Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstring 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Calle90
Spelar det överhuvudtaget någon roll NÄR på året man mönstrar?

Väger Pliktverket även in NÄR på året man är född när dom bestämmer när på året man ska kallas till mönstring?

Är det en fördel att mönstra tidigare på året eller senare? Jag tänker på antalet platser som finns kvar och så...

tacksam för svar!

/calle
probic
QUOTE (Calle90 @ Oct 21 2007, 22:58 ) *
Spelar det överhuvudtaget någon roll NÄR på året man mönstrar?

Väger Pliktverket även in NÄR på året man är född när dom bestämmer när på året man ska kallas till mönstring?

Är det en fördel att mönstra tidigare på året eller senare? Jag tänker på antalet platser som finns kvar och så...

tacksam för svar!

/calle

tror jag nog inte, är det många som söker en tjänst oavsätt när på året så tar dom dem bästa ifrån dem.
dom som inte kvalar in får ta nått annat eller heltenkelt slipper att göra lumpen
Polisbil
Jepp, även jag blev då inkallad till mönstring efter att ha fått det fina kuveret hem i brevlådan.

Hursomhelst så har jag planerat när kylan försvinner och det blir lite varmare köra mina springpass uppe i skogen, avkopplande och bra träning. Prövade milen en gång, pressade in mig på liite dryht 52 minuter vilket jag tycker var helt okej eftersom det var fösta gången jag sprang så långt rolleyes.gif
Sen så blir det väl gym ett par gånger men kommer nog satsa på springa.

Nån som har några riktvärden på hur vältränade ni var när ni mönstrade? Javet, luddig fråga men lite info hade inte suttit fel wink.gif

Lycka till alla andra 90'or, så syns vi kanske ute på fältet Rangern.gif
probic
QUOTE (Polisbil @ Nov 2 2007, 01:28 ) *
Jepp, även jag blev då inkallad till mönstring efter att ha fått det fina kuveret hem i brevlådan.

Hursomhelst så har jag planerat när kylan försvinner och det blir lite varmare köra mina springpass uppe i skogen, avkopplande och bra träning. Prövade milen en gång, pressade in mig på liite dryht 52 minuter vilket jag tycker var helt okej eftersom det var fösta gången jag sprang så långt rolleyes.gif
Sen så blir det väl gym ett par gånger men kommer nog satsa på springa.

Nån som har några riktvärden på hur vältränade ni var när ni mönstrade? Javet, luddig fråga men lite info hade inte suttit fel wink.gif

Lycka till alla andra 90'or, så syns vi kanske ute på fältet Rangern.gif

haha jag hade inte tränat nått alls på två år.. spelat lite fotboll ibland bara innanjag mönstrade
fick handplocka den befattningen jag ville ha iallafall happy.gif

nu dock innan inryck så gör jag 24x2 situps och en del armhävningar varge morgon (dock inte så mycket med det räcker för mig för tillfället)och springer 2-4km varrannan/varge dag beror på hur pigg jag är

bestämm innan vad du vill va satt inte författaren sätter dig på nått som du absolut inte hade tänkt dig
och ja.. lycka till wink.gif pansar2.png
Cesium
@probic: Ok så du fick välja jägare mm. helt utan att ha tränat på två år?

@Polisbil: Du kanske ska börja med lite kortare sträckor och jobba dig uppåt, skulle iaf jag göra. Eller rättare sagt, det gör jag smile.gif
Dizzy_keys
QUOTE (Cesium @ Nov 2 2007, 16:47 ) *

Jag fick även jag välja bland jägartjänsterna utan att ha tränat på minst två år, men jag tackade nej. Man behöver inte träna för att vara i god form, finns massor av andra fritidsintressen som man kan ägna sig åt navy2.gif
Cesium
Med träning menade jag mer typ fysiskt aktiv =)
Tror inte man klarar av att bli jägare av att spela CS i två år, eller?
probic
-----------------------
Med träning menade jag mer typ fysiskt aktiv =)

ville inte göra jägare, fick ändå handplocka den tjänst jag hade bestämmt mig för ca ett halvår innan mönstrig :P

fysisk aktiv är ju alla människor, gjorde inte mycket mer än vad man brukar göra en vardag
Calle90
Vilka tjänster hör till de minst populära förresten?
Polisbil
@Polisbil: Du kanske ska börja med lite kortare sträckor och jobba dig uppåt, skulle iaf jag göra. Eller rättare sagt, det gör jag smile.gif

Jo det har jag gjort faktiskt, började smått att löpträna för cirka ett år sen, var inte så regelbunden träning då men började på 5,4 och springer nu minst 7,4 varje gång jag springer. Dock tycker jag inte om att springa i kyla och har istället tänkt köra lite spinning under vintern.

När det gäller styrke funderar jag på att börja köra "madeinlumpen" passet alternativt gym. Tror att madeinlumpen är bättre när det gäller att få uthålligare muskler.
Cesium
QUOTE (Polisbil @ Nov 4 2007, 21:02 ) *

Jo det har jag gjort faktiskt, började smått att löpträna för cirka ett år sen, var inte så regelbunden träning då men började på 5,4 och springer nu minst 7,4 varje gång jag springer. Dock tycker jag inte om att springa i kyla och har istället tänkt köra lite spinning under vintern.

När det gäller styrke funderar jag på att börja köra "madeinlumpen" passet alternativt gym. Tror att madeinlumpen är bättre när det gäller att få uthålligare muskler.

Ah men då ligger du ju bra till om du redan är på sånna sträckor. Vågar man fråga efter tiden?
Ang. löpning ute så tycker jag du ska leta rätt ok en skön träningsoverall, jag brukar köra kl 21 varje kväll och det är bara skönt ju, tråkigt bara att det är kolmörkt då...
Polisbil
QUOTE (Cesium @ Nov 6 2007, 18:30 ) *
Ah men då ligger du ju bra till om du redan är på sånna sträckor. Vågar man fråga efter tiden?
Ang. löpning ute så tycker jag du ska leta rätt ok en skön träningsoverall, jag brukar köra kl 21 varje kväll och det är bara skönt ju, tråkigt bara att det är kolmörkt då...

Absolut, min bästa tid på 7,4 ligger på blygsamma 35 minuter ph34r.gif , men jag kan nog bättre om jag får träna under sommaren.
Löpning ute är det absolut bästa förresten, håller med! Dock så blir det fort väldigt mörkt här uppe i Norrland och elljusspåren har inte den bästa belysningen, men jag är lite petig med sånt också.
Cesium
Det är ju en bra tid smile.gif
Ja här är det också mörkt när man kommer hem från skolan. Men det är bara på med pannlampan och ut, även om viltsvinen skrämde skiten ur mig en gång xD

Tänkte passa på att länka lite trevliga styrkeövnngar som man kan göra hemma också, om man inte vill ut i mörkret så får man stanna inne och göra böjj-sträck och på pannan ställ tills våren kommer biggrin.gif
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270
Polisbil
QUOTE (Cesium @ Nov 7 2007, 07:46 ) *
även om viltsvinen skrämde skiten ur mig en gång xD

Tänkte passa på att länka lite trevliga styrkeövnngar som man kan göra hemma också, om man inte vill ut i mörkret så får man stanna inne och göra böjj-sträck och på pannan ställ tills våren kommer biggrin.gif

Tack för övningarna och akta dig för viltsvinen, låter fan läskigt att stirra en sån i vitögat mitt i mörkret mellow.gif
Roccan
QUOTE (Polisbil @ Nov 7 2007, 16:24 ) *
QUOTE (Cesium @ Nov 7 2007, 07:46 ) *
även om viltsvinen skrämde skiten ur mig en gång xD

Tack för övningarna och akta dig för viltsvinen, låter fan läskigt att stirra en sån i vitögat mitt i mörkret mellow.gif

stirrar den hellre i vitögat än brunögat biggrin.gif

och för att faktiskt få nåt sagt så är övningarna guld värda, speciellt för såna som mig som e för lat för gym ^^
Cesium
Ja och dessutom, varför betala för gym när man kan träna hemma? biggrin.gif
Gym är dyrt och bra om man vill bli biffig. Vill man bli stark och seg så är egna kroppen som vikt helt ok, möjligtvis en ryggsäck vid vissa övningar smile.gif
Polisbil
QUOTE (Cesium @ Nov 7 2007, 17:08 ) *
Gym är dyrt och bra om man vill bli biffig. Vill man bli stark och seg så är egna kroppen som vikt helt ok, möjligtvis en ryggsäck vid vissa övningar smile.gif

Du har en poäng där, dock känns det lite lökigt och dåligt om utrymme att göra såna övningar hemma. Vad brukar du hänga i för att göra armhävningarna?
Cesium
Vår carport har inget innertak så jag brukar hänga i takstolarna. Man kan ju hänga i trappa om man har det. Annars får man ge sig ut och leta efter ett träd eller något tror jag smile.gif
Regel nr1: FANTASI!
Polisbil
Sant, sant, vet ett ställe där två träd har vuxit fast en träplanka i ganska bra höjd. Torde vara perfekt för att göra armävningar.
Får man förresten fråga vad du är intresserad av att göra i lumpen?
Cesium
jag vill in på KJ över allt annat, vore helt fantastiskt biggrin.gif
Polisbil
Okej, det är Kustjägarna va? Då behöver du väl vara en ganska bra simmare, vet du hur extramönstringen ser ut?

Själv satsar jag nog inte riktigt så högt, Skyttesoldat, spaning, amröj, närskydd, luftburen, om jag nu passerar synkrav b på mönstringen
Annars blir det granatkastarsoldat.
Cesium
Jepp det är kustjägarna.
Vattenfys ska nog gå bra, spelar undervattensrugby två gånger i veckan smile.gif

Hur en eventuell extramönstring ser ut är egentligen inte så jätteintresant förutom att det kan vara kul att veta.
Några styrkeövningar nämns i den länk jag postade förut, att milen skall springas, det skall simmas, dykas, livräddas och hoppas från en höjjd. Sen behöver man inte vara kärnfysiker för att räkna ut att det blir många många fler intresanta vattenövningar, styrketest och konditionstest.
Jag tror att om man bara tränar ordentligt så klarar man det, ska nog inte snöa in sig för mycket på kraven, är ju som sagt massa andra hemliga grejjer.

Angående syn:
Jag TROR att jag har fullgod syn. Jag har aldrig haft några problem vid syntester med sån där tavla och inte heller de andra sakerna man gjorde när man skulle börja övningsköra. Vilken klass är man då?
Polisbil
QUOTE (Cesium @ Nov 8 2007, 07:44 ) *
Angående syn:
Jag TROR att jag har fullgod syn. Jag har aldrig haft några problem vid syntester med sån där tavla och inte heller de andra sakerna man gjorde när man skulle börja övningsköra. Vilken klass är man då?

Enligt syster lump så ligger synkraven för Synkrav A på 1,0 på båda ögonen. Synkrav B på 0,8 på bästa och 0,3 på sämsta allt under det ligger du i Synkrav C och då kan du bli amröj, granatkastarsoldat, bevakning ;). Ska satsa på granatkastare om jag inte passerar för B
Traktor_Gljeen

Du blir ju inte biffig på gymet utan sättet du tränar på... kan bli lika mycket biff hemma dock svårt med sin egna kropp som motvikt.... därimot på gym så kan du välja både mindre och mer i motvikt än du har när du tränar hema, sedan så finns träningshjälpmedlena på gymet till för att nå vissa muskelgrupper bättre, t.ex. så är de svårt att nå lårets fram och baksida samt biceps med bara kroppen som hjälpmedel... sedan att man blir biff på gymet som sagt stämmer inte, kör 40 reps i 4 set och vikter som inte överstiger din egen kroppsvikt så blir du garanterat inte biff utan får en uthåliga muskler så är svåra att nå med bara träning hemma...
rnc
QUOTE (Traktor_Gljeen @ Nov 8 2007, 15:52 ) *

Du blir ju inte biffig på gymet utan sättet du tränar på... kan bli lika mycket biff hemma dock svårt med sin egna kropp som motvikt.... därimot på gym så kan du välja både mindre och mer i motvikt än du har när du tränar hema, sedan så finns träningshjälpmedlena på gymet till för att nå vissa muskelgrupper bättre, t.ex. så är de svårt att nå lårets fram och baksida samt biceps med bara kroppen som hjälpmedel... sedan att man blir biff på gymet som sagt stämmer inte, kör 40 reps i 4 set och vikter som inte överstiger din egen kroppsvikt så blir du garanterat inte biff utan får en uthåliga muskler så är svåra att nå med bara träning hemma...

Jag kanske är vanskapt, men för mig så tar knäböj, stepups, utfall (spec med vikt) ordentligt på hela benmuskulaturen och chins finner jag mycket svårt att inte känna av i armarna och då i synnerhet biceps.
Cesium
QUOTE (Traktor_Gljeen @ Nov 8 2007, 15:52 ) *

Kolla igenom övningarna i länken som jag postade tidigare i tråden, det är väldigt få muskelgrupper(iaf av de man använder) som inte tränas där, lägg sedan till simning och löpning. Sedan finns det ju flera olika sätt att göra situps, armhävnignar osv t.ex. lite sneda situps, smala/breda armhävningar osv.
Traktor_Gljeen
QUOTE (rnc @ Nov 8 2007, 16:49 ) *
Jag kanske är vanskapt, men för mig så tar knäböj, stepups, utfall (spec med vikt) ordentligt på hela benmuskulaturen och chins finner jag mycket svårt att inte känna av i armarna och då i synnerhet biceps.

Specielt med vikt surprise.gif hmm räknas inte de som gym utrustning? Stång? hmm jag har ingen stång hema men vänta, de finns ju på gymet ;) föresten så tar bättre på ryggen och armhävningar-Räckhäv i stång bättre på biceps :P men iaf, man kan få bra mycket effektivare träning med hjälp av gym, och bara för att man gymar behöver inte de betyda att man inte kan springa efter gymet eller någon annan dag... för övrigt tror jag att många har mycket fördomar om själva gymet, när man säger ordet gym så tänker man på stora biffiga killar som käkar testeronhöjande, så kanske det var (för 20 år sedan) idag när man går på gymet så kan man se alla sorters människor, folk som tränar för att bli stora, folk som tränar för att förrebygga skador, folk som tränar för att klara av vardagen, folk som tränar för att stärka upp ngn muskel i kroppen efter en skada, folk som ser tränar för att gå ner i vikt och bli mer fasta i kroppen osv.... Men som sagt inget negativt med att träna hema men man har så mycket mer möjligheter på gymet på styrketräningssätt... bara för att låta mer dryg så ger jag 2 st jämförelser dribble.gif ... gammla människor tycker att gå till bibloteket när dom vill ha fakta är mycket bättre än att söka på internet, vilket tycker du är enklast? eller att skicka email, vafan vad finns posten för? man kan ju skicka brev, båda funkar men vilket är bäst rolleyes.gif ...
inte för att det kanske var allt för stor likhet men man förstår principen banghead.gif
Andreas_901
QUOTE (Polisbil @ Nov 8 2007, 12:14 ) *
QUOTE (Cesium @ Nov 8 2007, 07:44 ) *
Angående syn:

Enligt syster lump så ligger synkraven för Synkrav A på 1,0 på båda ögonen. Synkrav B på 0,8 på bästa och 0,3 på sämsta allt under det ligger du i Synkrav C och då kan du bli amröj, granatkastarsoldat, bevakning ;). Ska satsa på granatkastare om jag inte passerar för B

har varit rätt så inaktiv på denna tråden men e back nu biggrin.gif Jag satsar också på granatkastarsoldat =) har hört att det är en stridande befattning med fysiska utmaningar, vilket är härligt biggrin.gif
rnc
QUOTE (Traktor_Gljeen @ Nov 8 2007, 18:53 ) *
QUOTE (rnc @ Nov 8 2007, 16:49 ) *

Specielt med vikt surprise.gif hmm räknas inte de som gym utrustning? Stång? hmm jag har ingen stång hema men vänta, de finns ju på gymet ;) föresten så tar bättre på ryggen och armhävningar-Räckhäv i stång bättre på biceps :P men iaf, man kan få bra mycket effektivare träning med hjälp av gym, och bara för att man gymar behöver inte de betyda att man inte kan springa efter gymet eller någon annan dag... för övrigt tror jag att många har mycket fördomar om själva gymet, när man säger ordet gym så tänker man på stora biffiga killar som käkar testeronhöjande, så kanske det var (för 20 år sedan) idag när man går på gymet så kan man se alla sorters människor, folk som tränar för att bli stora, folk som tränar för att förrebygga skador, folk som tränar för att klara av vardagen, folk som tränar för att stärka upp ngn muskel i kroppen efter en skada, folk som ser tränar för att gå ner i vikt och bli mer fasta i kroppen osv.... Men som sagt inget negativt med att träna hema men man har så mycket mer möjligheter på gymet på styrketräningssätt... bara för att låta mer dryg så ger jag 2 st jämförelser dribble.gif ... gammla människor tycker att gå till bibloteket när dom vill ha fakta är mycket bättre än att söka på internet, vilket tycker du är enklast? eller att skicka email, vafan vad finns posten för? man kan ju skicka brev, båda funkar men vilket är bäst rolleyes.gif ...
inte för att det kanske var allt för stor likhet men man förstår principen banghead.gif

Vikter kan även vara betongplattor, stenar, stockar. För mig väger då dessa tingestar ofta tillräckligt. Kör hårt på gymmet om det är din grej, men jag kan verkligen inte hålla med dig om vem som representerar fördomarna i den här debatten.
Polisbil
QUOTE (Andreas_901 @ Nov 8 2007, 20:49 ) *
har varit rätt så inaktiv på denna tråden men e back nu biggrin.gif Jag satsar också på granatkastarsoldat =) har hört att det är en stridande befattning med fysiska utmaningar, vilket är härligt biggrin.gif

ÅÅh, härligt, kul om vi en dag skulle hamna i samma pluton ;)

Hoppas dock mest att jag klarar B-kraven, BRUKAR få sämre resultat när jag kollar på en tavla på väggen än när jag var hos optikern för att kolla synen. Blev underkänd på en körskola när jag skulle ta syintyg men godkänd hos optikern pansar2.png
och att tjänsten är fysiskt aktiv är ju inte sämre
Andreas_901
QUOTE (Polisbil @ Nov 9 2007, 17:13 ) *
QUOTE (Andreas_901 @ Nov 8 2007, 20:49 ) *

ÅÅh, härligt, kul om vi en dag skulle hamna i samma pluton ;)

Hoppas dock mest att jag klarar B-kraven, BRUKAR få sämre resultat när jag kollar på en tavla på väggen än när jag var hos optikern för att kolla synen. Blev underkänd på en körskola när jag skulle ta syintyg men godkänd hos optikern pansar2.png
och att tjänsten är fysiskt aktiv är ju inte sämre

ja det kan man alltid hoppas =) vet du någon bra sida där det finns mycket fakta om tjänsten eller så?
Polisbil
QUOTE (Andreas_901 @ Nov 11 2007, 21:12 ) *
vet du någon bra sida där det finns mycket fakta om tjänsten eller så?

Nej, tyvärr. Men har lyckats ta reda på mönstringskraven

GE900 Granatkastarsoldat
Befälslämplighet -
Plikttjänstförmåga 4
Provgrupp 2
Max längd 9
Min längd 2
Muskelstyrka 5
Kondition 5
Syn C
Färgseende 1
Hörsel A
Tjänstbarhet B

Har också fått reda på att GROVT räknat så är en 5-6:a på styrketestet ungefär din egen kroppsvikt.
Andreas_901
QUOTE (Polisbil @ Nov 12 2007, 19:24 ) *
QUOTE (Andreas_901 @ Nov 11 2007, 21:12 ) *
vet du någon bra sida där det finns mycket fakta om tjänsten eller så?

Nej, tyvärr. Men har lyckats ta reda på mönstringskraven

GE900 Granatkastarsoldat
Befälslämplighet -
Plikttjänstförmåga 4
Provgrupp 2
Max längd 9
Min längd 2
Muskelstyrka 5
Kondition 5
Syn C
Färgseende 1
Hörsel A
Tjänstbarhet B

Har också fått reda på att GROVT räknat så är en 5-6:a på styrketestet ungefär din egen kroppsvikt.

Okej.. dom kraven borde jag fixa^^ Är rätt lång med, ca 1,90 så tur att dom tillåter längd 9 ^^
Tror du att du kommer greja detta då? vad bör man säga på mönstringen egentligen om inskrivningsförfattaren säger att man kanske bör bli bevakningssoldat, vilket jag har hört är en risk för oss med syn C ? Räcker det med bara, "jag tror GRK är en bättere tjänst för mig osv?"
Föresten.. vad menas med Provgrupp 2 ?
Polisbil
Ja, hoppas jag grejjar dessa faktiskt, styrka får jag nog öva lite på men konditionen är inga problem smile.gif

Och om man blir förslagen som bevakning så ska jag iallafall säga att jag hört att det är något av en löktjänst och att jag vill göra något som kräver fysiskt aktivitet.
Men om man är bra tränad så tror jag att man kan handplocka lite vad man vill, om jag inte blir GRK ska jag nog ta Amröj. Skulle kunna tänka mig bevakningssoldat fast då vill man ju vara hundförare så man får en trevlig vovve att arbeta med iallafall smile.gif

Provgrupp 2, innebär att du får en 2:a på inskrivningsprovet tror jag.
Andreas_901
QUOTE (Polisbil @ Nov 14 2007, 16:45 ) *
Ja, hoppas jag grejjar dessa faktiskt, styrka får jag nog öva lite på men konditionen är inga problem smile.gif

Och om man blir förslagen som bevakning så ska jag iallafall säga att jag hört att det är något av en löktjänst och att jag vill göra något som kräver fysiskt aktivitet.
Men om man är bra tränad så tror jag att man kan handplocka lite vad man vill, om jag inte blir GRK ska jag nog ta Amröj. Skulle kunna tänka mig bevakningssoldat fast då vill man ju vara hundförare så man får en trevlig vovve att arbeta med iallafall smile.gif

OKEJ det låter bra =) Jag vet inte riktigt vad jag har för 2:a alternativ. Men jag tar vad jag än får, ska vara gald om jag får göra lumpen i dagens läge, men man ahr alltid förhoppningar biggrin.gif
2 på inskrivning verkar vara otroligt lågt.. tror nästan att den 10 årinng hade grejjat det, måste vara något annat, eller ?
Föresten, vart vill du bli placerad ? dom har GRK i skövde och Boden. Boden hade varit trevligt men har inte hört talas så mycket om det i skövde
Polisbil
QUOTE (Andreas_901 @ Nov 14 2007, 16:59 ) *

OKEJ det låter bra =) Jag vet inte riktigt vad jag har för 2:a alternativ. Men jag tar vad jag än får, ska vara gald om jag får göra lumpen i dagens läge, men man ahr alltid förhoppningar biggrin.gif
2 på inskrivning verkar vara otroligt lågt.. tror nästan att den 10 årinng hade grejjat det, måste vara något annat, eller ?
Föresten, vart vill du bli placerad ? dom har GRK i skövde och Boden. Boden hade varit trevligt men har inte hört talas så mycket om det i skövde

Jo en tvåa på provgrupp låter väldigt lågt, men jag vet inte om inskrivningsprovet betygsätts på 1-9 som de andra. Osäker på just detta.
Sen har jag ingen aning var jag vill vara, bor nära Boden och nära hem är ju inte fel men att se en annan stad är samtidigt inte heller fel. Lumpen ser jag som ett litet sätt att byta miljöer litegrann smile.gif

Sen vet jag inte hur min syn kommer se ut på provet vid mönstringen, har genrellt sämre resultat på tavla på väggen än hos en optiker men med min syn idag så passerar jag Synkrav B och då har man ju fler roliga val smile.gif

Men ska börja träna när det blir lite varmare ute. Hur tränar du nu?
Andreas_901
QUOTE (Polisbil @ Nov 14 2007, 22:06 ) *
QUOTE (Andreas_901 @ Nov 14 2007, 16:59 ) *

Jo en tvåa på provgrupp låter väldigt lågt, men jag vet inte om inskrivningsprovet betygsätts på 1-9 som de andra. Osäker på just detta.
Sen har jag ingen aning var jag vill vara, bor nära Boden och nära hem är ju inte fel men att se en annan stad är samtidigt inte heller fel. Lumpen ser jag som ett litet sätt att byta miljöer litegrann smile.gif

Sen vet jag inte hur min syn kommer se ut på provet vid mönstringen, har genrellt sämre resultat på tavla på väggen än hos en optiker men med min syn idag så passerar jag Synkrav B och då har man ju fler roliga val smile.gif

Men ska börja träna när det blir lite varmare ute. Hur tränar du nu?

Min syn är redan körd^^ så det blir syn C men det är inget att gråta över.
Jag tränar för tillfället ingen kondition, endast gym med marklyft,knäböj och andra bra övningar till mönstringen.
Jag har faktist nyss mailat Pliktverket och frågat om jag hade kunnat få reda på mitt mönstringsdatum redan nu för då kan jag veta när det är dags att börja träna på motionscykel. Sedan om jag kommer in tränar jag kondition och marsh ute till inryck.

Hur tränar du då?
Skalman
I-provet är 1-9 som det mesta annat. Att ha en tvåa som minsta tillåtna är inte så konstigt. Det är mig veterligen ganska få befattningar som kräver speciellt högt på i-provet i grunden. Ett lågt resultat medför ju dock att man får svårare att ta sig in.
Andreas_901
QUOTE (Skalman @ Nov 15 2007, 15:01 ) *
I-provet är 1-9 som det mesta annat. Att ha en tvåa som minsta tillåtna är inte så konstigt. Det är mig veterligen ganska få befattningar som kräver speciellt högt på i-provet i grunden. Ett lågt resultat medför ju dock att man får svårare att ta sig in.

Okej det kanske också låter rimligt. Men vad mina polare har fått så är 2 lågt. Men men, tur för mig om jag klarar högre då!
Polisbil
Tränar också gym just nu, nästa år tror jag inte jag ska förlänga mitt gymkort utan köra mycket träning med egna kroppsvikt samt löpträning och springa i backar när snön smält!
Andreas_901
QUOTE (Polisbil @ Nov 15 2007, 23:11 ) *
Tränar också gym just nu, nästa år tror jag inte jag ska förlänga mitt gymkort utan köra mycket träning med egna kroppsvikt samt löpträning och springa i backar när snön smält!

Låter bra, själv gymar man gratis så det är gött =)
Calle90
Tjena alla 90:or...

Här kommer jag med nya nyheter.

Ryktet om att de första 90orna ska mönstra tidigast i oktober nästa år är falskt. surprise.gif

Pliktverket har kontaktas idag och de sade att mönstringen börjar någon gång i januari eller efter den månaden för killar födda 1990.
Cesium
Hur går det med träningen då mina damer och pojkar?
Andreas_901
QUOTE (Cesium @ Dec 5 2007, 21:00 ) *
Hur går det med träningen då mina damer och pojkar?

Ska jag vara helt ärlig har jag inte tränat på 2 veckor nu dry.gif Tänkte först ta en veckas paus för att vila kroppen och så kom slutprov i matte C och sådant, men så dröjde det. Imon ska jag börja igen som vanligt och köra på =D Sedan när vädret blir lite bättre får jag dra igång med löpning eller börja med motionscykel.
Cesium
Vadå vänta på vädret? UT OCH SPRING PÅG! Träningsoverall, underställ(vid -20), vantar, mössa och halsduk så kan jag lova att vädret inte spelar någon som helst roll biggrin.gif

Jag missade sissta rundan på "Grundläggande träningsprogram" så jag ska göra om den sissta veckan. Sedan börja med mer styrka och backträning innan jag går vidare med "vidaregående träningsprogram" smile.gif

7km på en flack bana med grus/asfalt tar mig nu 30:25min och 8km tog 36:18, hade dock lite kvar att ge smile.gif
jenstheaviator
hallå
nu ska även jag ge migi n i den stora världen på soldf Rangern.gif
jag är som många andra på denna tråd född 1990.
jag har siktet inställt på att bli luftburen gruppbefäl i en stridandegrupp.
angående träning så har jag lite att jobba på, men alla tups som jag hitentils har läst verkar bra.
hade tänkt variera träningen mellan gym och löpning.
när jag frågade pliktverket om mönstring för mig, så svarade de att de tror att de blir i sep 2008
jag ska då mönstra i boden, då jag just nu befinner mig i arvidsjaur pga av skola.
anners hör jag till skåne:P

lycka till allihopa banan_rock.gif
Cesium
Woha! Kan man få reda på det nu? biggrin.gif

Exuse me Sir, I gotta use phone rolleyes.gif
jenstheaviator
QUOTE (Cesium @ Dec 11 2007, 07:37 ) *
Woha! Kan man få reda på det nu? biggrin.gif

Exuse me Sir, I gotta use phone rolleyes.gif

jag skickade iväg ett mail till pliktverket, svaret verkade dock lite flummigt, de hade inte riktigt bestämt när, men antagligen i sep 2008 sa de banan_rock.gif

så de e bara till att sätta igång med hårdträningen Rangern.gif
Calle90
När jag ringde pliktverket och sa att jag var född 1990 och fått ett brev där det står att pliktverket planerar att kalla mig till mönstring under 2008 så sa hon bara att det inte gick att svara på när just jag skulle mönstra, utan bara att man får en kallelse en månad innan mönstring.

Så jag tror inte att det inte går att få svar på när man ska få mönstra under 2008. Om någon av er har fått ett specifikt datum eller månad så tycker jag det verkar ganska konstigt...

Hur gick det för dig Cesium? Fick du nåt svar när du ringde?
jenstheaviator
QUOTE (Calle90 @ Dec 11 2007, 13:41 ) *
När jag ringde pliktverket och sa att jag var född 1990 och fått ett brev där det står att pliktverket planerar att kalla mig till mönstring under 2008 så sa hon bara att det inte gick att svara på när just jag skulle mönstra, utan bara att man får en kallelse en månad innan mönstring.

Så jag tror inte att det inte går att få svar på när man ska få mönstra under 2008. Om någon av er har fått ett specifikt datum eller månad så tycker jag det verkar ganska konstigt...

Hur gick det för dig Cesium? Fick du nåt svar när du ringde?

som du antagligen uppmärksammade i mitt föregående inlägg så står där antagligen. där står även att de inte hade bestämt sig än angående hur de ska lägga upp mönstringarna, men, de sa iallafall till mig att det skulle nog bli runt höst.

hoppas detta har rett ut en del saker Rangern.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.