QUOTE (Guest_Niklas_* @ Oct 4 2007, 09:49 )

Jag har provat att söka på forumet men får bara upp felmeddelanden samt en inloggningsruta, måste man vara medlem för att söka? Om inte får ni gärna upplysa mig om hur man gör

Det står heller inget om det jag vill veta på Lv6s hemsida.
Ja du måste vara medlem. Titta en del på trådarna i forumet: pliktverket, där borde du kunna hitta något om lv6.
1: Är det någon som kan berätta lite hur de har upplevt sin tid på Lv6 som bevakningssoldat? (finns ingen berättelse på lumpen.nu)
Skulle vara intressant att höra vad ni tycker för jag har tyvärr hört av "en kompis kompis" (dock trovärdig) som går där just nu, att det slappaste man kan vara är bevakningssoldat/bilförare på Lv6 vilket inte låter så lovande :( Om det stämmer får man i alla fall chansen att bättra på sina färdigheter med att äta chips...
Hur slapp en eventuell tjänst anses vara får nog ses som en högst personlig upplevelse. Jag tyckte att min värnplikt ibland var förhållandevis slapp, och ibland jävligt hård. En del i min pluton tyckte det var hårt hela tiden och vissa orkade inte med.
Bevakning i min mening kan vara riktigt hårt ibland, när man med en liten styrka ska hålla en hög beredskap på ett objekt dygnet runt. Lite sömn, långa patrullrundor, dåligt med mat, mycket tid till att bara stå och observera. Andra gånger är det slappare, som vid teorilektioner (är en hel del sånt också!).
Nu vet jag inte om lv6 är ett baskerregemente men isf får man göra baskerprov vilket av många ses som väldigt hårt.
Bilförares innebörd kan vara vad som helst i mina ögon, jag tänker mig dock att gruppen har en designerad förare till fordonet när ni löser bevakningsuppgifter.
3: En sista sak, om man har befattningen bilförare (och om man nu får det sedan vid inryck..) kan man då få utbildning på ksp90 eller ha det som personligt vapen under FSU:n/befattningsskedet? och vilka roller/befattningar har man inom en bevakningsgrupp (utöver indelningen bevak/insats)?
Nu vet jag inte riktigt hur en bevakningsgrupp ser ut, men en vanlig skyttegrupp brukar kunna se ut så här: C, stf C, ksp skytt, sjkv, farb (fältarbetsman) / grg / skarpskytt.
När jag gjorde lumpen fick även de som sedan var kockar på staben utbildning på ksp58 efter som man vill se till att vid eventuella bortfall kan vem som helst plocka upp kspen och fortsätta elden.
Det är dock långt ifrån en självklarhet.