Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstring 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Nyllet
QUOTE (Mustang @ May 6 2008, 21:11 ) *
@Nyllet

Jag har letat på pliktverkets hemsida och googlat lite om det här med besked senast vecka 20. Men jag har inte hittat stället där det står att man får besked i vecka 20. Skulle du kunna länka till källan?

Vad hade du för mönstringsvärden förresten?

Min källa är pliktverket, när jag ringde för att byta byta förstahandsbefattning kort efter mönstringen så passade jag på att fråga när besked kommer, den goa damen jag snackade med sa då att det kommer runt vecka 20.

Mina mönstringsvärden är:

Styrka: 6
Kondition: 7
Befäl: 8
Plikt: 8
Syn, hörsel, färgseende och läkarundersökningen fick jag max på.

Detta skulle, enligt mönstringsförrättaren absolut ta mig in på de befattningarna jag sökte, men sen är det ju pliktverket man pratar med, så det får man väl ta med ett kilo salt wink.gif

Någon som har eller känner nån som har gjort lumpen som skyttegruppbefäl med mina mönstringsvärden?

/Nyllet
Mustang
hur gick det på inskrivningsprovet då?

Jag antar att du sökte skyttegruppsbefäl i första hand?
Nyllet
QUOTE (Mustang @ May 7 2008, 17:38 ) *
hur gick det på inskrivningsprovet då?

Jag antar att du sökte skyttegruppsbefäl i första hand?

Japp, skyttegruppbefäl i första hand. Vad jag fick på inskrivningsprovet vet jag inte, det sa dom inget om.
Skalman
Det står ju i papprena du fick med dig hem med resultaten.
Nyllet
Nope, det skrev de inte i. Inte på den där gröna lappen iallafall.

Någon som vet om mina resultat brukar räcka till skyttegruppbefäl, stridsfordon?

/Nyllet
Andreas_901
hallå där töser =)
Fick äntligen min kallelse från pliktverket. Den 11 juni bär det av till kristianstad för mönstring. SKa börja träna på våran motionscykel till mönstringen eftersom det är det man gör på mönstringen(ska börja springa till inryck) Sedan träna marklyft och andra diverse bra övningar 1-2 gånger i veckan.

Ska sätta mig på cykeln nu banan_rock.gif
Hur går träningen för er nu då?
Razgriz
QUOTE (Andreas_901 @ May 9 2008, 11:44 ) *
Ska sätta mig på cykeln nu banan_rock.gif
Hur går träningen för er nu då?

Det går finfint, all halsfluss och hosta är försvunnen smile.gif har dessutom köpt ett par nya underbara löparskor, får bara hoppas snön i skogen har smält undan snart så man springa där biggrin.gif
Cesium
Nice med cykel. För mig går det fint. Sprang milen på 42:29 igår. Styrkan är lite efter men det går framåt smile.gif
Mustang
Nervositeten börjar fan stiga nu unsure.gif ...vecka 20 börjar snart... hoppas tanten du snackade har rätt om beskedet..

Och förresten Nyllet, har du blivit preliminär placerad som skyttegruppbefäl, stridsfordon så räckte ju dina värden... du blir ju inte preliminärt placerad på en tjänst om du inte uppfyller kraven. Sen om det står sig i konkurresen bland andra mönstrande vet jag inte. Du hade iallfall mycket bra resultat av psykologen.

Jag fick btw en pärm som det stod "min mönstring" på. I den pärmen la dom alla medicinska och fysiska resultat papper, samt papprena om preliminär inskrivning. På de papprena ska de stå vad du fick på inskrivningsprovet. Nån "grön lapp" fick iallfall jag inte..

Vilken mönstringskontor var du på?
Nyllet
QUOTE (Mustang @ May 10 2008, 12:49 ) *
Nervositeten börjar fan stiga nu unsure.gif ...vecka 20 börjar snart... hoppas tanten du snackade har rätt om beskedet..

Och förresten Nyllet, har du blivit preliminär placerad som skyttegruppbefäl, stridsfordon så räckte ju dina värden... du blir ju inte preliminärt placerad på en tjänst om du inte uppfyller kraven. Sen om det står sig i konkurresen bland andra mönstrande vet jag inte. Du hade iallfall mycket bra resultat av psykologen.

Jag fick btw en pärm som det stod "min mönstring" på. I den pärmen la dom alla medicinska och fysiska resultat papper, samt papprena om preliminär inskrivning. På de papprena ska de stå vad du fick på inskrivningsprovet. Nån "grön lapp" fick iallfall jag inte..

Vilken mönstringskontor var du på?

Joo, jag vet att de räcker för befattningen. Men det är ju inte säkert att de räcker i konkurrensen. Mönstringsförrättaren sa att jag lätt skulle få befattningen, men Pliktverket brukar ju ofta tala ur skägget, verkar det som.

Pärmen fick jag också. Den gröna lappen jag mummlar om sitter fast tejpad på pärmen. Där skrev sjuksköterskan och läkaren o all annan personal resultaten man fick på testerna. Men inskrivningsprovet skrevs inte i av någon anledning. Vem är det som använder sig av resultatet på inskrivningsprovet förresten? Är det psykologen?

Jag mönstrade i Göteborg.

/Nyllet

EDIT: Hoppas också att damen har rätt unsure.gif
MatsLennarth
Provet används precis som vilket annat resultat som helst. För att bli befälsklassad behöver man en sexa eller mer, tror jag. PB är nog sju eller mer.
Timmi
6a är minimum för befälstjänster. I alla fall när jag mönstrade förra året, frågade nämligen psykologen om det innan jag fått veta resultatet, då kunde jag bli GB med min 6a så det MatsLennarth skriver låter ju inte helt omöjligt.
Mustang
Jag måste nog säga emot er där Timmi och matslennarth, angående befälskraven.

Jag citerar en kille som berättar om sin mönstring 2005:

"Efter uppropet och en dålig film om muskelstyrkeprovet var det dags för inskrivningsprovet. Det var skumt och jobbigt, speciellt synonymerna och motsatsorden. Sen kom det ju en hel del bilder med text till som t.ex. "Om åke kastar en sten ut från hissen, vilken hamnar först på marken? Sten A, B eller C?" Fick en 5a där."

Lägg märke till att han skriver att han fick en 5:a på I-provet

Vidare skriver han:

"Psykologen sa åt mig att jag skulle gå ner och cyckla, påvägen dit kom en inskrivningsförättare mig i armen och sa att jag inte alls skulle cyckla för att det var "ingen idé" och "onödigt". Så jag lunkade tyst med honom in på hans rum, där kom vi fram till att jag skulle bli preliminärt som Flygbassäkgruppchef på F17."

Lägg här märke till att han skriver att han blev preliminärt placerad som flygbassäkGRUPPCHEF.

Detta tycker jag bevisar att man kan bli befäl/chef med mindre än en 6:a på inskrivningsprovet.

Och som ett extra argument kan jag tillägga att min polare fick en 5:a på inskrivningen och han blev preliminärt placerade som pjäsGRUPPBEFÄL.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte att pliktverket preliminärplacerar folk på befälstjänster om de inte är "kvalificerade".
Nyllet
QUOTE (MatsLennarth @ May 10 2008, 16:19 ) *
Provet används precis som vilket annat resultat som helst. För att bli befälsklassad behöver man en sexa eller mer, tror jag. PB är nog sju eller mer.

Fan nu blir jag ju orolig när du skriver sådär. Tänk om man har ett as kasst resultat på inskrivningsprovet. Det borde ju påverka chansen att få tjänsten. Även om man har en GB-tjänst. Eller? Används det betyget i själva urvalet?

/Nyllet
Skalman
QUOTE (Nyllet @ May 10 2008, 22:00 ) *

Fan nu blir jag ju orolig när du skriver sådär. Tänk om man har ett as kasst resultat på inskrivningsprovet. Det borde ju påverka chansen att få tjänsten. Även om man har en GB-tjänst. Eller? Används det betyget i själva urvalet?

/Nyllet

Ja, det används i själva urvalet. Ju högre på i-provet, desto större chans att komma in, precis som med alla andra mönstringsvärden. Det är klart, på vissa befattningar väger det ju olika tungt, men på till exempel MP-befattningar så ligger det relativt högt, för du måste klara av juridiken (jag tror inte det var någon på min pluton som hade mindre än en sexa i alla fall, kan ha funnits några femmor). Personligen har jag för mig att vad gäller befälsklassningen psykologen gör så räcker en femma för att uppfylla minimikraven för några tjänster (dvs. det är den lägsta siffran för att bli befälsklassad) men det är inget jag vet utan något jag har för mig. Att däremot bli befäl med en femma i befälslämplighet tror jag inte det är så speciellt stor chans för, och intuitionen säger mig att bra resultat på i-provet nog är att rekommendera om man vill bli befäl och en vild gissning där är att det nog krävs minst en femma där också för att bli befälsklassad.
Marie_
Till Mustang:
Du vet väl att mönstringsförrättaren kan höja ett värde genom bara ett klick med musen? Så han kan mycket väl höjt upp den där femman till en sexa och personen i fråga hade tillräckligt bra resultat hos psykologen för att kunna få en gruppbefälsbefattning (måste ha femmor hos psykologen då).

Själv fick jag mitt styrkeresultat upphöjt från 4 till 5 just för att det krävdes en 5:a för en tjänst som jag var intresserad av (de andra kraven för den tjänsten hade jag klarat mer än väl).

Så det kan ju faktiskt stämma det där med att man ska ha minst en sexa på intelligenstestet för att få en gruppbefälstjänst.

(Ps. På papprena jag fick hem med alla resultat står det fortfarande en fyra. Det var mönstringsförrättaren personligen som sa att han höjde siffran.)
Marie_
"Att däremot bli befäl med en femma i befälslämplighet tror jag inte det är så speciellt stor chans för"'

Själv fick jag femmor hos psykologen och är nu inskriven som gruppchef. (Fick först befattningen skyttegruppbefäl med endast femmor men bytte sedan till Bevakningsgruppchef Beriden Högvakt.) Så man kan absolut bli gruppchef med bara femmor. Vet även andra som blivit det.

(Om jag sen efter inryck blir gruppchef eller inte det vet jag inte förrens då, eftersom Livgardet sätter befattningarna först efter GSU:n. Men det tycker jag inte hör hit tongue.gif )
MatsLennarth

/Nyllet

Klart det används? Man gör ju inte ett test för skojs skull?!

Rätt man på rätt plats är det som gäller, har du inte tillräckligt så blir du i de flesta fallen inte placerad på befälstjänst. Nu finns det tydligen undantag, men de är just undantag. Om man dessutom ska stå sig i den hårda konkurrens som gäller nuförtiden bör man ligga en bra bit över gränsen.
Hannes
QUOTE (Marie_ @ May 10 2008, 22:32 ) *
Till Mustang:
Du vet väl att mönstringsförrättaren kan höja ett värde genom bara ett klick med musen? Så han kan mycket väl höjt upp den där femman till en sexa och personen i fråga hade tillräckligt bra resultat hos psykologen för att kunna få en gruppbefälsbefattning (måste ha femmor hos psykologen då).

Så sant så, en kompis fick enligt honom sina sexa (tror jag) upphöjt till en åtta då han "gjort provet snabbt", vilket jag förövrigt blev lite småsur över då jag gjort klart det tio minuter innan honom.

QUOTE (MatsLennarth @ May 10 2008, 22:56 ) *

Rätt man på rätt plats är det som gäller, har du inte tillräckligt så blir du i de flesta fallen inte placerad på befälstjänst. Nu finns det tydligen undantag, men de är just undantag. Om man dessutom ska stå sig i den hårda konkurrens som gäller nuförtiden bör man ligga en bra bit över gränsen.

Dock så ska tillägas att psykologen spelar stor roll i vilken befälslämplighet man får, att ha varit med i elevråd, varit lagkapten i fotbollslaget eller liknande ger tydligen stora pluspoäng.
Nyllet

/Nyllet

Om du läser ordentligt så frågar jag om betyget används i urvalet. Det skulle mycket väl kunna vara så att psykologen endast använder det under sin betygssättning.
MatsLennarth
QUOTE (Nyllet @ May 11 2008, 00:49 ) *
Om du läser ordentligt så frågar jag om betyget används i urvalet. Det skulle mycket väl kunna vara så att psykologen endast använder det under sin betygssättning.

Psykologen ger dig två betyg baserade på psykologintervjun.

Datortestet är ett helt annat betyg, där det bara är din egen intelligens som spelar roll.

Ja, betyget används i urvalet.
os frontale
QUOTE (Mustang @ May 10 2008, 21:32 ) *
Lägg här märke till att han skriver att han blev preliminärt placerad som flygbassäkGRUPPCHEF.

Detta tycker jag bevisar att man kan bli befäl/chef med mindre än en 6:a på inskrivningsprovet.

Och som ett extra argument kan jag tillägga att min polare fick en 5:a på inskrivningen och han blev preliminärt placerade som pjäsGRUPPBEFÄL.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte att pliktverket preliminärplacerar folk på befälstjänster om de inte är "kvalificerade".

"Gruppbefäl" eller "Gruppchef" är oftast vanlig soldat av någon anledning..
På K4 i Arvidsjaur fanns förut "Jägarkompanibefäl" och "Jägargruppbefäl", där gruppbefälen är soldater och KB är gruppchefer.. mellow.gif
Mustang
Jag måste erkänna att jag inte är helt insatt i vad KB och allt sånt där betyder.

En sak jag vet är dock att om man till exempel blir stridsfordonsbefäl, så betyder det att man bara är befäl över det stridsfordonet, och stridsfordonets besättning, alltså att man blir VAGNSCHEF. Man är alltså inget gruppbefäl i den bemärkelsen. Stämmer inte det?

Jag frågade förresten min polare (han som blev pjäsgruppbefäl i första handsval) vad han fick hos psykologen, och han fick 7 i befälslämplighet.

Ett väldigt enkelt sätt att få reda på de exakta kraven för olika tjänster är att fråga de personer som arbetar som skolinformatörer på www.lumpen.nu/luckan.
Där finns ett forum, och i det forumet finns en tråd där man kan fråga vilka krav som gäller för olika tjänster.

Dom tjejerna och killarna har tillgång till pliktverkets exakta krav för de olika tjänster. Dock måste man bli medlem på luckan först, och det är inte jag.

Om någon här på forumet är medlem där så kan väl han/hon fråga vilka krav som gäller för skyttegruppbefäl-stridsfordon ,pjäsgruppbefäl och stridsfordonsbefäl, så att man kan få svart på vitt.
Nyllet
QUOTE (Mustang @ May 11 2008, 10:58 ) *
Jag måste erkänna att jag inte är helt insatt i vad KB och allt sånt där betyder.

En sak jag vet är dock att om man till exempel blir stridsfordonsbefäl, så betyder det att man bara är befäl över det stridsfordonet, och stridsfordonets besättning, alltså att man blir VAGNSCHEF. Man är alltså inget gruppbefäl i den bemärkelsen. Stämmer inte det?

Jag frågade förresten min polare (han som blev pjäsgruppbefäl i första handsval) vad han fick hos psykologen, och han fick 7 i befälslämplighet.

Ett väldigt enkelt sätt att få reda på de exakta kraven för olika tjänster är att fråga de personer som arbetar som skolinformatörer på www.lumpen.nu/luckan.
Där finns ett forum, och i det forumet finns en tråd där man kan fråga vilka krav som gäller för olika tjänster.

Dom tjejerna och killarna har tillgång till pliktverkets exakta krav för de olika tjänster. Dock måste man bli medlem på luckan först, och det är inte jag.

Om någon här på forumet är medlem där så kan väl han/hon fråga vilka krav som gäller för skyttegruppbefäl-stridsfordon ,pjäsgruppbefäl och stridsfordonsbefäl, så att man kan få svart på vitt.

Jag är somsagt preliminärplacerad som skyttegruppbefäl, stridsfordon i förstahansval. Sen har jag stridsfordonbefäl i andra hand. Så mina värden kan du med all säkerhet ha iallafall wink.gif

Det där med vagnschef som stridsfordonbefäl. Enligt mönstringsförrättaren jag hade så blir man vagnschef på något av försvarsmaktens fordon, alltså allt från stridsvagn till pansarfordon av de olika slagen. Men enligt någon här på forumet så är det stridsfordonsplutonbefäl som blir vagnschefer. Och stridsfordonsbefäl blir typ skytt/förare. Vad då befattningen skytt/förare stridsfordon då gör har jag inte en aning om. biggrin.gif

Någon som har bra koll får gärna upplysa även mig om detta.

/Nyllet
Hedin

KB kan du släppa direkt, det är avskaffat sedan ett par år tillbaka. De befälskategorier som finns är PB och GB. Och vad de betyder kan du läsa om i den här tråden

En vagn = en grupp. Med andra ord är vagnchefen också gruppchef. Så jo, vagnchefen är minst GB. På strv, strf och lvkv är vagnchefen PB-uttagen.

Det där med vagnschef som stridsfordonbefäl. Enligt mönstringsförrättaren jag hade så blir man vagnschef på något av försvarsmaktens fordon, alltså allt från stridsvagn till pansarfordon av de olika slagen. Men enligt någon här på forumet så är det stridsfordonsplutonbefäl som blir vagnschefer. Och stridsfordonsbefäl blir typ skytt/förare. Vad då befattningen skytt/förare stridsfordon då gör har jag inte en aning om. biggrin.gif

/Nyllet
Är du stridsfordonsbefäl kommer du inte att bli vagnchef på en 122:a eller 90:a, för att bli det måste du vara plutonbefälsuttagen. Däremot kan du som stridsfordonsbefäl bli vagnchef på en bv206 eller någon form av pansarterrängbil (säkert andra fordon också).
Mustang
Ok, tråkigt att höra att det inte gå att bli vagnschef på 90:an eller 122:an för de som sökt tjänsten, kan tänka mig att dom känner sig rätt lurade...

Kan man bli förare eller skytt på något av de fordonen om man är stridsfordonsbefäl då?

Det här du skrev om vagnschef och gruppbefäl då.
Innebär det att om du blir placerad som stridsfordonsbefäl, så är man utöver att vara befäl över stridsfordonet också gruppbefäl i andra moment man genomför?

Det var jäkligt krångligt det hära...

En kille som berrättar om sin tid i lumpen på lumpen.nu skriver iaf så här om sin tjänst:

"Mitt namn är ...... och jag är 20 år och kommer från Eksjö i Småland. Jag gjorde lumpen som stridsfordonsbefäl och fick tjänsten "Vagnchef Sjukvårdstransport/BV 206".
Sköldberg
QUOTE (Hannes @ May 11 2008, 00:13 ) *
Dock så ska tillägas att psykologen spelar stor roll i vilken befälslämplighet man får, att ha varit med i elevråd, varit lagkapten i fotbollslaget eller liknande ger tydligen stora pluspoäng.

I sådana fall var jag riktigt genomusel i övrigt, för min roll som lagkapten verkade inte imponera ett dugg på min hjärnskrynklare Malajn.gif
Hedin
QUOTE (Mustang @ May 11 2008, 12:28 ) *
Ok, tråkigt att höra att det inte gå att bli vagnschef på 90:an eller 122:an för de som sökt tjänsten, kan tänka mig att dom känner sig rätt lurade...

Kan man bli förare eller skytt på något av de fordonen om man är stridsfordonsbefäl då?

Innebär det att om du blir placerad som stridsfordonsbefäl, så är man utöver att vara befäl över stridsfordonet också gruppbefäl i andra moment man genomför?

En kille som berrättar om sin tid i lumpen på lumpen.nu skriver iaf så här om sin tjänst:

"Mitt namn är ...... och jag är 20 år och kommer från Eksjö i Småland. Jag gjorde lumpen som stridsfordonsbefäl och fick tjänsten "Vagnchef Sjukvårdstransport/BV 206".

Jag tror, med betoning på tror, att man som stridsfordonsbefäl inte kan bli förare/skytt på en strv eller strf. Och visst är det tråkigt när man på pliktverket sitter och lovar saker man inte kan hålla.

Stridsfordonsbefäl är ingen tjänst i sig, det är mer ett samlingsnamn på tjänster som du har kvalificerat dig för. Exempel på en sån tjänst du har kvalificerat dig är till exempel vagnchef på sjukvårdstransport. De kan använda sig av både bandvagnar och pansarterrängbilar. Sedan finns det massa tjänster som har med pansarterrängbilar; radiolänk osv. Jag är inte så väl insatt att jag kan redogöra för precis alla fordon och vad de har för uppgifter som man kan bli placerad på. Men är du vagnchef i en bandvagn eller pansarterrängbil så är du chef över fordonet och föraren, ofta transporterar ni en grupp därbak, till exempel en sjukvårdsgrupp, radiolänkgrupp, sambandgrupp osv. Det är bland annat din uppgift att som vagnchef samarbeta med chefen för gruppen ni transporterar. Utöver själva vagnstjänsten är man som befäl alltid i tjänst vid förläggning vård av vagnen och så vidare. När man är på kasern kan du få uppgifter som att leda ner truppen till tvättbytet, säga till Svensson att bädda sin säng bättre... sånna småsaker. Så att vara stridsfordonsbefäl/vagnchef är mer än bara själva vagnstjänsten.

Ja visst är det krångligt, i min befattningsbeskrivning ifrån Pliktverket stod det att jag skulle föra befäl över 40 personer med lvrobotar och radarsystem. När jag senare gör min egna research kommer jag fram till att jag kommer bli vagnchef/stridsledare på Lvkv90. Men när jag kommer till förbandet för vi reda på att det finns ytterligare två tjänster som jag kunde söka. Det som jag fick på papper skillde sig alltså ljusår ifrån vad jag till slut blev.
Andreas_901
QUOTE (Hannes @ May 10 2008, 23:13 ) *
QUOTE (Marie_ @ May 10 2008, 22:32 ) *
Till Mustang:

Så sant så, en kompis fick enligt honom sina sexa (tror jag) upphöjt till en åtta då han "gjort provet snabbt", vilket jag förövrigt blev lite småsur över då jag gjort klart det tio minuter innan honom.

Det stämmer att den kan höjas! En i min klass fick en 3:a på inskrivningen och efter dom hade kollat på hans grundskolebetyg blev det en 4:a. Inte så super resultat men ändå bättre xD
Nyllet
QUOTE (Hedin @ May 11 2008, 14:23 ) *
QUOTE (Mustang @ May 11 2008, 12:28 ) *

Jag tror, med betoning på tror, att man som stridsfordonsbefäl inte kan bli förare/skytt på en strv eller strf. Och visst är det tråkigt när man på pliktverket sitter och lovar saker man inte kan hålla.

Stridsfordonsbefäl är ingen tjänst i sig, det är mer ett samlingsnamn på tjänster som du har kvalificerat dig för. Exempel på en sån tjänst du har kvalificerat dig är till exempel vagnchef på sjukvårdstransport. De kan använda sig av både bandvagnar och pansarterrängbilar. Sedan finns det massa tjänster som har med pansarterrängbilar; radiolänk osv. Jag är inte så väl insatt att jag kan redogöra för precis alla fordon och vad de har för uppgifter som man kan bli placerad på. Men är du vagnchef i en bandvagn eller pansarterrängbil så är du chef över fordonet och föraren, ofta transporterar ni en grupp därbak, till exempel en sjukvårdsgrupp, radiolänkgrupp, sambandgrupp osv. Det är bland annat din uppgift att som vagnchef samarbeta med chefen för gruppen ni transporterar. Utöver själva vagnstjänsten är man som befäl alltid i tjänst vid förläggning vård av vagnen och så vidare. När man är på kasern kan du få uppgifter som att leda ner truppen till tvättbytet, säga till Svensson att bädda sin säng bättre... sånna småsaker. Så att vara stridsfordonsbefäl/vagnchef är mer än bara själva vagnstjänsten.

Ja visst är det krångligt, i min befattningsbeskrivning ifrån Pliktverket stod det att jag skulle föra befäl över 40 personer med lvrobotar och radarsystem. När jag senare gör min egna research kommer jag fram till att jag kommer bli vagnchef/stridsledare på Lvkv90. Men när jag kommer till förbandet för vi reda på att det finns ytterligare två tjänster som jag kunde söka. Det som jag fick på papper skillde sig alltså ljusår ifrån vad jag till slut blev.

Jag är övertygad om att det du skriver stämmer. Men något jag inte förstår är varför Pliktverket och Försvarsmakten inte kan vara seriösa nog att döpa befattningen pansarfordonsbefäl eller något istället för stridsfordonsbefäl. Eftersom att man ändå inte kommer i närheten av ett stridsfordon. Men iofs, det är väl därför folk söker tjänsten, för att de vill basa i en 122:a eller en 90:a. Iallafall jag tycker att det är lite taskigt mot de blivande värnpliktiga.
Marie_
Mustang:
Kollade runt lite på Luckan efter de befattningarna du ville veta kraven på. Hittade dock bara dessa:

Mönstringskraven för GC800 Stridsfordonsgruppbefäl:
Befälslämplighet: 5
Plikttjänstförmåga: 6
Inskrivningsprov: 5
Styrka: 3
Kondition: 5
Syn: A

Mönstringskraven för GC700 Stridsfordonsplutonbefäl:
Befälslämplighet: 6
Inskrivningsprov: 6
Kondition: 4

Hoppas det kan hjälpa något.

Ett tips är att bli medlem på Luckan, det tar ju inte särskilt lång tid och det är garanterat värt det! Man lär sig mycket bara av att sitta och läsa lite bland trådarna i forumet.
Nyllet
QUOTE (Marie_ @ May 11 2008, 19:02 ) *
Mustang:
Kollade runt lite på Luckan efter de befattningarna du ville veta kraven på. Hittade dock bara dessa:

Mönstringskraven för GC800 Stridsfordonsgruppbefäl:
Befälslämplighet: 5
Inskrivningsprov: 5
Kondition: 5

Mönstringskraven för GC700 Stridsfordonsplutonbefäl:
Befälslämplighet: 6
Inskrivningsprov: 6
Kondition: 4

Hoppas det kan hjälpa något.

Ett tips är att bli medlem på Luckan, det tar ju inte särskilt lång tid och det är garanterat värt det! Man lär sig mycket bara av att sitta och läsa lite bland trådarna i forumet.

Vart på luckan hittade du de uppgifterna? Finns det uppgifter om fler befattningar på samma ställe?
Marie_
Jodå, det finns hur många som helst i den tråden.

Forum --> Frågeforum --> Fråga om lumpen --> Krav för befattningar.
Mustang
Tack Marie!
Det var intressant att få veta de där kraven.

smile.gif
JoelFfs
Mönstra i Gbg igår/idag

Befälslämplighet: 8
Plikttjänstförmåga: 8
Inskrivningsprov: 7
Styrka: 9 (1013 Newton, var tydligen ovanligt bra rolleyes.gif )
Kondition: 7 (10 sek från 8 så stoppa hon mig mellow.gif grymt jävla besviken på mig själv iaf, för mkt gymmuskler banghead.gif )
Syn, hörsel, hälsa etc: perfekt
Jägartest: godkänt

Preliminärt inskriven som jägarspecialist på AJB och har sökt FJS. Av någon anledning fanns det inga befälstjänster på varken AJB eller LBB? Så enligt min inskrivningsförrättare kommer jag få svårt att komma in som jägarspecialist då han tyckte jag var "överkvalificerad" iom mina resultat på befälslämplighet och inskrivningsprovet. Han sa att jag skulle få svårt att inställa mig som "vanlig" specialist och ville att jag istället sökte diverse befälstjänster på andra förband. Bl.a. MP/säk-gruppbefäl som är mitt tredje val. Jag skulle visst automatiskt få ett "minus" i AJB:s uttagningssystem tack vare resultaten, någon som vet om det är såhär? Vore så jävla surt då jag inte skulle ha några problem att lyda order. Ska visserligen satsa helhjärtat på FJS men endå!

Edit: En sak till, är det nytt att man bara får skicka SANS till en av FJS, KJS och FBJS?

Mvh
Rangern.gif
MatsLennarth
QUOTE (JoelFfs @ May 13 2008, 18:00 ) *
Mönstra i Gbg igår/idag

Kondition: 7 (10 sek från 8 så stoppa hon mig mellow.gif grymt jävla besviken på mig själv iaf, för mkt gymmuskler banghead.gif )

Preliminärt inskriven som jägarspecialist på AJB och har sökt FJS. Av någon anledning fanns det inga befälstjänster på varken AJB eller LBB? Så enligt min inskrivningsförrättare kommer jag få svårt att komma in som jägarspecialist då han tyckte jag var "överkvalificerad" iom mina resultat på befälslämplighet och inskrivningsprovet. Han sa att jag skulle få svårt att inställa mig som "vanlig" specialist och ville att jag istället sökte diverse befälstjänster på andra förband. Bl.a. MP/säk-gruppbefäl som är mitt tredje val. Jag skulle visst automatiskt få ett "minus" i AJB:s uttagningssystem tack vare resultaten, någon som vet om det är såhär? Vore så jävla surt då jag inte skulle ha några problem att lyda order. Ska visserligen satsa helhjärtat på FJS men endå!

Edit: En sak till, är det nytt att man bara får skicka SANS till en av FJS, KJS och FBJS?

Mvh
Rangern.gif

Det där med AJBs uttagningssystem låter mycket osannolikt. Frågan är om AJB ens finns kvar när du rycker in (fast det diskuteras inte här).

PB på AJB har inryckning i april -09, med tillhörande förstegsutbildning. Då går du fortfarande i skolan, vilket leder till att det är 89:or som rycker in då. Ditt inryck blir i juli -09 (tror jag), ett inryck för enbart specialister.

Så här har det sett ut på AJB under de senaste kullarna. Pratade dock med en mönstringsförrättare igår, som sa att han hade fått vibbar på att det inte skulle bli några 15 månaders utbildningar i hela FM. Det skulle i sådana fall ändra läget.

På LBB tror jag att samtliga rycker in som luftburna soldater och de lämpligaste väljs sedan ut. Det är dock märkligt det han säger, eftersom det föregående kull var några PB- och GB uttagna vid mönstringen. Detta spelar dock märkvärd roll under själva lumpartiden, utan de brukar som sagt väljas ut senare.

Man har bara kunnat göra en SANS sedan en ganska lång tid, i alla fall 1,5 år.
Andreas_901
Jag har en liten fråga, har surfat runt och läst om olika tjänster och hittade Amfibietekniker. Kan någon försöka leta upp kraven för detta? vill även ha med MAX längd. En av min kompisar var för lång för marinen tydligen, och är själv rätt lång!
Fristedt
Mönstrat i Kristianstad idag, här kommer mina resultat:
Muskelstyrka 8
Cykel 9
Hörsel: A
Syn: C tveka.gif
Färgseende: 0 fel
Inskrivningsprov: 8
Befälslämplighet: 7
Plikttjänstförmåga: 7

Synen som ställer till det för mig, har inga glasögon och pliktverket lyckades inte korrigera den till 1,0. Gäller bara mitt vänstra öga. Nu blir det att skaffa en tid hos en riktig optiker och leta upp en metod för att korrigera:) Överväger att operera ögat med laser också, då är det LASEK som är godkännt av FM va?
Blev inskriven som Pjäsplutonbefäl nu, men sa till förättaren att sätta ett minus på det eftersom jag blev så besviken att jag inte kunde få en stridande tjänst. Hur stor är risken att dom kallar in mig iaf?
fossman
hur funkar det med färgseendet? har fruktansvärt dåligt färgseende, gjorde en sådan i skolan och fick noll rätt.
Marie_
Färgseende testet är väldigt simpelt. De har en bok med tio sidor. På varje sida finns en massa "bollar" i olika färger varav en färg utgör en siffra. På varje sida är det olika färger och din uppgift är att tala om vilken siffra som finns på vaje sida.
Cesium
Mönstra i Gbg igår/idag

Mvh
Rangern.gif

Vackert! biggrin.gif

Får man fråga hur du tränar? Och hur ofta etc.
JoelFfs
QUOTE (Cesium @ May 14 2008, 07:23 ) *
Mönstra i Gbg igår/idag

Mvh
Rangern.gif

Vackert! biggrin.gif

Får man fråga hur du tränar? Och hur ofta etc.

Tack smile.gif

Javisst. Har varit alldeles för mkt gym och för lite kondis. Men varje vecka består av 4-5 gympass(mest medeltungt), 2 pass MMA(bra för uthålligheten) och 1-2 löp- eller cykelpass. Och den lilla konditionsträningen har bara vart senaste typ 5 veckorna för mönstringens skull. Men detta blir det ändring på framöver! Rangern.gif
fossman
QUOTE (Marie_ @ May 13 2008, 20:43 ) *
Färgseende testet är väldigt simpelt. De har en bok med tio sidor. På varje sida finns en massa "bollar" i olika färger varav en färg utgör en siffra. På varje sida är det olika färger och din uppgift är att tala om vilken siffra som finns på vaje sida.

tack för inlägget men jag förstår hur man gör det :P det jag undrade(kanske var otydlig) är hur det påverkar tjänsterna? finns det någon tjänst där färgseendet inte spelar någon roll?
Mustang
QUOTE (Fristedt @ May 13 2008, 20:18 ) *
Blev inskriven som Pjäsplutonbefäl nu, men sa till förättaren att sätta ett minus på det eftersom jag blev så besviken att jag inte kunde få en stridande tjänst. Hur stor är risken att dom kallar in mig iaf?

Vad är det för fel på pjäsplutonsbefäl? Var glad om du får göra lumpen överhuvudtaget... camo.gif

nej men jag förstår att du kanske vill ha en mer stridande befattning, men i dessa tider kan man ju inte va särskilt kräsen när det gäller befattningar.

En annan skulle bli överlycklig om man ens får göra som typ stabsassistent eller nån annan "löktjänst". Men man hoppas naturligtvis på nåt roligare...
JoelFfs
QUOTE (MatsLennarth @ May 13 2008, 18:17 ) *
Mönstra i Gbg igår/idag

Mvh
Rangern.gif

Det där med AJBs uttagningssystem låter mycket osannolikt. Frågan är om AJB ens finns kvar när du rycker in (fast det diskuteras inte här).

PB på AJB har inryckning i april -09, med tillhörande förstegsutbildning. Då går du fortfarande i skolan, vilket leder till att det är 89:or som rycker in då. Ditt inryck blir i juli -09 (tror jag), ett inryck för enbart specialister.

Så här har det sett ut på AJB under de senaste kullarna. Pratade dock med en mönstringsförrättare igår, som sa att han hade fått vibbar på att det inte skulle bli några 15 månaders utbildningar i hela FM. Det skulle i sådana fall ändra läget.

På LBB tror jag att samtliga rycker in som luftburna soldater och de lämpligaste väljs sedan ut. Det är dock märkligt det han säger, eftersom det föregående kull var några PB- och GB uttagna vid mönstringen. Detta spelar dock märkvärd roll under själva lumpartiden, utan de brukar som sagt väljas ut senare.

Man har bara kunnat göra en SANS sedan en ganska lång tid, i alla fall 1,5 år.

Ah men om det bara är PB som rycker in i april så måste väl GB väljas ut från specialisterna ungefär som i LBB då? Och då kan väl inte bra befälslämplighet vara ett minus? smile.gif
MatsLennarth
QUOTE (JoelFfs @ May 14 2008, 16:39 ) *
Ah men om det bara är PB som rycker in i april så måste väl GB väljas ut från specialisterna ungefär som i LBB då? Och då kan väl inte bra befälslämplighet vara ett minus? smile.gif

Äpplen och päron är inte samma sak.

LBB har inga 15-månaders-tjänster. De har inte samma system som uppe på AJB. Jag vet inte riktigt hur det funkar där som sagt, men vad jag har hört så går samtliga som specialister under 10 månaders värnplikt, och får eventuellt bli gruppchefer under T3.

AJB: PB har MAXIMALT befälet över en grupp, GB har en roll i gruppen precis som specialisterna. GB blir alltså inte gruppchefer, utan nöjer sig med en basse-befattning.

Får man fråga om du fick reda på när nästa inryck på FJS var?
JoelFfs
QUOTE (MatsLennarth @ May 14 2008, 16:42 ) *

LBB har inga 15-månaders-tjänster. De har inte samma system som uppe på AJB. Jag vet inte riktigt hur det funkar där som sagt, men vad jag har hört så går samtliga som specialister under 10 månaders värnplikt, och får eventuellt bli gruppchefer under T3.

AJB: PB har MAXIMALT befälet över en grupp, GB har en roll i gruppen precis som specialisterna. GB blir alltså inte gruppchefer, utan nöjer sig med en basse-befattning.

Aha det hade jag ingen aning om!
Yes, inskrivningsförrättaren (som enligt en annan kille också jobbade för FJS och jag fick samma intryck) sa att 2009 års inryck skulle ske i augusti.
Eaglet
QUOTE (JoelFfs @ May 14 2008, 17:42 ) *

Yes, inskrivningsförrättaren (som enligt en annan kille också jobbade för FJS och jag fick samma intryck) sa att 2009 års inryck skulle ske i augusti.

Detta är vad jag också har hört. Jag pratade med Pliktverket idag och frågade angående om man i dagsläget kan söka FJS och han menade att det inte var möjligt, eftersom de inte har fått information om när nästa extramönstring är. Jag tycker det låter lite konstigt? Är det någon här som nyligen gjort SANS till FJS?
JoelFfs
QUOTE (Eaglet @ May 14 2008, 20:15 ) *
QUOTE (JoelFfs @ May 14 2008, 17:42 ) *

Detta är vad jag också har hört. Jag pratade med Pliktverket idag och frågade angående om man i dagsläget kan söka FJS och han menade att det inte var möjligt, eftersom de inte har fått information om när nästa extramönstring är. Jag tycker det låter lite konstigt? Är det någon här som nyligen gjort SANS till FJS?

Jag gjorde det i tisdags. Enligt min inskrivningsförrättare så skulle det extramönstras i april/maj 09. GoGo PV..
Eaglet
Ålrajt. PV har väl dock aldrig varit kända för att vara konsekventa. Var mönstrade du?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.