Jag har fått bilden av att de vill ha in så många som möjligt, alltså att man kommer in om man klarar kraven (men att väldigt få klarat kraven sista åren). Var det inte typ 200-250 sökande?

Taggad som fan.
Kabakov
Vet ni hur testen kommer vara utformade? Allt är ju samma dag så självklart kommer det bli jobbigt, men utöver just löpningen så tycker jag inte att det verkar så hemskt. Eller? Har hört en variant om att det angivna vi fått är kravet och att man därefter får poäng för extra repetitioner.
Vad har ni tränat innan?
alindvall
Jävligt surt det där med skadan, vilka jävla idioter. Hoppas det ordnar sig, men som sagt hör av dig och berätta om din situation. Sen tror jag det är bäst om du vilar just nu, försök inte träna benen utan låt de vila. Vad sa doktorn?

Jag har inte uppfattat det som att man får "extra poäng" för fler repetetioner eller liknande utan att de tar in de mest lämpade. Det är ju inte bara de fysiska testerna som spelar in, utan också det psykiska. Man har ju en intervju med befäl osv.

Jag har tränat det klassiska, fotboll, innebandy, hockey. Men slutat med allt det där nu, sedan två år har jag bara sprungit och styrketränat.

Kom förresten precis hem från Intervall träning 12 km blev det på 65 minuter, HÄRLIGT. Nu blir det gröt tätt följd av en skön dusch och sen pang pang bom bom i säng.
Kabakov
Dom sa att jag skulle vila ett tag men att det skulle bli bra så småningom. Jag har ju bilder på allt så om det verkligen inte löser sig så tar jag med dem.. annars ska jag springa gärnet med er i sommar ; )

Okej, med andra ord om man visar att man klarar av betydligt fler än det angivna så är det ett plus i kanten.

Kul att höra! Det går ganska bra för dig alltså : D Hur gick löptestet man skulle gjort i söndags?
Jag är klättrare sedan länge men har skurit ner på det nu och klämmt in mer styrketräning och simning.
alindvall
QUOTE (Kabakov @ Apr 16 2008, 06:41 ) *
Dom sa att jag skulle vila ett tag men att det skulle bli bra så småningom. Jag har ju bilder på allt så om det verkligen inte löser sig så tar jag med dem.. annars ska jag springa gärnet med er i sommar ; )

Okej, med andra ord om man visar att man klarar av betydligt fler än det angivna så är det ett plus i kanten.

Kul att höra! Det går ganska bra för dig alltså : D Hur gick löptestet man skulle gjort i söndags?
Jag är klättrare sedan länge men har skurit ner på det nu och klämmt in mer styrketräning och simning.

Fick avbryta löptestet för jag mådde dåligt, magen krånglade som fan, sen var spåret jag valde skitkasst =). Ska göra om det på söndag istället. Besviken som fan men så är det!
Kabakov
Ajfan.. trist! : s Jaja, se det på den ljusa sidan! Du KAN springa ; ) Fram med jägarviljan och stick ut nu! Hepp hepp
KOB
Själv har jag gått och blivit sjuk, kommer nu missa väldigt viktig träningstid...

om man skulle vara sjuk under testerna av någon anledning får man hoppas det finns möjlighet att göra om extramönstringen! Någon som vet om det är så?
Rully
eftersom de sollar bort så många så skulle jag tro att man inte får göra det. kanske nästa åt dock...
alindvall
Vore inte att bli sjuk den dagen.

Har en massa skolarbete nu jag istället, det är så jävla tråkigt. Var tvungen att skippa det igår och ska köra det idag istället.
alindvall
Japp idag var det dags för 80 minuters löppass, det var tungt men ändå härligt att genomföra. Troligen den längsta tid jag varit ute och sprungit, tror 1h 10min var mitt förra rekord.
Men det kändes bra igenom hela, bra tempo, bra andning och inte alls så ont i benen som väntat.

Hur gick 80 minuters löppasset för er? dribble.gif
Kabakov
Jag cycklade : P Benen börjar fungera och med en härlig träningsvärk idag, kan jag konstatera att det gick bra : )
alindvall
QUOTE (Kabakov @ Apr 28 2008, 06:21 ) *
Jag cycklade : P Benen börjar fungera och med en härlig träningsvärk idag, kan jag konstatera att det gick bra : )

Härligt att höra!

Idag blir det med träningsvärk i benen ett gympass som ska inkludera rygg, axlar och biceps. Ska bli gott att komma ifrån läxorna o allt ett tag.
b1rd
Tänkte bumpa och ställa en liten fråga;

Hur går det med träningen? Några framsteg/motgångar? Andra tankar om det hela?

/ D
alindvall
QUOTE (b1rd @ May 8 2008, 21:21 ) *
Tänkte bumpa och ställa en liten fråga;

Hur går det med träningen? Några framsteg/motgångar? Andra tankar om det hela?

/ D

Känns bra faktiskt! Jag känner skillnad mot de första veckorna på schemat, men såklart är det kämpigt att hålla i!

Motgångarna är väl att milen fortfarande är svår att spika en fin tid på men annars är det riktigt najs! =)
b1rd
Hur ligger du till med tiden på milen?
Och hur går det med kraven på 40 armhävningar, situps etc?

Sprang milen på 45 minuter för någon månad sedan, sedan dess har jag sprungit 8-12 kilometer 2-3 gånger per vecka, så jag skulle tro att tiden ligger runt 42-43 minuter nu... Kämpar på med armhävningarna, det andra klarar jag i dagsläget, det är just armhävningarna, där jag idag klarar runt 35 i korrekt tempo...
Eaglet
QUOTE (b1rd @ May 10 2008, 09:32 ) *

Sprang milen på 45 minuter för någon månad sedan, sedan dess har jag sprungit 8-12 kilometer 2-3 gånger per vecka, så jag skulle tro att tiden ligger runt 42-43 minuter nu... Kämpar på med armhävningarna, det andra klarar jag i dagsläget, det är just armhävningarna, där jag idag klarar runt 35 i korrekt tempo...

Är korrekt tempo 50bpm? Är det upp på ett taktslag och ner på nästa taktslag?
b1rd
QUOTE (Eaglet @ May 10 2008, 10:20 ) *
QUOTE (b1rd @ May 10 2008, 09:32 ) *

Är korrekt tempo 50bpm? Är det upp på ett taktslag och ner på nästa taktslag?

Japp, så varje armhävning tar 2,4 sekunder att utföra. Blir ganska segt att köra så sakta, väldigt jobbigt, så jag brukar ligga på runt 70-80 bpm när jag planerar att göra mer än 200 på en dag...
alindvall
Sprang milen för en vecka sedan då ramlade jag in på 51 minuter, som jag inte förstod hur det gick till, dock var spåret nytt och tror inte det var mätt rätt då ett 2,5km spår var 3km. blev aning irriterad när jag kom fram till 2,5km 1km innan varvet var klart =/.

Armhävningarna är jag nog lika med dig, 35 st. Går riktigt riktigt segt.
Jarl
QUOTE (alindvall @ May 11 2008, 21:05 ) *
Sprang milen för en vecka sedan då ramlade jag in på 51 minuter, som jag inte förstod hur det gick till, dock var spåret nytt och tror inte det var mätt rätt då ett 2,5km spår var 3km. blev aning irriterad när jag kom fram till 2,5km 1km innan varvet var klart =/.

Armhävningarna är jag nog lika med dig, 35 st. Går riktigt riktigt segt.

Man har sådana dagar ibland.

Själv sprang jag en halvmara (2,1 mil) på 1:31:28 för ett tag sedan, sedan springer man lixom milen på 50 minuter nästa gång, kändes hur segt som helst.

Bara att komma igen.
alindvall
Hpppas man inte har det på extramönstringen bara!

men hur gör ni, kör ni slaviskt efter träningsprogrammet? eller springer ni fler långdistanspass i veckan än på söndagen? Själv kör jag slaviskt.
Pansardvärg
Jisses...man kan inte klaga på ambitionsnivån hos dagen ungdom i alla fall!! worthy.gif

En del av mig är mycket imponerad av eran inställning och en annan säger mer " tagga ner, det finns viktigare saker i livet än värnplikten".

Men hey!! Kämpa på! pansar2.png
b1rd
QUOTE (alindvall @ May 13 2008, 14:32 ) *
Hpppas man inte har det på extramönstringen bara!

men hur gör ni, kör ni slaviskt efter träningsprogrammet? eller springer ni fler långdistanspass i veckan än på söndagen? Själv kör jag slaviskt.

Jag brukar springa 8 km 3 gånger i veckan, och 12km+ en gång i veckan, så jag följer inte programmet särskilt bra...
Cesium
QUOTE (Pansardvärg @ May 13 2008, 15:13 ) *
Jisses...man kan inte klaga på ambitionsnivån hos dagen ungdom i alla fall!! worthy.gif

En del av mig är mycket imponerad av eran inställning och en annan säger mer " tagga ner, det finns viktigare saker i livet än värnplikten".

Ja KAUNTER-STRAJK är fan viktigare! worthy.gif 2.gif camo.gif 6n.gif

Nej grymt bra att det är några som gör nånting vettigt.

Någon som kan dela med sig av vad ni kör per vecka sammanlagt? Om ni nu får ge ut det.
Eaglet
Jag tillhör nu den lilla skaran här inne som ska få chansen att extramönstra. Pratade med handläggaren på Amf1 idag och han sa att jag med största sannolikhet kunde få komma i Juni på extramönstringen. Hoppas jag får ett fint litet brev snart som bekräftar detta.

Nu blir det faaaan till att kötta träningen för att fixa detta. Klarar nog alla "krav" redan men man vill ju ha lite marginal.
b1rd
QUOTE (Cesium @ May 14 2008, 07:21 ) *
QUOTE (Pansardvärg @ May 13 2008, 15:13 ) *

Ja KAUNTER-STRAJK är fan viktigare! worthy.gif 2.gif camo.gif 6n.gif

Nej grymt bra att det är några som gör nånting vettigt.

Någon som kan dela med sig av vad ni kör per vecka sammanlagt? Om ni nu får ge ut det.

Här är min träning under en vanlig vecka, jag följer inte någon slags träningsplanering från amf1 eller något sådant, så det får jag absolut dela med mig av:

Måndag: Gym, idrott(skolan)
Tisdag: Cykling, idrott(skolan)
Onsdag: Gym, löpning
Torsdag: Löpning
Fredag: Gym ev intervall-löpning
Lördag: Egen träning med kroppen som vikt, löpning eller cykling
Söndag: Marchträning (började nyss, kör 15kg 3,5 h)

Försöker även göra runt 500 armhävningar per vecka hemma. Ska börja simma några gånger i månaden också.

/ D
Eaglet
Tror ni marschträning är viktigt inför extramönstringen? Eller är det något man hinner börja med i godtid innan inryck ändå?
KOB
Tjena grappar.

Blev rejält sjuk ett tag och en läkare på vårdcentralen påstod att jag hade körtelfeber, av den anledningen ringde jag och sköt fram min extramönstring till att göra den 2009 med årskull 90... med det sagt så blev ju en plats fri i Juni (kanske den Eaglet fick?) smile.gif

Tänkte bara delge er informationen!

EAGLET:

Vad jag förstått så borde man öva marsch (står ju i papprena att marschen ska testa viljan att bli KJ (och genomförs med 25 kg packning)), på så vis lär den vara mer än ett fystest utan även motivationstestare... och således HÅRD. Men det är bara så jag tolkade papprena...! Förresten hade jag fått för mig att du var född 1990?

/KOB
Eaglet
QUOTE (KOB @ May 14 2008, 17:40 ) *
Tjena grappar.

Blev rejält sjuk ett tag och en läkare på vårdcentralen påstod att jag hade körtelfeber, av den anledningen ringde jag och sköt fram min extramönstring till att göra den 2009 med årskull 90... med det sagt så blev ju en plats fri i Juni (kanske den Eaglet fick?) smile.gif

Tänkte bara delge er informationen!

EAGLET:

Vad jag förstått så borde man öva marsch (står ju i papprena att marschen ska testa viljan att bli KJ (och genomförs med 25 kg packning)), på så vis lär den vara mer än ett fystest utan även motivationstestare... och således HÅRD. Men det är bara så jag tolkade papprena...! Förresten hade jag fått för mig att du var född 1990?

/KOB

Tråkigt att du blivit sjuk :(

Nej jag är faktiskt född 1988. Enligt Bosse på Amf1 sa han att det i princip var säkert att jag skulle få komma på E.M så det kanske var din plats jag fick. Tack i så fall =)
invent
Nu är det bara 1månad kvar till muck för oss inneligande. Jobba på med träningen, bli sega och kör hårt på extramönstringen så kanske vi syns vid inryck!
Lycka till!
MVH
Eaglet
QUOTE (invent @ May 16 2008, 16:41 ) *
Nu är det bara 1månad kvar till muck för oss inneligande. Jobba på med träningen, bli sega och kör hårt på extramönstringen så kanske vi syns vid inryck!
Lycka till!
MVH

Inryck är ju inte förrän 2009.

Hur många blir ni som muckar på KJ?
invent
QUOTE (Eaglet @ May 16 2008, 16:51 ) *
QUOTE (invent @ May 16 2008, 16:41 ) *
Lycka till!
MVH

Inryck är ju inte förrän 2009.

Hur många blir ni som muckar på KJ?

Jo, men om jag jobbar kvar! vi blir 36st från KJ varav 6st är attackdykare.

MVH
Eaglet
Yes, nu trillade det efterlängtade brevet från Amf1 in. Ses vid Berga!
b1rd
Fick samma brev som dig idag antar jag smile.gif

Provade de där kraven, klarar alla, armhävningar med nöd och näppe, men jag har ändå 1 månad på mig att förbättra mig.

Ska ut och testa 10km nästa vecka, skulle tro att jag hamnar mellan 42 och 43 minuter... Målet på mönstringen är 41 minuter

När man gör räckhäv på mönstringen, har man handflatorna mot sig eller från sig? (Mot sig på bilden i kallelsen iaf...)

/ D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.