Det korta svaret: Jag upplever att kvalitén på SoldF har sjunkit. Men jag upplever även att andelen helt vansinnigt underbara guldkorn har ökat, men det är ju också för att jag under mina 6 år på forumet "lärt känna" ett antal av nicken och vet vilka som har något att komma med, och vilka som borde få en ståndsrätt på stället och grävas ner, djupt...
Jag tror dock inte att det är ett hopplöst läge, och jag tror att det är lite granna på grund av oss gamla forumsrävar.
-
Det betydligt längre svaret:Det kommer alltid vara så att man går nya användare till ett forum som inte är bevandrade i den rådande kulturen. Så har det alltid varit, och så kommer det alltid varit. Ingenting är så provocerande som en "prao" som är märtk "GU: Ej gjort grundutbildning." och "Tjänst: Ej Mönstrat" som säger att han sökt, att han inte orkar läsa alla femtioelva sidor i tråden eller som hasplar ur sig "jag har hört att".
Bäst är väl att jag talar för mig själv, men jag är aldrig så dryg som jag är vid dessa tillfällen. Detta har jag även sett på annat håll av andra användare, men som sagt, nu talar jag för mig själv.
Resultatet blir att ett redan dödsdömt inlägg med bristande verklighetsuppfattning följs av en eller flera utskällningar plus en Blågul som försöker lägga om tråden så den hamnar på rätt köl igen. Då hjälper det inte att den blågule i fråga är snäll och vänlig. Jag efterlyser ett "rättning mittåt" i dessa fall. Trådskaparen kanske då tappar intresset, men det finns en tråd där som kanske kan fyllas på vid ett senare datum av en annan forumist.
Det stör mig också något oerhört när representanter från dagens Internetgeneration inte är kapabla att följa
netiquette, d.v.s. nätvett!
Våra nya användare får idag epitetet ”prao” och jag tycker definetivt att det är så som dom skall uppmuntras att bete sig när de är nya på forumet, för en värdelös prao-elev är någon som kan få ingångsvärdet att ”du behöver inte dyka upp i morgon”, och det tycker jag borde gälla här också.
Låt prao-tiden vara en prövotid och missköter de sig t.ex. genom att de skapar tre nya trådar om samma sak trots att de två föregående låsts, då är de antagligen inget att ha i alla fall. De kan ju inte ens läsa reglerna...
Nästa sak som jag tycker är väldigt katastrofalt dåligt är våran märkning av nya trådar. En klar och tydlig döpning av trådarna underlättar allt från sökning till avgränsning. Den som då repeterar titeln i den förtydligande under-topicen förtjänar spöstraff. Slarviga trådtitlar är något som jag personligen skulle uppskatta om de blågula kunde styra upp. Antingen när de själva kliver in för att rätta in tråden eller när de själva tittar in och engagerar sig då de tycker den är intressant.
Ett bra exempel på detta är tråden "
Svenska truppminor, aka trampminor" vars topic berörde trampminor från början, men efter en del blågult hokuspokus så inbegrep den även truppminor, vilket revitaliserade tråden en hel del.
Min tredje punkt är sökfunktionen. Idag så är den väldigt begränsad. Att söka på Ak 5 är dödsdömt, CBJ likaså. Jag förstår mycket väl att forumet har en del behov av att spara bandbredd och serverkapacitet, men jag tror att vi skulle slippa många dödsdömda "jag har faktiskt sökt"-inlägg om det inte fanns de här begränsningarna.
Resultatet blir att en användare som söker på t.ex. CBJ inte får fram något, och han eller hon ställer då en fråga om denna fantastiska kaliber. Då står det en gammal forumsräv där och petar den nye forumisten i ögat med hjälp av sökorden
SoldF +CBJ som han precis kört i google och fått fram en tre fyra stycken bra träffar. Detta är kanske inte ett krav som man kan ställa på vanliga dödliga, men ändå så blir det en hel del sådana tramsinlägg. Mdn's
Introduktionskurs till SoldF Forum, Lär dig om forumet på högskolenivå! tar upp sökförfarande via google, men denna kunskap är ändå ingen självklarhet, tyvärr.
Punkt nummer fyra, efter hand som forumet blir större så kommer det in nya intressen och ny kunskap, av varierande kvalité. Jag förstår mycket väl att det finns en viss skepsis och tröghet i att skapa nya underforum. Skall man hålla den mycket höga nivå som SoldF faktiskt håller så behöver man engagerade och kunniga blågula som kan moderera. Dessa behöver även kunna fungera med de redan befintliga moderatorerna osv.
Men bristen på underforum i t.ex. kategorin ”sjukvård” resulterar i att verksamheten sprids ut och den styrs inte upp. Resultatet blir dålig kvalité på trådar, vilda spekulationer och rena felaktigheter. Jag tycker att sådant behöver utvärderas och åtgärdas efterhand.
Innan jag sammanfattar mitt inlägg så vill jag även replikera på tidigare utvärderingar som berört ett antal olika saker.
”Hårdast tjänsten” och ”grymmaste baskern”-trådar är ingen framtid för forumet. Det nya FM där värnpliktiga är hyfsat motiverade och frivilliga tror jag skall ta död på detta i framtiden. Men jag ser inte heller att vi skall låsa ute den nya generationen vars erfarenheter sträcker sig till ungdomsverksamheten. Jag tycker att även dom skall vara välkomna, men det skulle vara tacksamt om dessa individer uppträdde lite mera ödmjukt, men då blir det också en fråga om föredömen, och bristen på…
”prylkåtheten”, ”julgransstridsvästar”, ”flest prylar i bältet när de dör vinner” etc. etc. är inte något som jag ser som uteslutande negativt. Jag är själv en sådan varelse som är redo att lägga pengar på min egen bekvämlighet och materielen som jag använder. Är tilldelat och tilltänkt materiel inte tillräcklig? Jag skaffar min egen.
Jag är dock av den meningen att innan en människa lägger en massa pengar på egna prylar så skall han ha lärt sig att hantera och klara sig med den tilldelade.
Jag är tacksam när individer som varit i insats delar med sig av sina erfarenheter, vad som funkar, vad som är kass och vad som behöver justeras. Passar inte galoscherna tar man dem av sig och i värsta fall så får man väl tejpa plastpåsar runt lackskorna. Men det är just det som vi inte borde behöva göra nu när vi har modulära system såsom Ak 5C och Stridsväst 2000. Det finns idag mil.specade lösningar på problem som identifierats redan under de första missionerna. Varför skall vi då fortfarande använda silvertejp och skosnören till permanent tillfälliga och potentiellt farliga lösningar?
Stör man sig något gruvdjävligt på åsikterna, synpunkterna och tendenserna som florerar i en tråd eller ett underforum, då så, det är frivilligt att läsa där. Det är därför som jag håller mig till ” Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning” och ger blanka fasen i de flesta andra underforumen, men visst, det händer att jag yttrar mig I luckan och pliktverket.
Det talas om att ett underforum som hanterade bl.a. historik skulle vara önskvärt. I samma mening så nämns Skalman som ett föredömligt exempel. Jag tycker att historia är något som är oerhört intressant och som borde vara lättillgängligt. Men nu så fyller Skalman och SoldF två olika nischer på ett väldigt bra sätt, och detta tycker jag är tillräckligt bra. Jag ser framför mig hur ett hypotetiskt underforum skulle kunna innehålla hur många referenser som helst till just Skalman utan att för den sakens skull bidra med ny kunskap.
Transportcentralen och sjöforumet har också tagits upp. Jag håller med om att det är sorgligt att det inte skrivs mer där inne. Men återigen så handlar det om forumsrävarnas egna ansvar. Det finns mycket dugligt folk inom sjö-arenan med mycket kunskap, men den måste göras mera tillgänglig för oss landkrabbor.
Tar man upp en förkortning? Förklara den eller skriv ut den inom parentes!
En ny fartygsklass eller det femtioelfte flytetyget som döpts till Södermanland? Länka eller bifoga en bild!
Jag säger inte att ni som är kunniga skall sänka er och ert innehåll från en fackvetenskaplig nivå till populärvetenskaplig, men gör innehållet mera tillgängligt så kanske ni kan skapa mera intresse och förståelse.
-
Som en mycket enkel sammanfattning av mitt inlägg: Det är vi forumister som skapar andan och innehållet på Internet-forum. Vi som är gamla på gården behöver ta ett större ansvar i allt det vi gör, i allt från att skriva ut förkortningar till att inte omedelbart börja hacka på våra nya prao-elever/forumsmedlemmar.
Är praon rikskass så tycker jag att de blågula borde kunna slänga ut dem på ett tidigt stadium. Ett alternativ är kanske att blockera deras konton tills de gett klartecken i guld på att de förstått vad det är som gäller.
Jag är av den meningen att de blågula gör ett bra jobb, men de får gärna gå in oftare med rättningskommandon och gärna justera trådtitlar för att göra dem mera aktuella och sökbara.