QUOTE (J-Star @ Oct 4 2007, 09:20 )

QUOTE (sgt Odh @ Oct 3 2007, 13:24 )

Ännu ett tecken på att så kallad "säkerhet" bara är till för att förtrycka den vanliga medborgaren och för att öka skillnaden mellan de som styr och de som blir styrda.
Eh, va?
En kort utveckling av det där resonemanget - att killarna i svart inför säkerhetsåtgärder bara för att öka klassklyftan tycker jag i mitt stilla sinne var bland det fånigaste jag hört på länge. Låter som taget från en AFA eller Ung Vänster-hemsida.
Du kom med påståendet. Utveckla det.
---
Vad gäller tråden i övrigt: en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. Denna länk är oftast människan. En bedragares främsta vapen är - som redan nämnts - självsäkerhet och ett uppträdande som ger alla signaler av att han skall vara där. I det läget är procedur- och protokoll-diciplin av största vikt hos de som skyddar.
/J
Jag har faktiskt inte hittat det på någon hemsida, jag kom på själv. Vad jag menade med det är just vad som tidigare sagts. Silvia och kungen kan gå bland vanligt folk, dels för att de inte representerar något som alla är sura på och dels så har de i praktiken inte så mycket makt. Om man hade haft EU-toppmötet på Stadshotellet i Karlstad utan en halv armé säkerhetsfolk omkring så hade ju ''statusen'' hos politikerna fallit till inget. Ju fler pukor och trumpeter och annat kringkrafs, ju viktigare känner sig slipsnissarna. Det viktiga är väl ända VAD de beslutar, inte hur många tusen poliser som står runtomkring. Det finns ju telefonmöte om alla är så säkerhetstokiga, men det blir ju liksom inte bra TV.
Det blir som en spiral. För att politikerna skall känna sig viktiga måste det finnas säkerhetsfolk runt om. Med säkerhetsfolk runt så tycker de som har en avvikande åsikt så blir det högre poäng om man bråkar med just den politikern, som då behöver mer skydd osv. Det finns ju en ''förhöjd hotbild'' mot vissa personer, om det är Cowboygubben W Bush eller Rondellhunds-Wilks spelar ingen roll. Det ena triggar det andra, de flesta kungar och presidenter och andra har ju inte ändrat personlighet eller så på de senaste tio åren men däremot har ju vissa ''högdjur'' gjort så gott de kan för att retas med populasen så till den grad att de börjar protestera och då är spiralen igång. Senaste nu är ju att ungarna på dagis inte får bre sina egna mackor av hygienskäl enligt EU.
Om man koncentrerar makten till en person, även om det är en demokrati, så ökar ju hotbilden mot den personen.
Det har inget med någon politisk åsikt att göra, jag är bara trött på att man kan stoppa en hel stad bara för att några slipsnissar skall ha möte. Hur gick det i Åre när det var möte där? Det hände ju ingenting.