alindvall
Mar 23 2008, 17:11
Jag kör på gym, bänkpress och en del andra börst övningar som flyes, hantelpress och kör samtidigt armhävningar hemma.
I början så ökade jag ganska bra från 15st - 20st - 25st - 30st per gång sedan har jag börjat sacka, det är ju iofs bara 10 kvar men att göra de korrekt är fan inte lätt.
Men som någon ovan sa att man kör 3-4 set med 25 st i varje ett par dagar i veckan ger nog bäst resultat och inte bara 30 st per dag eller liknande. Då man ska träna upp uthålligheten och mjölksyran i musklerna.
Hur stora är alla här förresten? vikt och längd?
Själv ligger jag på 183 cm och 77kg.
JoelFfs
Mar 23 2008, 22:21
QUOTE (alindvall @ Mar 23 2008, 17:11 )

Jag kör på gym, bänkpress och en del andra börst övningar som flyes, hantelpress och kör samtidigt armhävningar hemma.
I början så ökade jag ganska bra från 15st - 20st - 25st - 30st per gång sedan har jag börjat sacka, det är ju iofs bara 10 kvar men att göra de korrekt är fan inte lätt.
Men som någon ovan sa att man kör 3-4 set med 25 st i varje ett par dagar i veckan ger nog bäst resultat och inte bara 30 st per dag eller liknande. Då man ska träna upp uthålligheten och mjölksyran i musklerna.
Hur stora är alla här förresten? vikt och längd?
Själv ligger jag på 183 cm och 77kg.
189 cm
90 kg
BF - 11% så är ingen tjockis
Tjena 187cm - 85-90 kg här!
Funderar på att minska lite så man har mindre att släpa på vid löpning och dylikt!
alindvall
Mar 27 2008, 17:09
Så var man kortast och minst i gänget då ^^
Filuren
Mar 28 2008, 14:26
Är det något krav på betyget från inskrivningsprovet för KJ?
unknow
Mar 28 2008, 15:05
5:a för kj om jag inte missminner mig.
Filuren
Mar 28 2008, 16:38
mönstrade i november och genomförde jägartest med godkännt resultat. Pga B-syn så sökte jag inte KJ. har fått avslag från allt jag sökt och har börjat tänka efter lite. Har alltid haft bra syn på tester jag gjort hittills i livet så b-syn på mönstringen kom som en chock. Jag börjar nu i efterhand fundera på om man kan gå till optikern och genomföra ett till syntest och om det skulle visa att synen är bra kan man då skicka in det till Amf1 eller vart man nu skickar det tillsammans med värdena från mönstringen och på så vis få delta på extramönstringen?
Cesium
Mar 28 2008, 17:49
Jag har hört _RYKTEN_ om att det ska gå att få komma även om man inte klarat mönstringskraven. Då genom att kontakta ansvarig på KJ/amf1. Observera _RYKTEN_
Men om jag vore du så skulle jag ringa amf1 och fråga efter ansvarig för saken. Det vore ju synd att sumpa chansen bara för man inte vågade lyfta luren och fråga.
Cesium: Just synen är nog jävligt viktig. Tror inte man gör några avsteg från kraven på något faktiskt. Vi har ju en gemensam bekant som de inte gjorde några avsteg för. Är väl isåfall om man inte gjort jägartestet man kan komma ändå kanske (det bevisar ju inget som man inte får bevisa på deras tester.)
Filuren: Jag tycker du ska gå till optikern och kolla, det kan ju max kosta 2-300 kr och har du normal syn så är du nog väldigt välkommen att göra testerna! :-)
Sköldberg
Mar 28 2008, 21:14
Smyger in lite i tråden på grund av diskussionen angående armhävningar. När jag ville öka i antal så körde jag max-antal varje kväll innan jag gick och la mig och jag ökade ganska hyfsat. Anledningen till detta var att jag på en fys-träning upptäckte att jag inte var så stark som jag kanske trott och ville förbättra detta. Så, för mig funkade detta.
Angående eventuella diskussioner huruvida lång vila man ska ha mellan varje pass. Pratade lite med min idrottslärare och enligt han så var det inga problem att köra varje kväll, det är främst vid pass där vikten ligger över kroppsvikten(Läs gymträning) som man bör vila i 48 h.
Träna på gubbar!
Cesium
Mar 28 2008, 21:37
KOB: Jag uttryckte mig puckat, jag menade att han skulle ringa efter besöket hos optikern om detta gått bra

Såklart kan man ringa ändå men...
Sköldberg: Gött att det funkade, jag har bara en liten fråga. Hur går det sedan när du ska köra många set med färre repetitioner? Det är ju uthålligheten man vill åt här
JoelFfs
Mar 29 2008, 15:06
QUOTE (Sköldberg @ Mar 28 2008, 21:14 )

Smyger in lite i tråden på grund av diskussionen angående armhävningar. När jag ville öka i antal så körde jag max-antal varje kväll innan jag gick och la mig och jag ökade ganska hyfsat. Anledningen till detta var att jag på en fys-träning upptäckte att jag inte var så stark som jag kanske trott och ville förbättra detta. Så, för mig funkade detta.
Angående eventuella diskussioner huruvida lång vila man ska ha mellan varje pass. Pratade lite med min idrottslärare och enligt han så var det inga problem att köra varje kväll, det är främst vid pass där vikten ligger över kroppsvikten(Läs gymträning) som man bör vila i 48 h.
Träna på gubbar!
Min uppfatting om idrottlärare numera att dem inte kan ett skit om hur muskler ska tränas för diverse resultat. Min hade ingen aning om att det skulle va någon skillnad på t.ex. muskeltillväxt beroende på repsantal. En annan var stark emot protein/kolhydrattillskott pga alla nasty bieffekter (!!)

Men kan ju ha varit dessa enskilda lärare, din idrottslärare kan mycket väl ha vetat vad han/hon pratade om.
Sen kan ju dina ökningar ha berott på att du inte var speciellt tränad när du satte igång och därmed ökande även om det inte var den ultimata metoden, men detta är ju bara mina små spekulationer.
MatsLennarth
Mar 29 2008, 15:12
Kan ju säga att min idrottslärare är en av de mest kunniga personer jag har mött när det gäller träningslära och kostlära. Hon hävdar att proteintillskott vid träning inte är nödvändigt. Äter man ordentligt får man i sig tillräcklig mängd protein, så är det.
Basha inte idrottslärare, de har bättre koll än er när det gäller träningslära. Nu finns det givetvis undantag, men i almänhet så är det ingen idé att ens tänka tanken.
Sköldberg
Mar 29 2008, 15:57
Cesium: Mitt mål med armhävningarna var aldrig att bygga stora muskler alla Beach 2000-någonting utan helt enkelt för att jag ville orka mer. Nästa gång samma övning genomfördes(Armhävningar på kommando i varierande tempo) upplevde jag det som om jag orkade mycket mer än gångerna tidigare, men den största kicken var nog att när många andra utav mina lagkamrater började gå på knäna så hade jag inga större problem att hänga i.
Min idrottslärare är gammal kustjägare och även om det givetvis inte inverkar på hans sakkunnighet så borde det ju i alla fall tilltala många av er i den här tråden

De tips angående träning jag fått tidigare av honom har fungerat för mig men det kan ju vara individuellt.
JoelFfs
Mar 29 2008, 16:14
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 29 2008, 15:12 )

Kan ju säga att min idrottslärare är en av de mest kunniga personer jag har mött när det gäller träningslära och kostlära. Hon hävdar att proteintillskott vid träning inte är nödvändigt. Äter man ordentligt får man i sig tillräcklig mängd protein, så är det.
Basha inte idrottslärare, de har bättre koll än er när det gäller träningslära. Nu finns det givetvis undantag, men i almänhet så är det ingen idé att ens tänka tanken.
Ja jo det är ju iaf så det bör vara, men jag har fått bilden att dem är kunniga vad gäller, hm vad ska jag kalla det, "allmän träning", kondition, belastning på leder, rätt basic styrketräning, stretching etc etc. Alltså mycket sånt som man sysslar med på idrottslektioner. Säkert en hel del näringslära med ja. Men när det kommer till "avancerad" styrketäning i olika former känns det inte som om idrottslärare vet alltför mycket. Men det är somsagt bara en uppfattning jag har fått.
Sen vad gäller "tillräcklig mängd protein" så är det väl lite svårt att definiera det. Men om man ska gå efter klassikern 2g protein per kg kroppsvikt så kan det vara rätt svårt att få i sig allt via vanlig mat, det går om man anstränger sig ja. Men när det kommer till uthållighetsträning är protein visserligen inte det viktigaste. (Men finns ingen anledning att klanka ner på tillskott!!

)
Sköldberg
Mar 29 2008, 16:56
Fast jag vet inte, om man behöver kosttillskott, bygger man inte muskler då för mer body building-stuk? Det är kanske inte den typen av muskler ni eventuellt kommer att behöva?
Mina 2 ören.
JoelFfs
Mar 29 2008, 17:02
QUOTE (Sköldberg @ Mar 29 2008, 16:56 )

Fast jag vet inte, om man behöver kosttillskott, bygger man inte muskler då för mer body building-stuk? Det är kanske inte den typen av muskler ni eventuellt kommer att behöva?
Mina 2 ören.
Som jag sa så är protein inte det viktigaste när det kommer till uthållighetsträning, det är som du säger viktigare vid bodybuilding. Men man kan fortfarande bygga lite (inte så mycket att det påverkar en negativt i fält) då man kör med egna kroppsvikten så länge man äter mycket protein och har överskott på kalorier. Men framförallt ger protein väldigt långsam energi vilket är bra vid den här typen av träning.
Anders
Mar 29 2008, 20:24
QUOTE (JoelFfs @ Mar 29 2008, 15:06 )

Min uppfatting om idrottlärare numera att dem inte kan ett skit om hur muskler ska tränas för diverse resultat. Min hade ingen aning om att det skulle va någon skillnad på t.ex. muskeltillväxt beroende på repsantal. En annan var stark emot protein/kolhydrattillskott pga alla nasty bieffekter (!!)

Men kan ju ha varit dessa enskilda lärare, din idrottslärare kan mycket väl ha vetat vad han/hon pratade om.
Sen kan ju dina ökningar ha berott på att du inte var speciellt tränad när du satte igång och därmed ökande även om det inte var den ultimata metoden, men detta är ju bara mina små spekulationer.

Jodå. Såklart vet du bättre än någon som (förhoppningsvis) har en examen från
Gymnastik- och idrottshögskolan, eller?
Ödmjukhet kan vara lämpligt ibland. Som KJ-aspirant kanske inför den stundande utmaningen, som förhoppningsfull kanske-KJ-aspirant ska man nog ha en dos till. Mot någon som har 4 års mer utbilding i det ämne man talar om (läs: din lärare) på högskolenivå, kan det också vara lämpligt.
Lycka till med träningen.
/Anders
JoelFfs
Mar 29 2008, 21:57
QUOTE (Anders @ Mar 29 2008, 20:24 )

QUOTE (JoelFfs @ Mar 29 2008, 15:06 )

Jodå. Såklart vet du bättre än någon som (förhoppningsvis) har en examen från
Gymnastik- och idrottshögskolan, eller?
Ödmjukhet kan vara lämpligt ibland. Som KJ-aspirant kanske inför den stundande utmaningen, som förhoppningsfull kanske-KJ-aspirant ska man nog ha en dos till. Mot någon som har 4 års mer utbilding i det ämne man talar om (läs: din lärare) på högskolenivå, kan det också vara lämpligt.
Lycka till med träningen.
/Anders
Men observera fan inte att detta va en uppfattning jag fått baserad på händelser jag skrivit ovan, sen är det ju upp till var och en att tolka. Pga dessa händelser har jag alltså ifrågasatt om dem har fått/får lära sig speciellt ingående om sådan här träning. Det är väl inte sådär extremt självklart att dem har det om man tittar på vad det är dem faktiskt lär ut till högstadie/gymnasie elever. Men det finns säkert någon här som faktiskt vet mer specifikt vad dem lär sig och kan rätta mig.
Men nejnej ta det som att jag hånar alla idrottslärare och tycker att jag vet bättre än dem.
Finns nog en del inkompetenta idrottslärare... precis som i alla yrkesgrupper!
MEN PÅ TAL OM ANNAT, MER ON TOPIC:
Idag är det dags att springa första passet på träningsschemat!! Om ni inte hittar papprena så är det följande som gäller: 3min x 12 reps, 1 min vila emellan... och efter 6 intervaller så ska vilan vara 3 minuter istället för 1.
Kör hårt! Ska bli kul!
alindvall
Apr 2 2008, 10:30
QUOTE (KOB @ Apr 1 2008, 15:45 )

Finns nog en del inkompetenta idrottslärare... precis som i alla yrkesgrupper!
MEN PÅ TAL OM ANNAT, MER ON TOPIC:
Idag är det dags att springa första passet på träningsschemat!! Om ni inte hittar papprena så är det följande som gäller: 3min x 12 reps, 1 min vila emellan... och efter 6 intervaller så ska vilan vara 3 minuter istället för 1.
Kör hårt! Ska bli kul!

Gjorde det där passet för någon vecka sedan, och jag sprang och gick osv, för man ska väl gå och inte jogga sakta? eller har jag missuppfattat?
Iallafall så var det inte lika jobbigt som jag hade trott, ska nog gå in på ett pass längre ner.
Tjena.
Det blir ju så jobbigt som man gör det, jag körde på 173-182 i puls under intervallerna. Sen gick jag på vilan... det var kul och tidvis jobbigt, men jo man hade nog kunnat köra ännu fler intervaller. Men jag ska nog följa schemat istället, inte så kul om man överdriver och på så vis skadar sig. Tror inte man får bättre resultat för att man kutar 15 intervaller istället för 12... men men, ser fram emot backintervallerna på torsdag!
Nu är det ju dags för torsdagspasset... vilka har kört?
Kaliber600
Apr 3 2008, 18:49
Har ni koll på hur ni/kustjägarna på Berga 2009 kommer påverkas av
det här?
QUOTE (Kaliber600 @ Apr 3 2008, 18:49 )

Har ni koll på hur ni/kustjägarna på Berga 2009 kommer påverkas av
det här?Hela AMF1 ska ju flytta inrycket till sommaren 2009? De som kommer in får vänta tills dess!
MatsLennarth
Apr 4 2008, 11:39
Kustjägare kommer att genomföra tester vecka 26.
De som blir uttagna påbörjar sin värnplikt under augusti 2009.
Källa: Brev från Amf 1, Bo Thuresson.
jag har en fråga
Hur hård är vattenfysen? Spelar vattenpolo med meriter som pojk- och ungdomslandslagsspelare och elitseriespelare.
Kan det vara liknande detta måntro?
Spelar hastigheten man simmar någon roll? Måste säga att 400m känns jävligt lite om det är kravet...hoppas på ett längre simtest på kanske 2 km föjt av fys.
QUOTE (Rully @ Apr 4 2008, 18:43 )

jag har en fråga
Hur hård är vattenfysen? Spelar vattenpolo med meriter som pojk- och ungdomslandslagsspelare och elitseriespelare.
Kan det vara liknande detta måntro?
Spelar hastigheten man simmar någon roll? Måste säga att 400m känns jävligt lite om det är kravet...hoppas på ett längre simtest på kanske 2 km föjt av fys.
Står ju i papprena att vattentesterna är till för att testa att alla har
grundläggande simkunskaper samt vattenvana.
Förresten så är detta en gammal tråd!
märkte det men tyckte samtidigt att det var en bättre idé att dra upp tråden än att starta nytt ämne om samma sak.
Och för den delen så är det jag kallar grundläggade simkunskaper inte 400m.
Hur ska man klara sig som KJ om man knappt klarar 400m?
JoelFfs
Apr 4 2008, 19:16
QUOTE (Rully @ Apr 4 2008, 20:12 )

märkte det men tyckte samtidigt att det var en bättre idé att dra upp tråden än att starta nytt ämne om samma sak.
Och för den delen så är det jag kallar grundläggade simkunskaper inte 400m.
Hur ska man klara sig som KJ om man knappt klarar 400m?
Tror få antas som knappt klarar 400m.
QUOTE (KOB @ Apr 4 2008, 20:06 )

Förresten så är detta en gammal tråd!

QUOTE (Rully @ Apr 4 2008, 20:12 )

Vi har en specialregel kring det där i forumet Pliktverket, se tråden Pliktverkets regler.
Nu har jag flyttat inläggen till KJ 2009-tråden.
/mdn, Blågul
kommer förhoppningsvis vara i tiptop form till extramönstringen då jag ska på ett 2,5veckorsläger med 1 mil simning+1 mil löpning+2 matcher varje dag.
Får nog öva mer på just styrkedelen av mönstringen.
Kan det komma liknande övningar på extramönstringen som denna?:
Simma 50 meter frisim, efter det gör man 10 upphopp med dubbla armar följt av 10 armhävningar, och hela alltet upprepas 10 ggr och avslutas med att drampa 100m med händerna på huvudet.
det är nämnligen en mycket vanligt förekommande övning på våra träningar.
Trevligt men spelar nog ingen roll hur bra du är på vattenfys. Vill man så kan man..! Tror inte man är så mycket mer eftertraktad för att man har det lätt under vattentesterna jämfört med någon som får ge 100% men aldrig ger upp.
Men men! Hade det varit planerat sviniga vattenfystester hade de nog rekommenderat simträning mer än vad de gjorde i sina träningsråd. Och när FJS kör sin vattenfys har jag hört att det är många som avbryter men ändå kommer in. Man borde nog lägga mer tid på att marschträna istället...
detta är bara min personliga åsikt, ta åt dig om du vill..!
Alltså, om inte annat så ger ju vattenfysen kondis och styrka som kan användas på andra delar av mönstringen. Självklart är 10km simning, 10km löpning och två vattenpolomatcher om dagen bra träning.
Jag tror även att ni kan räkna med att få göra mer än att bara simma 400m. De har ju inte angett alla tester som kommer, bara några få. Vattentramp, upp/nerdyk med mera lär vara bra att kunna.
Jag skulle tänka såhär:
Är det jobbigt? Får man bättre kondis? Får man bättre styrka? Då är det bra
JoelFfs
Apr 4 2008, 21:58
QUOTE (Rully @ Apr 4 2008, 20:29 )

kommer förhoppningsvis vara i tiptop form till extramönstringen då jag ska på ett 2,5veckorsläger med 1 mil simning+1 mil löpning+2 matcher varje dag.
Får nog öva mer på just styrkedelen av mönstringen.
Kan det komma liknande övningar på extramönstringen som denna?:
Simma 50 meter frisim, efter det gör man 10 upphopp med dubbla armar följt av 10 armhävningar, och hela alltet upprepas 10 ggr och avslutas med att drampa 100m med händerna på huvudet.
det är nämnligen en mycket vanligt förekommande övning på våra träningar.
Nae är inte riktigt upplagt så, men tror inte det tillåts att prata om upplägget/kraven.
tack för svaren grabbar!
Jag ska sikta mest på löpning då jag är helt slut efter en mil i mellantempo.
Kommer sikta på att få blandade muskelfibrer för att både klara av att springa bra, och för att vara stark nog.
Kommer dessutom träna mig på att pressa mig den där lilla extra biten i träningen som gör skillnad.
alindvall
Apr 6 2008, 21:10
Är inrycket flyttat till Augusti 2009? är det helt säkert?
MatsLennarth
Apr 7 2008, 07:25
QUOTE (alindvall @ Apr 6 2008, 22:10 )

Är inrycket flyttat till Augusti 2009? är det helt säkert?
Svar ja.
Källa: Pliktverkets Stockholmskontors ansvarige handläggare för Amf1.
Körde vattenfys idag. 1000m frisim, vattentramp med händerna över huvudet samt diverse dykning efter ringar som jag kastat ut i lite olika sick-sack banor på botten. Någon annan som har tips på bra vattenfysövningar?
Eaglet:Prova kör delfinen, så du simmar under ytan så långt du kan sen går upp och tar ett andetag och fortsätter att simma under ytan, kör så några 200 meter sen vila och kör igen. I slutet kommer man inte klara så långa sträckor!
Alindvall:Jo som matslennart sa så blir det sommarn 09... men det är ju bara gött. Då hinner man jobba ett år plus att man blir naturligt starkare med åldern (och får extra träningstid såklart!).
Jag blir bara extra motiverad iallafall, nu hinner jag jobba ett halvår sen sommaren 2009 dra upp på berget Elbrus i Ryssland. Förhoppningsvis blir det en tripp uppe i norrland nu i sommar med, om någon är sugen finns det såklart en möjlighet att haka.
Kob:
Tack, ska prova det! Körde något liknande där jag simmade ner till botten och upp på ett andetag, sen som en pyramid så långt jag orkade. Dvs först 1 gång, sen 2, sen 3, 4, 5. Alltså upp och ner fem gånger utan att andas...
Blir delfinen nästa gång!
det bästa vore ju om du tränade med någon annan.
Om du tränar med någon annan kan du t.ex trampa rygg i rygg och se vem som kan trycka den andre längst.
En annan sak är att man ligger och trampar och att din kompis ligger och trycker dig över axlarna så att du får kämpa lite.
Men tramp med stöd från händerna ska du inte se förbi heller...det är riktigt bra om du vill köra längre än det du kan göra med händerna på huvudet.
Men en till sam som är bra är upphopp. Du rör händerna sida till sida under vattnet och trampar vanligt med benen. Händerna är som stöd bara.
Sedan ska du göra en saxspark och upp med armarna i taket och kolla uppåt för att komma så högt som möjligt. Bra om du ligger högt med röven...då ska du komma upp över brallan.
QUOTE (Rully @ Apr 8 2008, 07:39 )

det bästa vore ju om du tränade med någon annan.
Om du tränar med någon annan kan du t.ex trampa rygg i rygg och se vem som kan trycka den andre längst.
En annan sak är att man ligger och trampar och att din kompis ligger och trycker dig över axlarna så att du får kämpa lite.
Men tramp med stöd från händerna ska du inte se förbi heller...det är riktigt bra om du vill köra längre än det du kan göra med händerna på huvudet.
Men en till sam som är bra är upphopp. Du rör händerna sida till sida under vattnet och trampar vanligt med benen. Händerna är som stöd bara.
Sedan ska du göra en saxspark och upp med armarna i taket och kolla uppåt för att komma så högt som möjligt. Bra om du ligger högt med röven...då ska du komma upp över brallan.
Har tyvärr ingen polare som är lika motiverad (korkad) när det gäller träning. Jo en, han ligger inne på FJS nu :p
Annars kan du söka upp en klubb som spelar antingen vattenpolo eller uv-rugbby. där får du bra pepping och bra partners i din träning.
Fast upphoppen kan du sköta själv.
Ja jag skulle behöva hjälp med träningen. Jag är en kille som strävar mot att en dag kanske bli attackdykare.
Jag har ett par år på mig, men jag vill veta vad jag ska göra redan nu.
Just nu blir det vattenpoloträning mån, tis och ons.
Dessa träningar betyder:
Mån: Simning ca 2km med div tramp och explosiva starter var 8:e meter. utöver det brukar simpasset avrundas med 500m frisim eller 250m fjäril. Dessa längder simmas i en 25m bassäng och när vi avslutar med frisimmet eller fjärilen så är det 10 armsträck/böj som gäller mellan varje längd, och då är man trött i armarna!
Efter denna timme går vi vidare till att bolla och skjuta i 30min vilket betyder 30min tramp.
Avrundar det med 15-20 min gym med hammercurls, lätt bänkpress(fast känns tung efter en träning), knäböj kroppsvikt, frivändningar med 15kg, 1-2 armhäv beroende på hur hård träningen har varit, mage, rygg och vader.
Tis: första timmen är lika dan som första timmen dagen innan.
Andra timmen är det match vilket resulterar i ytterligare kanske 2,5km. Denna match betyder simning, tramp och vattenfys.
efter detta är det hem och käka.
Tors: Samma som tis, fast avslutas med måndagens gympass.
Detta är mitt träningsprogram för tillfället för att vara ärlig.
Känner att jag bör komplettera detta med huvudsakligen löpning. Men också köra lite lätt med crunchar, ryggresningar och armböj/sträck. Jag funderar på att även simulera vikten i knäböj med att trycka upp mig på ett ben lika många gånger som jag gör knäböj.
Har även en 7kg vikt som jag kanske ska använda för att bygga axlarna. Dock så vet jag ej hur jag jobbar på latsen hemma.
Kan ni hjälpa mig att trycka in passen?
Sköldberg
Apr 9 2008, 23:28
Nu vet jag inte exakt hur lång tid du har kvar men mitt råd är att chilla lite. Risken är att du tröttnar om du kör i gång för hårt med lång tid kvar, så mitt råd är att syssla med någon idrott du tycker är rolig(I ditt fall verkar det vara vattenpolo) och öka träningen allt eftersom mönstring eller vad det nu är kommer närmare.
Min åsikt.
Tycker du ska börja gymma. 7 kg bygger man inget med. Sen kan du nog springa någon gång i veckan med, men se till att ha en vilodag efteråt när du är ny. Styrkemässigt kan det nog vara smart att köra tungt i följande kanske 2 gånger per vecka:
Bänkpress (den vet du!)
Marklyft (hela kroppen men främst korsryggen, ben)
Knäböj (den vet du

)
Dips (armar och lite bröst)
Pull-ups (latissimus/"rygg-vingarna")
Sen så kör du ju en del styrka på vattenpoloträningarna som kommer ge dig uthållighet!
Sen kan du nog ta och börja marschträna när du har mönstrat... eller innan om du tycker det är roligt. Får du med dig någon polare (helst tjejpolare) kan ni ju dra ut i skogen och gå 2-3 mil sen tälta, käka och eventuellt sova... sen gå hem nästa dag! Självklart tar du all packning i din ryggsäck.

Sköldblad ska bli flygbasjägare, så han är ingen att lyssna på!! Då kan du lika gärna fråga om råd från gammelmormor!
/KOB (hårdast, tuffast av ALLA!)
Hahahaha (hoppas alla inser sarkasm/ironin!)
tack grabbar.
Mjo jag har också funderat på marklyft, men jag har inte blivit lärd hur man ska göra för att inte skada sig. Därför har jag valt att göra knäböj vvilket visserligen tränar annat, men är mycket lättare tekniskt.
Jag skrev inte dips eftersom jag bara orkar 1 dip efter träningen. ja så slut är jag.
pull-ups skrev jag redan, men det är en bra övning.
Någon som har en bra magövning som inte använder en maskin?
vilka dagar ska jag trycka in styrkepassen? ska jag ha 72 timmar mellan eftersom jag har helkroppspass?
EDIT: Jag är 91:a
Cesium
Apr 10 2008, 06:19
Vattenpolo är inte så jävla lite det inte

Brukar köra det på UV-ruggbyträningen ibland när vi är väldigt få. Fy fasiken vad jobbigt det är i benen. Om du har många år på dig skulle jag faktiskt tro att det räcker att du lägger in ett löppass och ett styrke där du använder kroppen som vikt. Båda i slutet av veckan, typ fredag. Eventuellt kan du ju komplettera med fler senare om du känner att de behövs.
EDIT: En rätt schysst magövning är ju situps i lite olika riktiningar...
tack,
du råkar inte köra i eriksdalshoppbassäng?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.