Tjena! Härmed blir detta tråden om Vinterkurserna för ungdomar 08.
Någon som fått någon information angående detta än? Själv har jag bara fått info om FBUs vinterkurser, men FM håller väl i egna också?
Sitter precis och anmäler mig online, vilket inte går så bra eftersom de vill att man ska fylla i vad man gjort GU som, senaste militära befattning, om man är Yoff, ResOff, vpl, Hv-presonal, avtalspersonal eller funktionär

Någon som kan ge klarhet i detta?
Har fyllt i så gott jag kunnat och skickat, hoppas de inte blir arga
vikwil
Oct 10 2007, 15:19
QUOTE (Cesium @ Oct 8 2007, 22:01 )

Sitter precis och anmäler mig online, vilket inte går så bra eftersom de vill att man ska fylla i vad man gjort GU som, senaste militära befattning, om man är Yoff, ResOff, vpl, Hv-presonal, avtalspersonal eller funktionär

Någon som kan ge klarhet i detta?
Har fyllt i så gott jag kunnat och skickat, hoppas de inte blir arga

Jo men för sjutton gubbar, kommer FM driva en egen kurs precis som sommmarkurserna?
Cesium
Oct 10 2007, 18:17
http://www2.mil.se/sv/Varnplikt/Forberedelser/Ungdomskurser/Lite intresant eftersom det står nått om vinterkurser i början men sedan nämn inget mer om det. Jag tolkar det som att de inte håller i vinterkurser. Du kan ju ringa och fråga?
Emelie
Nov 13 2007, 09:34
Jag har i alla fall anmält mig till hemavan v10 någon mer som vill/ ska dit?
Dexter
Nov 13 2007, 10:01
På tidigt 90-tal var det så att de valde ut folk från sommarkurserna som blev tillfrågade om att åka på vinterkurs. I alla fall är det så jag minns det. Sedan så valde man ut folk till internationellt utbyte bland de som deltagit i vinterkurserna.
Kanske inte sa så mycket om hur det är idag, men lite urtidshistoria är aldrig fel. ;)
Detta var alltså inte FBU-kurserna utan de sk Praktikantlägren som de då hette i vissa delar av Försvarsmakten.
/D
Halldén
Nov 13 2007, 22:46
QUOTE (Emelie @ Nov 13 2007, 09:34 )

Jag har i alla fall anmält mig till hemavan v10 någon mer som vill/ ska dit?

Hur anmält?

Är rätt säker på att jag med ska iväg till Hemavan då

ska fråga ut mina instruktörer på hemortsutbildningen nu på torsdag om hur det kommer bli...
gurgel_90
Nov 22 2007, 08:02
när brukar man få inbjudan till vinterkursen? eller får alla som varit på sommarkurs ens en inbjudan om vinterkurs? i så fall, vart/vem ska man ringa/kontakta om man inte fått någon?
Cesium
Nov 22 2007, 16:21
gurgel: Finns iaf blanketter att skriva ut på www.forsvarsutbildarna.se
Fyll i, ge till ditt förbund så de kan styrka ditt medlemskap o så skickar de in det. Så gjorde jag

Anmält mig till Ånn v.9, någon mer som skall dit?
gurgel_90
Nov 22 2007, 19:24
@Cesium
mja det är inte FBUs kurser jag tänker på, jag tänker mer på
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=14386 alltså som inte annordnas av HVu eller FBU, lr hur man ska säga :P
os frontale
Dec 1 2007, 19:59
Är det nån som har koll på vem som är kursC på kursen i Ånn?
QUOTE (os frontale @ Dec 1 2007, 19:59 )

Är det nån som har koll på vem som är kursC på kursen i Ånn?
Om jag inte missminner mig är det en Kapten svärd.
En otroligt roligt kille med ett friskt humör och glad ton.
Vilken förening tillhör du frontale?
Säker på det?
Mig veteligen så brukar Kn S ha hand om Sthlmsavdelningarnas "lokala" kurs i Älvdalen.
Jag gör om och gör rätt. läste otroligt fel och skyller på trötthet.
Men som sagt så har han hand om sthmls "lokala" kurs i älvdalen.
kan även vara Lt S eller Kpt H
gurgel_90
Dec 3 2007, 17:49
får alla som har varit på sommarkurs en inbjudan om vinterkurs? eller väljer dom bara ut några? jag har nämligen inte fått någon än
Wolfstein
Dec 3 2007, 19:09
Hej Ungdomar!!
Lite info!
För de som har gått minst en sommarkurs oavsett förband kommer en vinterkurs att hållas i Transtrand W 807. Det är F7, Älvsborgsgruppen, Försvarsutbildarna och U-Amf4 som leder det hela. Mer info kommer att ges på F7s hemsida efter jul.
Hälsningar
Lt Wassén, FVRF F7
gurgel_90
Dec 4 2007, 22:08
@Wolfstein
mellan vilka datum kommer kursen att hållas?
gurgel_90
Dec 5 2007, 22:10
på dom vinterkurserna so är på tex F7 eller I19 mm så verkar det ju som att man kan anmäla sig på deras hemsida, men hur gör man om man vill åka på någon av dom där regementet inte har någon hemsida på mil.se? jag hittar iaf inget för ånn eller hemavan, och på LSS hemsida hittade jag inget. och det är nämligen bara dom tre som är samtidigt som mitt sportlov
SnowFlax
Dec 6 2007, 11:45
QUOTE (gurgel_90 @ Dec 5 2007, 22:10 )

på dom vinterkurserna so är på tex F7 eller I19 mm så verkar det ju som att man kan anmäla sig på deras hemsida, men hur gör man om man vill åka på någon av dom där regementet inte har någon hemsida på mil.se? jag hittar iaf inget för ånn eller hemavan, och på LSS hemsida hittade jag inget. och det är nämligen bara dom tre som är samtidigt som mitt sportlov

Antar att du menar Försvarsutbdilarnas (FU)
ungdomskurser. Som orientering är Ånn, Hemavan, Transtrand platser där FU har
kursgårdar. För att söka till en vinterkurs går du in på
Kursanmälan. Det enklaste är om du går in på
Mina medlemstjänster (inloggnignsrutan finns uppe i högra hörnet) och gör en kursanmälan där.
Sista anmälningsdag är 15:e december.
DaRaven
Dec 6 2007, 11:46
Jag slår ihop den här tråden med Vinterkurser 08
/DaRaven - Blågul
Wolfstein
Dec 7 2007, 11:42
QUOTE (gurgel_90 @ Dec 4 2007, 22:08 )

@Wolfstein
mellan vilka datum kommer kursen att hållas?
Från fredag W806 till lördag w807
gurgel_90
Dec 19 2007, 21:05
för att anmäla sig till vinterkursen på i19 så står det att man ska skica med "godkänt betyg/omdömen från genomfört sommarläger." det enda jag fick från P7 var något fint papper där det stod typ "intyg för väl genomförd sommarkurs" och en underskrift av kurschefen, är det det?
Vinceres
Dec 20 2007, 03:09
Svar nej, enligt I 19 så behövs ett intyg , jag föreslår att du ringer din kurschef på P7
gurgel_90
Dec 20 2007, 08:03
men det står ju intyg på det pappret jag harP
Vinceres
Dec 20 2007, 20:05
Ok, jag kan ha fel, men det är ej intyg utan omdöme som begärs enligt vad I 19 meddelat mig
Halldén
Jan 10 2008, 08:53
Gällande vinterkurserna som skulle ha genomförts för oss från SVK:
Vinterkurserna under sportlovet 2008 är inställda efter beslut från Försvarsmakten. De kraftiga budgetneddragningarna har tvingat fram dessa åtgärder.
Taget från Södertörns sjövärnskårs
hemsida.
Tack så mycket Anders Borg!
ViktorL
Jan 13 2008, 20:55
Samma sak med F 17 vinterkurs
Danielsson
Jan 15 2008, 22:10
QUOTE (Halldén @ Jan 10 2008, 08:53 )

Gällande vinterkurserna som skulle ha genomförts för oss från SVK:
Vinterkurserna under sportlovet 2008 är inställda efter beslut från Försvarsmakten. De kraftiga budgetneddragningarna har tvingat fram dessa åtgärder.
Taget från Södertörns sjövärnskårs
hemsida.
Tack så mycket Anders Borg!

Alla har vi nog samma tankar om Borg och Tolgfors. IACE/ACE motsv lär väll ryka fulltsändigt åt h*****e.
Fjällräv
Jan 17 2008, 13:55
QUOTE (Danielsson @ Jan 15 2008, 22:10 )

Alla har vi nog samma tankar om Borg och Tolgfors. IACE/ACE motsv lär väll ryka fulltsändigt åt h*****e.

Ja, är det inte tragiskt hur man prioriterar värnpliktsutbildning, NBG och annat framför ungdomsverksamheten?
Wessén
Vinceres
Jan 17 2008, 16:35
För att återgå till ämnet så verkar det som att F 21 och I 19 har sina vinterkurser på det torra, hur ser det ut för övriga?
Fjällräv
Jan 17 2008, 19:14
QUOTE (Vinceres @ Jan 17 2008, 16:35 )

För att återgå till ämnet så verkar det som att F 21 och I 19 har sina vinterkurser på det torra, hur ser det ut för övriga?
Jag fick inbjudan till vinterkursen i Ånn, det vill säga Försvarsutbildarnas kurs. Om den är inställd vet jag inte. Inbjudan kan ju ha skickats iväg innan beskedet kom. Men det lär väl framkomma, jag skall dock troligen avanmäla mig då det ser ut som att jag har fullt upp ändå.
Wessén
Halldén
Jan 19 2008, 14:37
QUOTE (Wessén @ Jan 17 2008, 13:55 )

QUOTE (Danielsson @ Jan 15 2008, 22:10 )

Ja, är det inte tragiskt hur man prioriterar värnpliktsutbildning, NBG och annat framför ungdomsverksamheten?
Wessén
Klart man ska prioritera den skarpa/riktiga verksamheten före ungdomsutbildningen, hade man däremot aldrig rört domdär pengarna så hade man säkert klarat både den skarpa verksamheten och ungdomsverksamheten. Lite det vi pekade på.
Men vi släpper det resonemanget nu..
Halldén
Cesium
Jan 20 2008, 18:13
Jag är antagen till Ånn v.9

Någon mer som ska dit?
Linnea
Jan 20 2008, 18:27
Jag ska på
Vintertjänst - Grunder i
Hemavan nu V.11

Någon mer som ska dit?
/Linnea
trädet
Jan 20 2008, 22:03
Jag ska till Ånn v09
Någon annan forumit som skall dit?
Och gärna förening=)
Cesium
Jan 21 2008, 21:53
QUOTE (trädet @ Jan 20 2008, 22:03 )

Jag ska till Ånn v09
Någon annan forumit som skall dit?
Och gärna förening=)
LÄS TRÅDEN PÖJK!
Två inlägg ovan ditt skrev jag att JAG SKA DIT!
Måste posta min tågbiljettgrejj(vad de nu kallar lappen för)

Ska åka från stockholm, har med mig två vänner från mitt förbund.
ULv, Ungdomens luftvärn.
Måste skaffa mig vinterkängor och en uniform som inte ser ut som wu-tang =)
Vinceres
Jan 21 2008, 22:11
I 19 har ställt in sin pga budgetnedskärning.
J.Nilsson
Jan 27 2008, 23:23
Tyvärr är det ju så att eftersom frivillig organisationerna inte kan genomföra sina kurser utan stöd från förbanden så kommer många vinterkurser och sommarkurser 2008 att försvinna.. Förbanden tacklar nu stora budgett nedskärningar och stödet till friv org är troligtvis det första dem plockar bort i år.
Får se hur det blir med IACE osv men räkna inte med för mycket. Även om kallelse har gått ut till kurser mm så betyder inte detta att de kommer att genomföras.. Ta det kallt än så länge.
Cesium
Jan 28 2008, 17:50
Tack, för att Ni anger källa!
Spekulationer?
Dokument?
Hemsida?
Arbetar med?
Dexter
Jan 28 2008, 18:16
QUOTE (Cesium @ Jan 28 2008, 17:50 )

Spekulationer?
Dokument?
Hemsida?
Arbetar med?
RekryC ungdomsverksamhet
All FM ungdomsutbildning (enligt 4.10) utom del av den marina ungdomsutbildningen och vinterkursen i Transtrand ställs in till förmån för stöd till övrig ungdomsverksamhet. Denna verksamhet genomförs främst av Försvarsutbildarna, FVRF, SLK, SVK RF och inom hemvärnet.
Källa: DIR SUF 2008
DIR SUF 2008 är inte ett beslut utan ett utarbetande av slutligt uppdragsförslag SUF 2008 och innehåller anvisningar till förband, skolor och centra.
/D
Cesium
Jan 28 2008, 22:45
QUOTE (Dexter @ Jan 28 2008, 18:16 )

QUOTE (Cesium @ Jan 28 2008, 17:50 )

Spekulationer?
Dokument?
Hemsida?
Arbetar med?
RekryC ungdomsverksamhet
All FM ungdomsutbildning (enligt 4.10) utom del av den marina ungdomsutbildningen och vinterkursen i Transtrand ställs in till förmån för stöd till övrig ungdomsverksamhet. Denna verksamhet genomförs främst av Försvarsutbildarna, FVRF, SLK, SVK RF och inom hemvärnet.
Källa: DIR SUF 2008
DIR SUF 2008 är inte ett beslut utan ett utarbetande av slutligt uppdragsförslag SUF 2008 och innehåller anvisningar till förband, skolor och centra.
/D
Så det skulle i så fall betyda att kursen i Ånn v.9 skulle ställas in?
utom del av den marina ungdomsutbildningen
Jag skola sänka er
Fk Satan
Jan 28 2008, 22:51
FU ungdomskurser Vintern 2008 Här har de ännu inte plockat bort någon ungdomskurs, ännu.... Ni som är osäkra om kurser genomförs eller inte kan lyfta på telefonen och ringa till resp ansvarig organisation.
Halldén
Feb 1 2008, 01:08
RekryC ungdomsverksamhet
Gäller det här för hela året eller bara vinterkurserna? Antar att man då bortprioriterar vinterkurserna till förmån för att kunna ha kvar fler sommarkurser i dessa friv.org.?
Kan påminna att även om man prioriterar den marina ung.utb. så blev vinterkursen för Södertörns SVK inställd.
Dexter
Feb 21 2008, 00:24
Marinens/Sjövärnskårens sommarskola kommer att genomföras under 2008. Med hänsyn till de ekonomiska förutsättningarna i Försvarsmakten är övriga ungdomskurser inställda under 2008.
Försvarsmakten planerar för att kunna genomföra ungdomsverksamhet i större omfattning under 2009.
UNGDOMSVERKSAMHET 2008
Marinen/Sjövärnskårens sommarskola genomförs 2008
Minilumpen för gymnasietjejer - ställs in 2008
Sommarkurser Armen, Flygvapnet- ställs in 2008
Sommarkurs med teknisk inriktning - ställs in 2008
Vinterkurser - ställs in 2008
KällaObservera att detta gäller de kurser som Försvarsmakten själva ordnar och inte de kurser som anordnas av tex Försvarsutbildarna.
/D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.