Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstring 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
spacekaiser
QUOTE (Cesium @ Dec 9 2007, 18:53 ) *
Vadå vänta på vädret? UT OCH SPRING PÅG! Träningsoverall, underställ(vid -20), vantar, mössa och halsduk så kan jag lova att vädret inte spelar någon som helst roll biggrin.gif

Så sant så, elaka fänrikar bryr sig inte om vädret, lika bra att vänja sig på en gång. ;)
Cesium
Jag har inte ringt än, och det verkar ju inte riktigt vara någon ide än. Men ska nog ta tummen ur röven och ringa nån dag smile.gif
jenstheaviator
de ska väl egentligen inte spela någon roll när man mönstrar?
vi ska väl alltida vara förberedda gasmask.gif
även om jag inte kan säga att jag är det banghead.gif
Cesium
Jenstheaviator: Mja, om man mönstrar på sensommaren så har man ju hela sommarn på sig att råträna om man känner för det smile.gif Jag är nog hyffsat förberedd, men man kan aldrig vara för förberedd ;)
jenstheaviator
QUOTE (Cesium @ Dec 11 2007, 22:49 ) *
Jenstheaviator: Mja, om man mönstrar på sensommaren så har man ju hela sommarn på sig att råträna om man känner för det smile.gif Jag är nog hyffsat förberedd, men man kan aldrig vara för förberedd ;)

haha...så ser väl min plan ut banghead.gif
ska såklart även träna på så mycket man kan nu under våren också.
men tyvär så tar ju skolan väldigt mycket tid. (detta gäller iallafall mitt program)
de e bara å kämpa på camo.gif
Hata syltryggar
QUOTE (Cesium @ Oct 7 2007, 17:57 ) *
Hejsan alla 90or(och andra som mönstrar 2008) biggrin.gif

Nästa år är det vår årskull som ska mönstra smile.gif
Tänkte skapa en tråd i god tid där vi kan prata om allt rörande vår mönstring.
Förhoppningar & förväntningar
Tider(när, var)
Träning
Resultat

Tänkte börja med att fråga vilka pliktverket "planerar att kalla till mönstring" smile.gif

Själv har jag fått beskedet att "Pliktverket planerar att kalla mig till mönstring" biggrin.gif
Hoppas och tror på att klara MINST kraven för att få söka till kustjägare, helst mycket mer. Ser ganska positivt ut just nu och har man tur så får man mönstra på sensommaren så har man hela sommarn på sig att löpträna och vara ut och marscha. Naturligtvis löptränas det på vintern också smile.gif Jag siktar på KJ smile.gif

 Fysisk arbetsförmåga (FY): 7
 Synskärpa (ej glasögon eller linser): 8
 Hörsel: 7
 Muskelkraft (MU): 7
 Hälsogrupp: A

Tror jag klarar de där utan problem biggrin.gif

Så, hur ligger ni till? Tränar ni spec inför mönstringen? Ska ni mönstra? ALLT biggrin.gif

Tråkigt att säga detta grabben, men faktum är att inga 90ior kan söka KJ. Och detta är inget jag hört från en polare. utan fick veta detta på mönstringen. Jag är 89a och ska EM juni 2008 till Kustjägare.

90ior kan bara söka Norrlandsjägare och K3jägare.
Krook
Med tanke på vilka "sanningar" som folk har fått höra på mönstringen så vete fan om jag skulle våga tro på föregående talare. Jag vill nog se något från Amf 1 först.

/K
Cesium
Som krook säger så är det lite för mycket skitsnack från mönstringsförättarna för att jag ska tro på det där.
Hur vet du redan nu att du är antagen, alla har ju inte ens sökt?
KOB
Komerade Cesium:

Folk kan ju söka till FJS iår, och på så sätt vänta på inryck i 1 år från studenten... med andra ord borde man kunna göra likadant nästa år, fast då med KJ. smile.gif
Andreas_901
Jag har också mailat plikverket om mönstringen men dom sa att dom för tillfället ej hade planerat någon mönstringsdag för mig än. Bara att fortsätta träna på som vanligt och vänta, inget mer man kan göra ^^
Cesium
Ja på något sätt lär man kunna bli KJ, och jag känner att det är värt att vänta ett år smile.gif
Polisbil
Spelar ingen roll när jag får veta att jag mönstrar, men jag vet att den brukar vara i oktober-november när man mönstrar i Boden så man har hela sommaren på sig att träna + lite på våren vilket är min plan det med.

Väntar och ser när man får kallelsen blir lite av en överraskning.
jenstheaviator
QUOTE (Polisbil @ Dec 12 2007, 22:34 ) *
Spelar ingen roll när jag får veta att jag mönstrar, men jag vet att den brukar vara i oktober-november när man mönstrar i Boden så man har hela sommaren på sig att träna + lite på våren vilket är min plan det med.

Väntar och ser när man får kallelsen blir lite av en överraskning.

ska du också mönstra i boden? banan_rock.gif

var ska ni andra mönstra?
Cesium
Jag antar att jag ska mönstra här nere i Stockholm, bor ju 6mil ifrån smile.gif
jenstheaviator
QUOTE (Cesium @ Dec 13 2007, 10:02 ) *
Jag antar att jag ska mönstra här nere i Stockholm, bor ju 6mil ifrån smile.gif

haha ok Rangern.gif

ja skulle egenteligen mönstrat i kristianstad, då ja kommer därifrån, men nu blir det Boden då jag har min skolgång förlagd i Arvidsjaur nuförtiden rolleyes.gif
Calle90
Fattar inte varför alla säger att dom har "hela sommaren på sig att träna"...

Träna kan man ju för tusan göra hela året om. Blir ju bara lite variation-skidor på vintern till exempel.

Är det inte förresten så också att det finns färre utbildningsplatser för värnplikt ju senare på året man mönstrar? "Snor" inte dom som mönstrar under de tidigare månaderna på året de flesta platser?
jenstheaviator
QUOTE (Calle90 @ Dec 13 2007, 21:05 ) *
Fattar inte varför alla säger att dom har "hela sommaren på sig att träna"...

Träna kan man ju för tusan göra hela året om. Blir ju bara lite variation-skidor på vintern till exempel.

vad jag personligen menar med att jag ska träna på sommaren, är att jag ska träna extra mycket då. man har ju ingen skola då, så då har man mer tid åt träning
probic
Är det inte förresten så också att det finns färre utbildningsplatser för värnplikt ju senare på året man mönstrar? "Snor" inte dom som mönstrar under de tidigare månaderna på året de flesta platser?

neej, alla som mönstrar och blir plasserade så att (exempel)en som mönstrar i januari och söker en tjänst, så kommer det en i oktober samma år och söker samma tjänst fast det är förmånga sökande. Då sollar som bort dom med sämre "betyg" från mönstringen.
Spiggen
QUOTE (probic @ Dec 15 2007, 20:31 ) *

neej, alla som mönstrar och blir plasserade så att (exempel)en som mönstrar i januari och söker en tjänst, så kommer det en i oktober samma år och söker samma tjänst fast det är förmånga sökande. Då sollar som bort dom med sämre "betyg" från mönstringen.

Sedan finns det olika mönstringsperioder också, och de brukar vara runt tre-fyra stycken per år. om jag inte missminner mig. Mönstrar du i en period som går mellan Jan-April så konkurrerar du om en eventuell plats med de som sökt samma tjänst under den perioden. Tjänsterna är därför uppdelade under hela året i, just, olika perioder. Så den som mönstrar i Oktober och söker samma tjänst är ingen konkurrent till "din" tjänst. Sedan vet jag inte hur det påverkar den mönstrandes sätt att välja när det står att t. ex fem av fem har sökt en tjänst, man vet ju inte vad de fem sökande på den tjänsten har för mönstringsvärden och det kan därför ses som ett osäkert kort.

Erik
jenstheaviator
jag vet att många här inne vill bli jägare och liknande tjänster. Rangern.gif
men vad har ni tänkt att ha i andra hand då??
Cesium
Förutsatt att jag klarar kraven så kommer jag söka Jägare och Amfibie. Vet dock inte vilken ordning. Amfibie verkar kul på sitt sätt(skärgårdskrig) och jägare på sitt sätt, mer fysiskt krävande och så.

Någon som vet hur mycket mer fysiskt krävande en jägarutbildning är än en som amfibiesoldat?
Är kustjägarutbildning mycket mer fysiskt krävande?

Det är typ de enda frågor man inte kan läsa sig till på intarwebs smile.gif
Chaz
Fick hem ett brev från pliktverket idag. Mönstring sker den 23 och 24 januari 2008 i Stockholm, vilket betyder att jag endast har drygt en månad på mig att komma i form. dry.gif
jenstheaviator
QUOTE (Cesium @ Dec 17 2007, 07:41 ) *
Förutsatt att jag klarar kraven så kommer jag söka Jägare och Amfibie. Vet dock inte vilken ordning. Amfibie verkar kul på sitt sätt(skärgårdskrig) och jägare på sitt sätt, mer fysiskt krävande och så.

Någon som vet hur mycket mer fysiskt krävande en jägarutbildning är än en som amfibiesoldat?
Är kustjägarutbildning mycket mer fysiskt krävande?

Det är typ de enda frågor man inte kan läsa sig till på intarwebs smile.gif

det beror ju helt på vad för slags amfibiesoldat du vill bli navy2.gif
Cesium
Pöh pöh, Cesium ist trött!

Amfibieskytte var det jag tänkte på smile.gif
Dvs. den som heter Amfibiesoldat/amfibiegruppbefäl/amfibieplutonbefäl på www.lumpen.se

En annan sak jag funderat en del på:
Är plutonbefälen(amf) och längst fram och strider och utför andra uppgifter tillsammans med grupperna eller sitter de "längre bak" och organiserar och leder verksamheten därifrån? Jag har vid några tillfällen fått den bilden.
MatsLennarth
QUOTE (Cesium @ Dec 17 2007, 23:43 ) *
Pöh pöh, Cesium ist trött!

Amfibieskytte var det jag tänkte på smile.gif
Dvs. den som heter Amfibiesoldat/amfibiegruppbefäl/amfibieplutonbefäl på www.lumpen.se

En annan sak jag funderat en del på:
Är plutonbefälen(amf) och längst fram och strider och utför andra uppgifter tillsammans med grupperna eller sitter de "längre bak" och organiserar och leder verksamheten därifrån? Jag har vid några tillfällen fått den bilden.

Ingen skillnad på plutonsbefäl, gruppbefäl och soldater vid amfibieregementet. De gör samma GSU, ingen skillnaden dem emellan. Tas sedan ut till olika befattningar efter GSUn.
Cesium
OK det visste jag faktiskt smile.gif
Då återstår bara frågan:
Skillnad i fysiska krav mellan amfibiesoldater och Jägarsoldater?
Skillnad i tjänst för amfibie soldat, amfibiegruppbefäl och amfibieplutonbefäl?
Sitter de som blir utsedda till plutonbefäl längre "bak" och leder verksamheten eller är de också ute och strider, spanar, m.m.?
probic
QUOTE (Cesium @ Dec 18 2007, 12:40 ) *
Då återstår bara frågan:
Sitter de som blir utsedda till plutonbefäl längre "bak" och leder verksamheten eller är de också ute och strider, spanar, m.m.?

vad jag har fått höra så håller PB´s på med massa papper och förmedlar en massa också, är dock inte säker
Andreas_901
ja ni grabbar, nu har två stycken i min klass fått brev om mönstringsdatum. Alla fyller år i Januari, kanske börjar med dem men jag vet ej. Längtar tills jag får mitt brev =)
jenstheaviator
QUOTE (Andreas_901 @ Dec 18 2007, 19:04 ) *
ja ni grabbar, nu har två stycken i min klass fått brev om mönstringsdatum. Alla fyller år i Januari, kanske börjar med dem men jag vet ej. Längtar tills jag får mitt brev =)

fy fan va man kommer bli uppspelt när man får de brevet...å taggad:P camo.gif
Andreas_901
QUOTE (jenstheaviator @ Dec 18 2007, 21:46 ) *
QUOTE (Andreas_901 @ Dec 18 2007, 19:04 ) *

fy fan va man kommer bli uppspelt när man får de brevet...å taggad:P camo.gif

Jaa lätt =) Sedan blir man bara mer och mer sugen på att mönstra när alla dom kommer berätta hur det var. Och längta till att få bättre resulatat än dem =D
Ignis nitidus
Då återstår bara frågan:

Det görs ingen skillnad mellan de som blivit inskrivna som soldater, gruppbefäl och plutonbefäl väl på plats. De ligger inne lika länge, de kan bli uttagna till samma tjänster. Det är befälen som avgör var de hamnar; en som är inskriven som amfibiesoldat kan bli gruppchef medan en PB blir ex. signalist. PB muckar inte heller med högre grad än GB eller soldaterna (såvida de inte går som gruppchef).

Att PB skulle sitta "längre bak" stämmer inte heller. Det finns särskilda stabstroppar och en stabspluton som ska hjälpa Staberna på kompani/bataljon. Där kan vemsomhelst bli placerad, inte bara de som är inskrivna som plutonsbefäl.

med reservation för ev. förändringar och felaktigheter.

ang. den fysiska biten.

Genom att titta vilka krav som ställs för att komma in på de olika befattningarna så får man en tydlig bild av vilka tjänster som kanske kräver lite mer av styrka och kondition:

Tjänst Styrka Kondition Övrigt
Amfibie 5 6
Jägare K3 7 7 Jägartest
Jägare AJB 7 7 Jägartest
Fallskärmsjägare 7 7 Jägartest + Extramönstring + testperiod
Kustjägare 7 7 Jägartest + Extramönstring

Väl på förbandet kan det ju bli olika beroende på vilken befattning du får, alla som är intagna på amfibie hamnar inte på amfskytte utan kan placeras på bekämpnings-, underhålls-, eller ledningskompaniet. Samma gäller K3 där man kan placeras på tex. trosstroppen, granatkastarpluton eller ledningspluton.
Dock ska det sägas att båda förbanden håller en hög lägstanivå och alla tjänster är krävande.

Hur pass mycket tyngre det de facto är mellan de olika utbildningarna får du fråga någon som har gjort alla, men kraven ger i alla fall en hint.
MatsLennarth
QUOTE (Ignis nitidus @ Dec 19 2007, 16:51 ) *
Då återstår bara frågan:

Det görs ingen skillnad mellan de som blivit inskrivna som soldater, gruppbefäl och plutonbefäl väl på plats. De ligger inne lika länge, de kan bli uttagna till samma tjänster. Det är befälen som avgör var de hamnar; en som är inskriven som amfibiesoldat kan bli gruppchef medan en PB blir ex. signalist. PB muckar inte heller med högre grad än GB eller soldaterna (såvida de inte går som gruppchef).

Att PB skulle sitta "längre bak" stämmer inte heller. Det finns särskilda stabstroppar och en stabspluton som ska hjälpa Staberna på kompani/bataljon. Där kan vemsomhelst bli placerad, inte bara de som är inskrivna som plutonsbefäl.

med reservation för ev. förändringar och felaktigheter.

Det roliga är ju att inget av det här har nått fram till Pliktverkets ögon och öron. De har ju ingen som helst koll på att det är just så här.
Cesium
Någon mer än ajg som anser att pliktverket bara förvillar?

Man sitter och läser här på soldf och tror att "nu jävlar fattar jag!:D" Och sen lyssnar man på pliktverekt och känner sig jätteförvirrad!

@Ignis nitidus: Bestäms det på mönstringen hurvida man blir amfskytte, bekämpnings-, underhålls-, eller ledningskompaniet?
Ignis nitidus
QUOTE (Cesium @ Dec 19 2007, 18:43 ) *
Någon mer än ajg som anser att pliktverket bara förvillar?

Man sitter och läser här på soldf och tror att "nu jävlar fattar jag!:D" Och sen lyssnar man på pliktverekt och känner sig jätteförvirrad!

@Ignis nitidus: Bestäms det på mönstringen hurvida man blir amfskytte, bekämpnings-, underhålls-, eller ledningskompaniet?

Både ja och nej.
Blir du uttagen som amfibemekaniker, -tekniker eller -ledningstekniker så kommer du med allra högsta sannolikhet också bli det.
Blir du uttagen som amfibiesoldat -gruppbefäl eller plutonbefäl så kan du hamna på bekämpnings-, skytte- eller ledningskompaniet men du kan säkert också bli flyttad till underhåll om det skulle behövas.
Numera finns ju även amfibeunderhållssoldat och -befäl och dessa lär ju bemanna underhållskompaniet.

Men nu talar jag om en utbildning som startar om 1 år, och ett år är mycket i FM och mycket kan ändras, så tro inte det jag skriver är hugget i sten.
Cesium
Ok då tackar jag för den infon, lite jobbigt att hamna på typ underhåll om man siktar på skytte :(

Men iaf, hur går det med träningen tjejer?

Denna vecka har jag äntligen fått tummen ur röven och börjat köra lite styrka efter ett schema som på 15 veckor kommer utvecklas till något jag inte trodde var möjligt. Men samma schemas löpning har hittills gått bra så jag har stora förhoppningar biggrin.gif

Såhär ser min vecka ut:

Måndag: 7km löpning, 30:03. 4x15 böjjsträck, 4x20 situps samt 4x20 rygglyft.
Tisdag: 7km löpning, 29:40.
Onsdag: 4x15 böjjsträck, 4x20 situps samt 4x20 rygglyft.
Torsdag: 8km löpning
Fredag: 5km löpning.
Lördag: 4x15 böjjsträck, 4x20 situps samt 4x20 rygglyft.

Jullovet skall nyttjas till bland annat marschträning.
Nepto
Cesium:
Om du tränar allmänt: härligt!
Om du tränar inför mönstringen: Skit i löpningen! CYKLA! Cykla med stegrande motstånd. Träna uthållighet i benen. Träna marklyft.

pansar2.png
Cesium
Man kan säga att jag tränar inför både och. Vill inte bara nöta de övningar jag vet kommer på mönstringen. Jag satsar på att bygga upp konditionen och styrkan mycket mycket mer än det lilla jag har nu och söka SANS till KJ. Har tyvärr ingen cykel att köra på men kanske får ta och överväga att gå till ett gym, även om det tar emot.
jenstheaviator
QUOTE (Cesium @ Dec 19 2007, 22:02 ) *
Man kan säga att jag tränar inför både och. Vill inte bara nöta de övningar jag vet kommer på mönstringen. Jag satsar på att bygga upp konditionen och styrkan mycket mycket mer än det lilla jag har nu och söka SANS till KJ. Har tyvärr ingen cykel att köra på men kanske får ta och överväga att gå till ett gym, även om det tar emot.

de e ju som du säger att man ska ju inte bara träna inför möntringen....men mönstringen är ju en stark träningsmotiveringskälla banan_rock.gif
Cesium
Precis smile.gif Dessutom borde det väll ändå gå ganska bra på cykeln om man löptränar ordentligt också? Låt säga att man springer en mil på 45min, då borde väll ändå cykeln gå rätt bra? Eller är det bara rå benstyrka som gäller där?
MatsLennarth
QUOTE (Cesium @ Dec 21 2007, 08:08 ) *
Precis smile.gif Dessutom borde det väll ändå gå ganska bra på cykeln om man löptränar ordentligt också? Låt säga att man springer en mil på 45min, då borde väll ändå cykeln gå rätt bra? Eller är det bara rå benstyrka som gäller där?

Du bör klara dig ganska bra då, jag låg någonstans där när jag mönstrade och cyklade en åtta med mycket krafter kvar inför jägartestet.
jenstheaviator

mycket sitter ju säkert i ren styrka, men jag anser att viljan är viktigare....om man har stark vilja kan man bita ihop å bara trampa på banan_rock.gif
trädet
Fick brevet i måndags. mönstrar 24 och 25 januari.
Någon mer som ska mönstra dessa dagar?
Sköldberg
Jag upplevde cykeltestet mer påfrestande för benen än konditionen. Dessutom så blev jag förvånad hur fort det började bli tungt att få pendalerna att gå runt men det är bara att bita ihop och köra så ska nog cyklingen inte vara några problem för er del.

Inte heller jägartestet är så mycket att oroa sig för, samma sak gäller förstås där, det är bara att trampa på.

Lycka till killar och tjejer!
Nepto

För mig var konditionen inga problem, det var benen som inte pallade mer. Efteråt så pratade jag med både en läkare och en syrra om cykeltestet. Båda två menade på att visst är löpning bra men för just det här testet är det "cykel musklerna" man måste träna om man vill få bra resultat. Det blir snabbt tungt när man trampar så benstyrka är viktigt.
Martin.
QUOTE (Nepto @ Dec 21 2007, 14:29 ) *

För mig var konditionen inga problem, det var benen som inte pallade mer. Efteråt så pratade jag med både en läkare och en syrra om cykeltestet. Båda två menade på att visst är löpning bra men för just det här testet är det "cykel musklerna" man måste träna om man vill få bra resultat. Det blir snabbt tungt när man trampar så benstyrka är viktigt.

Konditionstestet vid mönstringen sätter också koordinationen och simultanförmågan på prov, då man ska hålla ett visst tempo, icke över och icke under.
Jag klarade det bra, men några av de jag mönstrade med hade problem med att inte trampa för fort.
jenstheaviator
QUOTE (Martin. @ Dec 21 2007, 14:43 ) *
QUOTE (Nepto @ Dec 21 2007, 14:29 ) *

Konditionstestet vid mönstringen sätter också koordinationen och simultanförmågan på prov, då man ska hålla ett visst tempo, icke över och icke under.
Jag klarade det bra, men några av de jag mönstrade med hade problem med att inte trampa för fort.

på tal om kordinationsförmåga, hur tror ni de går för er på psykolog och inteligenstestet??
Cesium
De är två av de test jag är ganska nervis för faktiskt. jag ser mig själv som ganska psykiskt stabil men man vet aldrig hur det är.
Inteligensen är också lite läskig... folk brukar säga att jag är inteligent och jag har bra betyg och så vidare(310 när jag slutade grundskolan förra sommarn) men jag gillar inte sånna där test.
Men jag vet inte om man kan förbereda sig så mycket, antar att det gäller att sova och så vidare innan så man är klar i huvudet när man är där smile.gif
Nepto
QUOTE (Cesium @ Dec 25 2007, 16:54 ) *
De är två av de test jag är ganska nervis för faktiskt. jag ser mig själv som ganska psykiskt stabil men man vet aldrig hur det är.
Inteligensen är också lite läskig... folk brukar säga att jag är inteligent och jag har bra betyg och så vidare(310 när jag slutade grundskolan förra sommarn) men jag gillar inte sånna där test.
Men jag vet inte om man kan förbereda sig så mycket, antar att det gäller att sova och så vidare innan så man är klar i huvudet när man är där smile.gif

Psykologen är ingenting att vara nervös för. Allt ni kommer att göra är att prata, precis som vanligt. Mitt psykolog samtal tog inte äns tio minuter. Jag svarade i princip bara på ja och nej frågor.
JoelFfs
QUOTE (Cesium @ Dec 25 2007, 16:54 ) *

310 och kan inte stava till intelligent smile.gif

Skämt åsido. Angående när man blir kallad till mönstringen, är det som någon sa att Januari-barn kallas först? Ni 90:or här som har blivit kallade, när är ni födda?
trädet
Jag är förr 20 feb och ska mönstra 24 och 25 januari. någon som ska samma datum?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.