Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstring 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Halldén
Får en 91:a göra sig hörd i den här tråden också? rolleyes.gif
Snacket inför era respektive mönstringar (dels extramönstringen för KJ, dit man siktar) fick en att dra ut tummen man hade därbak och införskaffa gymkort i tisdags, fick en att tänka att det ändå inte är så långt kvar innan man själv kanske står utanför pliktverket fun_icon_nana.gif
Tack!

Halldén
Polisbil
Nå, är det någon stockholmare som mönstrat här ännu?

Läst att några av er skulle mönstra i januari, hur gick det? smile.gif
trädet
Gick helt OK för mig. Fick tjänstbarhet B pga allergi.

Men är prelimenärt inskriven som GB-MP/SÄK, vilket jag är jävligt glad för.
Andreas_901
QUOTE (trädet @ Jan 30 2008, 14:40 ) *

det låter mycket bra =) kan du skriva ner dina resultat om du orkar? och vad du kände på alla delar och så ;D

Själv mailade jag pliktverket yttligare en gång till och fick reda på att jag ska mönstra 11 juni. Det är alltså gott om tid =)
martin
själv löptränade jag inte ett skit inför mönstringen, inte innan inryck heller för den delen. Man orkar mkt mer än vad man tror.

/Martin. Skyttegruppchef Livgardet
Cesium
Intresseklubben antecknar...
Själv så hade jag 15min svenskalektion idag, ifall ni ville veta det smile.gif
Denna tråd handlar om "Mönstring 2008" om du på nått sätt lyckats missa det.

Hur går det för alla er som faktikst tränar då?
Själv har jag skadat mig lite i knät, känns dock som att det går över till imorgon, har tagit det lugnt hela dagen.
I övrigt går det fint, förutom styrkan. Tre ggr/vecka känns lite väl lite. Schemat har jag förkastat. Från att vara nöjd med 4x15 strikt böjj-sträck till att göra 5x25 på 3-4 veckor? Mjaa...

EDIT: Glömmde ju hälften...
trädet
QUOTE (Andreas_901 @ Jan 30 2008, 16:54 ) *
QUOTE (trädet @ Jan 30 2008, 14:40 ) *

det låter mycket bra =) kan du skriva ner dina resultat om du orkar? och vad du kände på alla delar och så ;D

Själv mailade jag pliktverket yttligare en gång till och fick reda på att jag ska mönstra 11 juni. Det är alltså gott om tid =)

Som du vill. skriver upp värdena här:
Längd: 184cm
vikt: 93 kg
BMI: 27.5
muskelstyrka: 8
Fysisk arbetsförmåga (kondis) 3.7watt/kg= 7
syn höger öga: 1,0
syn vänster öga: 1,0
färgseende: 0 fel
hörsel: godkänd

blodtryck: 138/71

I-prov: 6
Ledarskapsförmåga: 7
psyke: 7

Dagen började med att man kom till PV, la fram hälsodeklarationen och fick ett hänglås med nyckel, där man skulle hänga av sig i. Efter det så var det en infostund på ca 30 min.
Därefter så skickades vi till I-provet. kändes ganska normalt (alla som gjort ett riktigt IQ-test kommer känna igen sig lite), men ord-delen kändes helt åt helvette, gissade på hälften ungefär. Då jag var en av de första som blev klara så blev jag direkt skickad att testa B.la. hörsel, syn, styrka. hörseltestet består av att man sitter i ett bås med hörlurar modell FETA och ska trycka på en penna varje gång man hör ett ljud. Synen var den klassiska "titta och säg va du ser på den raden". Färgseende är ju att man ska se siffror i en stor "blob" av olika färger. Strykan är en av dom sakerna jag var ganska övertygad om att få godkänt i, 500meter koaxkabel väger lite. Tekniken var dock helt annorlunda än den jag bruakr använda, men det kändes endå ganska bra att få en åtta på den. därefter så fick jag kolla hos en sjuksköterska om jag hade rak rygg, plattfot eller liknande. Där mättes även fötterna samt omkretsen på huvet (FM har tydligen dåligt med kängor samt hattar i rätt storlek). därefter fick jag gå hem och skulle göra resten nästa dag.

Nästa dag kändes lite mer pirrig då jag visste att man skulle göra cyckeln (dålig kondis). Men det startade med lite Info igen, och sedan psykologsamtal. Hade redan innan bestämt mej för att absolut inte ljuga, utan skulle säga sanningen i allt. Det kändes till en början ganska läskit (alla har ju hört historierna), men efter ett tag så släpptes det och man kände sig jävligt säker. Det frågades bland annat om förhållanden, alkohol, familj, dunster med polis mm. Jag fick även i uppgift att säga några ord som jag tyckte beskrev mig. Det tyckte jag var det jobbigaste, då jag lider av ganska dåligt självförtroende. När man var klar så fick ma nett kort omdöme om vad psykologen tyckte om en, och Jag fick även veta mina siffror. därefter så fick jag gå in hos en läkare som frågade lite om träning, allergi mm. efter det så gjorde jag EKG, som kändes ganska läskit då jag aldrig gjort ett innan. Men det var jävligt trevligt att hon som gjorde det pratade hela tiden, och berättade vad hon gjorde (men var endå ganska creepy känsla när man får saltvatten sprutat på sig för att sen få en massa "saker" fästa på sig). Efter jag fick OK på det så blev det till att hoppa på cyckeln. cyckelträna mycket, jag kände att det hjälpte OTROLIGT. Uppvärmningen kändes knappt (mitt problem var att hålla mej i rätt takt), men efter en ca 3 min så kände man av det. jag cyklade i en ca 8-9 min (utan uppvärmning) så sista minuten var bara på viljestyrka. efter det så blev det dush och sedan inskrivaren. Han jag hade var förbannat trevlig och berättade lite om de tjänsterna han tyckte kunde passa mig, jag höll med, men ändra om lite i ordningen, så var jag klar.

Fråga gärna på om olika saker och grunks =)

OBS!!!! Ala gör INTE saker i samma ordning, men jag tror att I-testet är samtidigt för alla (dvs först)
/trädet
Sköldberg
För mig, som är 89:a, var det allmänna begåvningstestet inte samtidigt för alla. De kan ha ändrat på det.

Grattis förresten trädet!
jenstheaviator
fick idag reda på att min mönstring blir förlagt i mitten av september Rangern.gif
träningen rullar på å hoppas på att ha mer tid i veckan som kommer...haft svårt prov ida att plugga till
FireEagle
Hej!

Ska mönstra den 6:e mars i kristianstad!!=D

Jag fyller år den 8:e hehe, så de kan kalla lite innan eller lite efter en födelsedag:D

ngn mer som ska mönstra då, hör av er!!!

MVH//FireEagle
KOB
Jag mönstrade flera månader efter, så när ni fyller år är inte så avgörande... däremot så hamnade jag och en polare som fyller år dagen efter mig på samma dag. Så de verkar slumpa ut t.ex. 3 och 4 februari från samma ort och köra samma dag?

Lycka till förresten!
navyseal
QUOTE (Nyllet @ Jan 21 2008, 21:36 ) *
Tjenare!

Jag är i upplösningstillstånd! Skickade förra veckan ett mail till pliktverket o kollade om jag kunde få reda på ungefärligt mönstringsdatum, så att jag ska kunna planera min träning bättre, och fick idag beskedet att jag har ett preliminärt mönstringsdatum satt till slutet av mars! Det är inte ens 2 månader kvar! och jag har inte löptränat på ett halvår! Va fan ska jag ta mej till? nån som har några bra träningsidéer?

Jag skulle också gärna vilja veta om det är någon chans/risk att mönstringsdatumet blir flyttat? Eller är det i praktiken spikat?

Mvh Nyllet

Du kan alltid ringa till pliktis och be dom flytta fram datumet. Men du behöver ju inte direkt nämna att det är pga av att du är otränad...jag ringde till pliktis och ändrade min tid då jag var bortrest under mönstringsdatumet jag fick. Var inga probs alls.
JoelFfs
QUOTE (jenstheaviator @ Feb 1 2008, 17:01 ) *
fick idag reda på att min mönstring blir förlagt i mitten av september Rangern.gif
träningen rullar på å hoppas på att ha mer tid i veckan som kommer...haft svårt prov ida att plugga till

Fyller du år i sep också?
Cesium
Tjo pöjkar!

Jag mailade pliktverket här om dagen angående mönstringsdatum och idag kom svaret biggrin.gif

De planerar att jag ska mönstra 5/11 -08 vilket känns jävligt bra smile.gif jag har 9 månader och en dag på mig att bli stark och få bra kondis smile.gif
Och som grädde på moset så gjorde inte knät minsta ont idag när jag var ute och sprang.
Toppenhumör trots fysikstudier biggrin.gif

Nåja, tillbaks till fysiken nu så man får lite bra betyg att visa upp i november smile.gif

EDIT: Jag fyller år 5/10, exakt en månad innan mönstringen.
b1rd
Lycka till med förberedelserna Cesium smile.gif
Hannes
Grattis, lycka till med träningen och resultaten.

Känns skönt att veta att man själv legat inne i ganska exakt en vecka då. happy.gif
jenstheaviator
QUOTE (JoelFfs @ Feb 3 2008, 21:49 ) *
QUOTE (jenstheaviator @ Feb 1 2008, 17:01 ) *

Fyller du år i sep också?

noop
i slutet av augusti banan_rock.gif
---------------------------------------------------------

kul att höra att knäet är bra igen cesium
J.Nilsson
jag mönstrar på Fredag. Jävligt orolig för att synen ska göra det svårt för mig... Annars har jag laddat med kondis och styrka och meriterande vitsord mm.

Ska nog gå vägen. Men fyfan vad nervös man är nu när framtiden står på spel...
JerKZ
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 5 2008, 21:24 ) *
jag mönstrar på Fredag. Jävligt orolig för att synen ska göra det svårt för mig... Annars har jag laddat med kondis och styrka och meriterande vitsord mm.

Ska nog gå vägen. Men fyfan vad nervös man är nu när framtiden står på spel...

Lycka till! Du måste berätta för oss alla hur det gick sen! HV.gif
Andreas_901
Ja lycka till och ge järnet ! Tänk inte på synen, bara kör på och hoppas på det bästa.
trädet
Kan ju bara fluppra in att en kompis har synfel (glasögon) och fick endå perfekt på syntestet. så ta det bara lugnt så löser det sig.
JoelFfs
Mailade och fick veta att jag troligtvis ska mönstra i november i Gbg, trots att jag bor 10 mil från Sthlm och täbykontoret. Plus att jag pluggar och bor delvis i Sthlm. Driver dem med mig?.. mellow.gif
trädet
QUOTE (JoelFfs @ Feb 6 2008, 20:55 ) *
Mailade och fick veta att jag troligtvis ska mönstra i november i Gbg, trots att jag bor 10 mil från Sthlm och täbykontoret. Plus att jag pluggar och bor delvis i Sthlm. Driver dem med mig?.. mellow.gif

Här drivs det inte med någon. det är ju det mest ologiska, och FM e fan inte logisk wink.gif
Kaliber600
Ologik är dock även det ett slags logik. smile.gif
Taureau
Fått svar från pliktverket och skall infinna mig 3 september och får t o m sova över där! fun_icon_nana.gif
Då gick min teori ang mönstringstid och postnummer åt helvete, hade hoppats på en mönstring runt maj, men men...

Mvh

Taureau
Andreas_901
QUOTE (Taureau @ Feb 7 2008, 07:49 ) *
Fått svar från pliktverket och skall infinna mig 3 september och får t o m sova över där! fun_icon_nana.gif
Då gick min teori ang mönstringstid och postnummer åt helvete, hade hoppats på en mönstring runt maj, men men...

Mvh

Taureau

Jag tror dom tar helt enkelt när man fyller år... Exakt ALLA i min klass ska mönstra +- 1 månad från deras födelsedag. Tror inte detta är undantag.
Eller har jag fel?
Taureau
QUOTE (Andreas_901 @ Feb 7 2008, 14:56 ) *
QUOTE (Taureau @ Feb 7 2008, 07:49 ) *

Mvh

Taureau

Jag tror dom tar helt enkelt när man fyller år... Exakt ALLA i min klass ska mönstra +- 1 månad från deras födelsedag. Tror inte detta är undantag.
Eller har jag fel?

Du har fel. happy.gif Jag fyller i slutet av april.
JoelFfs
dem verkar ju endå använda sig av födelsedatum, men fortfarande med en del undantag
Andreas_901
QUOTE (JoelFfs @ Feb 8 2008, 09:34 ) *
dem verkar ju endå använda sig av födelsedatum, men fortfarande med en del undantag

aa typ.. skitsamma endå, bara vi får mönstra xD
Kaliber600
Ja, nu borde väl några av er ha mönstrat då? Hur har det gått?
J.Nilsson
FH705 Luftburen Befäl
K3 i Karlsborg. 330Dagar
Augusti 2009

Tack pliktverket...
Och amfibietjänsten är helt och hållet borta för de som mönstrar tilsammans med mig... Tyckte jag var märkligt
MatsLennarth
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 11 2008, 14:55 ) *
FH705 Luftburen Befäl
K3 i Karlsborg. 330Dagar
Augusti 2009

Tack pliktverket...
Och amfibietjänsten är helt och hållet borta för de som mönstrar tilsammans med mig... Tyckte jag var märkligt

vad hade du för resultat?
J.Nilsson
QUOTE (MatsLennarth @ Feb 11 2008, 15:19 ) *
FH705 Luftburen Befäl
K3 i Karlsborg. 330Dagar
Augusti 2009

Tack pliktverket...

vad hade du för resultat?

Jag hadde Befälsskattning 7. Pliktförmåga 8. Provgrupp 7. Längd 8. Muskel 8. Arbetsprov 7. Syn B. Färgseende 9. Hörsel A.
Och fick Tjänstbarhet A.

Något jag tyckte var roligt var att jag inte fick söka Skytte, Stridsfordon pga Syn B. Men jag fick bli JägarPB. surprise.gif
Jag är ju rätt nyuppdaterad på hur mönstringen funkar nu å så också så om ngn skall mönstra snart och har frågor så kan ni fråga mig.
Finns säkert andra som också kan en del. Men hör av er! Jag hjälper gärna till om jag kan.
Cesium
FH705 Luftburen Befäl
K3 i Karlsborg. 330Dagar
Augusti 2009

Tack pliktverket...

Menar du att man inte kan söka amfibiesoldat? surprise.gif

BTW så har jag för mig att Luftburna inte längre än jägare. Kan inte svära på det men en vän sa det till mig förut.
MatsLennarth
QUOTE (Cesium @ Feb 11 2008, 17:06 ) *
FH705 Luftburen Befäl
K3 i Karlsborg. 330Dagar
Augusti 2009

Tack pliktverket...

Menar du att man inte kan söka amfibiesoldat? surprise.gif

BTW så har jag för mig att Luftburna inte längre än jägare. Kan inte svära på det men en vän sa det till mig förut.

Spelar det någon roll?
J.Nilsson
Luftburna är nog jägare eftersom de har jägarbåge och går jägarprov och sånt...

Detta med amfibie är jag inte kunnig innom men det var vad min inskrivningsförättare sa till mig.. Att jag inte kunde söka dit eftersom det inte utbildades några amfibiesoldater det året jag skall ligga inne...
Cesium
@ MatsLennarth: Nej men eftersom jag hört att de från och med i år inte skall vara jägare längre så tänkte jag dels meddela det och dels försöka få det verifierat av bättre vetande smile.gif

Du kanske vet?

Inget amf? Vafan :(

Du råkar inte veta hur det såg ut för KJ då?
J.Nilsson
Han sa inget om KJ och jag frågade inte eftersom jag inte var behörig. Men jag känner ju vissa som skall extramönstra för 2009 och det verkar genomföras.
Men KJ utbildar väl bara vartannat år ändå.. Om jag inte missminner mig...
Kaliber600
Jag hadde Befälsskattning 7. Pliktförmåga 8. Provgrupp 7. Längd 8. Muskel 8. Arbetsprov 7. Syn B. Färgseende 9. Hörsel A.
Och fick Tjänstbarhet A.

...

jag fick bli JägarPB.

Du var väl behörig? EDIT: Eller är det andra, högre grundkrav på mönstringen, för de som vill söka KJ än JägarPB?
Cesium
Ok I see. Men om du är 90 så är det väll 2010 som är aktuellt?

Kaliber600: Syn B = Inget KJ
Kaliber600
Men han fick bli vanlig jägarPB? Okej. Jaja, vem är jag att ifrågasätta pliktverkets upplysta visdom? rolleyes.gif
J.Nilsson
Som jag vet så är det ett fåtal tjänster som försvinner om man har allt utom Syn A. Och det är tex FJS och KJ... För att de är speciella... Precis som Pansarskytte.
Jag är bara väldigt glad att jag fick en tjänst som jag verkligen får bita i...
Kaliber600
Ja, det är bara att gratulera. smile.gif
Cesium
Jag luftburen är helt klart alternativ för mig ocksåsmile.gif

Verkar vara en både krävande och häftig tjänst. Det är två saker jag förknippar med begreppet "roligt".
Och om de envisas med att inte ha någon amf så...

Min idé på saker jag vill göra är:

SANS:
KJ
Och:
1. Amfibiesoldat
2. Jägarsoldat
3. Luftburen

Ettan och tvåan delar snarare första platsen dock...
vedor
QUOTE (Cesium @ Feb 11 2008, 21:13 ) *
Jag luftburen är helt klart alternativ för mig ocksåsmile.gif

Verkar vara en både krävande och häftig tjänst. Det är två saker jag förknippar med begreppet "roligt".
Och om de envisas med att inte ha någon amf så...

Min idé på saker jag vill göra är:

SANS:
KJ
Och:
1. Amfibiesoldat
2. Jägarsoldat
3. Luftburen

Ettan och tvåan delar snarare första platsen dock...

Amfibiesoldat kan du plocka bort direkt, då dom inte kommer att utbildas det året vi rycker in.
FireEagle
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 11 2008, 15:45 ) *
Och fick Tjänstbarhet A.

Något jag tyckte var roligt var att jag inte fick söka Skytte, Stridsfordon pga Syn B. Men jag fick bli JägarPB. surprise.gif
Jag är ju rätt nyuppdaterad på hur mönstringen funkar nu å så också så om ngn skall mönstra snart och har frågor så kan ni fråga mig.
Finns säkert andra som också kan en del. Men hör av er! Jag hjälper gärna till om jag kan.

Grattis biggrin.gif

frågor:D: Pliktförmåga? hur kollar de det? är det på inskrivningsprovet eller vad? provgrupp? hur testas detta?

tack på förhand(känner mig lite salute.gif clap.gif )
J.Nilsson
Pliktförmåga är nog en samansvärning av alla testresultat samt en bedömning från psykologen hurvida du kommer att klara stressade situationer i krig.
Provgrupp tror jag är resultatet på inskrivningsprovet...
trädet
Pliktförmåga är hur bra psykologen tror att du kommer klara av att arbeta under stress, jobbiga förhållanden mm.
I alla fall enligt den psykolog som förklarade det...
J.Nilsson
Lite OT. Men om någon vet vad som man måste göra/klara av på Infohelgen på K3 så kan ni väl PMa mig eller linka mig en tråd om så finns...
Sökmotorn funkar inte för mig så jag vet inte om det finns ngn...

Tack på förhand!
MatsLennarth
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 12 2008, 23:08 ) *
Lite OT. Men om någon vet vad som man måste göra/klara av på Infohelgen på K3 så kan ni väl PMa mig eller linka mig en tråd om så finns...
Sökmotorn funkar inte för mig så jag vet inte om det finns ngn...

Tack på förhand!

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=24322

Här har du typ 64 sidor att läsa igenom..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.