Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Reklam du inte förstår dig på
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
Lethal_Impact
Har du någonsin sett en reklamsnutt som du inte riktigt har förstått dig på?
Nog för att jag inte studerar reklamfilmer hela dagarna, men ibland undrar man ju hur den där hypade yuppien som gjorde filmen tänkte hur man skulle uppfatta den.
Då kan man ju höra med andra vad de anser, du alltså.

Ja, anledningen till mitt utlägg är en Skoda-reklam jag såg nyss på Discovery. Det poängteras hela tiden hur noga och rent allting är, men helt plötsligt ser man en CLOWN på ett kontor. Va f*n?
Vad tror ni?
Fu Frippe
Budskapet torde vara: "Här på Skoda gör vi jättefina och jättebra bilar i vår hypermoderna fabrik med en massa "state of the art" teknik, men priserna är skrattretande låga då dessa sätts av en clown!"
LoveMachine
En reklam jag aldrig förståt är någon shampooreklam som pratar om pärlproteiner. Mig veterligen finns det inga proteiner i pärlor utan att dom är helt mineraliska. Har dom hittat på ett eget protein som dom sedan döpt tioll pärlprotein bara för att kunna kränga shampoo?
Doggydriver
QUOTE (Lethal_Impact @ Oct 3 2007, 20:30 ) *
Har du någonsin sett en reklamsnutt som du inte riktigt har förstått dig på?
Nog för att jag inte studerar reklamfilmer hela dagarna, men ibland undrar man ju hur den där hypade yuppien som gjorde filmen tänkte hur man skulle uppfatta den.
Då kan man ju höra med andra vad de anser, du alltså.

Ja, anledningen till mitt utlägg är en Skoda-reklam jag såg nyss på Discovery. Det poängteras hela tiden hur noga och rent allting är, men helt plötsligt ser man en CLOWN på ett kontor. Va f*n?
Vad tror ni?

Hehe, såg den också...

Men kan det vara så här enkelt; Vi minns båda att det var för Skoda, och det blev någonting som kommer att poppa upp i huvudet med jämna mellanrum?
I sådant fall var det en mycket lyckad reklam ;)
Raffsec
QUOTE (LoveMachine @ Oct 3 2007, 19:07 ) *
En reklam jag aldrig förståt är någon shampooreklam som pratar om pärlproteiner. Mig veterligen finns det inga proteiner i pärlor utan att dom är helt mineraliska. Har dom hittat på ett eget protein som dom sedan döpt tioll pärlprotein bara för att kunna kränga shampoo?

Jag fattar ingen schapooreklam överhuvudtaget biggrin.gif
Magnus
Reklamen för hudkrämen som bevarar och bygger upp hudens DNA.
Nestor
QUOTE (Magnus @ Oct 4 2007, 01:00 ) *
Reklamen för hudkrämen som bevarar och bygger upp hudens DNA.

"Bygger upp hudens DNA"
Jojag tackar för den. Dagens skratt biggrin.gif

Vad skulle det vara bra för? Random DNA-byggande kan ju få lite...vad ska man säga...sci-fi aktiga konsekvenser om det skiter sig med bygget Malajn.gif
Status quo
"Nya någon-sorts-flingor. Så kul att man tror det är sött"
Hur lyckades den texten ta sig ända ut i svensk tv?

Och RedBull reklamen där de är på en rodd tävling, så säger han att han givit motståndarlaget redbull och när hans kamrat blir rädd säger han: "lugn, redbull livar inte bara upp kroppen utan även sinnet, så jag gav det bara till roddarna på höger sida".
Jag förstår inte riktigt varför det skulle ge någon nackdel..... däremot menar han egentligen att han själv druckigt smörjan och på så sätt förstått hur han skulle göra.
J-Star
Schampoo-, hudvårds- och skönhets-produkter i allmänhet innehåller så mycket junk science att man funderar på att anmäla skiten. Det där schampoot som Pernilla Wahlgren gör reklam för (minns inte namnet... how's that for a marketing failure! laugh.gif ) sägs innehålla "näring för håret". Hår är dött utom just längst ned vid roten. Du kan dränka det i hur mycket "näring" som helst... men det har redan slutat växa.

Och annat sånt trams som C-vitaminer, fruktjuicer och annat sådant trams skall få produkten att låta speciell är bara tröttande. Krämarna jobbar verkligen efter principen "Vi hoppas att tittaren tror det är bra bra för att vi påpekar att det finns i produkten".

Dags att hoppa i duschen och tvätta mig med vanlig enkel oparfymerad Barnängens tvål, samt "Frisk & Skön"-schampoo, garanterat befriad från allt vad oljor, näring och likande heter. Mina hårstrån är så fina/tunna i sig att om jag använder något special-schampoo eller ens balsam så tynger den hinna som kvarlämnas på hårstråna ned håret så att det ser fett och skitigt ut på halva tiden.

/J
J-Star
Ah... en till reklam som jag stör mig på: den där bilreklamen där det hoppar ut något slags robothundar från hjulen och börjar "dra" bilen. Skitkasst animerat. Man får ingen som helst känsla för att de verkligen gör något med bilen utan ser bara ut som sprattliga bihang. Varför försökte de animera det där?!

/J
Lt P
Personligen har jag svårt för reklam som utstrålar ett i grund och botten negativt budskap på ett "roligt" sätt för att sälja sin produkt. Jag tror inte att den typen av reklam är bra i längden. Vem vill identifiera sig med loosern i Teliareklamen som misslyckas med allt och mobbas av sina barn eller med killen i Treoreklamen som blir bedragen av sin fru?

Äsch, jag är nog bara för knökkonservativ.
sgt Odh
Jag förstår mig inte på alla dessa reklaminslag för navigeringssystem. Det är ju liksom inte så att bara för att man kan knappa in Frankrike/Paris/restauranger/tresjärninga/Cordon Buff så kommer man dit. Det är ju inte någon sorts Transporter-modul från Star Trek eller tidsmaskinen i Back to the Future.

Varför behövs de egentligen. De flesta visar bara storstan ändå och inget utanför asfaltsvägarna. Att hitta till gatan X i stan är lätt, det finns skyltar, att hitta till gården Y är svårare men dit hittar inte GPS:en heller.
De flesta systemen kan visa vägen från bakgatan där du bor till en trestjärning restaurang i Paris, men om du klipper en älg på vägen dit så kan du inte få ut koordinater ur burken för att underlätta för SOS. Öööh, jag är någonstans mellan Trollhättan och Göteborg tror jag, men det är 178,4 mil till Restaurang Cordon Buff.

Ännu mer elektronik till pöbeln, ännu fler samtal av typen ''-du som kan det där med data, jag har köpt en GPS, hur funkar den?''. :(
J-Star
QUOTE (Lt P @ Oct 4 2007, 08:33 ) *
Personligen har jag svårt för reklam som utstrålar ett i grund och botten negativt budskap på ett "roligt" sätt för att sälja sin produkt. Jag tror inte att den typen av reklam är bra i längden. Vem vill identifiera sig med loosern i Teliareklamen som misslyckas med allt och mobbas av sina barn eller med killen i Treoreklamen som blir bedragen av sin fru?

Telia reklamen säljer på folks rädlsa för att vara losers själva. Maken i Telia-reklamen uppför sig så uppenbart korkat att tittaren tycker "Så dum är i alla fall inte jag... *jag* har vett att uppföra mig bättre/klokare"... och precis då glider Telia in med sin produkt som då skall vara för den kloke... det som den korkade pappan egentligen skulle ha haft. Det är inte meningen att man skall identifiera sig med pappan utan att fjärma sig från honom och agera "smart" genom att köpa deras produkt.

/J
Erik_G
QUOTE (sgt Odh @ Oct 4 2007, 08:47 ) *
De flesta systemen kan visa vägen från bakgatan där du bor till en trestjärning restaurang i Paris, men om du klipper en älg på vägen dit så kan du inte få ut koordinater ur burken för att underlätta för SOS. Öööh, jag är någonstans mellan Trollhättan och Göteborg tror jag, men det är 178,4 mil till Restaurang Cordon Buff.

Ännu mer elektronik till pöbeln, ännu fler samtal av typen ''-du som kan det där med data, jag har köpt en GPS, hur funkar den?''. :(

De kan säkert visa koordinater, min tomtom kan det i alla fall. Men frågan är hur många av de som använder gps'en det är som vet ett skvatt om vad lat. och long. är?
De flesta har ju inte ens klart för sig vad GPS egentligen är. Många på sjön tycks ju tro att GPS = Radar, och bara för att jag har GPS på min båt kan jag hålla hög fart i dimma, för jag ser ju alla kobbar och skär. Att andra båtar inte syns, ja det blir väl en obehaglig överraskning. Hoppas då att det är stenafärjan de möter och inte en kajakpaddlare. Eller som bilisten som i sant aftonbladetmanér höll på att "dödsstörta" för att GPS'en föreslog en väg över en bro som monterats bort en kort tid innan. Avspärrningarna kanske inte var ledtråd nog för denna familjen om att kartan och verkligheten inte alltid stämmer.

/E
cf112
QUOTE (sgt Odh @ Oct 4 2007, 08:47 ) *
Varför behövs de egentligen. De flesta visar bara storstan ändå och inget utanför asfaltsvägarna. Att hitta till gatan X i stan är lätt, det finns skyltar, att hitta till gården Y är svårare men dit hittar inte GPS:en heller.

Kombinerar man sin Garmin Nüvi med Friluftskartan Pro så hittar du kostigen ut till jakttornet också.
Jo det finns många användningsområden för GPS, men folk har kanske en övertro till tekniken. Den är ett hjälpmedel. Jag brukar säga till mina kunder att kör som du brukar, använd sunt förnuft så hjälper apparaten dig, och bry dig inte om att den säger "Sväng höger om 200 meter" mitt på E4:an.
Apparaterna är bra, men begränsas av felaktigt kartmaterial. Jag vet inte hur många gånger jag har räddats av min GPS när man närmar sig en fartkamera som inte fanns på den platsen när jag passerade för ett halvår sen.
Mattsson
Det finns en reklam för en hudkräm, som har:
"Energin från arktiska hjorton"

Om man använder hjortron som kommer söder om polcirkeln dvs sub-arktiska hjortron, får man sämre effekt än arktiska?Or what?
Fu Bodin
Hur VI är du?

Nä seriöst, tror inte att många köper en ny Volvo för att den är bra på...? Varför köper man en ny Volvokombi? Är det för det stora tomrum bakom C-stolpen? Köp en annan större bil då, för den är ju inte bäst i klassen direkt.

// Bodin (som bygger skiten också)
MPMöller
Den där Ford reklamen.. okej att man ska byta sin gamla bil mot en ford, men varför måste man knyta fast ballonger i sin gamla bil och skicka upp den i luften? är det särskillt bra för miljön? och vad är det för argument till att man ska köpa just en ford? unsure.gif
larsev
QUOTE (J-Star @ Oct 4 2007, 07:48 ) *
Ah... en till reklam som jag stör mig på: den där bilreklamen där det hoppar ut något slags robothundar från hjulen och börjar "dra" bilen. Skitkasst animerat. Man får ingen som helst känsla för att de verkligen gör något med bilen utan ser bara ut som sprattliga bihang. Varför försökte de animera det där?!

/J

Sittochträng (Citröen) reklamen har jag inte heller fattat ett dyft av. banghead.gif
Rokare
Hur många saker från Mio hittar ni?
sleget
det värsta?
Tandläkare och tandkrämsreklam! Slår allt! Jag är inte bara mamma utan även tandläkare tex....
709
Eftersom jag inte haft någon TV på över sju år nu så förstår jag inte reklam överhuvudtaget utan tycker bara det är irriterande.

Jag vet att ekonomin inte funkat så bra utan reklam i systemet, men ärligt talat, vem bryr sig om reklam?
Lethal_Impact
QUOTE (709 @ Oct 11 2007, 21:06 ) *
Eftersom jag inte haft någon TV på över sju år nu så förstår jag inte reklam överhuvudtaget utan tycker bara det är irriterande.

Jag vet att ekonomin inte funkat så bra utan reklam i systemet, men ärligt talat, vem bryr sig om reklam?

Sju år!? Har du fått nån snigel på ögat eller? brow.gif

Själv har jag blivit så pass förbannad på reklam att den snarare får motsatt effekt, ser jag en reklam för typ nån tvål köper jag nog konkurrentens produkt. Stör och är i vägen jämt. Man spyr ju nästan när man tittar amerikansk tv.

Men men, portot på brev mm hade nog varit betydligt högre utan all denna dagliga sabla "pappersinsamling".
23:e komp.

/J

Min känsla var att bihangen gjorde lite som de ville. Okontrollerat! Herre över sin bil......jo tack!

Sen undrar jag varför man framhäver att apelsinjuicen består av solmogna apelsiner. Kan de mogna utan sol?
Steken
QUOTE (23:e komp. @ Oct 11 2007, 23:35 ) *

/J

Min känsla var att bihangen gjorde lite som de ville. Okontrollerat! Herre över sin bil......jo tack!

Sen undrar jag varför man framhäver att apelsinjuicen består av solmogna apelsiner. Kan de mogna utan sol?

Dom kan ju faktiskt vara odlade i växthus med någon lampa av något slag som fungerar som sol substitut.
Teknikern
QUOTE (Lethal_Impact @ Oct 11 2007, 22:56 ) *
Men men, portot på brev mm hade nog varit betydligt högre utan all denna dagliga sabla "pappersinsamling".
Snacka inte om den förb**de pappersreklamen, jag får släpa över 30 kilo till tippen varje månad året runt. 8.gif
jed
QUOTE (Teknikern @ Oct 14 2007, 01:03 ) *
Snacka inte om den förb**de pappersreklamen, jag får släpa över 30 kilo till tippen varje månad året runt. 8.gif

Sätt upp en lapp med "Ingen reklam, tack!" på dörren då. Fast 1kg reklam om dagen låter ganska överdrivet...

...och reklam ses bäst i 32 gånger hastigheten. biggrin.gif
Teknikern
QUOTE (jed @ Oct 14 2007, 11:47 ) *
QUOTE (Teknikern @ Oct 14 2007, 01:03 ) *

Sätt upp en lapp med "Ingen reklam, tack!" på dörren då. Fast 1kg reklam om dagen låter ganska överdrivet...

...och reklam ses bäst i 32 gånger hastigheten. biggrin.gif
"Dörren"? Nä här är det postlådan som gäller för jag bor på landet mellan två orter och här dumpas reklam från när och fjärran. Jag funderar på att ställa ut en soptunna på hjul och montera på ett brevinkast och när den blir full är det bara att rulla upp den i valpen och ta den till tippen. Malajn.gif
Lethal_Impact
Ni vet väl att MTV suger kuk? rolleyes.gif

http://weman.wordpress.com/2007/10/11/mtv-suger-kuk/
Berg
Alla vet ju det. MTV suger.
Lethal_Impact
Jamba

Denna *%$£¤@ Jamba-reklam!!
Helst 2-3 ggr i rad också. Snart börjar väl en ny "Grod-j@vel"-kampanj lagom till Julen också. angry.gif
Gusten
Det här kan nog någon från Kalmar eller däromkring svara på. Det jag inte hör är vad kvinnan på Trygghansa reklamen (där kontorsfolket tänker tillbaka på telefonsamtal de haft) säger direkt efter att hon sagt "jag tror jag är med barn igen" eller något liknande. Jag tycker hon säger något i stil med "å det då va". Men jag är ju inte säker och förstår i alla fall inte vad det i så fall betyder...? Är det månne något dialektalt kanske? /Gusten blink.gif
Lfskbat
QUOTE (Fu Bodin @ Oct 5 2007, 22:30 ) *
Hur VI är du?

Den här reklamen fattar inte jag heller!!! Vadå hur "VI" är du?

Sen fanns det en reklamsnutt för några år sedan där man nämde att en hudvårdsprodukt innehöll "Aktivt syre"... finns det passivt syre också?

All reklam från Ford suger, alla vet att Ford är en sk-tbil bong.gif

Men det blir rätt roligt om man blandar ihop reklamen typ den kända: "Whiskas om farmor själv får välja" Eller modifierar Önos (Önos som det smakade förr)... Pampers, som det smakade förr... (Eat sh*t!)
Fu Bodin
QUOTE (Lfskbat @ Oct 23 2007, 01:22 ) *
QUOTE (Fu Bodin @ Oct 5 2007, 22:30 ) *
Hur VI är du?

Den här reklamen fattar inte jag heller!!! Vadå hur "VI" är du?

Nya folkehemskombin innehåller WE-teknologi, som man i Sverige översatt till VI. Nya V70 skall vara nått för alla, oavsett om du sitter i förarstolen eller i baksätet. Tycker att det är ett väldigt kasst sätt att försöka sälja mer tillvalsutrustning som inte (ja visst?) finns på andra bilar.
Nä, tråkigt nog har inte nya Volvon något unikt försäljningsargument, mer än att det är en hyffsta ny bil med gamla motorer och att S80 har fått en ryggsäck.
Yman
De flesta har väl sett reklamen för Jägermeister, tre glas beställs, man ser tre kalla, frostiga glas fyllas med den ädla drycken (!). Där efter får vi se hur ett glas fastnar i en läpp, ett annat glas i en hand (tumme?).
Men VAD händer med det 3e glaset? Man ser en 3e person i bakgrunden som lutar sig över baren, men vad sysslar han med?
Har hans glas frusit fast både i näven, munnen och baren??

//Y

*Passar på att flytta till Dagrummet*

//Yman, BlåGul
konane
Reklam är otroligt forskat om. Alla reklamer har en eller flera baktankar.
Just att vi inte förstår reklamen gör att vi tänker mer på det, vilket är PRECIS vad säljaren vill.
De påverkar oss på olika sätt.
Är vissa metoder mer effektiva? Är väldigt individuellt, olika människor påverkas olika. Annars skulle ju alla reklamer köra på samma spår, om det nu skulle vara bevisat det bästa sättet att få folk köpa deras produkt.

Så sluta tänk efter ni sätt reklamen, eller snarare se inte på reklam alls. Ni påverkas även om ni inte vill eller tänker på det.
KOB
Annars kan man ju göra det till en policy att inte köpa något från varumärken man sett på TV... om det finns lämpliga ersättningsprodukter vill säga.
J-Star
QUOTE (konane @ Oct 29 2007, 21:49 ) *
Reklam är otroligt forskat om. Alla reklamer har en eller flera baktankar.
Just att vi inte förstår reklamen gör att vi tänker mer på det, vilket är PRECIS vad säljaren vill.

Jo förvisso... men när man bara blir störd på den och man inte ens minns vilket märke/vilket produkt man försökte pusha, då måste den vara dålig. Reklam är inte bra bara för att den har en baktanke. Det finns dålig reklam också.

/J
eskil
QUOTE (J-Star @ Nov 2 2007, 13:58 ) *
Jo förvisso... men när man bara blir störd på den och man inte ens minns vilket märke/vilket produkt man försökte pusha, då måste den vara dålig.

Inte nödvändigtvis. Ibland görs reklam bara för att exponera varumärket i ett positivt, men helt ovidkommande sammanhang, ofta i samband med sport. Jag har ingen aning om vad Deloitte & Touche säljer, men deras varumärke känner jag igen vid det här laget.

Edit Okej, jag vet att Deloitte & Touche är ett revisionsbolag, men det är inte tack vare deras reklam.
Berg
Ojojoj, är det bara jag som stör mig på den *äckliga* tanten som pratar om svamp i underlivet.. jag tror knappast att någon av det kvinnliga könet vill köpa produkten för att en *äcklig* tant sitter och pratar om den i tv.

(De "tjejer" jag pratat med tycker ochså att hon är äcklig..)
Sernlo
QUOTE (Berg @ Nov 3 2007, 18:11 ) *
Ojojoj, är det bara jag som stör mig på den *äckliga* tanten som pratar om svamp i underlivet.. jag tror knappast att någon av det kvinnliga könet vill köpa produkten för att en *äcklig* tant sitter och pratar om den i tv.

(De "tjejer" jag pratat med tycker ochså att hon är äcklig..)

Varför kör Apoteket bara med reklam för "äckliga" grejer?

"Har du akut och plötslig diarre?"
"Många besväras utav svamp i underlivet"
"Har du fotvårtor som lätt sprider sig?"
Spartacus
En reklam som faktiskt slog mig här om dagen för att den var så enormt intetsägande och rakt igenom dålig var för någon smärtstillande tablett. I reklamen är morsan från den där tv-serien där Peter Settman var en ängel på jorden med, minns ej namnet.

Hur som helst, det går knappt att berätta vad som händer i reklamen för att den är så dålig.
kexet
nån som fattar garmin reklamen?? när kvinnans ögonbryn har växt ihop..vad har de att göra med gps??
Mattsson
QUOTE (kexet @ Dec 16 2007, 21:56 ) *
nån som fattar garmin reklamen?? när kvinnans ögonbryn har växt ihop..vad har de att göra med gps??

Hon kommer på att hon måste plocka ögonbrynen innan jul och således ställer in GPSen på den lokala skönhetsalongen?

Följd frågor:
När i reklam filmen fick ögonbrynen för sig att "växa till sig lite"?
Vad sjunger dom för någon? Jag hör bara mummel.
GC1
Tack för att någon annan undrade över Garminreklamen och damen med ögonbrynen!

Man hör lite svagt att det sjungs något om Garmin i slutet av slingan men i övrigt är den inte så informativ, däremot är det en "catchy" melodi, vilket är enormt viktigt i reklam.
galnekocken
...tänkte på den där fordreklamen, med ballongerna, de dimper ner någon annanstans. Har de plockat bort nummerplåten, så att bilen inte går att spåra. Om de är i paris, låt oss tänka: Hur många bilar finns det där, som inte är ford. 8 miljoner bilar som efter ett tag ramlar ner någon annanstans. Vem tar hand om dessa bilar. Oansvarigt ford, att bidra till nedskräpning.
M00nStalker
I Garmin reklamen så sjunger de ju vad man ser, exempelvis "where's shopping mall there's shopping mall" när de visar gallerian och "where's chinese food, there's chinese food, spicy chicken wing", originalmusiken är ju givetvis Carol of the bells. Slutet är något i stil med "Give-a give-a give-a give a Garmin".

Poängen är ju givetvis att Garmin visar var man ska när man vill dit.
Pinnen_
Alltså, men...vafan!? Ögonbrynen!!!??? Ögonbrynen!!!??? VA!?

Det är den sjukaste reklamen jag sett på länge, varför, varför, varför växer hennes ögonbryn ihop!? wacko.gif

En annan lattjo skönhetsprodukt var ett läppstift som det visades reklam på TV för ett tag sen. Nåt i stil med att det innehöll Liquid Diamonds för total lyster, liksom...flytande diamanter... banghead.gif
whamou
Varför har alla bindor "superlånga-ultraabsorberande-marsipanluktande-fredsfrämjande-gullinutt-vingar"??

Är det inte så att man viker dom runt troskanten iaf? Och vad gör dom då för nytta?
stefanf
Som jag förstått reklamen så är det inte vingarna i sig som är absorberande, de är väl bara till för att hålla bindan på plats.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.