Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstring 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Calle90
Exakt vad gör man hos sjuksköterskan och doktorn på mönstringen?
Vad är det dom undersöker egentligen?

Har hört att vissa bara får komma in till läkaren, snacka lite om hälsodeklarationen och sen gå typ.

mellow.gif
MatsLennarth
QUOTE (Calle90 @ Feb 14 2008, 15:50 ) *

Har hört att vissa bara får komma in till läkaren, snacka lite om hälsodeklarationen och sen gå typ.

mellow.gif

De undersöker din kropp; rygg, knän och leder m.m. Man får också prata om ev. allergier och andra problem.
MatsLennarth
Två är bättre än en... eller?
Calle90
QUOTE (MatsLennarth @ Feb 14 2008, 17:08 ) *

mellow.gif

De undersöker din kropp; rygg, knän och leder m.m. Man får också prata om ev. allergier och andra problem.

Ok, hur kan man undersöka knäna? mellow.gif
Born
QUOTE (Calle90 @ Feb 14 2008, 19:03 ) *
QUOTE (MatsLennarth @ Feb 14 2008, 17:08 ) *

mellow.gif

Ok, hur kan man undersöka knäna? mellow.gif

Tex genom jägartest, böja, klämma och känna. Dessutom ingår knä och leder i hälsodeklarationen som man ska fylla i sanningsenligt.
J.Nilsson
När jag var hos läkaren så klämde han lite på mina kärlekshandtag och lyssnade på mitt hjärta och rygg Malajn.gif
Sen så fick jag ta av byxorna så började han vrida och greja med mina ben...

Men de kollar även EKG och blodtryck och synen och hörsel.
Calle90
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 14 2008, 20:24 ) *
När jag var hos läkaren så klämde han lite på mina kärlekshandtag och lyssnade på mitt hjärta och rygg Malajn.gif

Haha, klämde han på fläsket asså?
(skämt åsido)

Aldrig hört att han har kollat på benen sådär noga dock, hade du fyllt i att du hade besvär med dem eller nåt, i hälsodeklarationen?

Ni andra som mönstrat, hur noga är egentligen sjuksyrran och läkaren när du undersöker de mönstrande?
Har hört väldigt olika svar på den frågan. Kan förstå att de undersöker folk som skrivit att de har diverse problem i hälsodeklarationen noggrannare, men alla borde väl genomgå samma undersökning tycker man...
eller har jag fel?
Born
QUOTE (Calle90 @ Feb 15 2008, 18:47 ) *
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 14 2008, 20:24 ) *

Haha, klämde han på fläsket asså?
(skämt åsido)

Aldrig hört att han har kollat på benen sådär noga dock, hade du fyllt i att du hade besvär med dem eller nåt, i hälsodeklarationen?

Ni andra som mönstrat, hur noga är egentligen sjuksyrran och läkaren när du undersöker de mönstrande?
Har hört väldigt olika svar på den frågan. Kan förstå att de undersöker folk som skrivit att de har diverse problem i hälsodeklarationen noggrannare, men alla borde väl genomgå samma undersökning tycker man...
eller har jag fel?

Har man problem med någonting så SKA det fyllas i hälsodeklarationen, och vid mönstringen så kollas det om skadan kan vara ett hinder. Har man fyllt i deklarationen rätt så kommer läkare/sköterska ha all information de behöver för att göra en korrekt utvärdering över dina möjligheter att medicinskt klara av en tjänst.
Har man däremot mörkat skador för att försöka få en tjänst man egentligen inte är kapabel till så finns möjligheten att du får den just vid mönstringstillfället, men det finns inte en chans i helvetet att du lyckas mörka en skada under GSU/GJU. Detta innebär att du blir hemskickad med svansen mellan benen och någon stackare som var fullt frisk aldrig ens fick den chansen som du sumpade.

Dvs, fyll i hälsodeklarationen sanningsenligt och låt läkaren göra sin bedömning... Varken mer eller mindre.
Andreas_901
Desutom ser dom om man har rygg/knä eller annat problem i styrketestat. För lyftet ritas av i en graf där dom kan se om man har diverse skador eller så.
J.Nilsson
Jag hadde/har inga problem med knän eller liknande men kan vred lite i benet osv bara för att se att det satt fast ordentligt antar jag blink.gif
(Och jag tror inte det var fläsket han var ute efter, snarare njurarna eller nått sånt. Men de var läskigt för läkaren sa nästan ingenting annat än ''vänd dig om, böj dig frammåt!'') Malajn.gif
MatsLennarth
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 16 2008, 17:39 ) *
Jag hadde/har inga problem med knän eller liknande men kan vred lite i benet osv bara för att se att det satt fast ordentligt antar jag blink.gif
(Och jag tror inte det var fläsket han var ute efter, snarare njurarna eller nått sånt. Men de var läskigt för läkaren sa nästan ingenting annat än ''vänd dig om, böj dig frammåt!'') Malajn.gif

Eller så kollade han om din ryggrad var sned?
J.Nilsson
Jo det kollade han också.. Men om det var på det sättet de vet jag inte! :P
vedor
Sådär!
Nu är allt klart, mönstrad och inskriven och fått mitt första val dribble.gif .
Jag rycker in som GA700 skytteplutonbefäl i Skövde augusti 2009. Roligaste är att jag fyller i november och allt är redan klart för mig, så sjukt glad nu.

Lycka till alla andra!
jenstheaviator
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 16 2008, 17:39 ) *

när jag gjorde medicinska tester för pilotskolan så kollade flygläkarna noga runt ljumskarna mellow.gif
så att de tar lite på njurarna e ju inget problem rolleyes.gif
Pby
Fick nu i veckan reda på att jag ska rycka in som Luftburen Soldat aug -09. Känns spännande nå så grymt.
Någon som har tips om träningsschema?
Fler som fått beslut om inskrivning? Rangern.gif
Cesium
Om du läser igenom tråden så hittar du ett jävligt bra som jag tipsat om.
jenstheaviator
QUOTE (Pby @ Feb 23 2008, 14:05 ) *
Fick nu i veckan reda på att jag ska rycka in som Luftburen Soldat aug -09. Känns spännande nå så grymt.
Någon som har tips om träningsschema?
Fler som fått beslut om inskrivning? Rangern.gif

grattis banan_rock.gif

är själv sugen på luftburen
mönstrar dock inte förens i september
jenstheaviator
nu känns det som att den här tråden har vatt inaktiv länge nog rolleyes.gif
hur går det med träningen för alla?...har ni blivit förslappade av sportlovet?...ni som har mönstrat hur gick det?...resultat?...hur var det?

hjälp till att få lite aktivitet på denna tråd banan_rock.gif

//Jenstheaviator
Mustang
Räcker en 5:a på inskrivningsprovet på mönstringen för att kunna rycka in som stridsfordonsbefäl? Någon som vet säkert det?

ska mönstra snart...
vedor
QUOTE (Mustang @ Mar 4 2008, 17:17 ) *
Räcker en 5:a på inskrivningsprovet på mönstringen för att kunna rycka in som stridsfordonsbefäl? Någon som vet säkert det?

ska mönstra snart...

Japp det räcker.
vedor
QUOTE (vedor @ Mar 4 2008, 19:01 ) *

ska mönstra snart...

Japp det räcker.
Mustang
QUOTE (vedor @ Mar 4 2008, 19:03 ) *

ska mönstra snart...

Japp det räcker.

skönt att höra.

Hörde nämligen att en 5:a inte räckte för att bli befäl.
Men får lite på dig Vedor smile.gif
Timmi

ska mönstra snart...

Japp det räcker.

Inte för att vara den men när jag mönstrade förra året frågade jag psykologen om jag fått tillräckligt högt på inskrivningsprovet för att kunna få en befälstjänst. Jag fick en sexa på provet vilket tydligen var minimum för att få befälstjänster enligt henne. Slutade på 6/7 eller 7/6 hos psykologen och GB-befattning.

Jag vet inte vad du har för källa (och så har jag inte alls koll på kravprofilen för stridsfordonsbefäl) men det var vad psykologen sa till mig som sagt.

Lycka till alla, mönstra är roligt biggrin.gif
FireEagle
Tjena allihopa!!! pansar2.png

Mönstrade idag:D

fan va bra det gick även om pliktverket trodde jag hade en förkylning (vilket jag hade, men när ska de lära sig att mind their own buissness? rolleyes.gif )

Jag fick i första hand stridsfordonsplutonbefäl(GC700) pansar2.png

andra hand Bevakningssoldat beriden högvakt(GA938)

tredje hand Stridsfordonsskytt/förare(GC902)

jag blev jättenöjd även om jag missade på de lite roligare tjänsterna(roligheterna mäts i pangpang och att springa runt utan skydd och skjuta) men vem kan klaga på att få sitta i ett pansarfordon? happy.gif

men en fråga angående mitt andrahandsval, min första inskrivningsförrättare sade nämligen gruppchef där, men den andra skrev in mig som soldat.

En hög OT-frågor: hur drabbar det mina chanser till officerare? hört rykten om att de inte vill ha bevakningssoldater som officerare? ska jag ringa och byta?
Kaliber600
Om du kan få en GB-befattning är det nog alltid bättre än en vanlig befattning, så varför inte försöka?
FireEagle
@Kaliber600

ja ungefär=D men ett mail till pliktverket igår gjorde att jag fick tjänsten GA838 istället som andra hands val, och därför isåfall utbildas till gruppchef=D

så nu kör jag på det som jag fått:D

Jägare är mjuka, Pansar är HÅRT!!!!! banan_rock.gif

enligt skolinformatören så ska bevakningssoldater ha lika stor chans till YOP. och då är jag nöjd:D
Emil Myllyaho
Tjena alla biggrin.gif Jag mönstrade i Februari, men hade däremot inte tränat något extra på fritiden inför det, men dock precis lagt av med hockeyn. Så jag slutade med att klara Jägartestet (var ganska lätt tyckte jag ^^) sen 9 i styrka och cykling, 8or i plikt och befäl tjänst å dock 6 i intelligens haha. I19 i Arvidsjaur som Jägargruppbefäl blir det för mig rolleyes.gif
Pby
QUOTE (Emil Myllyaho @ Mar 11 2008, 21:48 ) *
Tjena alla biggrin.gif Jag mönstrade i Februari, men hade däremot inte tränat något extra på fritiden inför det, men dock precis lagt av med hockeyn. Så jag slutade med att klara Jägartestet (var ganska lätt tyckte jag ^^) sen 9 i styrka och cykling, 8or i plikt och befäl tjänst å dock 6 i intelligens haha. I19 i Arvidsjaur som Jägargruppbefäl blir det för mig rolleyes.gif

Gratulerar! Var själv så sent som förra veckan uppe där med skolan på en utbildning. Verkar vara ett helt suveränt ställe att göra sin värnplikt (dock lite kallt för en frussen 08 man själv är).
Lada
Jag mönstrade för nån månad sen å jag blev bandvagnsförare i boden, det va ju inte alls som man hade tänkt sig på pliktverket. Det va ju riktigt roligt att mönstra, personalen va ju skit skön rolleyes.gif
jenstheaviator
QUOTE (Pby @ Mar 12 2008, 16:58 ) *
QUOTE (Emil Myllyaho @ Mar 11 2008, 21:48 ) *

Gratulerar! Var själv så sent som förra veckan uppe där med skolan på en utbildning. Verkar vara ett helt suveränt ställe att göra sin värnplikt (dock lite kallt för en frussen 08 man själv är).

lite OT:
tyckte du de va kallt här förra vecka?? rolleyes.gif
du skulle vatt här i dec...kallare än -20 dribble.gif
de tycker iaf en skåning e kallt...hehe

@ Pby
Grattis...riktigt bra resultat pansar2.png
Sahi
Jag ska ner till Götet och mönstra 22-23 april smile.gif Åker från Oxelösund som ligger typ 1 timmes bilfärd söder om Sthlm ;) dribble.gif banan_rock.gif
Cesium
Nej nu har det fanimej varit för tyst i den här tråden på sisitone!

Hur går det mina damer? Någon mer som har mönstrat?

För mig går det iaf bra smile.gif Körde milen igår i lugnt och skönt tempo. 44:16 vart tiden, då var man inte sådär dödstrött såklart, men det var gött att äntligen vara upp i de där 10km. Styrkan rullar på den också smile.gif

//Cesium
Razgriz
Fick just veta att jag ska mönstra v.38 eller v.39 uppe i Luleå smile.gif Är det någon annan som ska mönstra där? Blev lite förvånad när jag läste att det var i Luleå, finns det ens ett mönstringskontor där?
Razgriz
Kan väl också passa på att nämna min träning, brukar gymma tre gånger i veckan, springa två gånger och kör även Muay Thai två gånger i veckan. Har dock inte blivit så mycket på sista tiden då jag dragits med halsfluss blyg.gif

Men hur går de för er andra som inte möntrat än, träningen rullar på?
JoelFfs
QUOTE (Razgriz @ Apr 12 2008, 17:28 ) *
Kan väl också passa på att nämna min träning, brukar gymma tre gånger i veckan, springa två gånger och kör även Muay Thai två gånger i veckan. Har dock inte blivit så mycket på sista tiden då jag dragits med halsfluss blyg.gif

Men hur går de för er andra som inte möntrat än, träningen rullar på?

Rullar för mig! Fyra gympass, två motionspass(mest tung cykling och spring i skidbacke) och två MMA-pass i veckan.
Cesium
Muay Thai = ???! VADÅ?!

Jag kör 5 löppass, tre styrka och två undervattensruggby i veckan. Ska börja köra i backe om någon vecka.
Neemo
Muay Thai = Thaiboxning

Länk till wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Thaiboxning
linush
QUOTE (FireEagle @ Mar 6 2008, 17:52 ) *
Tjena allihopa!!! pansar2.png

Mönstrade idag:D

fan va bra det gick även om pliktverket trodde jag hade en förkylning (vilket jag hade, men när ska de lära sig att mind their own buissness? rolleyes.gif )

Jag fick i första hand stridsfordonsplutonbefäl(GC700) pansar2.png

andra hand Bevakningssoldat beriden högvakt(GA938)

tredje hand Stridsfordonsskytt/förare(GC902)

jag blev jättenöjd även om jag missade på de lite roligare tjänsterna(roligheterna mäts i pangpang och att springa runt utan skydd och skjuta) men vem kan klaga på att få sitta i ett pansarfordon? happy.gif

men en fråga angående mitt andrahandsval, min första inskrivningsförrättare sade nämligen gruppchef där, men den andra skrev in mig som soldat.

En hög OT-frågor: hur drabbar det mina chanser till officerare? hört rykten om att de inte vill ha bevakningssoldater som officerare? ska jag ringa och byta?

Du behöver ju inte har för höga förväntningar att ni kommer spendera jättemycket tid i stridsfordonen.
Mustang
Undrar hur många 90:or som egentligen får göra lumpen 2009...

Har ju stått att typ 6800 nånting som ska göra under hela 2009, men i den siffran finns ju andra årskullar också med.
Mustang
Är det fler 90:or på forumet som mönstrat?

Hur gick det?

Har några andra 90:or fått besked om inskrivning ännu?
Polisbil
QUOTE (Razgriz @ Apr 9 2008, 20:00 ) *
Fick just veta att jag ska mönstra v.38 eller v.39 uppe i Luleå smile.gif Är det någon annan som ska mönstra där? Blev lite förvånad när jag läste att det var i Luleå, finns det ens ett mönstringskontor där?

I Luleå? Konstigt, där har jag aldrig hört talas om att någon får mönstra, bara i Boden som ligger ungefär 4 mil därifrån. Nu blir det ju ännu närmre för mig om det är i Luleå då.
trädet
har hört av en kompis som ska mönstra 09 att det ska öppnas ett kontor i härnösand också. Fast bara i några veckor. Någon som vet om de ävengäller för 08?
Razgriz
QUOTE (Polisbil @ Apr 17 2008, 13:23 ) *
QUOTE (Razgriz @ Apr 9 2008, 20:00 ) *

I Luleå? Konstigt, där har jag aldrig hört talas om att någon får mönstra, bara i Boden som ligger ungefär 4 mil därifrån. Nu blir det ju ännu närmre för mig om det är i Luleå då.

Jag antar att de kommer ställa upp något tillfälligt mönstringskontor på F21 kanske, har en kompis som också fick reda på att han ska mönstra där. I bästa fall kanske man får se något JAS-plan biggrin.gif
Nyllet
QUOTE (Mustang @ Apr 15 2008, 13:27 ) *
Är det fler 90:or på forumet som mönstrat?

Hur gick det?

Har några andra 90:or fått besked om inskrivning ännu?

Jag mönstrade i slutet av mars, men får inte besked om inskrivning förrens vecka 20. Så det är ett tag kvar. Är preliminärt inskriven som skyttegruppbefäl, stridsfordon på P4 med inryck augusti 2009. Mönstringen gick hyfsat, tänk på att inte stre ssa på inskrivningsprovet, det gjorde jag, o det slutade inte väl mad.gif Styrke testet är bara teknik, det behövs fan ingen styrka för att få bra värde på skiten. O cyklingen är bara syratålighet i benen och benstyrka, så satsa på lyft teknik och ben styrka när ni tränar.
FireEagle
QUOTE (linush @ Apr 13 2008, 02:52 ) *
Du behöver ju inte har för höga förväntningar att ni kommer spendera jättemycket tid i stridsfordonen.

Nej men vi kan väl få vårda skiten ur fordonen ändå happy.gif

Snart är det maj....och då kommer beskedet om tjänst!!! ahh jag håller på att falla ihop av spänning mellow.gif fan att det ska ta sån tid rolleyes.gif
Mustang
QUOTE (FireEagle @ Apr 27 2008, 11:11 ) *
QUOTE (linush @ Apr 13 2008, 02:52 ) *

Nej men vi kan väl få vårda skiten ur fordonen ändå happy.gif

Snart är det maj....och då kommer beskedet om tjänst!!! ahh jag håller på att falla ihop av spänning mellow.gif fan att det ska ta sån tid rolleyes.gif

Du har alltså mönstrat 6 mars? Vad gör dig då så säker på att du kommer få besked i maj? Det kan ta 4 månader från mönstringsdatum till besked, om du inte visste de...

Vad hade du för mönstringsresultat förresten, fire eagle?
hoppas du får din plats
Nyllet
QUOTE (Mustang @ Apr 27 2008, 15:04 ) *
Du har alltså mönstrat 6 mars? Vad gör dig då så säker på att du kommer få besked i maj? Det kan ta 4 månader från mönstringsdatum till besked, om du inte visste de...

Vad hade du för mönstringsresultat förresten, fire eagle?
hoppas du får din plats

För att Pliktverket är inne i sin andra "period" nu. Så alla som har mönstrat och inte fått definitivt inskrivningsbesked än får det vecka 20. Enligt pliktverket iallafall. Är det någon här som är ute efter skyttegruppbefäl, stridsfordon på P4 förresten?
Mustang
QUOTE (Nyllet @ Apr 27 2008, 14:19 ) *
För att Pliktverket är inne i sin andra "period" nu. Så alla som har mönstrat och inte fått definitivt inskrivningsbesked än får det vecka 20. Enligt pliktverket iallafall. Är det någon här som är ute efter skyttegruppbefäl, stridsfordon på P4 förresten?

Ahaa, det hade jag ingen aning om happy.gif

väntar du på besked också nyllet?
Nyllet
Ahaa, det hade jag ingen aning om happy.gif

väntar du på besked också nyllet?

Japp, spänd så inni helvete. Håller på att avlida varje dag, fast jag vet att beskedet kommer i vecka 20. Är väldigt motiverad och vill verkligen göra lumpen. Så det är bara o hoppas.

Är det någon annan som är ute efter en plats som skyttegruppbefäl, stridsfordon med inryck i augusti 2009 på P4 så kan ni ju ge er tillkänna här wink.gif
Mustang
@Nyllet

Jag har letat på pliktverkets hemsida och googlat lite om det här med besked senast vecka 20. Men jag har inte hittat stället där det står att man får besked i vecka 20. Skulle du kunna länka till källan?

Vad hade du för mönstringsvärden förresten?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.